צוות TaTiO (צילום: חיים וורסנו , יחצ)
צוות TaTiO. "זה בעיקר לא למשרות טק כרגע - החלטנו ללכת לתעשיות פחות מדוברות" | צילום: חיים וורסנו , יחצ

עם תואר דוקטור ביד ו-15 שנים ניסיון, עדיין היה למיה הובר קשה עד בלתי אפשרי להתקבל לעבודה בהייטק, אז היא הקימה סטארט אפ בתחום ההשמה. "למרות שיש כמות בלתי יתוארת של פתרונות בעולם ה-HR, התהליך עדיין שבור, כי כולם נסמכים על קורות חיים או על application form (טופס הגשת מועמדות, א"ז)", מסבירה הובר, "כולם יודעים שזה כלי לא אפקטיבי, הוא מפספס אוכלוסיות מודרות, אבל ממש לא רק אותן".

הובר טוענת כי שיטת המיון מבוססות קורות חיים, עם כמה שניות לכל טופס, מחמיצה מחפשי עבודה טובים ועל אף המחסור - היצע וביקוש לא נפגשים - וזו הזדמנות לחדשנות.

חברת טאטיו (TaTiO) שהוקמה על ידי הובר, יחד עם מור פנפיל (סמנכ"לית תפעול) וניר פמילייר (סמנכ"ל טכנולוגיה), הופכת את תהליך הגיוס על פיו, הובר מסבירה: "TaTiO היא פלטפורמה שמחברת בין מעסיקים ומועמדים רק על סמך כישורים. במקום לראות מלא קורות חיים, למיין אותן ורק אז לעשות מבחן התאמה, קודם לעשות מבחן התאמה, ולחבר עובד רק על סמך כישורים". כעת החברה נחשפת ומודיעה על גיוס הון הנבטה של 5.3 מיליון דולר.

מיה הובר, מנכ"לית בטאטיו: "TaTiO היא פלטפורמה שמחברת בין מעסיקים ומועמדים רק על סמך כישורים. במקום לראות מלא קורות חיים, למיין אותן ורק אז לעשות מבחן התאמה, קודם לעשות מבחן התאמה, ולחבר עובד רק על סמך כישורים"

איך זה עובד? טאטיו הקימה מרקטפלייס דו צדדי, שבו עובד מתנסה בעבודה: "זה לא מבחן מיון צורות", מסבירה הובר, מתייחסת למבחני כ"א מקובלים של חברות השמה, "אלא משימות מבוססות חוויית עבודה אמיתית. אם מועמד רוצה להיות איש מכירות, הוא מקבל סימולציה בה הוא צריך לסגור שלוש עסקאות בעשרים דקות".

במסגרת האתגר הזה למשל, העובד רואה מערכת לידים של חברה מדומה, הוא צריך להבין איזה לידים כשירים ולהתקשר אליהם. המערכת משתמשת ב-NLP כדי לאפשר שיחה אמיתית ולמדוד את תשובות המועמד. באתגר אחר עובד שמחפש משרת ליקוט ממיין מוצרים וירטואליים על פס לוגיסטי, ובאתגר של מוקדי השירות המועמד מקבל שיחה מלקוח זועם וצריך להתמודד עם הבעיה בהתאם לתסריט השיחה.

מבחן של חברת טאטיו  (צילום: טאטיו , יחצ)
סימולציה. כך נראה מבחן סינון וירטואלי בעזרתו חברות יוכלו לבחון עובדים המתמודדים למשרה לוגיסיטית | צילום: טאטיו , יחצ

עוד בידול של טאטיו זה בשוק היעד שהחברה בחרה לפעול בו: "זה בעיקר לא למשרות טק כרגע", מסבירה פנפיל, "החלטנו ללכת לתעשיות שהן פחות מדוברות, יש בהן פחות שירותים למחפשי עבודה ולמעסיקים, אבל הביקוש גדול". למשל, אמזון פרסמה בספטמבר 2021 כי היא מתכוונת לגייס עוד 125 אלף עובדים למרכזי הליקוט שלה (זה היה לפני המשבר יש לציין). "יש לנו כרגע בערך 10 סימולציות למשרות כמו אנשי שירות ומכירות, לקטים, אבל גם נהגים, ולאחרונה עובדים על גרסה לדיילות אוויר - כל מקום שצריך בו עובדים במסה", אומרת פנפיל.

אבל בכל מקרה ולכל משרה, הגיוס מבוסס מבחן התאמה, ואף אנונימי - המגייס רואה רק ראשי תיבות של השם, וציון, מה שמפחית אפלייה והטיות קוגניטיביות. טאטיו משקפת את התוצאה והיכולות גם לעובד: "יכול להיות שנגיד למועמד, אתה איש מכירות בסדר, אבל היכולות הפרואקטיביות לא מספיקות - אולי תנסה להיות customer success? ואז הוא יקבל הצעות לתפקידים שרלוונטיים אליו", מסבירה הובר.

כחברת מרקטפלייס, לטאיטו יש אתגר לא פשוט, לגייס גם לקוחות תאגידיים, באסטרטגיית B2B ולגייס גם מועמדים פוטנציאלים, וזו כבר פעילות B2C. כדי להגיע לעובדים טאטיו משווקת ישירות אל מול מחפשי עבודה, פועלת מול מסגרות של לימודי המשך, ואף מול עמותות שעוסקות בהשמה לאוכלוסיות מודרות. "אנחנו מציעים לעובדים: לפני שאתה הולך לתפקיד מסוים, בוא תראה אם זה מה שאתה חושב שזה ומה ידרש ממך", אומרת פנפיל, "אתה מוזמן לשחק עם זה".

הפלטפורמה של  TaTiO (צילום: חיים וורסנו , יחצ)
הפלטפורמה של TaTiO. משתמשת ב-NLP ומסייעת בבחינת תסריטי אמת עבור המועמד והחברה | צילום: חיים וורסנו , יחצ

"במקום לסנן את האנשים החוצה, אנחנו מביאים אותם פנימה"

טאטיו נוסדה לפני 3 שנים תחת שם אחר (סקיל-סט) ומיקוד עסקי אחר ולפני כשנה עשתה פיבוט ועלתה עם המוצר הנוכחי. כיום יש בפלטפורמה מעל ל-10 לקוחות אמריקאים וכ-35 אלף משתמשים התנסו במערכת. את הסבב הובילו הקרנות Mensch קפיטל של בועז שדלצקי ו-Cresson Management והשתתפו בו הקרנות: טאו ונצ'רס (קרן ההשקעות של אוניברסיטת תל אביב), סרקה, דיסקברי, טק-סטארס, וגוד קומפני, וכן המשקיעים הפרטיים מייקל אייזנברג, שותף כללי בקרן אלף, ג'ף שוורץ, המנכ"ל לשעבר של טימברלנד וניר זוהר, נשיא Wix (שהיא גם לקוחה).

בהודעת הגיוס נמסר כך: "לפי מחקרים שפורסמו בארה"ב, ישנו מאגר אדיר של עובדים נסתרים. לפי מאמר מאוניברסיטת הארווארד קיימים מעל 27 מיליון עובדים נסתרים כאלו בארה"ב. לרוב, העובדים הנסתרים והמקופחים חסרים את המיומנויות או ההשכלה שמגייסות ומגייסים מעוניינים בהם כשהם מחפשים עובדים חדשים. לכן העובדים האלו הופכים להיות בלתי נראים עבור שוק העבודה. יכול מאוד להיות שיש להם יכולות וכישורים רלוונטיים עבור עבודה מסוימת, אבל ללא קורות חיים ראויים אין להם סיכוי לקבל את העבודה. בTaTiO יצרנו דרך חדשה שתאפשר לגייס - במקום לסנן את האנשים החוצה, אנחנו מביאים אותם פנימה".

הובר: "אנחנו יושבים בתל אביב, ומקפידים גם אצלנו לא לקבל עובדים עם בסיס קורות חיים אלא רק לפי כישורים ולכן מעסיקים גם ג'וניורים, אנשים מהפריפריה, עובדים מבוגרים, ויש רוב נשי בחברה"

עוד לטענת החברה, טאטיו מורידה את זמן הגיוס ב-50%, את עלות הגיוס ב-30% ועובדים שהושמו דרכה מגלים נאמנות גבוהה יותר ב-20%. עוד טוענת החברה כי היא מגדילה את הגיוון התעסוקתי ב-25%.

לטאטיו כעת 15 עובדים. "אנחנו יושבים בתל אביב, ומקפידים גם אצלנו לא לקבל עובדים עם בסיס קורות חיים אלא רק לפי כישורים ולכן מעסיקים גם ג'וניורים, אנשים מהפריפריה, עובדים מבוגרים, ויש רוב נשי בחברה", מסכמת הובר.