תמונת גראז' מייסדי זורבה  (צילום: zobra )
צילום: zobra

אור פרייז וקובי מנצור כבר לא ילדים בתחום הטק. פרייז עבד שמונה שנים בסטארט אפ בתחום הגיימינג ומנצור עבד כמה שנים במיי-הריטיג. אחרי שנים ארוכות, השניים רצו הפסקה ולעשות משהו אחר, אז הם הצטרפו לעסקי הנדל"ן של אחיו של אור (איתי) בארה"ב.

"התחלנו לעבוד עם אחי בנדל"ן מספר פרייז, "הוא ותיק בתחום, קונה בתים, משפץ, ומוכר - מה שנקרא פליפר. למדנו את התחום מאפס, עשינו השקעות ראשונות והבנו איך זה עובד ומי נגד מי". מנצור: "התמקדנו בשיווק וב-Lead generation (יצירת "לידים" לעסקאות, א"ז) מה שאנחנו מבינים בו, ותוך חודש הפכנו לו את כל שיטת העבודה".

אבל משהו בעולם הזה הציק לשניים: "הבנו את ה'וייב', שבאיזשהו מקום הפליפרים מנצלים את בעלי הנכסים, שצריכים למכור את הנכס מהר", אומר פרייז. "זה הביזנס, ככל שקונים יותר בזול המרווחים יותר גדולים. ונמשכנו לזה, לנסות להבין מה סדר הגודל של התופעה".

אור פרייז, מנכ"ל זורבה: "יש מקרים של מצוקה. גירושים, בתים שעברו בירושה, בתים שהבנק עומד לקחת את הכנס, או בתים שנפגעו מאסון טבע. כשזוג מתגרש למשל, ישר באים מתווכים, דופקים להם על הדלת ומנסים לקנות את הבית במחיר בדיחה"

השניים מנסים להבין מה שיעור עסקאות הנדל"ן שנעשה תחת לחץ: "במצב רגיל בעל הנכס הולך לסוכן, הסוכן מעלה את הנכס ל-Zillow ומתחיל תהליך של כמה חודשים שהוא מנסה לשפר את ההצעה", אומר מנצור, "אבל יש מקרים של מצוקה. גירושים, בתים שעברו בירושה, בתים שהבנק עומד לקחת את הנכס, או בתים שנפגעו מאסון טבע - יש אפילו פליפרים שמתמחים בבתים שנשרפו. במקרה כזה, כשזוג מתגרש למשל, ישר באים מתווכים ודופקים להם על הדלת ומנסים לקנות את הבית במחיר שהוא בדיחה".

מייסדי zurba (זורבה), אור פרייז וקובי מנצור (צילום: Nicky Trock, יחצ)
מייסדי זורבה, אור פרייז וקובי מנצור: "למדנו את התחום מאפס" | צילום: Nicky Trock, יחצ

פרייז: "זה תחום שלם שנקרא Distressed Properties, נכסים בהם יש לחץ למכור את הבית תוך 30 יום בערך. למדנו שזה 15% מכלל העסקאות, מיליון נכסים כאלה נמכרים בארה"ב בשנה, ו-250 אלף דולר בממוצע לעסקה. זה ענק ופוצץ לנו את המוח". עם התובנה הזו צמד היזמים מחליטים לעבור צד ובמקום להיות בצד של הפליפרים והסוכנים הם מחליטים להקים פלטפורמה שתסייע למוכרים במצוקה, כך נולדה זורבה בדצמבר 2020 כאשר פרייז הוא מנכ"ל החברה ומנצור ה-CTO. זורבה (Zorba) היא בפשטות מרקטפלייס שבו בעל הנכס מעמיד אותו למכירה, מקבל הצעות רבות, וכך במנגנון תחרותי יכול להיחשף למגוון הצעות ולבחור הצעה טובה יותר.

פרייז: "זה תחום שלם שנקרא Distressed Properties, נכסים בהם יש לחץ למכור את הבית תוך 30 יום בערך. למדנו שזה 15% מכלל העסקאות, מיליון נכסים כאלה נמכרים בארה"ב בשנה, ו-250 אלף דולר בממוצע לעסקה. זה ענק ופוצץ לנו את המוח"

"בעלי הנכסים רק רוצים לא להידפק", אומר פרייז ומסביר: "כל מציע כותב מה גובה ההצעה שלו, כמה מקדמה הוא יכול לשלם וכמה מהר הוא יכול להעמיד את הכסף. המציעים לא רואים את ההצעות אחד של השני, רק בעל הנכס. אנחנו גם עוזרים לו לאמוד את השווי של הבית, הוא יכול לראות בכמה נמכרו נכסים בשכונה שלו וזה מאפשר לו לתאם ציפיות. תוך 4 שעות הוא מתחיל לקבל הצעות. ועוד דבר חשוב זה שאנחנו מראים לו את הסכום הסופי של כמה נכנס לבנק ולא איזו שורה עליונה לפני עמלות ומיסים".

תמונת מוצר zurba, זורבה (הדמיה: זורבה, יח"צ)
הממשק של זורבה. מנגנון תחרותי שחושף מגוון הצעות ומאפשר לבחור הצעות טובות יותר | הדמיה: זורבה, יח"צ

הבעיה בפלטפורמה מהסוג הזה שאתם צריכים לייצר גם את הביקוש וגם ההיצע.
"בצד הביקוש התחלנו עם הנטוורק של איתי אחי", מסביר פרייז, "והגענו די מהר לרשת ענקית של משקיעים, מעל עשרת אלפים, חלקם אנשים כמו איתי שעושים עשר עסקאות בשנה וחלקן חברות שמוכרות אלפי נכסים בחודש". מנצור: "ולגבי ההיצע, זו המומחיות שלנו, שמישהו ירשום בגוגל How to get rid of my house in 10 days?, ואז תופיע לו מודעה: בוא תקבל הצעות מרובות. אנחנו מבקשים מהיוזר להעלות תמונות ולהזין את כל המידע שמשקיע ירצה לראות, מגיל הגג ועד מצב היסודות, וגם בזה עוזרים לו במידע גלוי מהרשת. שילבנו עוד טכנולוגיה כדי שכל הטרנזקציה תהיה כמה שיותר נעימה, כל החוזים והמסמכים נמצאים אונליין".

פרייז: "אנחנו גדלים יפה מחודש לחודש, 70% בחודש שעבר מול החודש שלפני כן, ומצפים להגיע בקרוב ל-100 עסקאות בחודש". המודל העסקי הוא פשוט, 4% עמלה מכל עסקה, שזה 2% פחות ממה שהיה לוקח מתווך נדל"ן מסבירים השניים

זורבה הספיקה לעבור במאיץ Y קומבינייטור ולאחרונה עלתה לאוויר והתחילה לעשות עסקאות ראשונות ולראות תזרים הכנסות: "התחלנו ממש לא מזמן, לפני 4 חודשים, ועשינו עשרות בודדות של עסקאות ראשונות" אומר פרייז. "אנחנו גדלים יפה מחודש לחודש, 70% בחודש שעבר מול החודש שלפני כן, ומצפים להגיע בקרוב ל-100 עסקאות בחודש". המודל העסקי הוא פשוט, 4% עמלה מכל עסקה, שזה 2% פחות ממה שהיה לוקח מתווך נדל"ן מסבירים השניים. "ויש לנו שאיפה להוריד את זה בעתיד", הם אומרים.

"גייסנו 2.2 מיליון דולר בפרי-סייד, מקרן fresh.fund בישראל, טרגט גלובל, קרן Heroic Ventures האמריקאית ומשקיעים נוספים כמו יורם יעקבי שהיה מנכ"ל מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח", מספר פרייז. "בינתיים אנחנו רוצים שהמכונה תתקתק ואז ניצא לעוד גיוס". לזורבה כעת 12 עובדים, די מפוזרים בעולם: "אנחנו חברת Remote, זה עובד לנו בינתיים. במחזור שלנו ב-YC בערך 70% מהחברות היו Remote", מסכם פרייז.