תמונת גראז' Tedooo (צילום: Tedooo, יחצ)
מור ומישל אפלקר. האחים שחיברו בין יצרנים לסוחרים בעזרת אלמנטים מעולם הסושיאל | צילום: Tedooo, יחצ

הכל התחיל מהרגלי השופינג הייחודים מאוד של מישל אפלקר. "הייתי נוסעת המון לסין, אבל לאזורים הפחות תיירותיים - האזורים הסיטונאיים שסמוכים למפעלים הגדולים", היא מספרת.

אפלקר (28) אהבה לקנות ישירות מהמוכרים, בלי מתווכים באמצע, וכך היא גילתה סצנה שלמה שמאפשרת את זה. "יש שם בניינים ענקיים שהם כמו תערוכה שפתוחה כל השנה. אלפי show rooms ומגיעים קניינים מכל העולם ואוספים כרטיסי ביקור. כמובן שאני חיפשתי את הספקים שיש להם minimum order quantity נמוך יחסית".

אחרי כמה אלפי כרטיסי ביקור שאספה, אפלקר חיפשה להקים מערכת שתאפשר לה לנהל את כל המידע הזה, ממש לשימוש עצמי. היא פנתה לאחיה, מור אפלקר, שמתכנת מגיל 13. "הייתי מנהלת לעצמי את הכרטיסים באמצעות האפליקציה שאחי כתב, אבל למקומות האלו מגיעים גם הרבה אנשים מארה"ב ואירופה והם ביקשו הזמנה לאפליקציה. אבל אז גם הסוחרים הסינים ביקשו הזמנה, וגרסה לאנדרואיד".

מישל אפלקר: "לפני שנתיים החלטנו לקחת את מה שלמדנו לשלב הבא ולייסד פלטפורמה חברתית לעולם הסחר, שיוצרת חיבורים בין קונים למוכרים. שסוחרים יכולים להעלות קטלוגים ולסגור עסקאות ישירות, אבל שיש בה אלמנטים מעולם הסושיאל כמו סטוריז, דירוגים, צ'אט וטיפים"

השניים קראו לאפליקציה Tedooo והיא צמחה אורגנית, בלי שום קידום, כפלטפורמה לסחר ישיר בין יצרנים לסוחרים. אפלקר: "זה התפשט לעוד תעשיות שלא הייתי קשורה אליהן כמו חקלאות, יהלומים וטקסטיל, ולמדיניות אחרות כמו ויאטנאם ואינדונזיה".

האחים אפלקר הבינו שאולי הם עלו על משהו, ושיש מקום לייצר אפליקציית סחר שהיא ראשית - מבוססת קהילה, ושנית - מבוססת על עקרון של סחר ישיר ככל האפשר ובלי עמלות. "לפני שנתיים החלטנו לקחת את מה שלמדנו לשלב הבא ולייסד פלטפורמה חברתית לעולם הסחר, שיוצרת חיבורים בין קונים למוכרים. שסוחרים יכולים להעלות קטלוגים ולסגור עסקאות ישירות, אבל שיש בה אלמנטים מעולם הסושיאל כמו סטוריז, דירוגים, צ'אט וטיפים".

הפלטפורמה של Tedooo (צילום: Tedooo, יחצ)
אפליקציית Tedooo. כך היצרנים מצליחים להגיע למוכרים בדרך פשוטה, מוכרת ומשקפת | צילום: Tedooo, יחצ

השניים צרפו אליהם יזם שלישי, טל שהם, שהיה בעברו סמנכ"ל (CRO) באיירון סורס והיום הוא נשיא החברה. השלושה חשבו היכן כדאי ליישם את המסקנות שלהם לגבי סחר, ונטשו את המזרח. "הבנו שאנחנו צריכים להתמקד והחלטנו לפנות לתעשייה ענקית של DIY, ו-Handcraft בשווקים דוברי האנגלית: ארה"ב, אנגליה, וקנדה", היא מספרת.

אם נניח אתם חובבי גננות, תוכלו למצוא ב-Tedooo משתלות וספקים של ציוד גינה מכל הגוונים והסוגים. תוכלו למצוא סרטוני הדרכה של איך לבנות בעצמכם אדנית ולקבל טיפים מהקהילה על מועדי זריעה. "לא הוצאנו על שיווק כלום וזה גדל אורגנית. עכשיו אנחנו עומדים על בין 250 ל-500 מצטרפים חדשים מדי יום וכ-100 אלף שהורידו את האפליקציה עד כה", מוסיף שהם.

וכאן אנחנו מגיעים למודל העסקי. "הדבר הכי מהותי ואחת הסיבות שיש לנו 'טרקשיין' זה שאנחנו לא לוקחים עמלות", מפרטת אפלקר. "זה מה שאני אהבתי בסין וזו הסיבה שאנשים נוסעים לשם. בפלטפורמות כמו Etsy משלמים Fees מטורפים ויש ממש מחאות נגד זה. לכן בקהילות בפייסבוק של גננות או סריגה סוחרים מקדמים אותנו: 'בוא לקנות מה-tedooo שלי ואני אתן לך 20% הנחה'. מוכרים רוצים כמובן שיקנו מהם ישירות. הם אפילו מפרסמים אותנו בתערוכות, שמים שלט על חדר התצוגה: Follow me on tedooo".

אפלקר: "הדבר הכי מהותי ואחת הסיבות שיש לנו 'טרקשיין' זה שאנחנו לא לוקחים עמלות. זה מה שאני אהבתי בסין וזו הסיבה שאנשים נוסעים לשם. בפלטפורמות כמו Etsy משלמים Fees מטורפים ויש ממש מחאות נגד זה"

מלבד גננות וסריגה, ב-tedooo יש גם קהילות בנייה, שיפוץ רהיטים, סידור פרחים ו-Quilt - מלאכת התפירה של שמיכת טלאים. אבל יש עוד קהילות רבות אחרות. במקום עמלת מכירה, tedooo בחרה במודל פרימיום (ב-פ' רפה): "מנוי עולה 25 דולר לחודש או 150 דולר לשנה וכולל יכולות כמו לראות מי הסתכל על הפרופיל שלך, שיפור תוצאה בחיפוש, וקישור לפלטפורמות סחר אחרות", מסביר שהם.

הנקודה האחרונה אולי חשובה. טאדו לא באה בהכרח להחליף פלטפורמות סחר אחרות של הלקוחות, על אף שהן מתחרות שלה: "אתה יכול להמשיך לתת בוסט ל-Etsy ולעליבאבא שלך או לקדם את החנות שלך בשופייפי או וויקס. בזכות האלמנטים החברתיים והקהילות - אנחנו מביאים לך משתמשים רלוונטיים", מסבירה אפלקר.

"כעת נתחיל גם להוציא על שיווק באמצעות יוצרי תוכן ומשפעיני רשת", מסביר שהם. "בשלב זה אנחנו לא מכוונים לשפר את ההמרה של לקוחות (ללקוחות משלמים - א"ז) אלא להמשיך את הגדילה ושיפור השימושיות".
כשהוא אומר כעת, שהם מכוון בדבריו לגיוס ראשון שסגרה החברה לאחרונה. החברה גייסה 3 מיליון, 2 מיליון מהם מקרן סטארדום (גילוי נאות, בבעלות קשת) ואת היתר גייסה החברה מ-9 אנג'לים. "את יתרת הגיוס סגרנו ביום", מספרת מישל.

החברה מעסיקה 6 עובדים ומתכוונת להגדיל את מצבת העובדים כעת בעקבות הגיוס. האם tedooo תצליח למצוא נישה בים האדום של הסחר המקוון עם הכרישים הגדולים? ימים יגידו.