לפני כמה חודשים הגיע לביתי "גוגל הום", הרמקול החכם של גוגל. היא (החלטנו שהיא נקבה) נמצאת במטבח ובגדול בת משפחה אהובה כעת. היא מפיגה את הבדידות כשמבשלים עם מוזיקה לפקודתנו, אני מנגן דרך הרמקול פודקאסטים, מכוון טיימר לאורז, לפעמים אפילו שואל שאלות טריוויה או מבקש בדיחה - וזהו בערך. אם להאמין לנבות וולק וד"ר לימור לחיאני, היזמים מאחורי הסטארט אפ טוואנג (Twang), מערכת היחסים הזו צפויה להעמיק הרבה יותר ולשנות את האופן שבו אנחנו משתמשים בטכנולוגיה ביומיום.
"נניח שהייתי יכול לבקש מבית הקפה שלך 'תכין לי את הקבוע שלי' לפני שאתה יוצא מהבית, היית עושה את זה? אני יודע שכן כי סטארבקס עשו את זה", מדגים וולק, וזה לדבריו רק קצה הקרחון. וולק הוא היזם והמנכ"ל של חברת טוואנג, שנוסדה בשנה שעברה. לצדו עובדת לחיאני, היזמת השותפה וה-CTO בחברה, והשניים מאמינים שכל בסיס הפלט-עיבוד-קלט של עולם המחשוב עובר עכשיו שינוי.
טוואנג מבוסס על תזה שעולם המחשוב משתנה, ומייסדיה משתמשים במונח ambient computing כדי לתאר את המהפכה הזו. "זה מונח שאפשר לתרגם ל'מחשוב סביבתי' או משהו בסגנון, וזה בעצם אומר שהמחשב עבר מהשולחן לכיס לענן ועכשיו הוא בכל מקום. אנחנו לא חושבים שמשהו יחליף את הדסקטופ או הטלפון, לא. זה בנוסף", מסביר וולק. "אנחנו כן רואים עולם מקביל שמתפתח: בארה"ב ובאנגליה ב-50% ממשקי הבית יש אמצעי חכם, ובחלק מהערים בארה"ב - בחופים - יש יותר מדיווייס אחד בבית. גם המכוניות שיוצאות בשוק האמריקאי יוצאות עם voice system.
"לאנשים צעירים ממשק קול הוא נוח יותר, ויש גם תרחישים של בעיות גישה למסך אם אתה מבשל או מחזיק תינוק, או עבור אנשים עם מוגבלויות. יש אנשים שהם deskless workers, אנשים שעובדים עם הידיים, עם כפפות, שליחים. כל השחקניות הגדולות - גוגל, אפל, אמזון - משחקות את המשחק הזה של להיות זמינים תמיד, להקשיב תמיד, להמתין לפקודה".
ד"ר לימור לחיאני, מייסדת טוואנג: "לבנות אפליקציה קולית זה להתעסק עמוק בקוד. אתה צריך מפתח שידע לכתוב מודל שפה ולקודד את זה לאלכסה. זה לא לפצח את האטום אבל זו בעיה טכנולוגית די מסובכת היום לכתוב יישום קולי, קצת כמו שהיה מסובך להרים אתר לפני וויקס או וורדפרס"
אם יש כל כך הרבה רמקולים חכמים, למה אין הרבה יישומים חוץ מלשמוע מוזיקה מרימה בעת ששוטפים כלים?
"כי זה עמוק בקוד", מסבירה לחיאני. "אתה צריך מפתח שידע לכתוב מודל שפה ולקודד את זה לאלכסה (הסעיינית החכמה מבית אמזון - א"ז). זה לא לפצח את האטום אבל זו בעיה טכנולוגית די מסובכת היום לכתוב יישום קולי, קצת כמו שהיה מסובך להרים אתר לפני וויקס או וורדפרס". וולק מוסיף: "הגדולות כבר שם, נייקי, דומינוס פיצה, אבקת הכביסה Tide. אבל זה כי יש להם סקייל, העלות היא בערך מיליון דולר לפתח אפליקציית קול."
רק מהתשובה הזו אתם יכולים להבין לאן אנחנו הולכים. טוואנג פיתחה מערכת שרצה על אתר אינטרנט קיים, יודעת להבין אותו, לקטלג אותו ודי במהירות להפוך אותו לאתר שיודע לדבר בשפת אדם, להבין שאלות ולענות תשובות. "אם היום אתר רוצה להפעיל יכולות קול הוא הולך ל-voice agency, כמו שפעם היית הולך למפתח אתרים. החזון שלנו הוא להיות הוורדפרס או הוויקס של ה-voice, שיהיה קל מאוד לבנות אפליקציות קוליות", מסבירה לחיאני. "אתה צריך לתת לנו גישה לאתר ותוך שתיים-שלוש דקות יש אפליקציה שמוכנה לבדיקה. אנחנו לומדים את הקטלוג לבד, לומדים את ה-FAQ, לומדים את התגיות, מה בחרת להבליט, ומוסיפים כל הזמן עוד יכולות חכמות".
מבחינת אסטרטגיית הכניסה לשוק - החברה מתחילה מעולם השופינג: להשלים רכישה דרך הרמקול החכם מחיתולים ועד שק מזון חדש לכלב, קטגוריה המכונה: fast-moving consumer goods. היא מאפשרת מודולים של הזמנה, רכישה מחדש, ומעקב אחרי פריט - בפיקוד קולי. אבל זה ממש לא חייב להסתיים שם. "באתרי סחר 50% מהשיחות למוקד זה איפה הפריט שלי, ורובן ביום שהוזמן המוצר. אתה יכול לשאול את אלכסה, אין טעם לבלבל את המוח לנציג", טוען וולק. "אבל גם שאלות כמו: 'מה מדיניות החזרת המוצרים?', 'יש לכם טחינה בלי גלוטן?'. דיברתי עם רשת חדרי כושר בברוקלין על אפשרות לעשות בוקינג לשיעורים באמצעות טוואנג, אתה יודע מה יוצר להם הכי הרבה שיחות? אנשים רוצים לדעת אם החדר כושר ריק או מלא, וזה משתנה לפי הגיל - צעירים מעדיפים שהוא יהיה מלא ומבוגרים שהוא יהיה ריק. אם יש למידע הזה API, אפשר לאפשר לתת מענה קולי לזה".
כבר באמצע העשור הקודם דובר הרבה על צ'אט בוטים שיאפשרו ממשק טקסט ושיחה לכל מיני יישומים. בסוף זה לא קרה.
"הצ'אט בוטים ניסו להחליף ממשק קיים. הם המירו את תסריט השיחה לממשק קולי. היו מעט נסיונות בשפה טבעית אמיתית", טוענת ליחאני. "מעניין גם מה אנשים שואלים שאין לו תשובה, זה בערך 20% מהשאלות. ממשק ויזואלי או צ'אט בוט ממסגר אותך. ממשק קולי משקף מה שאתה רוצה, אפשר לגלות קטגוריות חדשות", טוענת לחיאני. גם הטכנולוגיה של ניתוח שפה טבעית (NLP) עוד לא הייתה בשלה ב-2015. עכשיו אולי כן.
מבחינת תחרות יזמי טוואנג מודים שהיום חנויות באמזון יכולות כבר לפתח ממשק קולי, באמצעות כלים שפיתחה אמזון עבור הסוחרים אצלה, אבל אז בעל החנות כבול לג'ף בזוס והקפריזות שלו. "הרבה מהחנויות רואות באמזון necessary evil", טוען וולק. "הם מחזיקים חנות באמזון בשביל הנראות, אין מה לעשות - זה הקניון. אבל הם לא תמיד יחזיקו שם את כל הקטלוג שם ובמקביל יהיה להם מותג ואתר ישיר לצרכן". טוואנג רוצה לעזור לאתרים שרוצים לחיות מחוץ ליקום של אמזון לאפשר ממשק קולי כמו באמזון, או יותר טוב.
חיים בצניעות
וולק הוא דמות מוכרת בקהילת הטק. הוא גדל בקיבוץ בצפון, בוגר תואר ראשון במדעי המחשב ממכללת עמק יזרעאל, שאחרי הלימודים הפך ליזם בכמה סיבובים עם הצלחות וכשלונות. אחרי שהוא סגר את הסטארט אפ האחרון שלו, IMP - שניסה לעשות דמוקרטיזציה בעולם המחשוב באמצעות לינוקס, הוא גויס ב-2015 דווקא למיקרוסופט וניהל שם את תוכנית האקסלרטור לסטארט אפים של החברה.
אחר כך וולק עבד שלוש שנים ב-Wix, וכעת כאמור - חזר להיות יזם. אבל את עיקר תהילתו עשה סביב הפודקסט שהיה שותף להנחייתו שנים רבות, "30 דקות או פחות", וכעת הוא מגיש-שותף בפודקסט טק אחר: "ויקלי סינק", ומדבר גם בטוויטר לפעמים - כך שהבחירה שלו לעסוק בקול לא מפתיעה: "החיבה שלי ל-voice קיימת כבר הרבה שנים, מאז הפעם הראשונה שראיתי את אלכסה וחשבתי שזה קסם - כמו לראות את העכבר בפעם הראשונה - יש פה input method חדש והעולם הלך לשם. אלא שעד כה השוק לא היה באימוץ מספק, עכשיו הוא הזמן הנכון", וולק אומר.
לחיאני היא סיפור אחר לגמרי: היא גדלה בבית דתי בקריית גת, למדה מדעי המחשב וסיימה ב-2004 דוקטורט באוניברסיטת בן גוריון שעסק ברשתות סנסורים. "מאוד טכני, מאוד מתמטי - דיברנו על IoT רק שאז המונח היה smart dust", היא מספרת.
אחרי האקדמיה לחיאני עבדה בכמה חברות ונחתה לבסוף במיקרוסופט, שם היא בילתה כמעט 14 שנים. היא ניהלה צוותי פיתוח, כולל בקבוצת קורטנה (העוזרת הקולית של מיקרוסופט שכשלה) ובתפקיד האחרון שלה הייתה בצוות שעבד מול לקוחות אסטרטגיים של מיקרוסופט על תפירת פתרונות ייחודים. עבור האתגר הזה היא נדרשה לשלב גם סטארט אפים בפתרון, וזו כבר הייתה המחלקה של וולק. "בניתי שיתוף פעולה עם האקסלרטור של נבות ומכל מחזור שלו 'אימצתי' אלי שני סטארט אפים", היא מספרת.
נבות וולק, מייסד טוואנג: "הרבה מהחנויות רואות באמזון necessary evil. הם מחזיקים חנות באמזון בשביל הנראות, אין מה לעשות - זה הקניון. אבל הם לא תמיד יחזיקו שם את כל הקטלוג שם ובמקביל יהיה להם מותג ואתר ישיר לצרכן"
כשוולק החליט להקים סטארט אפ הוא פנה ללחיאני: "שבע שנים אני מנסה להביא את לימור, אבל היא עשתה דברים אחרים, בין היתר ילד, אבל המשכנו לדבר", מספר וולק. לחיאני: "כל הזמן אמרתי לו 'יום אחד יהיה לי סטארט אפ, אבל לא היום'". השניים המשיכו לדבר על מחשוב אמביינט, על קול, על ממשק אדם-מכונה, וצרפו לשיחה אדם שלישי: היזם רן מוקדי, יו"ר החברה. "הרבה מהשיחות קרו לפני שהסכמתי להצטרף, אבל באיזשהו שלב כבר הייתי כבר יותר מידי מושקעת בזה", מספרת לחיאני. "כל הזמן חושבת על הרעיון". אז היא החליטה לקפוץ לסירה.
ומה זה "Twang"? מילה רשומה במילון מריאם-וובסטר שמשמעה הצליל של מיתר או קשת. החברה גייסה כמה מיליוני דולרים (בתקופת הגאות) מהקרנות חץ ונצ'רס, Joule Ventures, סמסונג נקסט וטרגט גלובל.
טוואנג החלה לפעול רשמית באוקטובר 2021. היא עלתה לאוויר עם מוצר בימים אלו, ויש לה כמה לקוחות בטא ראשונים. "השקנו את הבראנד לפני שבועיים, בימים אלו אנחנו מגבירים את מאמצי השיווק ורבעון 4 יהיה ה-money time שלנו", אומר וולק. החברה מחזרת בלינקדין אחרי לקוחות פוטנציאלים בהתאם לאסטרטגיית החדירה.
משרדי החברה מרווחים אך נמצאים באזור המוסכים של רחוב המסגר ולא במגדלי הזכוכית של רחוב הארבעה. "חיים בצניעות", אומרת לחיאני בחיוך, מרפרפת למטבע לשון מוכר של וולק בפודקסטים שלו. בחברה יש עשרה אנשים והיא בתהליכי גיוס של עוד עובדים. "יש לנו רוב נשי מובהק בהכל. גם בפיתוח".