כדי להציג את מה שמארין אדג' (Marine Edge) עושה נתחיל בקצת נתונים. רוב רובו של הסחר העולמי נע בים, כ-80%. 90 אלף אוניות נעות בימים ובאוקיינוסים - וזה כולל מכולות, אוניות מטען כללי, אוניות צובר, מיכליות נפט וגז וגם קצת אוניות נוסעים. אונייה בודדת שורפת בממוצע עשרת אלפים טון של דלק (דיזל) וכולן ביחד בערך כמיליארד חביות דלק בשנה. זוהי גם ההוצאה הגדולה ביותר של ספינה, וכ-70% מעלות התפעול של ספינה היא דלק.

לכל זה יש כמובן גם משמעויות סביבתיות: "ספינות יוצרות זיהום מקומי וגלובלי. הן צורכות משאבי טבע מהכוכב, מזהמות אותו ואת האוויר שאנחנו נושמים", מסביר נבו דותן, מייסד ומנכ"ל חברת מארין אדג', שקמה כדי להפחית את צריכת הדלק של ספינות גדולות.

איך הם עושים את זה? החברה רוצה להביא את הקונספט של מנוע היברדי לכלים ימיים. "תחשוב על מכונית היברדית שנוסעת - בירידות היא טוענת את הסוללה", מסביר דותן. "העיקרון הוא שלוקחים עודף אנרגיה שנוצר, ובמקום לאבד אותו - שומרים אותו". באמצעות האנרגיה האגורה הזו מפעילים מנוע נוסף, חשמלי, שנמצא ליד מנוע הבעירה הפנימי ויודע להשתלב בחלק מתרחישי הנסיעה - ומכאן המונח: הנעה היברדית.

אבל בים אין ירידות. או שמא יש? "הגלים הם העליות והמורדות של הים", מסביר עמיחי גרוס, שותף מייסד ונשיא החברה. "תמיד יש סימטריה בין העלייה והירידה ואם הייתה עלייה תהיה ירידה ואפשר לנצל אותה".

מנוע הדיזל בספינה אוהב לעבוד בסל"ד קבוע, אבל אין צורך בכל האנרגיה הזו בעת הירידה של הגל. מה שהחברה עושה למעשה הוא לקחת את עודף האנרגיה הזה בירידה ולאגור אותה.

עמיחי גרוס, שותף מייסד ונשיא החברה: "יש די הרבה ניסיונות עם אנרגיות ירוקות וגם עם דלקים שונים. מימן לא הצליח לפרוץ בינתיים בגלל הסוגיה של בטיחות ועלויות ההפקה שלו. אבל הצורה שבה אנחנו פועלים לא קשורה לדלק שבו אתה משתמש. ככל שהדלק יותר יקר, שזו הבעיה עם חלק מהדלקים הנקיים, תרצה לחסוך יותר"

מחזור ממוצע של גל הוא 15 שניות, אבל מרין אדג' לומדת את הגל בדיוק יותר גבוה עם מודלים של בינה מלאכותית. "ואז, לאורך מספר מחזורים יודעים לנבא איך יראה הגל הבא", מסביר דותן. "אגב, אצלנו האנרגיה לא נשמרת בסוללה מסיבות של בטיחות. סוללה מבוססת על כימיה ולכן היא יכולה להתלקח. אנחנו משתמשים בקבלי על (מתכות עם יכולת אגירה, פריקה וטעינה של חשמל - א"ז)".

גרוס: "המנוע החשמלי שאנחנו מוסיפים הוא קטן יחסית, קוטר של מטר שיושב על ציר ההנעה. הוא לא צריך להניע את הספינה אלא רק לעזור". ובניגוד למכונית, בספינות יש יותר הזדמנויות להכניס שינויים: "כל ספינה נכנסת למספנה פעם בכמה שנים, והרבה פעמים זו הזדמנות לשידרוגים והתקנות. חדר המכונות באוניה הוא קצת כמו מפעל, שאפשר להחליף חלקים", הוא אומר.

אם צריכת אנרגיה היא בעיה גדולה כל כך בעולם הספנות, בטוח יש פתרונות. דובר למשל על הנעה מימנית.
"יש די הרבה ניסיונות עם אנרגיות ירוקות וגם עם דלקים שונים", משיב גרוס. "מימן לא הצליח לפרוץ בינתיים בגלל הסוגיה של בטיחות ועלויות ההפקה שלו. אבל הצורה שבה אנחנו פועלים לא קשורה לדלק שבו אתה משתמש. אדרבא, ככל שהדלק יותר יקר, שזו הבעיה עם חלק מהדלקים הנקיים, תרצה לחסוך יותר".

"רצינו לטפל בבעיות הקשות שמשפיעות על העולם"

מרין אדג' חברה צעירה: היא נוסדה במאי 2021 על ידי גרוס, דותן ומייסד שלישי: מרק מורן שמכהן כסמנכ"ל המחקר והפיתוח. "עמיחי ואני מכירים כבר 25 שנים", מספר דותן. "היינו סטודנטים ביחד בטכניון כעתודאים ואז כל אחד הלך לדרכו - אני לחיל הים והוא לחיל האוויר". דותן היה חובל, שירת שנים ארוכות בצבא וסיים כמפקד סטי"ל. "אני למדתי אווירונאוטיקה וחלל, ואחרי השירות הקמתי קו מוצרים ברפאל שקשור במטוסי קרב", מספר גרוס.

הספינה עליה מתבצע הפילוט של החברה - MYGAN (צילום: Marine Edge, יח"צ)
הספינה עליה יתבצע הפיילוט של מארין אדג' - MYGAN | צילום: Marine Edge, יח"צ

גרוס הוא ממייסדי SoftWheel, סטארט אפ שתכנן גלגל עם שיכוך פנימי עבור כסאות גלגלים. לרבות הימים מהחברה הזו יצאה חברת Ree הציבורית, שעוסקת בתחום אחר לגמרי. "רציתי לעזור לנכים לרדת מדרגות. מכרנו אלפים של יחידות", מספר גרוס על התקופה ההיא.

אחרי הפרידה הארוכה, ב-2020 נפגשו השניים והתחילו לחשוב על סטארט אפ חדש. "רצינו לטפל בבעיות הקשות שמשפיעות על העולם בגישת PPP, שזה people planet profit - וצריך ששלושתם יעבדו כדי להיות בעלי אימפקט משמעותי", אומר גרוס. "החלטנו לטרגט את הבעיה הזו של צריכת דלק באוניות".

החברה נמצאת ברחוב הנמל בחיפה (ברור) והיא גייסה עד כה מיליון דולר, רובם מקרן גוד קומפני, קרן הון סיכון שעוסקת בהזדמנויות עסקיות שהן גם מטיבות עם העולם. כמו כן החברה משתתפת בתוכנית הצמיחה IN-VENTech ברובע החדשנות בחיפה. במסגרת התוכנית מקבלת החברה ליווי וייעוץ מקצועי בתהליכי גיוס הון וחיבור למשקיעים ולשותפים.

"עשינו הוכחת היתכנות על מדגים יבשתי שבנינו, והצלחנו לחסוך 10% מצריכת הדלק של מנוע דיזל", מתאר דותן. "עכשיו אנחנו בתהליך של התקנה ראשונה ומתקינים באוניה כללית של חברת Haifa Marine Shipping. אוניה שנעה בין ישראל לאיסכנדרון בטורקיה ומובילה ברזל. אנחנו בשלב הרכש של הציוד - אנחנו קונים מוצרי מדף, החלקים יגיעו עד מארס 2023 ואז נתחיל בניסויים. ברגע שנצליח להוכיח בפיילוט את החיסכון, נוכל להתקדם ולקחת את המוצר לציים גדולים של מאות אוניות. בטווח הארוך אנחנו נשתף פעולה עם מספנות או שניצור שיתופי פעולה עם חברות מנועים כדי שספינות חדשות יגיעו לשוק עם Marine Edge Inside", מסכם דותן.