תמונת גראז' Connected Insurance  (צילום: Connected Insurance , יחצ)
צוות קונקטד אינשורנס. "כלכלת השיתוף הפכה להיות אחת הכלכלות הגדולות בעולם" | צילום: Connected Insurance , יחצ

"העולם משתנה ממודל של בעלות למודל של השכרה ושימוש", טוען ירון צור, יזם והמנהל המסחרי של (COO) של סטארט אפ קונקטד אינשורנס (Connected Insurance). "אנחנו מזמינים אוכל בוולט, נוסעים באובר או בחברות שיתוף מכוניות ולנים באיירבנב - כלכלת השיתוף הפכה להיות אחת הכלכלות הגדולות בעולם. האתגר העיקרי של העולם הזה הוא ביטוח. לחברות הביטוח אין מספיק דאטה, והן לא מבינות את ההיסטוריה ולכן הן לא מבטחות את חברות הכלכלה השיתופית או מציעות מחירים גבוהים במיוחד".

קונקטד אינשורנס, או כמו שקוראים לה אנשי החברה בקיצור: CI, היא חברת פינטק שעוסקת בביטוח עבור חברות הכלכלה השיתופית: "אנחנו מתמקדים במוביליטי, לא רק מיקרו מוביליטי אלא גם מכוניות, בחברות last mile delivery (משלוחים) וב-property sharing, חברות כמו איירבנב, שיש הרבה מסוגה", מסביר צור.

לחברות הגדולות ביותר יש ביטוח מן הסתם, אבל לחברות היותר קטנות, אין פתרון טוב: "אם אני רוצה לפתוח חברת קורקינטים להשכרה ביישוב בשרון שבו אני גר, אף אחד לא יבטח אותי, ואם כן, אני אקבל פרמיה שהיא הזייה", מסביר צור. "אנחנו מתחברים עם הלקוחות שלנו, חברת הקורקינטים, בדוגמה הזו, ומבקשים שיזרימו אלינו את הנתונים שלהם, כל נתוני ההשכרה. על זה אנחנו מוסיפים נתוני טלמטריקה, מזג אוויר, לוח זמנים של העיר, למשל אם יש מרתון או אין, מידע על הרחובות, נתונים על הכלים, ובונים מודל ביטוחי".

ירון צור, COO: "אם אני רוצה לפתוח חברת קורקינטים להשכרה ביישוב בשרון שבו אני גר, אף אחד לא יבטח אותי, ואם כן, אני אקבל פרמיה שהיא הזייה"

צור טוען שהיום חברות ביטוח שמבטחות את הכלכלה השיתופית, משתמשות במודלים פשוטים על בסיס כמה שדות בודדים. "אנחנו עובדים עם 100 שדות וכלים של למידת מכונה", הוא אומר. "המידע כרגע מאד כוללני. אנחנו מוצאים קורלציות שיכולות להוריד את הסיכון בעשרות אחוזים".

אבל האתגר כרגע מצד החברה הוא כפול: להחליף ביטוח קיים, וגם לתקף את המודל האקטוארי שלה - שהוא חדש: "מה שאנחנו עושים זה מציעים לחברה את המערכת בחינם, למשך כמה חודשים", מסביר צור. "בתמורה אנחנו מקבלים את הדאטה ויכולים לחדד את המודלים שלנו, ומאפשרים ללקוח להתנסות במערכת ולנהל את כלל מערכת הביטוח שלו - צריך להסביר שלכל חברה כזו מלבד ביטוח חיצוני יש במאזן גם סכום עבור ביטוח פנימי, לתביעות קטנות. אנחנו עוזרים להם להבין את כלל הסיכון".

מבחינת אסטרטגיית חדירה לשוק, קונקטד אינשורנס עובדת עם שותפים: "אנחנו חברת טכנולוגיה, כבר 8 חודשים באוויר, ועובדים במודל שותפות עם שחקנים גדולים בעולם הביטוח שאנחנו הטכנולוגיה מאחורי הקלעים. חברה אחת כזו היא אפולו, מבטח המשנה הגדול בארה"ב בכלכלה דיגיטלית. במקביל נרשמנו כ-Managing General Agent (ברוקר, א"ז) מה שאומר שאנחנו יכולים לעבוד ישירות מול לקוח כאשר הכיסוי הביטוחי הוא מאפולו, שהקצו לפעילות הזו 40 מיליון דולר, אחרי שהם בחנו את המודלים שלנו, והחליטו לתת בנו אמון". לחברה יש כרגע 4 לקוחות ביניהן חברת שיתוף הרכבים TURO, וחברת הקורקינטים סופר-פדסטריאן.

חברת שיתוף רכבים turo (צילום: turo, https://turo.com/)
TURO, חברת שיתוף רכבים. הפיתוח מזהה סכנות, בונה פרופילים ומצמצם את הפרמיה | צילום: turo, https://turo.com/

ההבטחה של החברה היא ביטוח יותר זול. "המטרה שלי לשקף ללקוח ביטוח חכם שמראה את כל החשיפות, כמה מהעסקאות הן בסיכון גבוהה ומה ניתן לעשות כדי לצמצם אותן? זה יכולות רחובות מסוימים, אז שם אפשר להאט את הכלי, או סוג כלי מסויים שצריך להחליף או נהגים עם פרופיל מסויים. וזה מאפשר למפעיל להתמקד בסיכון הנמוך ולעשות יותר ביזנס על אותה פרמיה, ובהמשך הדרך גם להקטין את הפרמיה".

"יש בינינו הרבה ניסיון ושיער לבן"

את קונקטד אינשורנס הקימו יזמים מנוסים. צור עצמו עבד בתאגידים בעיקר, כולל כמנהל האופרציה של בנק UBS בישראל. הוא החל כיו"ר החברה והחליט לקפוץ פנימה למשרה מלאה. טל כהן הוא "טל יש לו אקזיטים מאחוריו והוא סוגר לנו את העולם הטכנולוגי", אומר צור. המייסד השלישי הוא אריק שפק: "הוא מגיע מהצד הביטוחי, עבד בלוידס", מסביר צור. "אריק בן 33 אבל הוא הצעיר. טל בן 47 ואני בן 50 - יש בינינו הרבה ניסיון ושיער לבן".

חברת קונקטד אינשורנס נוסדה ב-2020, ובתחילת דרכה חשבה שתעסוק בביטוחי סייבר לאנשים פרטיים. ב-2021 החברה עשתה pivot למודל העסקי הנוכחי, ובתחילת 2022 גייסה הון. קונקטד אינשורנס גייסה 2.5 מיליון דולר בהובלת קרן AnD Vettures. החברה מעסיקה 9 עובדים.