מייסדי Vayyar.  (צילום: Vayyar imaging, יחצ)
מייסדי Vayyar. מימין: רביב מלמד, מירי רטנר ונפתלי חייט. "לא מחפשים קיצורי דרך" | צילום: Vayyar imaging, יחצ

עם טכנולוגיית דיפ-טק יוצאת דופן ואורך נשימה של הרבה שנים, חברת Vayyar מצטרפת היום למועדון היוניקרונים הישראליים. החברה הודיעה על סגירת סבב גיוס E בהיקף של 108 מיליון דולר, שמביא את סך הגיוסים של החברה ליותר מ-300 מיליון דולר.

רביב מלמד, מנכ"ל החברה ומייסד משותף אומר ל-tech12 ששווי החברה הוערך ב"הרבה מעל מיליארד דולר" אך אינו מפרט. לדבריו מכירות החברה בוורטיקלים השונים הובילו להערכת השווי הזו ויציאה ל-IPO מתוכננת, אם כי במועד שטרם נקבע.

טכנולוגיית הדימות באמצעות גלי רדיו (radio wave imaging) של Vayyar פועלת כמו רדאר: החיישן שלה משדר אותות וקולט אותם בחזרה, והוא מייצר נתונים שנראים כאילו נלקחו מסרטי גיבורי על, כמו למשל ראייה דרך קירות, זיהוי נשק דרך בגדים, מעקב אחרי כל בני המשפחה במכונית או אחרי כל העובדים באולם ייצור. החיישן של ואייר אינו מצלם את בני האדם ולכן הוא מתאים לשימושים שרגישים לפגיעה בפרטיות.

החיישן של Vayyar משדר אותות וקולט אותם בחזרה, והוא מייצר נתונים שנראים כאילו נלקחו מסרטי גיבורי על, כמו למשל ראייה דרך קירות, זיהוי נשק דרך בגדים, מעקב אחרי כל בני המשפחה במכונית (נגד שכחת ילדים) או אחרי כל העובדים באולם ייצור

חברת Vayyar הוקמה ב-2011 ע"י רביב מלמד ( מנכ״ל ויו״ר), נפתלי חייט (CTO) ומירי רטנר (מחקר ופיתוח), ופיתחה את החיישן במטרה לבצע בדיקות דימות לגילוי סרטן השד. עם זה, האפשרויות הנוספות לשימוש בחיישן הרדאר שלה הביאו לפיתוח שורה של שימושים נוספים וכניסה למספר וורטיקלים: מעקב אחר קשישים בדירותיהם או בדיור מוגן וזיהוי נפילות או בעיות אחרות, מעקב אחרי כל הנוסעים ברכב ומניעת שכחת ילדים במכונית, מערכת בטיחות לרוכבי אופנועים, מעקב אחר התנהגות קונים בחנות ובדיקת אפקטיביות של קמפייני שיווק, ועוד.

Vayyar גם מפתחת את מערכת איסוף ועיבוד הנתונים המבוססת על אלגוריתמים של לימוד מכונה וזיהוי אנומליות.

כשעוקבים אחרי התחומים השונים שאליהם נכנסתם לאורך השנים, יש תחושה של ניסיון למצוא את התאמת המוצר לשוק. אפשר לומר שמצאתם אותו?
מלמד: "כשאתה מסתכל על ההיסטוריה של כל הסנסורים בתחום ה-imaging - MRI, רנטגן, אולטראסאונד - אתה רואה שזה תמיד התחיל בשימוש אחד ונגמר בהמון שימושים. אז בפיץ' שנתנו למשקיעים בהתחלה אמרנו שאנחנו לא הולכים לשוק אחד אלא לכמה בו-זמנית".

"היכולת לחזות מה יהיה בעוד 10 שנים היא מוגבלת, אז אמרנו – בואו נרוץ במקביל על כמה שווקים והתחלנו עם דימות בדיקות סרטן השד, בדיקות לטלפונים סלולריים, מעקב תנועה בתוך חדרים ומעקב אחר קווי יצור. מתוך הארבעה אחד מת (בדיקות סלולריים ט.ש.) אבל בינתיים נוספו עוד שווקים – כמו שקורה לכל חיישן בתחום הדימות".

רביב מלמד, מנכ"ל ומייסד משותף ב-Vayyar (צילום: Vayyar, יחצ)
רביב מלמד, מנכ"ל ומייסד משותף ב-Vayyar. "אנחנו מכוונים להיות חברה גדולה" | צילום: Vayyar, יחצ

לדברי מלמד בדיקות הטלפונים הסלולריים שהתחילו בהודו נעצרו בגלל מגיפת הקורונה והחברה לא ממשיכה בתחום זה. לעומת זה מוצרי הניטור בתוך חדרים "מוכרים בטירוף", לדבריו בהיקף 10 מיליון דולר בשנה ואליהם מתווספים כ-100,000 מכשירים שנמכרו לשוק הדיור המוגן במחיר 150 דולר האחד ובתוספת שירותי עיבוד הנתונים.

בתחום הגנת רוכבי האופנועים נחתם חוזה עם חברה בינלאומית גדולה שהיקף עשרות מיליוני דולר, ושורה של הסכמים ממתינים לחברה ב-2024 עם יצרניות מכוניות גדולות. "עכשיו אנחנו מחזיקים בכ-10% מהשוק העולמי ואני מניח שעד סוף השנה נהיה מעל 50% מהשוק העולמי בניטור בתוך המכונית".

Vayyar זכתה בחוזי אספקה ליצרני רכב מיפן ווויאטנם ונמצאת בהתקשרויות עם רבים מיצרני מערכות ורכבים הן לתא הנוסעים והן לתמיכה בנהגים (ADAS). ואייר חתמה על הסכם למיזם משותף עם חברה בת של האייר (Haier) הסינית לאספקת טכנולוגיית ניטור קשישים ויש לה שיתוף פעולה עם אמזון על שילוב הטכנולוגיה שלה עם אלכסה.

רביב מלמד, מנכ"ל החברה ומייסד משותף: "עכשיו אנחנו מחזיקים בכ-10% מהשוק העולמי ואני מניח שעד סוף השנה נהיה מעל 50% מהשוק העולמי בניטור בתוך המכונית"

אפשר להניח שהמכירות היו אחד הסיבות שהביאו את המשקיעים לגיוס הנוכחי?
"מהבחינה הזאת הגיוס בא בזמן טוב והוא מראה אמון בחברה. המצב היום הוא כזה שיוניקורנים באמת הופכים להיות חיה נכחדת, אז הביצועים שלנו מאפשרים לנו לגייס ככה.

Vayyar Hardware Teardown (צילום: Vayyar, יחצ)
המכשיר של ואייר. מתאים לשימושים שרגישים לפגיעה בפרטיות | צילום: Vayyar, יחצ

זה אומר שיש גם כוונה להפוך לחברה ציבורית?
"כן, אנחנו מכוונים להיות חברה גדולה. מתי בדיוק נהיה חברה ציבורית, זו שאלה של טיימינג. אנחנו לא מחפשים קיצורי דרך אלא בונים את עצמנו לאט לאט, מגיעים למצב שאפשר לחזות את הביצועים, להכנסות גבוהות, ואז נצא לבורסה. המשקיעים שלנו מאוד חזקים והם מבינים שיותר נכון להיכנס לבורסה כשאתה פרדקטבילי".

סבב הגיוס הנוכחי הובל על ידי Koch Disruptive Technologies (KDT) והוא כולל משקיעים חדשים, בהם GLy Capital Management שמשקיעה עבור יצרנית רכב סינית גדולה ו-Atreides Management לצד המשקיעים הקיימים - Battery Ventures ,Bessemer Ventures ,Regal Four, Claltech וקרנות הון סיכון נוספות.

השילוב של משקיעים ממזרח אסיה הוא משמעותי?
"זה מסמל את מה שאנחנו עושים במזרח - יש לנו חברה בת בסין שגם מפתחת וגם מוכרת מוצרים לתחום הקשישים ובשלב הבא גם באוטומוטיב. יש לנו הסכם עם האייר בסין. בתחום האוטומוטיב יש לנו פוקוס מאוד גדול גם ביפן וגם בארה"ב ועכשיו הזמן לעבור לסין. התקינה מחייבת כל רכב מ-2024 לשים חיישן שמזהה את היושבים ואנחנו הספק המוביל בעולם בנושא הזה".

 מלמד: "החיישן שלנו מבין אם זה אדם מבוגר או ילד וכמה אנשים עברו ומי פתח את דלת המקרר, אבל בלי לראות תמונה. אנחנו נכנסים גם לתחום ביטחון המולדת ויש לנו מכשירי שיקוף ומתקני שיקוף שרואים מתחת לבגדים חומרי נפץ, סכינים וגם דברים מסוכנים מפלסטיק שמכשירים אחרים לא רואים".

מה השווקים הבאים שתיכנסו אליהם?
"יש ורטיקל שהוא תחום החנויות, הריטייל, שהוא מאוד מעניין. אנחנו יודעים לנטר בתוך החנות ולקשר את נתוני המלאי ותנועת אנשים בתוך החנות עם העולם הדיגיטלי. שלחת לי פרסומת ואני יודע להגיד כמה אנשים קנו בעקבות זה. היתרון שלנו על פני מצלמה רגילה היא בתחום הפרטיות".

"חברות ריטייל לא רוצות להתעסק עם מאגרי נתונים פרטיים. מה שיפה בחיישן שלנו, שאנחנו מבינים אם זה אדם מבוגר או ילד וכמה אנשים עברו ומי פתח את דלת המקרר, אבל בלי לראות תמונה. אנחנו נכנסים גם לתחום ביטחון המולדת ויש לנו מכשירי שיקוף ומתקני שיקוף שרואים מתחת לבגדים חומרי נפץ, סכינים וגם דברים מסוכנים מפלסטיק שמכשירים אחרים לא רואים".

CTP C FRONT (צילום: Vayyar, יחצ)
החיישן של ואייר. רכיב קטן בעל יכולת שידור אותות וקליטה אליו בחזרה | צילום: Vayyar, יחצ

 מתי תמכרו בישראל?
"במשך כמעט 10 שנים ניסינו לשכנע את משרד התקשורת שיפתח את התדרים המתאימים ויאפשר לנו למכור בארץ ובשנה שעברה זה סוף סוף קרה. עכשיו אנחנו מתחילים לעבוד בארץ בתחום הקשישים, עם בתי אבות וקופות חולים. זה מאוד שמאוד חשוב לנו".