מייסדי אינדיפלואו. מימין עומר מץ ואלעד פנקובסקי (צילום: אייל מרילוס, יחצ)
מייסדי אינדיפלואו. מימין: עומר מץ ואלעד פנקובסקי: "האמנים הופכים לסוג של SMB" | צילום: אייל מרילוס, יחצ

אם אתם מעריצים של Kooma למשל, אולי של Crashing Atlas ,El Individuo או Samurai Velvet, אתם בוודאי יודעים שהתהילה לא באה בקלות. אחרי שנגמר שלב היצירה מתחיל שלב הניהול, המכירות והשיווק, שכולל בין השאר נוכחות בספוטיפיי, יוטיוב, פייסבוק, סאונדקלאוד, אינסטגרם, דיסקורד וטוויץ'.

טיק טוק כבר אמרנו? וגם סגירת הופעות עם אולמות, איתור מותגים מתאימים להיות משפיענים שלהם, רישום זכויות יוצרים. הרבה אמנים לא יודעים איך לעשות את כל זה. ארבעת האמנים וההרכבים האלה בחרו באינדיפלואו (IndieFlow) הישראלית לעשות את זה עבורם.

אם לא שמעתם על אינדיפלואו לא צריך להתפלא. החברה יוצאת מהגראז' ונחשפת כאן לראשונה בעקבות גיוס סיד שערכו בהיקף של 4 מיליון דולר, שהובילה קרן ההון סיכון State of Mind Ventures.

אל הסיבוב הצטרפו Oryzn Capital, אור פרי (שותף מייסד ב-StreamElements), 5eyes ventures ,TechStars ומשה גאון. בכך מגיע סך ההון שגייסה החברה ל-4.5 מיליון דולר.

אינידפלואו היא חלק מהתחום החדש המכונה כלכלת היוצרים (Creator Economy), שבו אמנים ויוצרים בתחומי יצירה שונים מצליחים לעשות עסקים נאים באופן עצמאי, אם מול חברות ומותגים ואם ישירות מול הקהל שלהם.

אינדיפלואו הוקמה ב-2020 על ידי עומר מץ, יזם ומוסיקאי עצמאי, ואלעד פנקובסקי, מומחה growth ויוצר קולנוע לשעבר. החברה מעסיקה 15 עובדים, חלקם בישראל וחלקם בארה"ב. בשנתיים שחלפו מאז שהוקמה נרשמו בפלטפורמה אלפי מוסיקאים.

יוצרי מוסיקה צעירים רבים מעדיפים כיום להיות אמן עצמאי ולא נתונים בידי חברת תקליטים שרודה בהם. לפי נתונים של ספוטיפיי, ההכנסות שמקבלים מיליוני אמנים עצמאיים מפלטפורמות הסטרימינג גדלה מדי שנה בעשרות אחוזים

היקף הפעילות בתחום מוערך ביותר מ-100 מיליארד דולר. למעשה יוצרי מוסיקה צעירים רבים מעדיפים כיום להיות אמן עצמאי ולא נתונים בידי חברת תקליטים שרודה בהם. לפי נתונים של ספוטיפיי, ההכנסות שמקבלים מיליוני אמנים עצמאיים מפלטפורמות הסטרימינג גדלה מדי שנה בעשרות אחוזים.

אינדיפלאו פיתחה פלטפורמה לאמנים יוצרים, שמאפשרת למוסיקאים עצמאיים לנהל את את כל הצד העסקי של פעילותם. היא מסייעת להם בהפצה לפלטפורמות הסטרימינג, בקבלת תמלוגים, במעקב אחר הנתונים, ניהול יומן האירועים, תאום ההופעות ושיתופי פעולה.

"אנחנו השופיפיי של המוזיקאים" אומר עומר מץ, מייסד משותף ומנכ"ל החברה, "האמנים העצמאיים הופכים להיות יותר עסקיים, סוג של SMB, אז אנחנו לוקחים את כל הנקודות המשמעותיות עבורם בתחום הניהול והארגון ומכניסים את זה למקום אחד".

הפלטפורמה של אינדיפלאו  (צילום: אינדיפלאו, יחצ)
הפלטפורמה של אינדיפלואו. "המטרה היא להביא את האמן לבנות את מסלול הקריירה שלו" | צילום: אינדיפלאו, יחצ

הרבה חברות מצטרפות עכשיו לכלכלת היוצרים. איפה אתם רואים את הבידול שלכם?
"המטרה שלנו היא להצליח לזהות באיזה שלב האמן נמצא על סמך הדאטה שאנחנו מקבלים עליו, ואז אנחנו נותנים להם המלצות שינחו אותם ויציגו להם מפת דרכים שכדאי להם לאמץ - מה הם צריכים לעשות בשלב הבא".

אתם נתקלים בתחרות על אמנים?
"אנחנו רואים הרבה יותר אמנים שעוזבים מתחרים גדולים ועוברים אלינו וזה סימן מעודד עבורנו. הם ממש מעבירים את הקטלוגים שלהם מחברות אחרות. אנחנו מרגישים שהשירות שאנחנו נותנים להם הוא כנראה יוצא דופן".

כעת מתכננת אינדיפלואו לפתח את המוצר לשלב הבא שלו – הפיכת הפלטפורמה למרקטפלייס שיחבר בין אמנים לבין שיתופי פעולה ומותגים שרלוונטיים להם. החברה מפתחת את מערך הקשרים שלה עם סוכנויות טאלנטים אמריקאיות ועם גורמים בתחומי השיווק.

עומר מץ, יזם משותף ומנכ"ל החברה: "המטרה היא להביא את האמן לבנות את מסלול הקריירה שלו. אחרי ההדרכה והכלים הראשוניים הוא יגיע לשלב הבא, שלב פתיחת הדלתות וההזדמנויות"

"המטרה היא להביא את האמן לבנות את מסלול הקריירה שלו. אחרי ההדרכה והכלים הראשוניים הוא יגיע לשלב הבא, שלב פתיחת הדלתות וההזדמנויות" אומר מץ. לדבריו החברה נמצאת בשלב של תוכניות פיילוט עם גופים שונים כולל אולמות מופעים ומותגים שזקוקים לאמנים כמשפיענים. "המטרה היא לעשות את הפיילוטים האלה על מנת להמיר את זה למוצר בעוד שנה עד שנה וחצי, שאז אנחנו משערים זה יהפוך לאוטומטי".

מה הביא אתכם להקים את החברה?
פנקובסקי: "למדתי קולנוע, אבל מהר מאוד הלכתי לעולם הסטארט אפים. הבנתי שאם אני רוצה אימפקט על העולם, אז לעומת חברים שלי שעושים סרט ומגיעים ל-100 אנשים, בסטארט אפ לוחצים על כפתור ו-200 אלף אנשים רואים את זה. בשיחות עם עומר הבנתי שיש לי קריאה לעשות יצירה משלי, שהיא הסטארט אפ. אנחנו רואים את עצמנו כיוצרים שעושים סטארט אפ בשביל יוצרים".

אלעד פנקובסקי, יזם משותף: "למדתי קולנוע, אבל מהר מאוד הלכתי לעולם הסטארט אפים. הבנתי שאם אני רוצה אימפקט על העולם, אז לעומת חברים שלי שעושים סרט ומגיעים ל-100 אנשים, בסטארט אפ לוחצים על כפתור ו-200 אלף אנשים רואים את זה"

גייסתם בתקופה לא קלה
מץ: "זה לא היה קל, גם בגלל שאנחנו בתחום המוסיקה וגם בגלל שאצל קרנות הון סיכון בארץ התפיסה של קרייאטור אקונומי עוד לא נתפסת כ-goto מבחינת השקעות. SOMV הבינו את הפוטנציאל של זה, אחרי שהשקיעו בסטרים אלמנטס בשלב מאוד מוקדם, והם רואים בנו את הסטרים אלמנטס של עולם המוזיקה. לכן היה לנו מזל בקטע הזה בתקופה לא פשוטה לגיוסים".

אנדי בלאס, שותף בקרן State of Mind Ventures, אומר: "אנחנו נלהבים לגבי כל מה שקורה בתפר בין תעשיית היוצרים לבין מרקטפלייסים. כשפגשנו לראשונה את היזמים של אינדיפלאו, ראינו את אותה התשוקה ואת אותם חומרי הגלם שראינו כשהשקענו ב-StreamElements".

"יוצרים מחפשים את הדרך שלהם בספרה הדיגיטלית. יש להם צורך חזק בכלים, תמיכה, קהילה וכמובן צורך חזק בעשיית כסף. אנחנו ממש מתרגשים להוביל את הסיבוב ולעזור להם לבנות מותג ענק".