מייסדי uveye (צילום: יובל חן, יחצ)
מייסדי UVeye. מימין: אמיר ואוהד חבר. מציעים לסוחרי רכב את הסורק במודל ליסינג | צילום: יובל חן, יחצ

הסיפור של UVeye התחיל כשהאחים אוהד ואמיר חבר הגיעו לפגישה במתקן מסווג של חברה ביטחונית. במסגרת בדיקות הכניסה המאבטחים היו צריכים לסרוק את גחון הרכב, ועשו זאת עם סוג של מוט שיש מראה בקצהו. "חשבנו שלא יכול להיות שככה הוא מזהה את הרכב, שזה נעשה בצורה כל כך פרוביזורית", מסביר אוהד חבר, האח הגדול, אחד משני יזמי החברה וסמנכ"ל התפעול בה. אוהד מגיע עם רקע בהנדסה, אמיר מגיע מעולם האלגוריתמיקה ותכנות וביחד הם שילבו ידיים ופיתחו פתרון שכולל חומרה ותוכנה - כדי לפתור את הבעיה הזו.

"התחלנו עם רעיון מהעולם הביטחוני - למצוא שיטה טכנולוגית לסרוק את הגחון של הרכב ולזהות פצצה שמודבקת לו, נשק או הברחה", אומר חבר. התחלנו, הכוונה ב-2016 שנת הקמת החברה. מול UVeye עמד אתגר לזהות אנומליות בגחון אבל בלי "תמונת בסיס" כלשהי להשוות אליה - המאבטח לא יודע איזה רכב יגיע לבדיקה. "פיתחנו MRI מושלם לרכב, בלי קטלוג מוקדם", מסביר חבר. החברה מוכרת את הפתרון באתרים ביטחוניים, מתקינה אותו למשל בנמל אשדוד, בוורלד טרייד סנטר וכן הלאה, אבל אז מגיעה הזדמנות חדשה לפתחה.

אוהד חבר: "התחלנו עם רעיון מהעולם הביטחוני - למצוא שיטה טכנולוגית לסרוק את הגחון של הרכב ולזהות פצצה שמודבקת לו, נשק או הברחה"

 "לקראת 2018 באו אלינו גורמים מעולם הרכב והתעניינו האם אנחנו יכולים להשמיש את הסורק לבקרת איכות במפעלים - והבנו שיש לנו שוק הרבה יותר גדול להתעסק איתו". UVeye עוברת להתמקד בשוק האוטומוטיב ואף מקבלת השקעה מגופים כמו יונדאי, טויוטה וגם וולבו. "התחלנו בעבודה עם OEM (יצרני הרכב, א"ז) ומשם עברנו לאפטר מרקט, איפה שאתה פוגש את הרכב בהמשך הדרך כמו המוסך ומכירות פומביות (Auctions)", מספר חבר. המוצר של החברה מבוסס על ראיית מכונה וכולל כמה רכיבים: סורק של הפחחות של הרכב, סורק של הגחון וסורק של הצמיגים - ברמת דיוק גבוהה.

לא כמו המוסכניק של פעם

החברה פונה לסוכני רכב, קאר דילרשיפס, ומציעה להם את הסורק במודל ליסינג או כמו שהחברה קוראת לזה Inspection as a service. "יש לנו כמה מאות דילרשיפס", מסביר חבר, "שמשלמים בין 3,000 ל-5,500 דולר לחודש. ה-ROI שלהם מאוד קצר כי מיד הם יכולים לקבל תוצאה מדויקת לגבי הרכב - דברים שמתפספסים בבדיקה הידנית כמו עומק החריצים בצמיג, כמות ה'בשר' שלו, קרעים, שריטות וכדומה. ובניגוד לפעם - זה תהליך שמספק ללקוח אמון, לא כמו המוסכניק של פעם". עם התוצאות שמוצגות בשקיפות הסוחר יכול לתמחר נכון יותר את הרכב או להציע ללקוח תיקון במקום - "בארה"ב בדרך כלל לא קונים צמיגים אצל הדילר אלא באוטו דיפו", מסביר חבר, והחברה רוצה להציע לסוחר אפיק הכנסה חדשה.

UVeye גייסה עד היום 100 מיליון דולר וכעת היא מכריזה על סבב D של 100 מיליון דולר - רובו ככולו ייכנס לקופת החברה עם רכיב סקנדרי זניח. את הסבב הובילה קרן הנקו ונצ'רס ומשקיעים נוספים, ביניהם המוסדיים מנורה מבטחים ומור בית השקעות, וכן שחקנים מעולם הרכב כמו ג'נרל מוטורס ו-CarMax.

"אנחנו מותקנים כעת ב-200 דילרים בארה"ב ועם הסכם עם וולבו ארה"ב, שלה מעל 300 סוכנויות, ג'נרל מוטורס וקאר-מקס (חברה בורסאית בתחום מכירות יד שנייה של רכבים, א"ז) שהודיעו שהם הולכים להעביר מיליון רכבים בשנה דרך המערכות שלנו. על פי הסכמי המסגרת נגיע ל-5,000 אתרים בארה"ב בשלוש השנים הקרובות", מוסר חבר.

uveye (צילום: uveye, יחצ)
חברת UVeye. בדיקות לרכב עם רמה דיוק גבוהה, כולל עומק החריצים בצמיג והקרעים | צילום: uveye, יחצ

ליאור פרושאור, שותף בקרן Hanaco VC: "סריקת רכבים אוטומטית מבוססת בינה מלאכותית עתידה לשנות את תעשיית הרכב. ככל שרכבים הופכים מורכבים יותר (חשמליים ואוטונומיים) וציים יהפכו מורכבים יותר לניהול, תחזוקה מונעת (predictive maintenance) בעלות נמוכה ובתדירות גבוהה תהפוך לחיונית בכל צי רכב. ב-24 החודשים האחרונים חיפשנו אחר השחקן החזק והמוביל בשוק הזה, ואנו מאמינים כי UVeye היא בעלת הפוזיציה המתאימה ביותר להפוך למובילה בקטגוריה לטווח ארוך בתחום". לחברה 180 עובדים כולל משרדים בישראל, צפון אמריקה, יפן וגרמניה.