יונתן מטוס, מנכ"ל פיירמטיק (צילום: Fairmatic, יח"צ)
מנכ"ל פיירמטיק יונתן מטוס. "אנחנו מזהים טרנד שמתחיל אצל נהג ומתריעים למנהל הצי" | צילום: Fairmatic, יח"צ

חברת האינשורטק פיירמטיק (Fairmatic) מודיעה היום (ד') על גיוס של 42 מיליון דולר במסגרת סבב A בהובלת Foundation Capital ובשיתוף Aquiline Capital Partners. בגיוס השתתפו גם משקיעים כמו מייסד Yahoo! ג'רי יאנג, מייסד ומנכ"ל Hippo Insurance אסף וונד, אורן זאב ואחרים. בתוך כך הודיעה החברה על פתיחה של מרכז פיתוח בישראל.

"החברה מוכרת פוליסות לציי רכב והיא מתומחרת לפי כמות הנהגים ועד כמה הם נוהגים בבטיחות", אומר מייסד ומנכ"ל החברה יונתן מטוס. "ה-AI שבנינו מנתחת את הנהיגה ומייצרת תובנות שמשמשות גם את הנהגים ומנהלי ציי הרכב כדי שהם יוכלו להשתפר ולשפר את בטיחות הנהיגה".

פיירמטיק משתמשת בסנסורים שנמצאים בטלפון הנייד כדי לנטר מידע על אודות איכות הנהיגה של נהגים ולפיו היא מתמחרת את פוליסות הביטוח שהיא מוכרת. מטוס טוען כי החברה מצליחה במקום שבו חברות אינשורטק רבות נכשלות: היכולת לתמחר את הסיכון בצורה מדויקת שמביאה ערך ללקוחות - שמשלמים תעריף הוגן, ולחברה - שמצליחה להרוויח מכל פוליסה.

יונתן מטוס, מנכ"ל: "אחרי עשור בביג טק הבנתי שלדבר שניסיתי להפוך למציאות, כלומר להביא את המחשוב לכיס האחורי של כולם, יש השלכות שליליות רציניות. היום זה ברור שרבע מתאונות הדרכים קשורות בהסחת דעת של הטלפונים הסלולריים"

לטענת מטוס, מה שמייחד את הפוליסות של פיירמטיק לעומת הפוליסות של חברות הביטוח והאינשורטק האחרות הוא התמחור המדויק והגמיש. "בדרך כלל תקופת הכיסוי של הפוליסה נעה בין חצי שנה לשנה, ובכל פעם שמחדשים אותה המחיר שלה עולה. אנחנו בנינו את הפוליסה באופן שונה: אחרי שקונים אותה אנחנו מתחילים לנטר את הנהגים בצי והמחיר של הפוליסה מתעדכן מדי חודש לפי רמת הבטיחות שלהם. אם הנהגים מתחלפים או נהיים פחות טובים - התמחור משתנה בהתאם בכל חודש. הלקוח יודע מה המחיר ההתחלתי של הפוליסה ויודע הוא ישתנה בהתאם לצורת הנהיגה, ולכן ציי רכב שרוצים לעבוד איתנו הם אלו שמלכתחילה הנהגים שלהם יותר זהירים, כי הם ישלמו את המחיר הנמוך ביותר.

"הפוליסה היא אגריגציה של כל נהג וכל נהיגה. אם למשל נהג היה מעולה במשך שלושה שבועות ובשבוע האחרון בחודש, מסיבות אישיות כלשהן הוא נוהג בצורה מסוכנת יותר, התמחור לאותו נהג ולאותו שבוע יתעדכן רטרואקטיבית ויהיה יותר יקר. אבל בדרך כלל הדברים לא כל כך קיצוניים, ונהגים לא משתנים בתוך שבוע. לכן אנחנו יכולים לזהות טרנד שמתחיל אצל נהג ולהתריע למנהל הצי שיש בעיה שצריך לטפל בה וזה הכוח האמיתי פה: המידע שלנו יכול למנוע את התאונה הבאה".

רקע בגוגל ופייסבוק

למטוס רקע עשיר בתחום ניטור הנהיגה. אחרי הצבא מטוס עזב את הארץ לטובת לימודים בהארוורד. כשסיים את לימודיו עבד בצוות שהקים את אנדרואיד בגוגל ולאחר מכן בפייסבוק. "אחרי עשור בביג טק הבנתי שלדבר שניסיתי להפוך למציאות, כלומר להביא את המחשוב לכיס האחורי של כולם, יש השלכות שליליות רציניות. היום זה ברור שרבע מתאונות הדרכים קשורות בהסחת דעת של הטלפונים הסלולריים". כדי לשפר את בטיחות הנהיגה הוא הקים ב-2013 את Zendrive, חברה שפיתחה טכנולוגיה שמשתמשת בסנסורים של הטלפון הנייד וב-AI כדי לדרג את איכות הנהיגה. החברה מכרה לייסנסינג של הטכנולוגיה לחברות ביטוח. אחרי חמש שנים מטוס הגיע להבנה שהעבודה מול חברות ביטוח היא לא הדרך המהירה ביותר לצמוח והקים את פיירמטיק, בתחילה כחטיבה בזנדרייב - ולפני שנה כספין אוף נפרד ממנה.

פיירמטיקס (צילום: Fairmatic, יח"צ)
המערכת של פיירמטיק. החברה תישאר בתחום הביטוח של ציי רכב | צילום: Fairmatic, יח"צ

מטוס מצהיר כי החברה תישאר בתחום הביטוח של ציי הרכב ולא תתרחב לפוליסות ביטוח מסוגים שונים. "הפורטה שלנו זה היכולת להבדיל בין סיכון טוב וסיכון רע ולתקן סיכון שהוא לא טוב. אנחנו חושבים שזו האסטרטגיה הנכונה עבורנו. בעשור האחרון אף חברה מלבד פרוגרסיב אינשורנס לא הצליחה לעשות תמחור רווחי ואנחנו כן. זה תחום מאוד קשה שהרבה חברות נכשלות בו ולכן אנחנו חושבים שיש לנו יכולת לצמוח גם בלי לעבור לתחומים אחרים".

מטוס: "אחרי שקונים פוליסה, אנחנו מתחילים לנטר את הנהגים בצי והמחיר של הפוליסה מתעדכן מדי חודש לפי רמת הבטיחות שלהם. אם הנהגים מתחלפים או נהיים פחות טובים - התמחור משתנה בהתאם בכל חודש" 

לדברי מטוס, נטישת הלקוחות קטנה: הורדת עלויות הביטוח דרך פיירמטיק משמעותית ללקוחות ובממוצע מדובר בחיסכון של 15%-20% לעומת פוליסות ביטוח אחרות. "יש לנו יותר מ-100,000 נהגים", הוא מסביר. "כמה עשרות לקוחות, הרבה הכנסות ובעיקר היסטוריה של חיתום ברווח. חברות אינשורטק אחרות למדו איך לגדול ולצמוח אבל עדיין לא למדו לעשות חיתום נכון".

עם הגיוס פיירמטיק תפתח גם מרכז פיתוח חדש בישראל שצפוי לגייס כ-20 אנשים עד סוף השנה ו-20 נוספים בשנה הבאה. היום עובדים בחברה כ-70 עובדים בארה"ב, אירופה ואסיה.