צוות ריוויוז (צילום:  אורן חיים, יחצ)
צוות ריוויוז. "המערכת נותנת ניתוח שוק של מוצר חדש שהיא מעולם לא הכירה" | צילום: אורן חיים, יחצ

"בכל יום מצטרפים 2,000 מוכרים חדשים באמזון וכל שנה מתווספים מעל ל-30 אלף מוצרים חדשים למדפים הוירטואליים, שלא היו קיימים בשנה לפני", מסביר עידו רמתי, נשיא וסמנכ"ל תפעול של רוויוז (Revuze), סטארט אפ שפועל בתחום מחקרי השוק. המהירות שבה מוצרים חדשים מיוצרים ומשווקים העמידה את חברות הצריכה, הפרוקטור אנד גמבלים של העולם, מול משימה בלתי אפשרית - כיצד לערוך מחקרי שוק וניתוח תחרות של ההיצע האינסופי הזה.

"אנחנו סוגרים פער שהולך וגדל בין המהירות שבה אפשר להבין את הצרכן לבין המהירות שהשוק משתנה מבחינת מוצרים ושחקנים חדשים. פעם מותג של שמפו היה בודק את התחרות שלו לפי מי שנמצא לידו על המדף, אבל היום אין חנות כזו והיצרנים צריכים לבדוק את כל המותגים שנמצאים באונליין כדי להבין את התחרות שלהם, מדובר באלפי מוצרים וטרנדים חדשים", מסביר רמתי את האתגר שרוויוז מבקשת לפתור.

כעת החברה על גיוס של 12 מיליון דולר בסבב B בהובלת קרן PSG ושני משקיעים אסטרטגיים מתחום מחקרי השוק, מייסדים של חברת NPD שנמכרה לקרן השקעות פרטית בשנה שעברה. הגיוס הנוכחי מביא את סך ההשקעות ברוויז ל-24 מיליון דולר.

עידו רמתי, נשיא וסמנכ"ל תפעול ברוויוז: "פיתחנו טכנולוגיה שיודעת ללמד את עצמה ללא בני אדם וללא תיוג, ותוך 48 שעות נותנת ניתוח שוק של מוצר חדש שמעולם לא הכירה. ה-AI מנתחת אוטומטית את כל חוות הדעת, מזהה נושאי שיחה ושביעות רצון מהמוצר וגוזרת תובנות שיווקיות"

 לדברי רמתי, הבדל קריטי נוסף בין העבר להווה הוא תהליך ההשקה של מוצר חדש המלווה במחקרי שוק יקרים וממושכים. אלו אורכים לדבריו בין 6-8 שבועות ועלותם נעה בין 20-80 אלף דולר למחקר עבור מוצר בודד. בעולם שבו יש בערך 52 קולקציות חדשות של בגדים בשנה, לוחות הזמנים והעלויות האלה אינם בני קיימא.

"אנחנו מאפשרים לכל חברה להגיע לתוצאות של מחקרי שוק בשניות במקום שבועות באמצעות התגובות וביקורת המוצרים באינטרנט. אנחנו מחוברים ל-200 אתרי מסחר גדולים בעולם ויש לנו קטלוג של מיליארדי מוצרים שנמכרים אונליין. ה-AI שלנו מנתחת בצורה אוטומטית את כל חוות הדעת על המוצר, מזהה את נושאי השיחה ואת מידת שביעות רצון הלקוחות מהמוצר, ומזה גוזרת תובנות שיווקיות", ממשיך רמתי. הוא מחדד כי מדובר במידע פומבי בלבד ללא מידע דמוגרפי אישי על הגולשים.

חוסכים ביקורות גולשים ומנתחים מידע באופן אוטומטי 

הדרך של בניית המוצר הייתה ארוכה והתחילה ב-2013 עם הצורך לקנות עגלת תינוק, "היינו עצלנים ונמאס לנו לקרוא ביקורות גולשים. בהתחלה רצינו לבנות אלגוריתמיקה, שיודעת לנתח את הביקורות הגולשים באמזון. לימדנו את ה-AI איך לנתח ביקורות גולשים על עגלות תינוק ואחרי זה רצינו לעשות אותו הדבר על מצלמה וזה לא עבד. היינו צריכים ללמד את ה-AI להבין מה זה מצלמה וזה לקח עוד כמה שבועות", מסביר רמתי.

"הבנו שאם רוצים לעשות את זה על כל המוצרים ברשת אי אפשר בכל פעם ללמד את המערכת מחדש איך לנתח מידע על המוצר הזה. הפתרון זה מנוע שיודע ללמד את עצמו ופיתחנו את הטכנולוגיה שיודעת ללמד את עצמה ללא בני אדם, ללא תיוג, היא מגדירה בעצמה את מילות המפתח והיום תוך 48 שעות המערכת נותנת ניתוח שוק של מוצר חדש שהיא מעולם לא הכירה", הוא מוסיף.

"בגלל שפתרנו את הבעיה שלא צריך בני אדם בתהליכי לימוד מכונה, היום המערכת מנתחת מידע על יותר מ-800 סוגי מוצרי קוסמטיקה, שמפו, סמארטפונים, ג'ינסים ועוד, ושברנו את מחסום השפה ואנחנו תומכים היום ב-12 שפות".

מודל הרישיון הוא SaaS ורמתי משתף כי החברה מכניסה כמה מיליוני דולרים בשנה. "הלקוחות שלנו מדווחים על חיסכון בזמן המחקר של 85%-100% וחיסכון כספי של 50% בתקציבי המחקר", הוא מוסיף.

רוויוז נכנסה לחממה של נילסן, עם השקעה ראשונית שלה ומספר אנג'לים נוספים. במשך שלוש שנים הם פיתחו את המוצר ובסוף 2015 הם התחילו בשיווק לשותפי פיתוח ( design partners) אמריקאים וב-2016 ללקוחות משלמים. החברה עובדת כיום עם מאה מותגים של חברות כמו: ג'ונסון אנד ג'ונסון, פרוקטור אנג גמבל, לוריאל, רבלון, דולבי ועוד.