הנהלת ווילקו (צילום: Wilco)
מייסדי ווילקו (מימין: שם מגנזי, און פרויד ואלון כרמל) ואתי דהן-נוקד, VP R&D | צילום: Wilco

ב-2013 היה און פרוינד, מייסד ומנכ"ל ווילקו, סמנכ"ל הנדסה של סטארט אפ קטן בשם "הנדי", שעסק בשירותים לבית און-דימנד ("חשמל, אינסטלציה, טלוויזיות, כאלו דברים"), וחיפש מפתחים לצוות שלו. "גרתי אז בחו"ל, גייסנו סיד לא ענק, אבל לא היה לי את הנטוורק בישראל. כשבאנו לגייס אנשים, הבנתי שאני צריך להתפשר על משהו, והחלטתי להתפשר על ניסיון: נביא את הטובים והחכמים מכולם, אבל בלי ניסיון. אחרי כמה זמן גליתי שאני טועה, שאנשים חכמים יודעים לכתוב קוד מעולה - אבל לא יודעים לעבוד. אתה שם אותם בסביבת פרודקשן והם הולכים לאיבוד. הם גם לא יודעים לעבוד בצוות".

אפשר להווכח על המסקנה של פרוינד, אבל בסופו של דבר ממנה נולדה ווילקו: יש לימודים אקדמיים מעולים לתכנות, יש בוטקאמפס ויש גם קורסים מעולים אונליין - אבל הם כולם רחוקים קצת מהעולם האמיתי של מפתח בצוות, מהאתגרים שקשורים לסביבות העבודה של העולם האמיתי ועד לקשיים בעבודת צוות, שנדרשת בעבודת הפיתוח באופן יומיומי.

את הפתרון לפער שבין התיאוריה ליום-יום, פיתחה ווילקו באמצעות משחק: מערכת דמויית משחקי קווסט משנות התשעים דווקא, שמאפשרת למפתחים "לשחק", לבצע משימות ולהתאמן בבעיות אמיתיות בחיי חברה. אחרי כשנה של פעילות בסטלת' שלווה ברעש יחסי בטוויטר, ווילקו נחשפת עם השקת גרסה פומבית של המוצר ומגלה שגייסה עד כה סיד של 7 מיליון דולר. את הגיוס הובילה חץ ונצ'רס והשתתפו בו גם ורטקס ו-Flybridge קפיטל פרטנרס לצד משקיעי אנג'ל.

לטענת פרוינד, הביקוש למוצר הגיע מהמפתחים עצמם: "זה עולה מכל הסקרים שהתפתחות מקצועית היא בעדיפות עליונה אצל מפתחים", הוא אומר. "הם רוצים אתגרים חדשים ולמידה רצופה אבל הם שונאים טופ דאון: שהארגון קונה איזה מנוי ואומר - יאללה תעשו את זה".

"מראיינים בדרך כלל בודקים רק יכולות קוד ולא הרבה מעבר"

הדרך לפיתוח מוצר עצמאי שמבוסס משחק קווסט לא נעשתה ברגע. עוד קודם לכן, פרוינד ניסה לפנות לשחקנים קיימים בתחום הכשרת העובדים להייטק ולעניין אותן בצורות הכשרה חדשות: "פניתי להרבה תוכניות בוטקאמפ והצעתי להם לחשוף מפתחים לסימולציות של בעיות בעולם האמיתי, שאני מכנה מור"קים", הוא מספר. "אבל כולם אומרים לי 'אנחנו מביאים את התלמידים מ-0 ל-1, מ-1 ל-100 לא מעניין אותנו'".

אחת המשימות מתחילה כשמהנדס בחברת Anything הדמיונית מקבל הודעה על תקלה מסתורית באפליקציה של החברה ונדרש לנתח את המידע כדי להבין מי נתקל בבעיה, למצוא את הקוד הבעייתי, לתקן אותו ולהעלות פתרון לגיט-האב

לטענתו של פרוינד השיטות הקיימות יוצרות מחסור בידע קריטי: "מדובר באוסף יכולות שהוא לא פחות חשוב מהקוד, אולי הרבה יותר חשוב, ושלא שמים עליו דגש בשום מקום. יש בעיה בפרודקשן, בוא תבין מה קרה פה, תערב את הפרודקט מנג'ר, תדווח - אין לך מושג במה להתחיל. גם מראיינים בדרך כלל בודקים את יכולות הקוד של מועמדים ולא הרבה מעבר לכך".

אבל עוד קודם להקמת ווילקו ואחרי אפיזודת "הנדי", פרוינד הצטרף לוויוורק (WeWork), בהתחלה בניו יורק בתחילת דרכה של החברה, ואז חזר ארצה כאחראי פעילות ה-Labs, שקידמה שיתופי פעולה עם סטארט אפים. בוויוורק הוא גם פגש את מי שיהפכו לשותפיו בווילקו: ה-CTO שם מגנזי, וה-CPO אלון כרמל.

אלא שאז הגיעה הסערה וביטול ההנפקה בוויוורק, ובהמשך הצוות הישראלי התפזר לכל עבר. "ב-2020 עזבתי את ויוורק, הייתי חצי שנה איש הון סיכון ב-PICO פרטנרס, אבל לא נטשתי את רעיון ההכשרות. חשבתי להקים בית ספר ללימוד מתקדם של תכנות. דיברתי על זה עם אלון (כרמל - א"ז) שאמר לי שאם אפתח בית ספר אשפיע על כמה תלמידים בודדים במחזור ולא יותר מזה. ישבנו על הבעיה עם שם (מגנזי - א"ז) וחשבנו על רעיון שיאפשר לאמן מפתחים, כמו סימולטור טיסה למהנדסי תוכנה".

החשיבה איך לאתגר מפתחים במשימות ובעיות מהעולם האמיתי היא שהובילה למוצר הנוכחי של ווילקו. פרוינד, כרמל ומגנזי הם שלושתם סביב גיל ה-40, וכבוגרי הניינטיז שגדלו לאור מסכי VGA ומשחקים של סיירה ז"ל, פיתוח של קווסט - משחק משימות - נשמע להם פתרון טבעי. שם החברה הוא מחווה לגיבור סדרת משחקי ספייס קווסט רוג'ר ווילקו, שפוסטרים שלו תלויי ברחבי המשרד והשפה העיצובית של החברה היא כולה מחווה למשחקי רטרו ופיקסל-ארט.

 

מתוך המוצר של ווילקו (צילום: Wilco)
מתוך המשחק של ווילקו. להתמודד עם רמות שונות של קטסטרופה | צילום: Wilco

"מכל הרעיונות הגענו למה שווילקו היא היום", מסביר פרוינד. "זו סביבת פנטזיה שיש בה חברה כמו-אמיתית בשם Anything עם סביבת פרודקשן ולוגים, כלי מוניטורינג ואנליטיקס, לואד-בלאנסינג ודאטה אמיתי שהוא יותר מחמש רשומות. אבל יש גם קולגות וראשי צוות ומנהלי מוצר, כל אחד עם האופי שלו".

כשמפתח מתחבר למערכת של ווילקו הוא בעצם מתחיל לשחק. יש לו ממשק דמוי סלאק, שבמשחק מכונה סנאק, והוא נדרש להתמודד עם רמות שונות של קטסטרופות. כמו בקווסט אמיתי גם כאן פרוינד מסרב לספר ספוילרים ומתאר את העלילה הכללית: "אנית'ינג חברת איקומרס שמוכרת מוצרים לא שגרתיים כמו מלח אמבטיה בניחוח ברביקיו ויש לה תרבות חברה לא אופטימלית ועוד בעיות שהמשתמש נחשף אליהן לאורך הדרך".

כך, אחת המשימות מתחילה כשמהנדס באנית'ינג מקבל הודעה על תקלה מסתורית באפליקציה של החברה והוא נדרש לנתח את המידע כדי להבין מי מהמשתמשים נתקל בבעיה, למצוא את הקוד הבעייתי, לתקן אותו להעלות פתרון לגיט-האב של החברה.

חשבתי שפיתוח משחקים עולה מיליארדים.
"זה יקר לפתח משחק אבל יש לנו הקלות. אנחנו לא צריכים גרפיקה משוכללת או סאונד. המתכנת עושה את העבודה בשורות קוד. כן יש לנו מעצבת גרפית מתחום המשחקים ואנחנו מתייחסים לזה כמשחק אבל כזה שהפוקוס שלו הוא על כישורים מעבר לקוד: כישורים טכניים וכישורים רכים כמו תקשורת בין צוותית, תגובה למשברים או מציאת בעיות במערכות מורכבות".

מכירת המוצר לחברות ובהמשך הצעה גם של כלי הפיתוח

ווילקו הוקמה ב-2021 והשיקה את המוצר שלה לאחרונה. "אנחנו בבטא סגורה מינואר, ויש לנו היום יותר מ-250 שחקנים אקטיביים והפידבקים חיוביים מאוד", מספר פרוינד. לדבריו, עם לקוחות החברה נמנות חברת הפינטק Justt וכמה יוניקורנים ישראליים שלא ניתן למסור את שמם. ווילקו מוכרת את המוצר שלה ישירות לחברות, אבל לפי פרוינד היא מתכוונת לשחרר בהמשך את הכלים שלה כדי שחברות יוכלו להשתמש בהם לכתוב קווסטים בעצמם: אלו יוכלו להיות חברות שמייצרות משחק פנימי לשיפור יכולות המפתחים שלהן, או חברות שרוצות לקדם את כלי הפיתוח שלהן באמצעות ווילקו. עם החברות האלו נמנות JFrog, אפליטולס ו-New Relic.

אם אתם פעילים בטוויטר ייתכן וכבר שמעתם על ווילקו, שהפכה לאחת החברות הישראליות עם הנוכחות הגבוהה ביותר בפיד ההייטק ברשת החברתית. "אלו בעיקר אלון ושם שנוכחים בטוויטר, אני הצלע השקטה", מתייחס פרוינד. "יש להם הרבה עוקבים והם כותבים בפתיחות על הדברים שאנחנו עושים, הלבטים והאתגרים. בהמשך גייסנו את נועה (ליברמן פלשקס), דניס (ויטצ'בסקי) וגיא (מגן) ועוד צייצנים. יש לא מעט אנשים שהגיעו אלינו מהבאזז בטוויטר ובזכות זה מעולם לא עשינו Outbound (פנייה החוצה לגיוס עובדים - א"ז) ואנחנו גם לא עובדים עם ציידי ראשים". החברה מעסיקה 24 עובדים.