AI21 מייסדים (צילום: רועי שור, יח"צ)
פרופ' אמנון שעשוע, אורי גושן ופרופ' יואב שוהם, מייסדי AI21 | צילום: רועי שור, יח"צ

המאבק על השליטה בעולם הבינה המלאכותית הגנרטיבית מתעצם, כשלתחרות נכנסת כעת חברת אמזון ואיתה שותפה מוכרת היטב – חברת AI21 Labs הישראלית. אמזון הכריזה הערב על מערך חדש של כלים לייצור בינה מלאכותית יצירתית עבור לקוחות עסקיים, שמבוסס על תשתית הענן AWS של החברה. אמזון מתייצבת בכך מול הכלים שהציגה בשבועות האחרונים מיקרוסופט ו-OpenAI (שפיתחה את ChatGPT) ומול הכלים המתחרים שהציגה גוגל. 

אורי גושן, מנכ"ל ושותף מייסד של AI21 Labs, אומר בשיחה עם tech12 כי ההסכם עם אמזון צפוי להגדיל משמעותית את היקף הפעילות של החברה. "בשבועות ובחודשים האחרונים אנחנו חווים עשרות פניות מארגונים בעולם, שרוצים להטמיע AI גנרטיבית", הוא אומר, "יש ממש נהירה. אנחנו אחד השחקנים היחידים בעולם בתחום. שיתוף הפעולה עם אמזון יאפשר לנו להאיץ את התהליך הזה".

אורי גושן, מנכ"ל ושותף מייסד של AI21 Labs: "אמזון היא שחקן שלא יכול לשבת על הגדר, הם חייבים לייצר הצעה אטרקטיבית ואנחנו ממש שמחים על שיתוף הפעולה הזה"

לדברי גושן המערך החדש יקל מאוד על לקוחות אמזון לשלב AI במערכות שלהם, שכן כל  הנתונים שלהם כבר נמצאים בענן ואמזון מנהלת עבורם את כל התשתית של המערכת, כולל אבטחת סייבר והגנה על פרטיות הנתונים. הוא אומר כי עלויות השירות, שיתפרסמו בהמשך, יהיו אטרקטיביות לעומת העלויות הנוכחיות. בין שתי החברות נחתם הסכם לשיתוף בהכנסות שפרטיו לא נמסרו.

רשת אמזון, amazon web (צילום: Casimiro PT, shutterstock)
אמזון. "רוב הערך נמצא בטקסט, בטבלאות בגרפים" | צילום: Casimiro PT, shutterstock

האם אפשר לומר שבכך אתם מצטרפים לגוש השלישי בשוק, שמתחרה בגוגל ובמיקרוסופט?
"זה יהיה אפילו יותר מזה. המובן מאליו הן מיקרוסופט וגוגל, ואמזון היא שחקן שלא יכול לשבת על הגדר, הם חייבים לייצר הצעה אטרקטיבית ואנחנו ממש שמחים על שיתוף הפעולה הזה. אבל חוץ מזה יש עוד חברות חשובות כמו אוראקל, SAP, סיילספורס וכולן יצטרכו לשלב יכולות כאלה בפלטפורמות שלהן. אז יש כמה מאבקי כוחות בכמה גזרות שונות".

נראה שהתחרות העיקרית עד כה היא בתחומי הצ'אטבוטים והחיפוש, בעוד שאתם ממוקדים בתחומים אחרים.
"אנחנו חושבים שדווקא רוב הערך נמצא בטקסט, בטבלאות בגרפים. שם נמצא המידע העסקי המהותי. אפשר לעשות הרבה דברים מעניינים בתחום הבידורי אבל זה פחות הביזנס שלנו. אנחנו מכוונים לשלוש תעשיות - הפיננסית, הבריאות והריטייל. גוגל ומיקרוסופט שמות המון דגש על חיפוש, אבל אנחנו מסתכלים בצורה ממוקדת על התהליכים העסקיים".

מערך הכלים של אמזון, המכונה Bedrock, משלב בתוכו את מודל השפה Jurassic-2 של AI21 ולצידה את מודל השפה לצ'אט Claude של חברת אנטרופיק המסקרנת. כמו כן משולב במערך Stable Diffusion – אפליקציית יצירת הגרפיקה והתמונות מטקסטים שפיתחה Stability AI. בכך למעשה ממצבת AI21 את עצמה בצמרת חברות ה-AI הגנרטיבי בעולם, מתחרה ישירות בכלים של מיקרוסופט ושל גוגל על גבי כתפיה הרחבות של אמזון.