יוצאים מהגראז' פונדו Phone.do (צילום: Phone.do)
מימין: מרטין רייסנר, מוישה פרידמן (קמא טק), אריק קליינשטיין (גלילות) ומתי דויטש | צילום: Phone.do

חברת פונדו (Phone.do) רוצה לעשות לשוק מוקדי השירות הטלפוניים, ה-call centers, מה שפייבר עשתה לעולם העיצוב הגרפי ו-Upwork לעולם המתכנתים על פי דרישה: החברה הירושלמית מאפשרת לכל אחד להיות נציג שירות טלפוני. "אנחנו עובדים בתחום של מיקור חוץ לעולם המוקדים, רק באמצעות פרילנסרים, בצורה אפקטיבית שתוזיל את העלויות ב-80% ועם מנעד של כישורים ושפות", מסביר יזם ומנכ"ל החברה מרטין רייסנר.

"נניח שאתה רוצה לעשות כנס משקיעים בדובאי: אתה מגדיר פרמטרים, שפה, תחומי מומחיות של הנציגים, למשל פינטק, או מדיקל, ומקבל מיד מספר טלפון באמירויות. מהרגע הזה לקוחות יכולים להתקשר למספר ולקבל שירות מנציג שיענה על שאלות, ישלים הרשמה, יטפל בגבייה"

מטבע הדברים, הפתרון של פונדו לא מתאים לתסריטי שיחה מורכבים, שדורשים הכשרת נציג, אבל הוא כן מכסה מקרים אחרים: "נניח שאתה חברה פיננסית שרוצה לעשות כנס גיוס משקיעים בדובאי", מדגים רייסנר, "אתה מרים עמוד נחיתה ובמקביל מתקשר איתנו: אתה מגדיר פרמטרים, שפה, תחומי מומחיות של הנציגים, למשל פינטק, או מדיקל, ומקבל מיד מספר טלפון באמירויות. מהרגע הזה לקוחות יכולים להתקשר למספר ולקבל שירות מנציג שיענה על שאלות, ישלים הרשמה, יטפל בגבייה וכדומה".

"הפרילנסר צריך רק טלפון נייד ואוזניות"

איך זה נראה בצד הנציג? "אנחנו בוחרים את הנציגים אחרי שאלון מקוון", מסביר רייסנר. "כל אחד לפי היכולות שלו: יש כאלו שמתאימים לשירות, יש כאלו למכירה, יש לגבייה ויש לתרומות. הפרילסנר צריך רק טלפון נייד ואוזניות. הוא מקבל מסך שיש בו את שם העסק, את ברכת השלום, שאלות ותשובות על העסק, מחירונים ואזור של פעולות, כמו למשל סלוטים ביומן לקבוע פגישות. הלקוח מקבל גם אפליקציה שדרכה הוא יכול להאזין לשיחות בזמן אמת, לדרג את הנציג, והוא מקבל אותה בסוף השיחה מוקלטת ומתומללת לווטסאפ, או לאן שהוא רוצה".

פונדו נוסדה ב-2019 על ידי רסיינר עצמו ומתי דויטש, שמכהן בה כסמנכ"ל כספים. החברה היתה צריכה לפתור את בעיית הביצה והתרנגולת שיש בכל מרקטפלייס - לייצר היצע וביקוש. בצד הביקוש החברה בחרה באסטרטגיה של מכירה דרך חברות טלקום, שמציעות את השירות הזה תחת המותג שלהן. "אני מגיע מתחום הטלפוניה ושותף בכמה חברות מעולם המוקדים וגם שותף בחברת טלקום ישראלית בשם הלו-015", מסביר רייסנר. "ניצלנו את הקשרים שלנו עם מפעילים והתחלנו די מהר לעבוד עם לקוחות משלמים, בלי להשקיע שקל בשיווק. הם מציעים את פונדו ללקוחות שלהם תחת מותג פרטי".

הקורונה עזרה בגיוס העובדים

ולגבי הפרילנסרים, כאן הקורונה עזרה: "קמנו לפני הקורונה ולא תכננו את המגיפה אבל בקורונה הגיעו אלינו טייסים שלא היתה להם פרנסה ואנשים מעולם התיירות שזה נהדר כי הם שירותיים ויודעים אנגלית מצוינת", מספר רייסנר, כיום יש אלפים של פרילנסרים במערכת, באיכות שלא האמנו שנגיע אליה. חלקם עובדים רבע שעה בחודש וחלקם 14 שעות ביום. זו לא העבודה המרכזית של רוב האנשים אלא השלמת הכנסה. פונדו מתאימה גם לאנשים עם מוגבלויות או לנוודים דיגיטליים".

נציגת שירות טלפונית (צילום: שאטרסטוק)
אלפי פרילנסרים במערכת | צילום: שאטרסטוק



פונדו יוצאת דופן בכך שהיא חברת בוטסטראפ - לא גייסה כסף עד כה והתבססה על הכנסותיה בלבד. החברה מעסיקה 100 עובדים. "אנחנו הסטארט אפ החרדי הראשון שהגיע לשלב שבו אנחנו נמצאים - עם הכנסות של מיליוני דולרים. אנחנו לוקחים ג'וניוריות שמסיימות סמינרים של חרדים, בנות 22 שבתעשייה לא כל כך רוצים אותן כי הן ג'ונריות. תוך כמה שבועות הן מרימות מערכות שהן על גבול המדע הבדיוני".

כעת, פונדו סיימה לגייס הון חיצוני ראשוני, סבב Seed של כ-6 מיליון דולר בהשתתפות קרנות כמו גלילות ומנגרוב, וקרן 12Angels של מייסדי קמא-טק. השלב הבא בחיי פונדו הוא להציע את המוצר לא רק דרך ספקיות טלקום: "פתחנו תוסף שמתחבר לאתרים כמו ויקס, שופיפיי וגו דאדי ועסקים שמתקינים אותו יקבלו את שירות פונדו. תחשוב שאנחנו מזהים שלקוח מחפש משהו בחנות, ואז פונים אליו בשמו ובשפתו ומציעים ללחוץ על כפתור ולקבל שיחה עם נציג כדי לענות על שאלות או להשלים רכישה. מאחורי הקלעים הנציג מחובר למערכות הניהול, ההזמנות והמלאי של החנות. במקום שהאתר יראה כמו בית קברות אנחנו מכניסים לו חיים", מסכם רייסנר.