צוות 4M Analytics (צילום: M ANALYTICS4, יחצ)
צוות 4M Analytics. "המשימה של 4M Analytics היא להעניק למהנדסים גישה לתת קרקע" | צילום: M ANALYTICS4, יחצ

מתחת לפני הקרקע יש ג'ונגל של תשתיות: "יש המון תשתיות שנמצאות מתחת לאדמה: סיבים, מים, ביוב, חשמל, גז, וכחלק מהצמיחה האנושית, ככל שהערים הופכות להיות מורכבות הן נסמכות על יותר תשתית", מציג את הבעיה יניב שלו, ה-CTO של חברת 4M אנליטיקס (4M Anayltics). "נוצר מבוך של תשתיות מעל ומתחת לאדמה ואין שום מקום שאפשר למצוא מידע אמין ומסודר של כל התשתיות האלו".

כאשר אין מיפוי מדויק של תנאי השטח באתרי פרויקטים זה עלול ליצור בעיות רבות, בעיקר כשרוצים לבנות משהו חדש. מכירים את זה שאין אינטרנט בשכונה שלמה למשך שעות כי טרקטור פגע בקו תקשורת? "עיקר התאונות והאתגרים נובעים מעבודה על תשתית אחת שפוגעת בתשתית אחרת. זה גורם לעיכוב גדול מאוד בפרויקטים", טוען שלו.

אבל העיכוב הוא לא רק תוך כדי בנייה. "כל פרויקט תשתית מתחיל 3 שנים לפני שהטרקטורים עולים על הקרקע. החברות מגששות בגוגל ארת' ומנסות לראות שם מה שניתן לראות, או שיש להם גישה לשרת GIS ישן, או במקרים אחרים מפה בעותק קשיח במרתף של איזו עייריה שאיש לא שמה עליה". זאת אומרת, אתגר המיפוי מתחיל עוד שנים לפני העלייה לקרקע. כעת, החברה מגייסת 30 מיליון דולר בסבב A. 

יניב שלו, CTO ב-4M אנליטיקס: "כל פרויקט תשתית מתחיל 3 שנים לפני שהטרקטורים עולים על הקרקע. החברות מגששות בגוגל ארת' ומנסות לראות שם מה שניתן לראות, או שיש להם גישה לשרת GIS ישן, או במקרים אחרים מפה בעותק קשיח במרתף של איזו עייריה שאיש לא שמה עליה"

חברת 4M Anayltics הוקמה כדי להתמודד עם האתגר הזה ולהיות הגוגל מפס של התת קרקע. היא לא עוסקת בחישה אלא במשיכת המידע ממקורות שונים ומגוונים, הבנה שלו, והצגה שלו. "יש המון שחקנים שמבוססים על חישה מרחוק, אם באמצעות רחפנים או לווינים, ויודעים למצוא בולען בקרקע, אבל זה לרוב כבר מאוחר מידי", טוען שלו. "אנחנו יודעים להתחבר להמון מקורות מידע, ולעשות אינטגרציה. חת היכולות שלנו זה להפוך כל מיני פורטמטים כולל PDF ו-PNG למידע דיגיטלי עם שיוך לעולם האמיתי ותיוג המידע".

לקוחות החברה מגיעים מעולם ההנדסה האזרחית, הם יכולים לגשת לפורטל, לשלם כסף ולגשת למידע. "עלינו לאוויר בזמינות מלאה (GA) ממש לאחרונה. המדינה הראשונה שמיפנו היא טקסס - שצפויים בה הכי הרבה פרויקטי תשתית בעשור הקרוב. עשינו את זה ב-3 חודשים וכל מדינה נוספת תיקח לנו פחות זמן. המשימה של החברה היא לייצר מפת תשתיות מלאה של ארה"ב ב-3 שנים", אומר שלו. מלבד הפורטל, 4M עובדת ישירות מול לקוחות תאגידים שרוצים גישה למידע, והחברה יכולה גם לייצא את המידע ב-API לשחקנים בתחום המיפוי במסרת שיתוף פעולה עסקי.

תמונת מוצר 4M Anayltics (צילום: 4M Anayltics, יחצ)
מפה. כך נראה מיפוי תת קרקעי שימנע תאונות, תקלות או עיכובים בתשתיות | צילום: 4M Anayltics, יחצ

ממיפוי מוקשים לזיהוי תשתיות תת-קרקעיות

4M הוקמה ב-2019 - ובתחילת הדרך חשבה על מיפוי מוקשים, עד שהיא הבינה שאין שם כסף ושינתה את שוק היעד שלה. את החברה ייסדו איציק מלכה, ניר כהן ויואב כהן, לשעבר מפקד יחידת החוזי 9900 באגף המודיעין.

את גיוס ההנבטה גייסה החברה מקרן F2 ב-2020, שאחריו יצאה לסבב A. הראשונות להשקיע בגיוס זה היו F2 וויולה אבל לאור ביקושים הסבב הורחב ל-30 מיליון דולר והצטרפה להשקעה גם קרן אינסייט וקרן ITI. סך הכל גייסה החברה 45 מיליון דולר. "נכנסו גם שתי דמויות משמעותיות עבור חברה שמייצרת מפה: נעם ברדין שהקים את וייז וניר ארז מייסד מובאיט", מסביר שלו. החברה מעסיקה 93 עובדים.

מייסדי חברת 4M Analytics. איציק מלכה, ניר כהן ויואב כהן (צילום: 4M Analytics, יחצ)
מייסדי 4M Analytics. "אנחנו יודעים להתחבר להמון מקורות מידע ולעשות אינטגרציה" | צילום: 4M Analytics, יחצ

בהודעת הגיוס נכתב: "המשימה של 4M Analytics היא להעניק למהנדסים, בין אם הם סוללים כביש או מאריכים קו ביוב, גישה חסרת תקדים לתת קרקע, כדי שעוד מהשלבים הכי מוקדמים של הפרויקט הם יוכלו למזער את חוסר הוודאות שאיתו התמודדו עד כה, שנים לפני שדחפורים יזיזו כף אחת של אדמה. לשם כך החברה מייצרת מפה - פלטפורמה אחת, אחודה, המהווה מקור מבוסס נתונים המתארת את האמת המתרחשת בתת הקרקע, ללא הגעה של מהנדסים לשטח כמו שנעשה כיום. שילוב של תצלומי לווין ואוויר, יחד עם נתונים גיאוגרפיים, תסריטי בנייה ועוד, המעובדים על ידי בינה מלאכותית, מאפשרים ל-4M לייצר מפה שמהנדסים מאמינים לה, דבר שלא היה עד כה. כלי שיוצר וודאות של זמן ותקציב".