Sphereo ספריאו (צילום: אוריה בס, יחצ)
ספריאו. ד"ר יואב מור - השמאלי ביותר | צילום: אוריה בס, יחצ

"אנחנו עושים במוזיקה את מה שלייטריקס עשו לפוטושופ", מסביר ד"ר יואב מור למה Mixit, אפליקציית הקריוקי שפיתחה Sphereo - החברה שהוא עומד בראשה - איננה רק "אפליקציית קריוקי". "אין פוטושופ בעולם המוזיקה, והאפליקציה שלנו מאפשרת לראשונה לשפר את השירה בקליק", הוא מסביר.

האפליקציה מאפשרת לבחור שיר כלשהו, להסיר את קולו של הזמר או הזמרת, לשנות את הסגנון המוזיקלי של השיר לכל סגנון שרוצים, ואז להקליט את עצמכם שרים (עם המילים רצות על המסך כמובן), לערוך ולשפר ולהעלות את התוצר הסופי לכל פלטפורמה שתרצו.

ד"ר יואב מור: "פיתחנו AI מתוחכם שפיצח את המשמעות של ז'אנר מוזיקלי: מה מאפיין בלדה לפסנתר, מה הופך שיר לרוק. עם היכולת הזו אפשר ליצר גרסאות כיסוי של שירים, כמו בכוכב נולד או ביוטיוב ובטיקטוק"

 "זה אולפן הקלטות וחדר עריכה לזמרים ויוצרים, כשמתחת למכסה המנוע יש טכנולוגיות מאוד מיוחדות שמוגנות בפטנטים בינלאומיים", אומר מור. Sphereo מפתחת את טכנולוגיות האודיו שלה מ-2017, ועד כה שמרה את עצמה עמוק מתחת לרדאר. הטכנולוגיה הראשונה שפותחה מאפשרת ליצור צליל היקפי באמצעות אוזניות פשוטות. הטכנולוגיה השניה מפרקת כל שיר למרכיבי האודיו שלו, מזהה את הכלים ואת הסגנון המוזיקלי ואז מרכיבה אותו מחדש בסגנונות מוזיקליים אחרים. השירה של הזמר או הזמרת למשל, מומרת לכלי נגינה שתואם לסגנון שנבחר ומייצרת את רובד המלודיה של הגרסה החדשה.

"פיתחנו AI מתוחכם שפיצח את המשמעות של ז'אנר מוזיקלי: מה מאפיין בלדה לפסנתר, מה הופך שיר לרוק. עם היכולת הזו אפשר ליצר גרסאות כיסוי של שירים, כמו שרואים בתחרויות כוכב נולד או ביוטיוב ובטיקטוק, שהאנשים שרים גרסה שונה מזו המוכרת. האלטרנטיבה עד כה היתה להתארגן על חדר עריכה עם טכנאי סאונד, מפיקים, הרבה כסף וזמן. עם האפליקציה שלנו אפשר בלחיצת כפתור ליצור את הגרסה המבוקשת", מסביר מור.

בשנת 2005, כשד"ר יואב מור סיים את התואר הראשון במדעי המחשב, הוא תכנן להתמחות בבינה מלאכותית. אבל הבינה האנושית ריתקה אותו כנראה יותר, כי הוא המשיך לתואר שני ולדוקטורט בנוירוביולוגיה, והצליח לשלב מחקר מוח עם כתיבת אלגוריתמים. איכשהו, איזה פיתול בדרך גרם לו להקים מכל הדברים את ספריאו (Sphereo). שם, הוא שילב בין שתי האהבות: פיזיולוגיה של האדם ובינה מלאכותית

הפריצה של ChatGPT לחיינו לא השאירה את ספריאו אדישה. החברה פיתחה תכונה חדשה: מימשק למודל ה-AI של חברת OpenAI, שבאמצעותו המשתמש יכול לבקש מהצ'אטבוט לכתוב עבורו מילים לשיר, על נושא שהוא מתאר במדויק. התוצאה לא היתה מביישת פזמונאים מהשורה והמערכת מאפשרת למשתמש לשיר את המילים שנכתבו עבורו על רקע שיר כבקשתו.

Mixit מוצעת כיום בגרסאות לאייפון ולאנדרואיד, והיא קיבלה ציונים גבוהים בשתי חנויות האפליקציות עם עשרות אלפי הורדות. האפקט שהיא מייצרת מפתיע ומשעשע, ונותנת חשק לשתף את היצירות עם העולם. פה ושם יש קצת קשיי סנכרון ופספוסים אחרים אבל מור מבטיח שהאפליקציה נמצאת בתהליך שיפור מתמיד, עם הרבה תכונות שיצטרפו בהמשך.

איפה נמצא האתגר הטכנולוגי שפיצחתם?
"היכולת להבין מהו ז'אנר מוסיקלי ואז לפרק שיר למרכיביו ולהחליף את הכלים שלו לכלים אחרים, זה דבר מורכב טכנולוגית, שלקח שנים לפתח אותו. קיבלנו פעמיים הכרה וגם מענק כספי מרשות החדשנות על חדשנות יוצאת דופן".

איך פתרתם את בעיית זכויות היוצרים על השירים?
"יש לחברה הסכמים עם בעלי הזכויות, פאבלשרים גדולים כמו וורנר מיוזיק, PMG, קובלט, שהם רישיונות לייצור קאברים לקריוקי. יש רישיון לתמונות, יש רישיון לסנכרון המילים לווידאו. יש לנו בצוות עורכת דין ויש גם משרד עורכי דין בארה"ב שמייעץ לנו".

קמפיין החדירה לשוק של Mixit החל לפני שלושה חודשים ועד כה הניב עשרות אלפי משתמשים פעילים. המודל העסקי הוא freemium: מורידים את האפליקציה בחינם אבל היא מאפשרת לייצר קטעים קצרים של הפזמון בלבד. כדי לקבל את מלוא השיר ותכונות רבות נוספות צריך לרכוש מנוי. המחיר: 65 דולר לשנה. לדברי מור זה מודל מקובל בקטגוריית אפליקציות הקריוקי, שיש להן מיליוני משתמשים משלמים.

"כל הזמן יש רעיונות לדברים אחרים, מצליל תלת-ממדי לעולם הסטרימינג כמו נטפליקס, דרך סאונד למכוניות ולמכשירי שמיעה ועוד. אבל חייבים להתמקד כרגע והפוקוס הוא לשפר את חוויית השירה והסטודיו"

"בחודשים הקרובים אנחנו מצפים להביא את החברה לרווחיות עם המודל הזה. אנחנו נכנסים לשוק עם משהו שאין דבר שדומה לו, ושעונה על צורך אמיתי שאנחנו רואים מהמשתמשים ומהשוק. אנחנו נגיע ל-5 מיליון משתמשים בשנה הקרובה, זה לחלוטין ריאלי" הוא אומר.

"זה עולם שחסרות בו טכנולוגיות"

חברת ספריאו הוקמה בסוף 2017, ועבדה במתכונת מצומצמת של שלושה אנשי צוות במשך כמה שנים. "היינו במשרד קטן מעל סטקייה בראשון לציון, ישבנו וכתבתנו אלגוריתמים ופטנטים", אומר מור. החברה גייסה הון ממשקיעים פרטיים בסיבוב סיד ושני סיבובי A, שמסתכמים ב-10 מיליון דולר. "אלה משקיעים שהאמינו בי וביכולת להמציא טכנולוגיה בתחום הסאונד והמוזיקה, עולם שחסרות בו טכנולוגיות. הם האמינו שאפשר לחדש אם רק נסגור 2-3 אנשים בחדר וניתן להם לחשוב כמה שנים. וזה עבד". כיום החברה ממוקמת באיזור הבורסה ברמת גן, מעסיקה 16 עובדים.

איך דוקטור לנוירוביולוגיה, שחוקר שימוש במעבדי GPU לזיהוי יעילות טיפולים רפואיים מגיע לאפליקציית מוזיקה?
"גם במוזיקה יש משהו שעושה טוב לעולם. אנחנו רואים בטיקטוק אנשים שמחים עם מה שהם יוצרים, אנשים ששיפרת להם את היום. זה מאוד שונה מההתעסקות בביומד ובתחום האקדמי, אבל מעניין בדרכו".

הטכנולוגיה הראשונית שפיתחה החברה היתה אכן מבוססת על נוירופיזיקה: באמצעות שתילת צלילים מסויימים היא הצליחה "לרמות" את המוח ולגרום לו לחוש צליל היקפי, כיווני, גם כשמדובר באוזניות רגילות. למשל מכונית שחולפת על פניו מלפנים לאחור. לדברי מור חברות אחרות מציעות כיום יכולת דומה, אך היא מבוססת חומרה. "אף אחד לא עשה את זה עד היום בתוכנה, וכעת זה פיצ'ר ב-Mixit – אפשרות לסובב את הסאונד מסביב למשתמש".

היכולת לפרק שיר למרכיביו ולזהות ז'אנרים פותחה בשלב הבא. האתגר הגדול, הוא אמר, היה למצוא דרך לשלב את כל היכולות במוצר אחד ולהבין שהשוק המתאים הוא הסטודיו לזמרים.

יש מחשבות על מוצרים נוספים שאפשר לבנות באמצעות הטכנולוגיה?
"כל הזמן יש רעיונות לדברים אחרים, מצליל תלת-ממדי לעולם הסטרימינג כמו נטפליקס, דרך סאונד למכוניות ולמכשירי שמיעה ועוד. אבל חייבים להתמקד כרגע והפוקוס הוא לשפר את חוויית השירה והסטודיו. יש מפת דרכים פיתוחית מאוד מעניינת לשנה הקרובה - נמשיך לשפר את הז'אנרים ואת חווית השירה, נוסיף יכולת לתיקון זיוף בשירה, יהיו גם דברים בתחום הגנרטיבי, כולל יכולת להמציא שירים חדשים. יש הרבה מחשבות פיתוחיות".