Spott (צילום: דורון לצטר, יחצ)
צילום: דורון לצטר, יחצ

Team8 פינטק חושפת את הסטארט אפ הראשון שמוקם בקבוצה ומיועד להציע שירותים פיננסים לסוחרי איקומרס. חברת Spott, שהוקמה כבר לפני למעלה משנה, מודיעה על השקת פלטפורמת הביטוח שלה ועל השלמת סבב סיד בהיקף של 8.3 מיליון דולר בהובלת Team8 ו-Viola Ventures. 

קבוצת הפינטק של Team8 הושקה בספטמבר 2020, בהובלת רקפת רוסק-עמינח, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, ויזמי הפינטק יובל טל, מייסד חד-הקרן Payoneer, רונן אסיא, מייסד חד-הקרן eToro, וגליה באר-גבל, שכיהנה כראש תחום הפיתוח העסקי ב-PayPal במזרח אירופה, אפריקה וישראל. כמו הקבוצה המקורית של Team8, היא פועלת במודל של הקמת חברות בתמורה לאחזקות בהן. 

מייסדי ספוט הם רומה ברונשטיין (CTO), עמית בציר (CPO) וגיא סלמה (CEO). רומה היה ממייסדי Jeeng, שנרכשה על ידי PowerInbox; עמית הוביל בעברו צוותי דאטה ב-PayPal וגיא כיהן כסמנכ"ל המוצר של Planck, סטארט-אפ אינשורטק. לצוות שותף יובל טל והחברה מעסיקה היום 20 עובדים בישראל ובניו יורק ומגייסת כוח אדם נוסף. 

"סוחרים שמשתמשים בפלטפורמות מסחר מתמודדים עם שינוי נהלים על בסיס יומיומי ונמצאים במרדף תמידי אחרי העדכונים הללו", מסביר ל-tech12 גיא סלמה, מנכ"ל ספוט. הוא מוסיף שהחברה עושה שימוש בדאטה על מנת להציע לסוחרים פתרונות ביטוח ומימון ייחודיים המתאימים לצרכיהם. דוגמה עכשווית לכך היא החלטה של אמזון שהתקבלה לאחרונה, לדרוש מסוחריה להחזיק ביטוח צד ג׳ ואחריות מוצר. על אף הביקוש הגובר, חברות הביטוח המסורתיות מתקשות להציע מוצר מתאים למוכרים בפלטפורמות אלו.

בלב הפתרון של Spott עומדת טכנולוגיית ניתוח נתונים מתקדמת שעושה שימוש בדאטה המועבר מהסוחרים עצמם, כמו גם ממקורות ציבוריים. בנוסף לשירותי הביטוח, הטכנולוגיה מספקת תובנות בזמן אמת המסייעות למוכרים באופן יזום להפחית סיכונים הקשורים להשעיית חשבונות, בעיות בשרשרת האספקה, גניבת הרשאות מכירה, זיוף ועוד. "יש לנו שתי קבוצות מוצרים: כאלה שמגינים על הסוחרים, ושירותים שבאים להצמיח את העסק. התפיסה שלנו היא שמטרתנו לסייע לעסק להתמודד עם אלמנט האי ודאות של ההתנהלות הפיננסית השוטפת".

"הטכנולוגיה מאפשרת לנו לזהות הזדמנויות וסיכונים"

סלמה מרחיב: "המוצרים שבחרנו הם לא בהכרח מוצרי המדף שמוסדות מסורתיים יודעים להעמיד. ניתחנו את הצרכים בתחום והבחנו בצורך מהותי באזור ניהול המלאי ובנינו מוצר שמתבסס על מימון מחזורי מלאי לפי תחזיות ביקוש. אם למשל זיהינו בניטור השוטף עלייה צפויה במכירות, אנחנו מביאים את זה לידיעת הלקוח ומציעים לו הצעת ערך פיננסית שמאפשרת לו לפעול. 

"הגישה שלנו מאוד פרו אקטיבית לעבודה עם הסוחר", מציין סלמה. ״הטכנולוגיה מאפשרת לנו לזהות הרבה הזדמנויות וסיכונים ואנחנו מציפים אותם ומאפשרים לו לפעול. להבדיל מגישה שמספקת תובנות פאסיביות, אנחנו מציעים הצעות לפעולה״.

מה המודל העסקי שלכם?

"המודל תלוי במוצר הפיננסי. במקרה של מוצרי מדף שקיימים גם במוסדות פיננסים אנחנו פועלים במודל של עמלה, אבל במוצרים שבהם אנחנו לוקחים את הסיכון כמו המלאי - אנחנו מתבססים על מודל של חלוקת רווחים על הלקוח".

אתם גם חולקים איתו את הסיכון?

"אנחנו נותנים לו מוצרי נטולי סיכון. אם הוא לא מכר אנחנו לוקחים את הסיכון עלינו ומרווחים רק כשהוא מרוויח. אחד מערכי הליבה שלנו הוא שותפות עמוקה עם הלקוח".

המוצר שלכם אגנוסטי לפלטפורמה ולמיקום הסוחר?

"אנחנו מנסים, בסופו של דבר יש מגבלות ולא תמיד הפיקוח מאפשר לפעול באותו אופן במדינות שונות ואנחנו נדרשים להתאים את עצמנו. המטרה שלנו כרגע היא השוק האמריקאי, מתוך הבנה שמעל 40% מהסוחרים שם, אבל בנינו את הפתרון שלנו ככזה שיאפשר לנו לתת סיוע לסוחרים ברחבי העולם".

מי התחרות שלכם?

"בעולם האיקומרס יש שחקנים מסורתיים ויש שחקני דור חדש שמגיעים מנקודת מבט דיגיטלית, רובם מגיעים מאזורי המימון. גם הפלטפורמות עצמן נותנות מימון חלקי לעסקים אבל בוחרות את הטופ 1%, מה גם שלסוחרים יש מערכת יחסים מורכבת עם הפלטורמות שהן אויב וחבר כאחד.

"גם הפלטפורמות עצמן נותנות מימון חלקי לעסקים אבל בוחרות את הטופ 1%, מה גם שלסוחרים יש מערכת יחסים מורכבת עם הפלטורמות שהן אויב וחבר כאחד"

הזכרת את השינוים התכופים של אמזון באמת ואת העובדה שהיא עצמה מציעה שירותים מקבילים לעיתים, איך היא מקבלת את הכניסה שלכם?

"חשוב לזכור שבסוף המיקוד של אמזון הוא על הצרכן וסדר העדיפויות והערכים שמניעים אותה זה לקוח הקצה, כשהסוחרים נמצאים רחקו בהמשך הרשימה. היכלת שלה לייצר מוצרים שבאים לשרת את אותם סוחרים מוגבלת בגלל ההסתכלות הזה. אנחנו שמים את הסוחרים במרכז. אלה אנשים שבאו להגשים חלום ועזבו עבודה בשביל עצמאות פיננסית וזה הקהל שלנו".