צוות בילדוטס, Buildots (צילום: Tomer Shalom, Buildots)
צוות Buildots: "המוצר שלנו מייתר גם את הוויכוחים בין הקבלן הראשי לקבלני המשנה" | צילום: Tomer Shalom, Buildots

ענף הנדל"ן נחשב למזדנב באימוץ טכנולוגיות וחדשנות. עוד לא הומצאה הטכנולוגיה שתעשה דיסראפשן לשוק, תוזיל בצורה משמעותית את עלויות הבנייה או תחליף את כוח האדם שעובד באתרים. התהליך אמנם מתקדם בקצב איטי אבל הוא קורה, וחברות בנייה וסטארט אפים רבים רוצים לפצח את האתגר הטכנולוגי.

אחד מהם הוא Buildots, סטארט אפ שהודיע היום על גיוס של 60 מיליון דולר בסבב C, שהובילו במשותף קרנות ההון סיכון Viola Growth ו-O.G. Tech Partners יחד עם המשקיעים הקודמים TLV Partners ,Lightspeed Venture Partners ,Future Energy Ventures ו-Maor Investments. עד כה גייסה החברה בסך הכל 106 מיליון דולר.

Buildots הוקמה ב-2018 על ידי שלושה בוגרי יחידות טכנולוגיות בצבא שלאף אחד מהם אין קשר או רקע בנדל"ן: יקיר סודרי, רועי דנון ואביב לייבוביץ'. "כשהשתחררנו רצינו לעשות שינוי בתעשייה מסורתית ובדקנו כמה תחומים כמו בריאות וחקלאות, אבל כשהגענו לאתרי הבניה התאהבנו בתחום והאמנו ביכולת לעשות שם שינוי", מסביר רועי דנון, מייסד ומנכ"ל החברה.

איך זיהיתם שיש בכלל בעיה באתרי בניה אם לא עבדתם בתחום הזה לפני?
"התחלנו מהשטח כי ידענו שאנחנו לא יודעים כלום. במשך חצי שנה הגענו לאתרי בנייה ונפגשנו עם מנהלי העבודה, אדריכלים ופועלים. טסנו לחו"ל לראות איך עובדים אתרי בניה שם".

אתר בנייה הוא מפעל ליצור דירות או משרדים, עתיר עבודה ידנית ומכיל מאות אלפי פריטים כמו: שקעים, צינורות, פתחי ניקוז, חלונות, דלתות, ספרינקלרים לכיבוי אש, מזגנים, מרצפות, ממד"ים ועוד ועוד. אלא שבמפעל ייצור יש מערכות בקרה ואיכות שמתריעות על פגמים או עיכובים בתהליך ובאתרי בנייה אין.

רועי דנון, מייסד ומנכ"ל: "אנגליה והמדינות הנורדיות מובילות את הדיגיטציה של הבנייה ורואים שם תהליכי בנייה עם הרבה פחות טעויות. באנגליה למשל, כולם מסתובבים באתרים עם טאבלטים. בארץ עדיין מסתובבים עם ניירות"

"באתר בניה הכל נעשה באופן ידני", מסביר דנון, "אין תובנות על מלאכות שמתעכבות ומשפיעות על אחרות, אין התרעות על ליקויים. הכל נעשה באופן ידני ומנהלי העבודה מסתובבים באתר עם תוכניות בנייה, שהן לא תמיד עדכניות, ומנסים ללקט מידע ממה שהם רואים".

"הטכנולוגיה שלנו היא מערכת שמבוססת על עיבוד תמונה ו-AI - מנהלי העבודה הולכים כרגיל באתר בנייה עם מצלמת גו פרו בקסדה, וכך הם מתעדים את כל מה שקורה בבניין ואוספים מידע באופן פאסיבי. את הווידאו אנחנו מעלים למערכת והיא יודעת לנתח אותו ולהשוות את המידע לתוכניות הבנייה וללוחות הזמנים. בתוך 24-36 שעות היא מייצרת תמונת מצב ויכולה להתריע אם יש עיכוב בלוחות הזמנים, אם מלאכה מסוימת מתארכת יותר מדי ואם יש שקע או פתח של דלת שנמצאים במקום הלא נכון".

אישה באתר בניה עם גו-פרו על קסדה, בילדוטס (צילום: Eyal Toueg, Buildots)
מנהלת אתר בנייה. במקום ללקט מידע העובדים יוכלו לקבל אותו באופן פאסיבי תוך כדי עבודה | צילום: Eyal Toueg, Buildots

Buildots פועלת בעיקר בארצות הברית ואירופה ומעט בישראל. דנון רואה את ההבדלים בדיגיטציה בין השווקים, "אנגליה והמדינות הנורדיות מובילות את הדיגיטציה של הבנייה ורואים שם תהליכי בנייה עם הרבה פחות טעויות. באנגליה למשל, כולם מסתובבים באתרים עם טאבלטים. בארץ עדיין מסתובבים עם ניירות אבל יש שינוי בתפיסה בשנים האחרונות ולכן חזרנו לעבוד גם בארץ. החברות מנסות להתייעל וליצור יתרון תחרותי, יש כמה חברות גדולות בארץ שכן חרטו על דגלן שהן רוצות להיות מתקדמות וזה מיצוב שמושך ביזנס ולקוחות מרוצים".

"יש הבדל באיכות הבנייה. העובדה שהתעשייה בארץ כל כך מאחור גוררת גם הרבה מאוד משמעויות בתהליך הבנייה. כשמתכננים בתלת מימד יש הרבה פחות ליקוים בבנייה, ובארץ הרבה פחות חברות משתמשות בכלי הזה ובסוף יש תקלות שצריך לפתור אותן בשטח. שימוש בכלים מתקדמים בחו"ל מוביל לכך שלא צריך לאלתר כל הרבה בשטח".

העיכובים בתהליך הבנייה גורמים לשרשרת של בעיות, אחת מהן היא התשלום לקבלני המשנה. בין הקבלן הראשי לקבלני המשנה ישנם הרבה חיכוכים סביב התשלומים, שמשולמים על פי קצב התקדמות הפרויקט. כשקצב העבודה לא ברור, מועדי התשלום גם לא ברורים.

תמונת הדמייה של חברת בילדוטס, Buildots  (עיבוד: Eyal Toueg, Buildots)
הדמיית מוצר של Buildots. כך יראה המידע שתאספו באתרים מול המציאות | עיבוד: Eyal Toueg, Buildots

"המוצר שלנו מייתר את הוויכוחים האלה, כי ברור איזו עבודה הושלמה. מלבד החיסכון בזמן זה יותר מערכת יחסים טובה ואין תחושה של רמיה. יש לנו פרויקט מסוים באירופה שגילינו פער של 20%, שזה חודשים של עיכוב, בין מה שהקבלן הראשי חשב לעומת המצב שבו היה הפרויקט. זה קורה בגלל שיש הרבה משימות באתר שכמעט סיימו, ולפעמים לסיים את המצבור של כל המלאכות האלה לוקח הרבה מאוד זמן. המטרה שלנו היא להגיע למצב שלמנהלים יש תמונת מצב של מה שקורה באתר והם יכולים לקבל החלטות ניהוליות".

לדברי דנון יש לחברה יש עשרות לקוחות שלרובם יש כמה פרויקטים והתשלום הוא חודשי, פר פרויקט לפי הגודל והמורכבות שלו. מחצית מלקוחות החברה נמצאים באירופה, שליש ביפן והיתר בישראל, הונג קונג וסינגפור. הגיוס הנוכחי נועד להרחיב את צוותי השיווק, מכירות והצלחת לקוח (CX) בארצות הברית, אירופה ובארץ והרחבת הפתרונות של המוצר.