צוות אוטופיה (צילום: Ottopia, יח"צ)
עובדי אוטופיה. "אנחנו הראשונים בעולם שחשבנו שהאוטונומיה צריכה להיות היברידית" | צילום: Ottopia, יח"צ

אם הייתם בשבוע שעבר בלאס וגאס בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה, יכולתם להתנסות בנהיגה ברכב מרוחק, מרוחק מאוד. "זה רכב הדגמה שנמצא בישראל, מרחק 12 אלף קילומטר, והוא נוסע במגרש חניה פרטי באמצע הלילה. אבל המפעיל נמצא כאן", מספר עמית רוזנצוויג, המייסד והמנכ"ל של חברת אוטופיה (Ottopia) שבעת השיחה נמצא גם הוא שם בעיר החטאים.

אוטופיה מדווחת כעת על גיוס של 14.5 מיליון דולר בסבב A, גיוס נדיר בימים אלו, בעיקר לחברת אוטו-טק. אוטופיה מגדירה את עצמה חברת טלאופריישן (Teleoperation) - פתרון המאפשר שליטה מרחוק על כלי רכב אוטונומי מכל סוג. "אוטופיה הופכת כלים אוטונומיים כגון משאיות, מלגזות, ומוניות לאמינים יותר בזכות מרכז שליטה בו יושבים מפעילים מאומנים, מעין מגדל פיקוח. הם מפקחים על הנעשה ומתערבים באופן בטיחותי כשיש תקלה, עיכוב, בלבול של המערכות או בקשת שירות מצד הלקוח", כותבת החברה בהודעת הגיוס.

רוזנצוויג מפרט: "אני אוהב להתחיל מה'למה'. אוטופיה הוקמה ב-2018 כי אנחנו רוצים לחיות בעולם שבו רובוטים מחליפים את הנהג האנושי. יש יותר מדי תאונות: 1.3 מיליון איש מתים בשנה - זה כמו שלושה מטוסים שנופלים מהשמיים כל יום. ישראל היא שיאנית ה-OECD בתמותת ילדים מתאונות דרכים וכאבא לילדים זה מצער אותי. לכן רציתי לעשות משהו בהקשר הזה של הפחתת תאונות דרכים וחסכון בחיי אדם".

רוזנצוויג הוא יזם בודד באוטופיה, וקודם לכן, תלפיון: "התגייסתי לתלפיות ב-2003 וביליתי 12 שנים בצה"ל", משחזר רוזנצוויג. "כתבתי אלגוריתמיקה לכיפת ברזל ולטיל החץ, הייתי מפקד בתוכנית תלפיות ורמ"ד ב-8200 בתחום הסייבר ההתקפי. לאחר מכן הייתי שנה סמנכ"ל ב-Screenovate, שנמכרה לאינטל, והובלתי שני מוצרי סייבר במיקרוסופט".

המנכ"ל עמית רוזנצוויג: "אוטופיה הוקמה כי יש יותר מדי תאונות: 1.3 מיליון איש מתים בשנה - זה כמו שלושה מטוסים שנופלים מהשמיים כל יום. ישראל היא שיאנית ה-OECD בתמותת ילדים מתאונות דרכים וכאבא לילדים זה מצער אותי"

על ההחלטה להקים את אוטופיה הוא מספר: "חשבתי, אולי אני יכול לזרז את הדבר הזה שנקרא רכב אוטונומי. הגישה שלנו קצת שוברת את המוסכמה שבינה מלאכותית יכולה לעשות הכל תמיד. יכולה להיות אי וודאות בדרך כמו שקית מתעופפת, משהו שנשפך על הכביש, אינטראקציה עם שוטר או עם רכב אחר. אז בואו ניתן לבינה המלאכותית עזרה בזמן אמת מתוך הבנה שאין נהג", מסביר רוזנצווייג.

"הנה עכשיו אני בתערוכת הטכנולוגיה ולוקח לי כמה דקות למצוא את הנהג אובר שלי. זו בעיה קשה שבמקום לפתור אותה בבינה מלאכותית, אפשר לפתור עם טלאופרציה וחברות הטכנולוגיה יחסכו הרבה כסף על פיתוח לשלב הזה בנסיעה. אנחנו הראשונים בעולם שחשבנו שהאוטונומיה צריכה להיות היברידית: בינה מלאכותית עם בינה אנושית בסקייל, בצורה כלכלית, מאובטחת וכדומה. ומתברר שצדקנו: הרגולציה שאומצה בכמעט 20 מדינות ברחבי העולם, כולל ישראל, מחייבת שיהיה פיקוח אנושי על הרכב האוטונומי".

איך זה נראה?
"הפתרון הוא תוכנה שמסוגלת להעביר המון נתונים בזמן שיהוי מינימלי של עשירית שנייה ובצורה אמינה. הנתונים מגיעים למרכז בקרה, שם יש תוכנה מתקדמת ושם יושבים המפעילים. זה קצת כמו מפעילי כטב"מים של חיל האוויר, אבל סביב תוכנה אזרחית שנותנת את כל ממשקי האודיו והווידאו שמאפשרים לשלוט בכלי רכב. מפעיל כזה יכול לפקח במקביל על מאה, מאתיים ואף שלוש מאות כלים, ולהתערב ברכב מספר 9 או מלגזה מספר 17 לפי הצורך. בפועל הלקוחות שלנו שמים היום מפעיל אחד על חמישה כלי רכב, שזה כבר חסכון של 80% מכוח העבודה, ובעתיד הקרוב מאוד מדברים על יחס של אחד לעשר ואחד לעשרים. זה תלוי בבגרות של האוטונומיה: ככל שהילד מתבגר צריך פחות בייביסיטינג".

מי הנהגים של הדבר הזה?
"קלאסית רוב האופרטורים שלנו היו נהגי בטיחות ברכב אוטונומי והם מכירים את הדינמיקה של הרכב ועכשיו עשו שדרוג מקצוע, גם מבחינת הכנסות וגם הם הולכים למשרד קרוב לבית במקום להיות כל היום באוטו".

מבחינה טכנולוגית זה הרבה יותר מורכב מסתם שיחת זום, טוען רוזנצוויג: "נדרשת טכנולוגיה משמעותית - זה לא לחבר מצלמה לשני טלפונים ולהתפלל שיהיה בסדר. חברות הרכב לא יסכימו לדבר כזה. הפתרון שלנו הוא גם הכי טוב בעולם מבחינת ביצועים, וגם באופן אבסולוטי עומד בדרישות הרגולציה. כדי לעמוד בדרישות של לייטנסי (שיהוי - א"ז) וכיסוי, אנחנו מכניסים לרכב מודם עם ארבעה או חמישה כרטיסי SIM ואלגוריתם שיודע לתעדף 50 פעם בשנייה את הרשתות השונות. אנחנו מגיעים כאמור ל-100 מילי שניות מהרגע שהפוטון פוגע בזכוכית של הרכב ועד שהוא מופיע על הזכוכית של המסך של המפעיל, וזה כולל הצפנה של התעבורה ופתיחה שלה. בצד השני, במרכז השליטה, יש אלגוריתם שיודע לתעדף תור חכם". הכוונה, לסייע לבחור עבור המפעיל על איזה רכב להשתלט. "הדברים שמשפיעים על ההחלטה הם למשל האם הרכב מלא באנשים או ריק, האם הוא נוסע באזור מועד לפורענות או בכביש מהיר וכדומה".

"הצלחנו לגייס דווקא עכשיו למרות הסקפטיות והקשיים בשוק"

אוטופיה מודיעה כעת כאמור על גיוס של 14.5 מיליון דולר. בסבב השתתפה ComfortDelGro, שהיא אחת מחברות התחבורה הגדולות בעולם, וקרן ההשקעות AI Alliance Fund. מנסח החברה ברשם החברות ניתן ללמוד כי גם קיה (יונדאי) השקיעה בחברה כמו גם קרן Plug and Play, וקרן Maven. משקיעות נוספות באוטופיה הן הקרנות MizMaa, נקסט גיר ו-In ונצ'ר. החברה מעסיקה 42 עובדים.

זה לא גיוס קצת קטן ביחס למספר העובדים והשלב המסחרי של החברה?
"האמת היא שרציתי לגמור עם זה ולחזור להתעסק בביזנס כמה שיותר מהר", משיב רוזנצוויג. "אני פאונדר יחיד ולא רציתי למרוח את הגיוס. זה סיגנל טוב בעיני שהצלחנו לגייס דווקא עכשיו למרות הסקפטיות והקשיים בשוק".

מבחינת לקוחות, מספר רוזנצוויג: "אני יכול לציין את Motional, שזה מיזם משותף של יונדאי ו-Aptiv". מיזם Motional הוא אחד משירותי האוטונומוס המבצעיים הגדולים בעולם, לו מאות רכבים שנוסעים בשלוש ערים בארה"ב, וגאס היא אחת מהן. "יש לנו איתם חוזה של חמש שנים שנחתם ב-2021 שמכוון לסקייל גדול, אלפים רבים של רכבים. לקוחה נוספת היא מגנה, ספקית tier-1 של עולם הרכב שיש להם שירות אוטונומי של רובוטים למשלוחים בערים כמו מישיגן ובאיזור דטרויט. יש לנו לקוחה בשם EasyMile, סטארט אפ צרפתי בתחום הלוגיסטיקה האוטונומית לשדות תעופה. יש לנו עוד לקוח ביטחוני, ולקוחה מתחום הקונסטרקשן - אוטונומוס לכלים כבדים".

אופרטור ברכב אוטונומי של אוטופיה (צילום: Ottopia, יח"צ)
אופרטור של אוטופיה. "הפתרון שלנו הוא גם הכי טוב מבחינת ביצועים, וגם עומד בדרישות הרגולציה" | צילום: Ottopia, יח"צ

המשקיעה ComfortDelGro היא שחקנית תחבורה ציבורית ענקית הרשומה למסחר בסינגפור ומפעילה 35 אלף אוטובוסים בשבע מדינות. "כרגע היא לא לקוחה ישירה", אומר רוזצוויג.

זה לא תזמון רע להיות בעולם הרכב האוטונומי? שמענו בדיוק את מובילי איי נסוגה מהפרויקט האוטונומי שלה בתל אביב.
"ראשית, אני חושב שהמפעילים של שירותי אוטונומוס לא יהיו גוגל, או מוביילאיי או מושניאל - אלו חברות טכנולוגיה. בסוף אלו יהיו חברות אופרציה של תחבורה כמו אובר או ליפט או ComfortDelGro. שנית, זה הגיוני שיש סקפטיות עכשיו, כי היה הייפ. הפתרון שלנו להתמודד עם זה הוא להציג חוזים ופיילוטים בתחומים אחרים, ולא לשים את הביצים רק בסל של המונית האוטונומית. שלישית, הקורונה לימדה אותנו שקשה להבין תופעות אקספוננציאליות שהולכות לקרות. אני סמוך ובטוח שתוך שנתיים נקפוץ ממאות בודדות של מכוניות אוטונומיות לעשרות אלפים".