a.team (צילום: Kevin Deming, יחצ)
צוות A.Team. כבר יש 4,000 "בילדרס" בפלטפורמה | צילום: Kevin Deming, יחצ

בעברית קוראים לזה "כלכלת החלטורה", בלע"ז -Gig Economy ובשנים האחרונות זה פוגש אותנו ברמה היומיומית, משליח הוולט עד נהגת האובר. גם בעולם העבודה קמו פתרונות כמו Upwork או פייבר שמחברים בין צרכני שירותים לפרילנסרים, ואמורים לספק זמינות לכשרונות ומשימות במהירות ובזול. "אבל זה עולם מאד Commoditized", מסביר רפאל אוזן, היזם והמנכ"ל של חברת A.Team. בדבריו הוא מכוון לכך ששעת עבודה, גם של עובד מיומן, הופכת למוצר צריכה בסיסי על הפלטפורמה. "בסוף פלטפורמות כמו אפ-וורק יוצרות מירוץ לתחתית וקשה להסביר למה אתה רוצה 150 דולר לשעה, כשיש לידך מישהו שרוצה 50 דולר".

נסביר במשפט נוסף את המסר של אוזן: נניח שאתם זקוקים למישהו שיערוך ויגיה את קורות החיים שלכם באנגלית. אתם נכנסים לפייבר, למשל, מחפשים בעל מקצוע רלוונטי, ומקבלים מאות תוצאות עם שונות דרמטית במחיר. היכולת שלכם להבחין בין ההצעות השונות מוגבלת, ומפעילה מכבש על הפרילנסרים עצמם להוריד למטה את גובה ההצעה שלהם.

רפאל אוזן, מייסד ומנכ"ל: "בשנות ה-80 החברה הקולים הלכו לעבוד בגולדמן זאקס, בשנות האלפיים אלו היו גוגל ופייסבוק, אבל אחרי הקורונה אנשים מסתכלים שוב על מקום העבודה שלהם וחלקם לא מתלהבים לעבוד על טיוב פרסומות במטאוורס"

עוד בעיה עם הפלטפורמות הקיימות, טוען אוזן, זה הסיגנל שהעובד משדר: "אם היית מגגל ורואה אותי עכשיו ב-Upwork היית אומר לעצמך, 'אה לא הולך לו טוב בחברה', או 'הוא לא מצא עבודה בשום מקום אחר'". זאת אומרת, התפיסה היא שאין שם את השפיץ של המפתחים, המעצבים, אנשי הפרודקט וכדומה, כי אלו יעדיפו להיות שכירים. לכן חברות לוקחות בפלטפורמות האלו את משימות המשנה של החברה. "לראייה, שתי החברות שציינת שוות ביחד 3.5 מיליארד דולר, ולפני הירידות 6 מיליארד דולר. מה זה זה כלום לעומת שוק העבודה", טוען אוזן.

מייסדי A.Team רפאל אוזן וקובי מצרי (צילום: Kevin Deming, יחצ)
מייסדי A.Team (מימין): המנכ"ל רפאל אוזן וסמנכ"ל התפעול קובי מצרי | צילום: Kevin Deming, יחצ

בעיה שלישית בפלטפורמות העבודה הקיימות, מסביר אוזן, שהן מבוססות על עובדים בודדים, למרות שלהרבה מהמשימות נדרשים צוותים שלמים.

זיהוי הבעיות הללו הובילו להקמת איי-טים, בתקופת הקורונה, שהחליטה להתחרות בשוק הזה עם שינוי משמעותי: לאפשר גישה לצוותים שלמים, ומהשורה הראשונה של הכשרונות.

מאפשרים להרים צוותים בענן

ההצטרפות לפטלפורמה בתור נותן שירות היא אחרי תהליך ואלידציה של איכות וגם בצד הביקוש המחיר נקבע בתהליך "ציטוט" על מנת לא להיכנס למירוץ לתחתית מבחינת מחירים. "אנחנו עובדים עם אנשים שהם 10X, לואו קוסט זה לא אצלנו", אומר אוזן. באתר החברה ניתן לראות למשל שאפשר לשכור צוות "קריפטו" או צוות HealthTech או מתמחים באי-קומרס וכן הלאה.

אוזן: "יש לנו למשל עובדת ישראלית שהקימה סטארט אפ ובמקביל עבדה אצלנו. היא גייסה אלינו גם את הבן-זוג שלה, שהיה סמנכ"ל בנטורל אינטלג'נס וביחד הם עזבו הכל, יצאו לטייל בעולם ובמקביל הם עובדים דרך איי-טים ועושים המון כסף"

"צוות הוא יחידת הליבה של העבודה בכלכלת הידע אבל הם מעולם לא עברו אופטיזמציה באמצעות טכנולוגיה", מסביר אוזן. "אנחנו מאפשרים להקים צוותים ב'ענן', ולאנשי מקצוע מיומנים פותחים את היכולת להימנע ממבנים ארגוניים נוקשים". הוא מוסר כי בפלטפורמה כבר 4,000 "בוני מוצרים מהטובים בעולם", חלקם יוצאי חברות כמו ספייס-איקס, נאס"א או פייסבוק.

"יש לנו למשל עובדת אחת ישראלית שהקימה סטארט אפ בוטסטראפ ובמקביל עבדה אצלנו כדי להשלים הכנסה. בסוף היא הצליחה לגייס אלינו גם את הבן-זוג שלה, שהיה סמנכ"ל בנטורל אינטלג'נס וביחד הם עזבו הכל, יצאו לטייל בעולם ובמקביל הם עובדים דרך איי-טים ועושים המון כסף", מדגים אוזן.

אוזן טוען שהחברה רוכבת על שינויים דרמטיים בשוק העבודה: "בשנות ה-80 החברה הקולים הלכו לעבוד בגולדמן זאקס, בשנות האלפיים אלו היו גוגל ופייסבוק, אבל אחרי הקורונה אנשים מסתכלים שוב על מקום העבודה שלהם וחלקם לא מתלהבים לעבוד על טיוב פרסומות במטאוורס. בארה"ב אנחנו מדברים על עולם עבודה ש-50% ממנו הולכים להיות עצמאיים ועצמאיים מרגישים היום יותר יציבות מאשר שכירים במשרה מלאה".

אוזן: "יש לנו בקרב לקוחותינו חברות הייטק שהיו צריכות סקייל מטורף ולקחו מאתנו 5 צוותים וככה הגיעו לסבבי גיוס משמעותים, אבל אותי דווקא הכי מרגש חברות לגאסי שפתאום יכולות לבנות משהו ברמה סופר גבוהה"

חברת A.Team הוקמה ב-2019 אבל למעשה נבנתה לאורך הקורונה, והיא בעצמה חברה מרוחקת ומבוזרת. החברה משרתת ארגונים כמו Lyft, פפסיקו או eToro.

"יש לנו בקרב לקוחותינו חברות הייטק שהיו צריכות סקייל מטורף ולקחו מאתנו 5 צוותים וככה הגיעו לסבבי גיוס משמעותים, אבל אותי דווקא הכי מרגש חברות לגאסי שפתאום יכולות לבנות משהו ברמה סופר גבוהה", אומר אוזן.

על המספרים של החברה מספר אוזן: "אנחנו מגלגלים (GMV) כ-42 מיליון דולר, וגדלים סופר מהר. לחברה יש 250 לקוחות ומוספים משהו כמו 20 חברות חדשות בחודש. ויש לנו כ-4000 בילדרס (נותני שירותים, א"ז). לאורך הדרך אנחנו ריווחיים או שורפים 100-220 אלף דולר בחודש". בחברה 73 עובדים.

אוזן בעברו היה מייסד בילגארד שנמכרה לפרוספר ב-2015, ויחד איתו הקימו את החברה קובי מצרי, שמכהן כסמנכ"ל התפעול של החברה.

איי-טים נחשפת כעת לראשונה עם גיוס הון של 55 מיליון דולר בראונד A, חריג שלעצמו. "את הסבב הובילו טייגר גלובל, אינסייט פרטנרס, ו-Spruce, והוא מביא את סך המימון שגייסה החברה לסך כולל של 60 מיליון דולר, עם השקעה קודמת של 5 מיליון דולר שגויסו בסבב הסיד אשר הובל על ידי NFX", נכתב בהודעת הגיוס.

עוד נכתב בהודעה לעיתונות: "תוך כדי עבודה מתחת לרדאר, A.Team יצרה קהילה של 4,000 מבוני המוצר הטובים בעולם וביניהם כאמור מפתחים, מנהלי מוצר, מעצבים ועוד, שהגיעו עם ניסיון במגוון חברות – מסטארטאפים בצמיחה מהירה ועד ענקיות טכנולוגיה גדולות כמו פייסבוק, גוגל ו-SpaceX. בכך, היא אפשרה ליותר מ-250 חברות כמו eToro, מגרו היל, Apprentice ו- 4M Analytics להתגבר על אתגרי גיוס עובדים, באמצעות צוותי מומחים שעזרו להן להאיץ את פיתוח המוצרים שלהן".