ReSight יוצאים מהגראז' (צילום: Alexander Katan-Schmid, יח"צ)
צילום: Alexander Katan-Schmid, יח"צ

ב-2018, כששלושת המייסדים של הסטארט-אפ ריסייט (Resight) התחילו לחשוב על הרעיון שלהם, פוקימון גו עוד שיגע את העולם, כולם דיברו על זה שאוטוטו אפל מציגה את משקפי המציאות הרבודה שלה - ולא, מארק צוקרברג עוד לא חלם על המטאוורס. ב-2022 נדמה כאילו המטאוורס כבר כאן ושלכולנו יש משקפי אפל או גוגל או מטא, אבל זהו, שלא. בריסייט צריכים להזכיר את זה מדי פעם, כשהם מסבירים למה הטכנולוגיה שלהם מכינה את העולם למטאוורס טוב יותר.

לריסייט יש חזון. לפי החזון של החברה, המטאוורס לא צריך להיות עולם וירטואלי מנותק מהמציאות כמו זה שצוקרברג מתאר, אלא שכבת מציאות רבודה (AR) על גבי המציאות שסביבנו, משותפת לכולם, לא בבעלות של מטא או של כל חברה אחרת. הדרך למימוש החזון עוברת, כמובן, בפלטפורמה של החברה, שתאפשר גישה לכל עולמות המטאוורס שיהיו קיימים, וביכולת למקם דמויות וירטואליות בתוך המציאות שסביבנו. נוסף לכך יש צורך לתקשר בין כל המשתמשים כך שכולם יוכלו לראות את אותה שכבת מציאות רבודה וכן להגן על הפרטיות שלנו, בעידן שבו ענקיות הטכנולוגיה יוכלו לדעת עלינו הרבה הרבה יותר. אם החזון הזה יתגשם, הרבה אנשים בריסייט יחיו באושר ועושר.

ריסייט מפתחת פלטפורמה שמאפשרת לעצב דמויות או חפצים תלת ממדיים, ולהציב אותם במקומות מסוימים במרחב הפיזי. "כשאתה נותן לאנשים את היכולת להכניס תוכן לעולם והוא נשאר שם, אתה משנה את סוג החוויות מפילטרים ודברים חולפים וארעיים למשהו אחר, לעולם שמתחיל לצבור תוכן דיגיטלי על גביו. זה החזון", מסביר המנכ"ל עמרי שטיין

ומהחזון בחזרה לקרקע המציאות: ריסייט מפתחת פלטפורמה שמאפשרת לעצב דמויות או חפצים תלת ממדיים, ולהציב אותם במקומות מסוימים במרחב הפיזי. התכונה הזו היא מרכיב הכרחי בעולם שבו נהיה מוקפים בדברים וירטואליים: כולם צריכים לראות את דלת החנות הווירטואלית של נייק בדיזנגוף או את הפרסומת הווירטואלית של קוקה קולה שמוטמעת בשלט על עזריאלי. היכולת להעניק מיקום פיזי מדויק לדמות וירטואלית הוא לב הטכנולוגיה של ריסייט.

"אנחנו סוג של חברת סופר-גלו", אומר עמרי שטיין, מנכ"ל ריסייט, "אנחנו יודעים לקחת תוכן ויזואלי ולהדביק אותו בסביבה הפיזית והוא יישאר שם ויתנהג כאילו הוא עצם אמיתי בעולם. אם אתה ואני נסתכל עליו נראה אותו באותו מקום, אם אני דוחף כדור, אתה תראה אותו זז באותו זמן. הקושי כאן הוא, שהרבה אנשים מדמיינים שזה כבר קיים, אבל זה לא".

מייסדים ReSight (צילום: Alexander Katan-Schmid, יח"צ)
מייסדי ReSight: עמרי שטיין (CEO), ערן סגל (CTO) וארי ציגלר (VP R&D) | צילום: Alexander Katan-Schmid, יח"צ

בשנים האחרונות נחשפנו לכמה חוויות מציאות רבודה, שבה דמויות וירטואליות מוטמעות במציאות שמולנו. למשל חיפוש גוגל שמאפשר כבר היום להציב נמר במסדרון במשרד מול החדר של הבוס. הבעיה היא שהבוס לא ייראה אותו ולא יידע שהוא צריך להיבהל. בעולם שבו כולנו נשתף שכבת AR של המציאות באמצעות משקפי AR, זה יוכל לעבוד. שכבת המציאות הרבודה תהפוך לרשת החברתית החדשה של העולם.

"זה כמו שאנשים התחילו לצייר על קירות המערות ושם הם נשארו. כשאתה נותן לאנשים את היכולת להכניס תוכן לעולם והוא נשאר שם, אתה משנה את סוג החוויות מפילטרים ודברים חולפים וארעיים למשהו אחר, לעולם שמתחיל לצבור תוכן דיגיטלי על גביו. זה החזון", אומר שטיין.

המוצר של ריסייט, Mirror, הוא פלטפורמה שמאפשרת למפתחים וליוצרים לבנות אפליקציות או משחקים או יישומים תוך-ארגוניים ולהציב אותם במקומות קבועים בעולם האמיתי. פיתוח הגרפיקה והלוגיקה של המציאות הווירטואלית נעשים באמצעות מנועי 3D כמו Unity או Unreal. מה שמאפשר להציב את הגרפיקה מעולם המציאות הרבודה בעולם האמיתי, הוא קיט SDK של ריסייט שמעניק לה את המיקום הקבוע בעולם. בין המתעניינים אפשר למצוא חברות עיצוב וחברות גיימינג אבל גם חברות כמו לוקהיד מרטין, סוני ואיקאה.

שי סגל, מנהלת XR design בחברה, מגיעה מעולמות עיצוב המשחקים והתלת-ממד ומדגימה את היכולות של הפלטפורמה ללקוחות: "המנוע שלנו מאפשר לפתח אפליקציות מאוד מהר ובקלות, תוך כמה דקות אני יכולה להרים אפליקציה". ולא מדובר רק בחברות וגופים גדולים. סגל אומרת שקהל היעד כולל גם משתמשים פרטיים: "הרבה יוצרים שהתרגלו לפתח בכלים של סנאפצ'ט או אינסטגרם ורוצים ליצור את הדברים הבאים, הם לחלוטין הקהל שלנו. אנשים בלי רקע בקוד יכולים להרים אפליקציה בקלות".

"אנחנו חיים את ההווה, ובונים את העתיד"

האם העולם כבר בשל להיכנס לעידן ה-AR? אחת המכשלות העיקריות בפני ריסייט וחברות אחרות בתחום הוא העובדה שכדי לשקף את המציאות הרבודה הן נאלצות להשתמש בטלפונים או טאבלטים, שעל המסך שלהם מוצגת המציאות ועליה שכבת ה-AR. בניגוד לחוויה האופפת את המשתמש כשהוא מרכיב משקפי VR ונכנס לעולם וירטואלי, חוויית המציאות הרבודה על מסך הטלפון היא חלקית ביותר. וכולם מחכים למשקפי AR של אפל, או גוגל, או פייסבוק, מי שתבוא קודם.

"מה שאנחנו מפתחים לא בנוי על זה שיש משקפיים חכמים, למרות שכולם יודעים שעובדים על זה וזה לא רחוק כל כך", אומר שטיין. "המערכת שלנו יכולה לעבוד גם בטלפונים, אנחנו חיים את ההווה ובונים לעתיד. בלי שהעצמים יהיו ממוקמים בעולם המציאות הרבודה לא תהפוך לשכבה חברתית, ואין טעם במשקפיים בלי החלק הזה".

הרבה פרשנים לענייני מטאוורס, צוקרברג וצפונה, מפריחים מגדלים וירטואליים באוויר, קצת פחות מתחברים למה ניתן לעשות היום מבחינה טכנולוגית. למשל במערכת הורייזן של מטא, הגירסה הנוכחית של המטאוורס, המשתמשים מוצגים באווטר מצוייר שבנו לעצמם, מתניים ומעלה בלבד. העלאת תאום דיגיטלי של המשתמש לסביבה וירטואלית היא עדיין בלתי אפשרית טכנולוגית.

בריסייט מטפלים בהיבט אחר שנראה מובן מאליו – שהשיחה, התנועה, העברת חפצים - יקרו בזמן אמת. כדי שזה יקרה צריך זמן שיהוי אפס, וספק אם זה יהיה אפשרי גם בעידן ה-5G. הפיתרון של ריסייט הוא ניהול העיבוד בטלפונים של המשתמשים, לא בשרתים מרוחקים. בין המשתמשים הסמוכים זה לזה נוצרת רשת תקשורת משולבת טכנולוגיות שריסייט פיתחה, שמאפשרת לכולם לראות את אותה שכבת מציאות רבודה, והעיבוד מתחלק בין כולם כמו במערכות שיתוף קבצים P2P. המשתמשים יוצרים גם את מיפוי העולם הפיזי תוך כדי שהם מסתובבים בו. שום דבר לא דורש שרת מרכזי, אח גדול.

אתם בעצם בונים מציאות רבודה עם גישת web3 המבוזרת?
"אני משתדל להימנע מלהזכיר את זה. גם ככה התחום שלנו מאוד עתידני. כשאני מבקש ממך לדמיין עולם שבו המידע הווירטואלי ומתנהג כמו חלק מהמציאות, זו מספיק קפיצה קדימה, בלי להכניס לזה את מושגי המטאוורס וה-web3 שבאופן טבעי מתחברים לזה. אני לא רוצה לבלבל את הקוראים עם יותר מדי דברים".

גייסו 2 מיליון דולר, הסיד בדרך

חברת ריסייט הוקמה ב-2018 על ידי עמרי שטיין (CEO), ערן סגל (CTO) וארי ציגלר (VP R&D). את הצעדים הראשונים המייסדים עשו בתוכנית היזמות The Junction, באקסלרטור DRIVE של הטכניון ובחממת INCUBIT של אלביט. עד כה גייסה החברה מעל 2 מיליון דולר מהתוכניות בהן השתתפו, מאנג'לים ומהקרנות F2 Capital, Random Forest VC ו-Random Forest. החברה מעסיקה שבעה עובדים במשרדים באיזור הבורסה ברמת גן.

עכשיו על הפרק גיוס בסבב סיד, בהיקף משמעותי. "המטרה שלנו היא להתרחב, לגייס עוד עובדים ולהגיע למצב שאנחנו אחת משלוש הפלטפורמות המובילות בתחום", אומר שטיין. "אנחנו רוצים להגיע לקרנות הגדולות, גם כי אנחנו צריכים סכומים יותר גדולים וגם כי זה צריך לקשר לשלב הבא שבו אנחנו צריכים להיות גלובליים. אז אנחנו מכוונים לקרנות טופ טיר, לא בהכרח מהארץ. אנחנו רוצים רגל בסיליקון ואלי, בסוף השוק שלנו קורה שם. השלב הבא יהיה הרבה יותר גדול כי אנחנו מתמודדים עם חברות הרבה יותר גדולות".

"אנחנו מכוונים גבוה, אבל יש לנו סוג של יתרון, כשגוגל ופייסבוק עובדים על הגרסאות שלהם למטאוורס - מה הנכס שאנחנו מייצרים? סוג של אינדקס ויזואלי: אתה מסתכל על מקום בעולם וריסייט יודעת מה התוכן שנמצא שם, עם המשקפיים של אפל או של גוגל ועם שכבות המידע שכל אחד מספק לך"

המתחרה העיקרית שבריסייט רואים מול העיניים היא ניאנטיק (Niantic), ענקית הגיימינג שמאחורי המשחק פוקימון גו ועוד הרבה אחרים. החברה, שמוערכת בשווי 9 מיליארד דולר, הציגה לא מזמן את פלטפורמת לייטשיפ (Lightship) שנועדה לעיצוב גרפיקה לעולמות ה-AR. מנכ"ל ניאנטיק, ג'ון האנקה, אפילו יצא נגד צוקרברג וכינה את המטאוורס "סיוט דיסטופי" שבו המשתמשים מנותקים מהעולם האמיתי. במובנים רבים האנקה הוא הגורו של ריסייט. במובן אחד הם מתחרים בו - ביכולת למקם עצמים וירטואליים בעולם האמיתי.

מה הסיכוי לחברה קטנה מישראל להפוך את הטכנולוגיה שלה לפלטפורמה מרכזית מול מתחרים גדולים כאלה?
"אתה צודק שאנחנו מכוונים גבוה, אבל אני חושב שיש הזדמנות אמיתית לעשות את זה. יש לנו סוג של יתרון, כשגוגל ופייסבוק עובדים על הגרסאות שלהם למטאוורס ומה הנכס שאנחנו מייצרים? סוג של אינדקס ויזואלי: אתה מסתכל על מקום בעולם וריסייט יודעת מה התוכן שנמצא שם, עם המשקפיים של אפל או של גוגל ועם שכבות המידע שכל אחד מספק לך. להם אין את האינטרס לעבוד עם המידע של האחרים".

הרבה חברות AR/VR ישראליות נרכשו בשלבים מוקדמים, אולי בכלל חברה כמו יוניטי תרכוש אתכם?
"זה תמיד יכול להיות. מבלי להיכנס לפרטים, אנחנו עושים דברים שמעניינים אותם. אבל כל עוד אנחנו מאמינים שיש לנו סיכוי עם החזון הרחב, ואני חושב שיש לנו, אז אנחנו על זה ולא רוצים להימכר כרגע. בוא, שנהיה גאווה ישראלית. מי שלא מכוון גבוה כנראה גם לא יגיע גבוה".