הנה סיפור על חברה שהקורונה עשתה לה טוב למרות שבטח גרמה לכמה לילות של נדודי שינה בדרך. אימאג'ן (ImagenAI) שנחשפת כאן לראשונה מציעה טכנולוגיה חדשנית לצלמי אירועים - חתונות, כנסים, אירועי ספורט. ומה הזמן הכי פחות מומלץ לצאת עם טכנולוגיה כזו לשוק? כן, בשיאה של הקורונה, כשכל האירועים התבטלו והצלמים נשארו בבית. אבל אז בקיץ האחרון היתה הפוגה בקורונה, המגבלות הוסרו, והביקוש לתוכנה זינק בבת אחת: ברחבי העולם - לקוחות משלמים. החברה הפכה לרווחית הרבה לפני שהתכוונה.

אבל נתחיל מההתחלה, מהחתונה של יואב חי לפני שלוש שנים. אחרי שהאירוע המרגש מסתיים, כל מה שנותר לחכות לו אלה תמונות החתונה, שאפשר יהיה לשתף ולשמוח מחדש. חודש עבר, עוד חודש עבר, והצלם לא שלח את התמונות. כשחי ניסה להבין מה מעכב אותו הוא נחשף לתהליך המפרך של עריכת התמונות, שבלעדיו צלמים מקצועיים לא ימסרו את העבודה: מידת החשיפה, ניגודיות, איזון לבן, עושר הצבעים ועוד. מבחינתם זו הטבעת החותם האישי שמאפיין אותם. מצד שני, זה תהליך ארוך ולא נורא מלהיב, וכשיש אלפי תמונות לערוך זה לוקח הרבה זמן. כשהתמונות הגיעו, אחרי שלושה חודשים, חי כבר ישב עם הצלם כדי להבין בעזרתו איך אפשר לגייס את הטכנולוגיה כדי לעשות את זה מהר יותר. כך נולד הרעיון לסטארט אפ.

אלגוריתם בינה מלאכותית מאומן על אלפי צילומים של הצלם המקצועי, לקוח החברה, ולומד את סגנון העריכה האישי שלו. לאחר מכן, כשהצלם מזין תמונות חדשות שצילם, ה-AI עורכת אותן במהירות על פי הסגנון שלו. ואם הוא בוחר לתקן את העריכה בחלק מהתמונות, היא לומדת את התיקונים

חי גייס את חברו ללימודים יותם גיל לפרוייקט. ביחד הם פיתחו את הטכנולוגיה: אלגוריתם בינה מלאכותית שמאומן על אלפי צילומים של הצלם המקצועי, לקוח החברה, ולומד את סגנון העריכה האישי שלו. לאחר מכן, כשהצלם מזין תמונות חדשות שצילם, ה-AI עורכת אותן במהירות על פי הסגנון שלו. ואם הוא בוחר לתקן את העריכה בחלק מהתמונות, היא לומדת את התיקונים ומיישמת אותן בפעם הבאה. "אנחנו אחת החברות היחידות שמאמנת רשת נוירונים לכל משתמש בנפרד ולא רשת אחת לכל המשתמשים", אומר גיל, "זה יוצר המון קשיים כי המידע שמגיע מהמשתמש אינו מפולטר באופן טבעי והוא מכיל המון דברים לא עקביים, אבל הערך למשתמש בסוף הוא אדיר".

"לייתר את החלק הסיזיפי ולהתמקד בקריאייטיבי"

לוקח זמן למי שלא מכיר את התחום להבין מה כל כך מיוחד בטכנולוגיה שעורכת תמונות. הרי כל סמארטפון משתמש היום ב-AI כדי לערוך אוטומטית את התמונות שלנו בקבצי Jpg. עולם הצילום המקצועי לא מסתפק בעריכה אוטומטית במצלמה. הצילומים מופקים בפורמט Raw שמכיל את כל הפרטים שקלט החיישן במצלמה, מה שמאפשר שליטה מלאה בתוצאה הסופית. אלא שעומס העבודה מכריע את הצלמים, מסירת העבודות מתעכבת חודשים ארוכים, לפעמים הם מוסרים את העבודה לחברה חיצונית שתעשה את זה במקומם. "אנחנו לא רוצים להחליף את הצלם בעריכה", אומר גיל, "רק לייתר את החלק הסזיפי שחוזר על עצמו ולאפשר לו להגיע לצד הקריאטיבי שלו".

כמה קריאטיביות יש בצילומי חתונה? העריכה בסופו של דבר אינה דומה בכולן?
"כשיואב הציג לי את הרעיון, זו הייתה גם השאלה שלי. אבל מתברר שזה עולם מטורף עם כל כך הרבה סגנונות שונים. אם תתן למישהו שמבין הוא ידע להגיד מי צילם את התמונה ומי ערך אותה. יש לנו באתר טאלנטים, וצלמים יכולים לערוך כמותם במקום לבנות פרופיל אישי. שם אפשר לראות סגנונות שונים במובהק, יש אפילו מילות תואר שמתארות את הסגנון. יש לזה אופי".

ImagenAI (צילום: נדב רותם, ImagenAI)
צילום: נדב רותם, ImagenAI

נחזור לתחילת 2020. שני החברים מלימודי המאסטר במדעי המחשב ובהנדסת מחשבים באוניברסיטת תל אביב עם התמחות בראיית מחשב, נמצאים בעיצומו של תהליך הפיתוח של התוכנה. "בדיוק באותו זמן גם ליואב וגם לי נולדו ילדים ראשונים אז זו הייתה לידה של שלושה תינוקות", אומר גיל. כשהציגו את גרסת הבטא לצלמים ישראלים, התגובות הנלהבות אותתו שהם במסלול הנכון. ביולי 2020 הוקמה חברת אימאג'ן עם שלושה מייסדים: יותם גיל המנכ"ל, יואב חי ה-CTO, ורון אורן, חבר נוסף, בתפקיד ה-COO.

הצעדים הראשונים היו מהוססים. נסיונות המכירה הראשונים היו לחברות שנותנות שירותי עריכה לצלמי אירועים. "קיבלנו מהן ביקורת טובות ותוך חודשיים סגרנו שתי עסקאות עם חברות כאלה", מספר גיל, "הם הבינו שיש פה טכנולוגיה חדשה שקצת מאיימת על הקיום שלהם ואם לא ישתפו פעולה בשלב מסויים אנחנו נחליף אותם".

אבל זה היה שיאה של הקורונה, הצלמים ישבו בבית. באימאג'ן ניצלו את הזמן לשפר את המוצר. באפריל 2021 האירועים התחילו לחזור. "הרגשנו שיש לנו מוצר שאנחנו גאים להראות אותו", אומר גיל. בעולם הצילום המקצועי החברה זכתה להתעניינות רבה, הופיעו פוסטים וסקירות בקבוצות. "זה היה כדור שלג מתגלגל, אנשים משתפים בטירוף וממליצים עלינו בכל הקהילות, היו מובילי דעה שייצרו וידאו בצורה וולונטרית, כתבות שהתפרסמו בלי שהיינו מעורבים. בקיץ, כל החתונות שנדחו פתאום קרו בכמה חודשים מרוכזים, הצלמים היו בהיסטריה כי היו חייבם לערוך המון. זה מאוד תרם לגדילה שלנו" הוא מספר.

"זה היה כדור שלג מתגלגל, אנשים משתפים בטירוף וממליצים עלינו בכל הקהילות, היו מובילי דעה שייצרו וידאו בצורה וולונטרית, כתבות שהתפרסמו בלי שהיינו מעורבים. בקיץ, כל החתונות שנדחו פתאום קרו בכמה חודשים מרוכזים, הצלמים היו בהיסטריה"

בספטמבר החליטו בחברה, שלנוכח הצמיחה המהירה הגיע הזמן לגייס הון. "זה היה לאו דווקא בגלל שאנחנו היינו צריכים, אלא כדי להראות שאנחנו פה ושיש לנו מספיק אומץ ותעוזה ללכת בגדול. גייסנו 4 מיליון דולר מ-NFX, מגיגי (לוי ויס, ט.ש.), בתהליך מדהים שלקח יומיים, מרגע שהראנו לו את המספרים". והמספרים יפים: מודל עסקי שמבוסס תשלום לפי כמות העריכה, אלפי משתמשים שמכניסים לחברה סכום שנתי של שבע ספרות. סטארט-אפ רווחי, שנה אחרי שהוקם.

אתם בעצם בוטסטראפ. הייתם יכולים להמשיך במודל מימון עצמי.
"כן, עד היום אנחנו רווחיים, בעצם לא נגענו עוד בכסף של הגיוס, שזה סטטוס מאוד משונה לסטארט אפ בימינו. אנחנו לא תכננו להיות רווחיים, אבל הגידול במספר המשתמשים ובהכנסות קרה נורא מהר. יש כמה אלפי משתמשים והם בסוף עסק שיכול להוציא הוצאה של מאות דולרים כהוצאה מוכרת".

איך אתם ממשיכים את הצמיחה?
"הצלם הממוצע מצלם בערך 50-60 אירועים בשנה. מהר מאוד צלמים שמצטרפים כלקוחות עוברים לערוך רק איתנו. בכריסמס האחרון כתבו לנו צלמים – 'כבר שנים לא ביליתי את הכריסמס עם המשפחה כי תמיד ישבתי מול המחשב וערכתי'. וזה מתפשט הלאה כמו פטריות אחרי הגשם: ברגע שזה תופס במדינה מסוימת אז זה פתאום זה בוער שם בגלל שהם מסודרים בקהילות ומשתפים. כשזה תפס אצל כמה אנשים באנגליה, אז פתאום באנגליה היה טירוף, ואז אותו דבר באוסטרליה".

"יש הרבה הדרכה וקשר קהילתי עם הצלמים"

גיל אומר שמאז גיוס ההון לפני כארבעה חודשים, החברה צמחה פי שמונה בהכנסות ובמספר המשתמשים וגם בכמות העובדים, שגדלה משלושה ל-17 כיום. כמחציתם אנשי פיתוח, אחדים עוסקים ב-customer success ("הצלמים הם לא בהכרח אנשים טכנולוגיים ויש הרבה הדרכה וקשר קהילתי") ואחרים במכירות ובשיווק.

"כדי שצלמים בעולם יסמכו על חברה קטנה מישראל שהם לא שמעו עליה, חשבנו שאנחנו צריכים ליצור לעצמנו שם ולכן כיוונו לשיווק באמצעות משפיענים וקהילות וזה עבד מדהים. אבל בימים אלה אנחנו חוזרים לפרסם בגוגל ובפייסבוק"

אתם אמנם בהגדרה חברת B2B אבל המאפיינים שלכם הם כשל B2C, כי אתם צריכים להגיע ללקוחות בודדים. איך שומרים על צמיחה במצב הזה?
"כדי שצלמים בעולם יסמכו על חברה קטנה מישראל שהם לא שמעו עליה, חשבנו שאנחנו צריכים ליצור לעצמנו שם ולכן כיוונו לשיווק באמצעות משפיענים וקהילות וזה עבד מדהים. אבל בימים אלה אנחנו חוזרים לפרסם בגוגל ובפייסבוק כי אתה צריך דרך לשלוט בגדילה שלך".

מה התוכניות בתחום פיתוח המוצר?
"עד עכשיו היינו ממוקדים בנושא העריכה אבל עכשיו אנחנו בונים בצורה יותר סקלבילית. בשלב הבא אנחנו רואים את עצמנו נותנים פיתרון כולל לצלמים עם דברים נוספים מעבר לעריכה. אחד הדברים האלה יהיה שוק מקוון לסגנונות עריכה. כבר היום יש לנו עשרה טאלנטים במערכת שמאפשרים לצלמים לערוך כמו הטאלנט ואנחנו רואים הרבה דרישה לזה".

זה אומר שאם אני רוצה לצלם כמו אנני ליבוביץ', תהיה לך תבנית אנני ליבוביץ' בשבילי?
"בדיוק, והאמת שאפילו דיברנו עם אנני ליבוביץ'... בשלב הבא נעבור לעולם הפרוסיומר, צלמים חובבים-מקצוענים ובשלב הגדול הבא זה נגיע לכל אדם עם סמארטפון, שיוכל לחזור מחופשה ולערוך בלחיצת כפתור את כל התמונות שלו בצורה מקצועית כמו אנני ליבוביץ'".

אתם כבר מתכננים את הגיוס הבא?
"אנחנו חושבים לצאת לגיוס נוסף לקראת אמצע-סוף 2022. הסיבה היא גם בשביל מיתוג שלנו בשוק כשחקן רציני גדול וגם כי כיום עוד אין לנו מתחרים אבל אם יקום מתחרה יכול להיות שנרצה לעשות רכישה שלו. ובכלל, גם כדי להגיע מוכנים לשלב שיקום לנו מתחרה. וכמובן נצטרך כסף לשיווק בקמפיינים ממומנים".

חושבים גם על אקזיט? גוגל למשל עשויה לפתח טכנולוגיה כמו שלכם למיליארד משתמשים, אז אולי עדיף שהיא תקנה אתכם לפני שהיא מחקה אתכם?
"לכל חברה יש את ההתלבטות של 'לבנות לעומת לקנות'. אני חושב שאנחנו צריכים להגיע למצב שאנחנו מספיק גדולים, כדי שיהיה להם יותר משתלם לקנות מאשר לבנות".