מייסדי פינטסטיק (צילום: Fintastic, יח"צ)
מייסדי פינטסטיק, מימין: ד"ר אריק שלף, יונתן עינב וחמוטל ענבי רוסו | צילום: Fintastic, יח"צ

דמיינו חברה שהבורד שלה קיבל החלטה שהשנה היא צריכה לצמוח ב-20% - זה מתבטא מיד בהשלכות תקציביות. איך עושים את זה? "התקציב הוא בעצם סט של נוסחאות שמבוססות על מערכות יחסים בחברה והנחות יסוד", מסביר יונתן עינב, המייסד והמנכ"ל של חברת פינטסטיק (Fintastic). אם נדבוק בדוגמה: "כמה עולה להביא 'ליד'? כמה מהלידים כשירים? כמה מהלידים מתקנוורטים (מומרים, א"ז) ללקוחות? מה הסיכוי שהלקוח ינטוש? או יגדיל חוזה? או יחדש חוזה?". כל השאלות האלה הן חלק מהעולם המורכב של Financial Planning & Analysis, או בקיצור FP&A.

נניח שהחברה מצליחה מעבר למצופה בשיווק, מביאה הרבה לידים, ונתקעת במחסור של אנשי מכירות שיכולים לסגור את העסקה. "מרגע שאתה מחליט לשכור איש מכירות ועד שאתה שוכר אותו, מכשיר אותו, ועד שהוא מגיע ליעדים שלו - זה יכול לקחת חודשים ארוכים ואף שנה", מסביר עינב. פינטסטיק עוסקת בעולם הזה של אנליזה ותכנון, שנוגע לכל היבט בחיי החברה: גיוס עובדים, תקציבי שיווק, רכש וכן הלאה.

"ה-FP&A לא רואה רק פריזמה צרה של הארגון, אלא מחבר את כל הנקודות. משק כנפי פרפר במרקטינג יכול להגיע עד אנשי התמיכה", ממשיל עינב. מול זאת, לטענתו, התחום בשירות חסר מבחינת פתרונות התוכנה והדבר נעשה כיום או באמצעים ידניים, טבלאות אקסל, או בתוכנות ותיקות מאד מבית IBM, אורקל, HP וכדומה. "ראינו הזדמנות לעשות שינוי בשוק הזה עם מוצר שהוא מבוסס ענן, אלגוריתמיקה ובינה מלאכותית", אומר עינב, ומודה שהוא מסתייג מהבאזז מאחורי הביטוי. "בסוף זו בעיית אופטימיזציה, כמו Waze. המטרה היא להבין מה הנתיב הכי טוב ליעד בכל רגע נתון".

פינטסטיק מתחברת לשלל מערכות הארגון הטיפוסיות של כל המחלקות - מהשיווק עד ה-HR - ומציעה תמונת מצב והמלצות מתחדשות. "אם נחזור לדוגמה שלנו", אומר עינב, "נגיד שאיש מכירות היה אמור להתחיל באוקטובר אבל הצטרף רק בנובמבר. פינטסטיק יכולה להגיד לך שיש סיכוי של 40% שלא תעמוד ביעד ולהציג תוכנית שיכולה לשפר את הסיכויים לעמוד ביעד ואת תוספת התקציב הנדרשת לה. ואז זו כבר החלטת הנהלה אם לקבל את התוכנית, חלקים ממנה או לדחות אותה. אבל ההחלטות מתקבלות על בסיס מידע סטטיסטי ולא נפנופי ידיים והחלטות מהבטן".

יונתן עינב, מנכ"ל פינטסטיק: "ה-FP&A לא רואה רק פריזמה צרה של הארגון, אלא מחבר את כל הנקודות. משק כנפי פרפר במרקטינג יכול להגיע עד אנשי התמיכה. ראינו הזדמנות לעשות שינוי בשוק הזה עם מוצר שהוא מבוסס ענן, אלגוריתמיקה ובינה מלאכותית"

פינטסטיק נחשפת כעת עם גיוס Seed של 12 מיליון דולר, אבל האמת שעוד קודם לכן החברה הבליחה לתודעה. זה קרה במאי 2021 כשהחברה, למרות שהייתה בימיה הראשונים, רכשה פרסום חוצות על מגדל עזריאלי כדי לגייס עובדים. "היינו מהראשונים בטק לעשות קמפיין כזה, לקחנו את מודעה ליומיים. זה עלה לנו 9,000 שקל אבל הביא אפס ערך", אומר עינב בחיוך. היום יש לה כבר 26 עובדים, מהם 19 בישראל.

החברה נרשמה בפברואר 2021, גייסה עובד ראשון באפריל ומאז עובדת מתחת לרדאר עם כמה לקוחות בטא בניהן: גלאסבוקס, קלארוטי, הי-בוב ואחרות.

"הלכנו למקום שאנחנו מכירים שזה B2B SaaS אבל אנחנו לא מגבילים את עצמנו רק לחברות טק. הנה בדיוק הגיע אלינו ליד על רשת של הוספיסים עם 30 אתרים וזו חתיכת אופרציה עם אלפי עובדים, וחדרי ניתוח ומכשור ומערכת מרקטינג. זה מצריך כל כך הרבה החלטות - מדהים מה שאפשר לעשות בעולם הזה". כעת החברה נחשפת רשמית ויוצאת לזמינות כללית (GA) של המוצר.

בהודעת הגיוס כותבת פינטסטיק: "החברה הודיעה על השקת המוצר שלה, מערכת ה-FP&A הראשונה בעולם אשר מונעת באמצעות בינה מלאכותית. המערכת נועדה לתמוך בצרכי התכנון, התקצוב והניתוח הכלכלי של חברות, אשר מאפשר להן סנכרון נתונים בזמן אמת עם מערכות החברה, ריבוי תקציבים, יצירת תחזיות ותרחישים, ניהול מודלים, שיתוף פעולה בתוך החברה וקבלת תובנות".

סבב הגיוס נסגר כבר בסוף 2021. הוא הובל על ידי קרן הפינטק Group 11 בהובלת דובי פרנסס, ובהשתתפותה של קרן הון הסיכון BGV של אריק בן חמו, ומשקיעי אנג'ל נוספים ביניהם סמנכ“לי כספים של חברות ציבוריות ויזמים בעלי פרופיל גבוה.

את החברה יסדו מלבד עינב עצמו גם ד"ר אריק שלף, מנהל טכנולוגיות ראשי, וחמוטל ענבי רוסו, סמנכ״לית התפעול. עבור עינב זוהי החברה הרביעית: "אני מולטי דיספלינרי: הייתה לי חברה בעולם הקרדיולוגיה, חברה בתחום ראיית המכונה וחברה שעושה מוצר תצוגה למעליות שכולם מכירים מעזריאלי-שרונה. אריק הוא יוצא ורביט והחלטנו שבא לנו לעשות משהו ביחד. הסתכלנו על כל מיני עולמות בארגון וראיינו בכירים עד שהגענו לעולם הפיננס וגילינו שזה לא רק חשבונאות אלא תחום מרתק שרואה את הארגון ב-360 מעלות".