קלאודינרי מייסדים Cloudinary (צילום: cloudinary, יח"צ)
מייסדי קלאודינרי טל לב-עמי, איתי לחן ונדב סופרמן. הגיוס לא יזרים כסף לקופת החברה | צילום: cloudinary, יח"צ

מאז ומתמיד חברות סטארט אפ שפועלות במודל של בוטסטראפ - דהיינו ללא גיוס הון חיצוני - היו נדירות למדי. ולבטח בתקופת הכסף הזול של השנתיים האחרונות, שהפכה את הקמת החברה וגיוס ההון ראשוני לתהליך קל יותר מבעבר. יזמים שבוחרים במודל של בוטסטראפ משאירים יותר מהחברה בידיהם במקום לפרוס אותה לפרוסות שמתחלקות בין קרנות ומשקיעים, אבל גם נדרשים להתנהגות פיננסית שונה: ללא הון חיצוני שמוזרם במועדים קבועים, החברה חייבת להגיע במהירות לרווחיות, או לפחות לאיזון.

כך גם במקרה של חברת הבוטסטראפ הישראלית קלאודינרי (Cloudinary), שמפתחת פלטפורמה לניהול מדיה. קלאודינרי מודיעה היום (ג') על סבב גיוס סקנדרי (רכישת מניות העובדים) שהובילה קרן בלקסטון (Blackstone) בסכום של יותר מ-100 מיליון דולר ולפי שווי של 2 מיליארד דולר. "לאחרונה הגענו ל-ARR של 100 מיליון דולר, אבן דרך משמעותית בשביל כל חברה, ובייחוד בשביל חברת בוטסטראפ כמו קלאודינרי", מסר איתי לחן, מייסד-שותף ומנכ"ל החברה בהודעת הגיוס. כמקובל בגיוסי סקנדרי, הגיוס מקנה אחזקות למשקיעה אך לא מזרים כסף לקופת החברה שביצעה אותו.

ללא גיוס חיצוני, עובדי חברות בוטסטראפ חסרים הערכת שווי שתצמיד ערך לאופציות שלהם. הגיוס הנוכחי לא רק מפגיש עובדים קיימים עם כסף אלא אף מעניק מושג לעובדים פוטנציאליים לגבי עתיד החברה

בקלאודינרי סירבו לדבר עם התקשורת, אך נראה כי גיוס ההון הנוכחי נובע מהתחרות הגוברת על עובדים. אמנם גם חברות בוטסטראפ מחלקות אופציות לעובדים, אבל ללא גיוס ממקור חיצוני הן פועלות ללא הערכות שווי שמצמידות ערך לאופציות. הגיוס הנוכחי לא רק מפגיש עובדים קיימים עם כסף, אלא גם מעניק מושג פומבי לעובדים פוטנציאלים לגבי עתיד החברה.

סימנים לכך שקלאדינרי בוחנת רכישת חברות נוספות

מלבד הסבב הסקנדרי הנוכחי, ביצעה החברה שלושה סבבים דומים מאז הקמתה, ב-2015, 2018 וב-2020. קלאודינרי לא פרסמה את השווי לפיו בוצעו שני הסבבים האחרונים, שהובלו בידי BVP וסיילספורס. לפי נתוני IVC, הסבב הראשון ב-2015 הכניס לחברה את קרן בסמר ובוצע לפי שווי של 80 מיליון דולר.

גורם מקורב לעסקה מסר ל-tech12 כי מבחינת בלקסטון מדובר בהשקעה שתואמת את המודל של הקרן. בהיותה קרן פרייבט אקוויטי, הכניסה לחברות שנמנעו מהזרמת הון חיצוני לקופת החברה אינה זרה לה. שנית, קלאודינרי הפכה למובילת שוק בתחום של ניהול דאטה לשיווק דיגיטלי, ובקרן זיהו בכך נגזרת של עולם האיקומרס שצפויה לצמיחה משמעותית בשנים הקרובות. בנוסף, היותה של החברה רווחית והצלחתה לבסס התנהלות יעילה שיחקו גם הן לטובתה.

קלאודינרי רכשה אשתקד את חברת Indivio האמריקאית, שמפתחת תוכנה לתחום הווידיאו. בהינתן היקף ההכנסות של החברה הישראלית וחבירתה לקרן בלקסטון, סביר שבקלאודינרי בוחנים מקרוב אפשרויות לרכישות נוספות וייתכן שבעתיד אף יצאו לגייס הון חיצוני למטרה זו.