מימין: מייסדי HyperGuest ניר ירון, נעם רותם ועמית  (צילום: עופר חן)
צילום: עופר חן

מתי נוסדו: 2020
כמה גייסו: 5 מיליון דולר
מי המייסדים: עמית רהב, נעם רותם וניר ירון
איפה יושבים: תל אביב

שוק התיירות העולמי, וזה כבר די ידוע, כבול בדואפול העוצמתי של בוקינג ואקספדיה, שמאגדות כל אחת תחתיה אימפריה של מותגים (hotwire שייכת לאקספדיה וכך גם hotels.com, מנגד לצד booking.com גם Agoda ו-priceline יושבות תחת אותה בעלות). וכשיש מונופולין כל היתר סובלים, אם זה בעלי המלונות ואם זה אנחנו, הצרכנים. מה שפחות ידוע או הוא שרוב העסקאות בעולם ממש לא נסגרות דרך בוקינג ואקספדיה, אלא רק כ-25%. רוב הלינות מוזמנות עדיין דרך סוכני נסיעות אונליין (מה שמכונה OTA); סוכני נסיעות של מקום העבודה; באמצעות חבילות נופש; כחלק מקבוצות תיירות או דרך הזמנה באתרי חברות התעופה (בצמוד להזמנת כרטיס טיסה). "אבל מבחינה טכנולוגית כל השחקנים האלו, כולל האתרים הכי גדולים שאתה מכיר בישראל וגם בעולם, מסתמכים על כמעט כלום מבחינה טכנולוגית - זה סוד ידוע בתעשייה", מסביר עמית רהב, אחד המייסדים וסמנכ"ל ההכנסות (CRO) של חברת HyperGuest - סטארט אפ בתחום התיירות שטרם נחשף עד כה.

"שחקנים מהסוג הזה רוכשים מסיטונאים שרוכשים מסיטונאים, זה עובר עשר ידיים. הם חותמים על הסכמים והכל על בסיס אימיילים ואקסל ומחירון קשיח". כפועל יוצא, ההיצע המלונות שיש לסוכן נסיעות להציע ללקוחות שלו מאד מוגבל, בוודאי ביחס להיצע בבוקינג. כל מי שטס אי פעם דרך מקום העבודה אולי חווה את זה על בשרו, וגם רהב: "כל פעם שטסתי עם העבודה, מצאתי לבד מלון יותר טוב, במיקום יותר קרוב למה שאני צריך ועם ארוחת בוקר. וזה מילא, יש תקלות. אתה מגיע למלון ואומרים לך 'איזו הזמנה?' ואתה מוצא את עצמך עם מזוודה ברחוב. כי המערכות האלו הן לא בזמן אמת".

עם האתגר הזה Hyper Guest יצאה לדרך בינואר 2020, חתיכת תזמון להקים חברת תיירות, ומיד נגיע לזה. החברה גייסה סבב הנבטה גדול יחסית של 5 מיליון דולר כדי לחבר סוכנים ומלונות בצורה דיגיטלית. "הדבר הראשון שעשינו זה להקים מערכת ענן שמתחברת לכל סוגי התוכנות שהמלונות מתנהלים באמצעותם", מתאר רהב, "זה שוק סופר פרגמנטי עם עשרות פתרונות, ומזל שיש לנו את נעם, מומחה בתחום הספציפי הזה 12 שנה. הוא בנה את ארכיטקטורת החלומות". נעם זה נעם רותם, שמוכר בעיתונות הטכנולוגית בעיקר בשל מעללי ההאקינג האתי שלו וחשיפת חולשות אבטחה בכל מיני אתרים פופולריים. הוא מכהן בהייפר גסט בתור מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיות. "הדבר השני הוא שאפשרנו קונספט של מרקטפלייס, זירת סחר ישירה, בין המלונות לבין האתרים כמו עליבאבא או אמזון".

זאת אומרת, מצד אחד, מלון מירושלים יכול לעלות על הפלטפורמה של HyperGuest ולהופיע בכל האתרים שבחרו להתחבר אליה. מהצד השני, אתר התיירות יכול להתחבר להייפר גסט ולהגדיל משמעותית את היצע המלונות שהוא פורש בפני הלקוחות. וכל זה, בעמלות נמוכות משמעותית מהנהוג היום. "כשאתה מזמין צימר בצפון, רבע מהכסף הולך לבוקינג באמסטרדם", מסביר רהב. HyperGuest, מנגד, רואה את עצמה כספק טכנולוגי ולא כסיטונאית ולכן לוקחת אפס עמלה מהמלון ועמלה קטנה מהמפיצים (הסוכנים). אז אין בעצם סיבה למי מהצדדים לא להצטרף.

ועדיין נדרשה ונדרשת עבודת רגליים לבנות את רשת השותפים הזו: "בצד ההיצע יש לנו כמה אלפים של מלונות וכמה עשרות אלפים של וילות ודירות במודל השכרה קצר לטווח קצר. ובצד הביקוש, יש לנו כמה מאות אתרים או סוכנים", מפרט רהב. על אתגר הקורונה, שבעיצומה הם עלו לאוויר, הוא אומר: "אין ספק שהתעשייה הזו תחזור יום אחד, תיירות לא תיעלם. עד אז, הקורונה עזרה לנו מאד לעמוד ביעדים מבחינת כמות המלונות שהצטרפו אלינו כי היה להם פנאי לעשות את האינטגרציות הטכנולוגיות, והם התעסקו בשיפור הרווחיות והפצה יותר יעילה".

הייפר גסט מעסיקה מעל ל-30 עובדים. את הגיוס הראשון גייסה הייפר גסט מקרן לייטספיד, ויולה, ואלטשולר. בתקופה הקרובה היא תכריז על סבב A גדול. מייסד שלישי ומנכ"ל החברה הוא ניר ירון. כל יזמי החברה הם מנוסים, ורובם כבר עם אקזיט ברזומה.