יוצאים מהגראז' סולידיפיי (צילום: מנשה כהן. עיבוד: סטודיו מאקו)
צילום: מנשה כהן. עיבוד: סטודיו מאקו

יש טרנד חדש בעיר: כלכלת היוצרים (creators economy). בכל מקום שומעים עליו, כל חברה שמדברים איתה לוטשת אליו עיניים. לכולם כבר "ברור" שהכסף הגדול הבא הוא שם, וכבר לא בשיווק המטורגט מהסוג הישן. ראו את כוכבי טיקטוק, יוטיוב, אינסטגרם, דיסקורד או טוויץ' שכבר עושים המון כסף, אבל תחשבו גם על כל האחרים: אלו שיוצרים תכנים בכל סוגי הפלטפורמות עם אלפי עוקבים, אבל עדיין לא רואים מזה גרוש. עכשיו תחשבו על כל המפרסמים עתירי תקציבי השיווק שרוצים להגיע לכל העוקבים האלה, אבל לא יודעים מי היוצר שאחריו הם עוקבים. והנה קיבלתם את הבשורה על פי סולידפיי.

סולידיפיי (Solidify) נחשפת כאן לראשונה אף שהיא פעילה כבר כמעט שנה והפלטפורמה שלה כבר משדכת בין יוצרי תוכן למפרסמים. החברה הוקמה במרץ 2021 בידי שלושה יזמים: בר אלמוג המשמש מנכ"ל, יאיר שפיר (COO) ועידן יונה (CPO). החברה השלימה גיוס פרה-סיד של 3.3 מיליון דולר מאנג'לים, בהם ירון ואיתן גלאי מ-OutBrain, אורי גלאי (Kreos Capital), איליה טורפיאשווילי מ-WhaleApp וממייסדי Plarium, אמיר נחמד מ-NAYAX וראיין שינמן מ-MayFlower Entertainment. בשבועות אלו החברה עומדת על סף השלמת גיוס ממספר משקיעים משמעותיים מחו"ל, שיאוחד עם הכספים שכבר גויסו לכדי גיוס סיד. החברה מעסיקה 25 עובדים בתל אביב, יוצאי חברות כמו סימילרווב, איירון סורס, אפספלייר, פאלו אלטו וגלאסבוקס.

עם הלקוחות הראשונים של החברה נמנות סוכנויות של כוכבי רשת מאירופה ומארה"ב. אחד משיתופי הפעולה הראשונים שנוצרו בפלטפורמה של סולידיפיי הוא קמפיין למשחק של Candivore הישראלית

הסיבה לכל התכונה הזו היא כנראה התחושה שהחברה שמה את האצבע על שוק ענק שנמצא בתהליך התעוררות. כמו גולש גלים, שמזהה את הגל שהולך וצובר גובה והוא נצמד אליו ומזנק איתו. אלמוג אומר שמה שכלכלת היוצרים עדיין בחיתוליה, והפוטנציאל שלה ייקח אותה רחוק. אז איך תופסים את הגל הזה ומתרוממים איתו? מצד אחד מעניקים ליוצרי התוכן פלטפורמה שמקדמת אותם עסקית ושיווקית, ומצד שני אוספים ממנה את כל הדאטה הרלוונטית עליהם, ומציעים למפרסמים ערך שאין להם במקומות אחרים: כל המשפיענים שהכי מתאימים להם, אפילו כאלה שמעולם לא שמעו עליהם.

"החברה נכנסת לתוך תחום, בראייה שלי, ואני כנראה מוטה, שהוא הכי מעניין והכי מתפתח שיש היום", אומר אלמוג. "כל מה שנקרא קריאייטור אקונומי אלה אינסוף הזדמנויות. אנחנו מנגישים ליוצרי התוכן כלים לניהול היומיום שלהם, מעטפת שלמה שמטפלת בכל הצרכים - ניהול הפרויקטים, הוצאת חשבוניות, חוזים חכמים – ומאפשרים להם להיות מרוכזים בלייצר את התוכן".

המיקוד המרכזי כרגע: תחום הגיימינג

בימים אלו של כלכלת יוצרים גואה, הבולטים שביניהם כבר מעסיקים מנהל אישי או סוכנויות מייצגות. אלמוג אומר שאלה עובדים לרוב בשיטות מיושנות כמו גיליונות אקסל ובלי יכולת אנליטית טובה, ולכן גם הם לקוחות מובהקים של הטכנולוגיה של החברה.

"הדגש שלנו הוא שאנחנו בגישת creators first", אומר אלמוג, "אנחנו לא חברת אד-טק, אנחנו חברה שבה יש הצעת ערך משמעותית ליוצרי התוכן, שמקבלים מאיתנו מענה לניהול השוטף שלהם, והזדמנות לקדם את עצמם, לקבל כלים ולעשות מוניטיזציה טובה יותר לקהל שלהם".

מנכ"ל סולידיפיי בר אלמוג: "עדיף למפרסמים לעבוד עם 20 יוצרי תוכן של 50 אלף עוקבים מאשר עם אחד שיש לו 5 מיליון עוקבים. הם הזנב הארוך של היוצרים והרבה יותר טוב לעבוד איתם"

עם כל זה, בכל זאת נראה שאת הערך הגדול יותר מקבלים המפרסמים שנכנסים לפלטפורמה של סולידיפיי. המערכת למפרסמים מציעה להם כלים לקבלת החלטות על בסיס המידע שנאסף מכלי הניהול של היוצרים - נתונים שהפלטפורמות החברתיות לא יכולות לתת, וברזולוציות שמאוד ישמחו אותם. "נגיד שאני פלייטיקה, לדוגמה", אומר אלמוג, "ואני מחפש פרזנטור בתחום הבידור שפונה לגילאים מסויימים, באזורים מסויימים. אנחנו נדע להגיד לו שיש לנו את יוצרי התוכן הכי מתאימים עבורו, שהוא יוכל לעבוד איתם ולייצר איתם את השותפויות האלה".

תחום העיסוק המרכזי של הפלטפורמה כעת היא גיימינג. גם בגלל שזו אחת הזירות הכי פעילות כיום מבחינת יצירת תכנים עצמאיים ומעקב אחרי משפיענים, ואולי גם בגלל ששלושת מייסדי סולידיפיי חובבים את הז'אנר. "כולנו גיימרים מהיום שאנחנו זוכרים את עצמו, אנחנו נורא מחוברים לתחום ונורא אוהבים אותו", אומר אלמוג. בחברה שבה עבד לפני כן, איירון סורס, זה היה תחום העיסוק שלו – גיימינג במובייל, והוא עבד עם מפרסמים בתחום ועם חברות גיימינג. שם נולד הרעיון שמאחורי חברת סולידיפיי.

מכוונים לזנב הארוך של היוצרים

עם הלקוחות הראשונים של החברה נמנים סוכנויות של טאלנטים - כוכבי רשת - מאירופה ובעיקר מארה"ב. עם המפרסמים נמנות חברות גיימינג גדולות ישראליות. כיום כבר אפשר לצפות בכמה שיתופי פעולה שעלו לרשתות השונות בעקבות השידוכים שייצרה הפלטפורמה של סולידיפיי, כמו למשל קמפיין גיימינג ראשון למשחק של Candivore.

למה המפרסמים האלה צריכים אתכם? הם לא יודעים מי היוצרים המתאימים להם?

"נכון שקיימות פלטפורמות אד-טק, שעושות חיפוש באינטרנט ואתה מפלטר ומגיע ליוצרים הבולטים. אבל אנחנו רואים בבירור שיוצרי התוכן שאיתם יותר טוב לעבוד, ובפער משמעותי, הם הזנב הארוך של היוצרים עם עשרות אלפי עוקבים, אולי כמה מאות אלפים. עדיף לעבוד עם 20 יוצרי תוכן של 50 אלף עוקבים מאשר עם אחד שיש לו 5 מיליון עוקבים. האנגייג'מנט יהיה הרבה יותר משמעותי. ודבר שני, המפרסם לא יודע בהכרח מה נכון לו. זה שיש ליוצר מספר עוקבים מסויים עדיין לא אומר שהוא מתאים לו במובנים אחרים, רמות ורבדים שרק אנחנו חשופים לדאטה שלהם, ומאפשרות לעשות את ההתאמה בצורה יותר חכמה".

אלמוג מספר על התלהבות רבה של העובדים מהתחום החדש אליו נכנסת סולידיפיי: "אני לא רוצה לטפוח לעצמי על השכם, החברה מדברת בשם עצמה. העובדים מגיעים מחברות המובילות, והם חתכו את השכר שלהם בצורה משמעותית. הם תוגמלו כמובן באופציות, אבל זה אומר שהם מביעים אמון בחברה בשלב כה מוקדם, עוזבים את אזור הנוחות שלהם בחברות הגדולות".