בשנים האחרונות העולם עובר מהפכת קמעונאות דיגיטלית, אבל האמת היא שהמהפכה הזו במקרה הטוב מדלגת על העסקים הקטנים, ובמקרה הרע דורסת אותם. "הבטיחו לנו שהאיקומרס יצור מקורות הכנסה חדשים לעסקים קטנים, אבל בינתיים הלוגיסטיקה גורעת מהיכולת לצמוח", טוען לירן ארז, מייסד שותף וסמנכ"ל המוצר בפריטי-דאם-קוויק (Pretty Damn Quick), או PDQ בקיצור.
הסיפור של PDQ מתחיל בארגז בירה, מספר ארז: "הרקע שלי הוא מעולמות האיקומרס. באיזור 2011 היה לי ולאחי מותג צעצועים, אבל לא הצלחנו להשיג שטח מדף אצל הקמעונאים המסורתיים ולכן התחלנו למכור את המוצרים אונליין. למדנו הרבה על להביא טראפיק לחנות וב-2015 מכרנו את הפעילות לחברת צעצועים איטלקית. בשנה לאחר מכן הקמתי סוכנות שמתמחה בבניית אתרי איקומרס והתחלנו להמיר סוחרים קטנים לעולם האונליין, ובהדרגה גדלנו גם ללקוחות כמו שטראוס ותנובה. ואז יום אחד הגיע אלי אבי מוסקוביץ' היזם של BeerBazzar (מבשלה ומותג בירות מוכר – א"ז). הוא רצה אתר סחר ורצה גם משלוח מהיר: 'אני רוצה לעשות Same Day Delivery בישראל', הוא אמר. אמרתי לו שאני לא מכיר מישהו שהצליח בזה בישראל".
אבל מוסקוביץ' הצליח: "הוא פשוט לקח קונטיינרים של בירה ושם אותם במרלו"ג של חברת השילוחים תפוז. זה חסך לו יום–יומיים באיסוף", מספר ארז. "בניתי לו ממשק של ליקוט, אריזה וכל התהליך. היינו מוכנים שנייה לפני הקורונה ואז במגיפה הוא גדל ל-1,000 מארזים ביום". את הניסיון הקטן שלהם בלוגיסטיקה החליטו השניים להפוך לסטארט אפ: ארז מכר את האחזקות בסוכנות האתרים ומוסקוביץ' הביא מנכ"ל שכיר לבירבזאר (BeerBazzar), ובמאי 2020 הוקמה PDQ, תוכנה לוגיסטית שמציעה ניהול משלוחים לעסקים קטנים.
האתגר של המוכרים הקטנים
"באתרים רשום משלוח תוך שני ימי עסקים, אבל ממתי סופרים? ומה זה יום עסקים?", מפרט ארז את האתגר של המוכרים הקטנים. "הציפיות של הלקוח הן בשמיים בגלל ההרגלים שקיבעו וולט ואמזון, אז מהר מאוד הוא מתקשר לשירות הלקוחות לשאול איפה החבילה. זה עולה כסף לקבל את השיחה, ואין להם באמת מושג איפה המארז. ועל כל זה יש עלות של 30 שקל למשלוח על עגלה ממוצעת של 90 שקל - זה פשוט מתכון לכישלון ופשיטת רגל".
לירן ארז, סמנכ"ל מוצר PDQ: "יש ביקוש, כצרכן אתה רוצה לקנות אצל הסוחר הקטן, אצל הפאשינסטה שהטקסטיל שלה יותר טוב מזארה, אבל היא משלחת תוך 10 ימים ואמזון עושים Same Day לזארה, אז שיהיה כבר זארה"
"אפשרות שנייה היא שהעסקים הקטנים יפנו לאמזון שתטפל להם בלוגיסטיקה (מכונה Fulfilment – א"ז) אבל העלות של זה היא בין 25% ל-34% מהרכישה", הוא מסביר. "יש ביקוש, כצרכן אתה רוצה לקנות אצל הסוחר הקטן, אצל הפאשינסטה שהטקסטיל שלה יותר טוב מזארה, אבל היא משלחת תוך 10 ימים ואמזון עושים Same Day לזארה, אז שיהיה כבר זארה".
מתוך האתגר הזה נולדה PDQ, במטרה לסייע לעסקים קטנים בשרשרת הלוגיסטית. "ישבנו במחסנים של שרשראות לוגיסטיות והסתכלנו איפה נוצר צוואר בקבוק. גילנו שכל סוחר מתחיל בתהליך במקום אחר ומסיים במקום אחר. הכנסנו את העבודה לתבנית מסודרת שמתחילה בצ'ק אאוט באתר ומסתיימת במשלוח בדלת", מסביר ארז. PDQ מתממשקת לאתרי סחר על בסיס Wix, Shopify או פלטפורמת החנויות של וורדפרס WooCommerce. כבר במעמד הרכישה PDQ מציגה ללקוח מועד הגעה. לא ימי עסקים, אלא תאריך ממש. "זה לבדו מגדיל המרה לרכישה ב-17%", טוען ארז. אחר כך PDQ מטפלת בכל השאר.
"סוחר קטן הוא לא איש לוגיסטיקה, הוא עושה יין או מייצר תכשיטים. אין לו מתודולוגיית עבודה, ואנחנו מספקים לו אותה"
החברה התקשרה עם 35 חברות שילוח בארץ. היא יודעת מאיפה הלקוח הגיע ואיזה חברת שילוח תתאים למשימה יותר מהאחרות לפי איך שבנויים הקווים שלה. ואז יש עוד שלל התאמות: "אם תיכנס לאתר של בירבזאר לפני 13:00 בצהריים תקבל משלוח Same Day, אבל אם תיכנס מאוחר יותר תקבל Next Day. אנחנו בודקים שגיאות בכתובת ובמספר הטלפון, שזה די נפוץ. אנחנו בודקים את מזג האוויר ביעד - רלוונטי למשל לניו יורק - ואנחנו אפילו מונעים הונאות אשראי. סוחר קטן הוא לא איש לוגיסטיקה, הוא עושה יין או מייצר תכשיטים. אין לו מתודולוגיית עבודה, ואנחנו מספקים לו אותה", מסביר ארז.
לטענת החברה, ה"פירמול" של התהליך מצליח להוזיל וליעל את המשלוחים. "סוהו, לקוחות שלנו. בבלאק פריידי הקודם הצליחו לשחרר 2,000 חבילות. השנה 6,000", ארז מספר. "PDQ מאפשרת להביא אנשים מהרחוב ותוך ארבע דקות ללמד אותם לעבוד לפי הוראות המערכת: נקסט, נקסט, נקסט. הם התחילו עם משלח אחד ואנחנו מאפשרים להם לעבוד עם שש חברות שונות. ואת כל זה הם עושים עם 12 עובדים במקום 16 לפני PDQ וירדו מזמן שילוח של חמישה ימי עסקים לשעתיים וחצי. באזור תל אביב הם מספקים זמן שילוח של יום".
ל-PDQ חבילות תמחור בהתאם לנפח המשלוחים של הסוחר, עד 600 דולר לחודש עבור סוחר עם 6,000 מארזים בחודש. היום יש לחברה 150 לקוחות פעילים בישראל ולאחרונה היא השיקה גם פעילות בארה"ב. "לאחרונה גייסנו 6 מיליון דולר בסבב Seed כאשר המשקיעה העיקרית היא קרן TLV פרטנרס, חברת הלוגיסטיקה אוריין והצטרפו לסבב עוד אנג'לים מוכרים", מספר ארז. PDQ מעסיקה 30 עובדים בהרצליה.