אנסא קפה ansa (צילום: יחצ)
מייסדי אנסא קפה עם המכשיר לקלייה. "תמיכה בחברות המקדמות קיימות" | צילום: יחצ

חברת טכנולוגיית הקפה (CoffeeTech) הישראלית אנסא (ansā Roasting) השלימה סבב גיוס שני בהיקף של 9 מיליון דולר. החברה, שפיתחה מכשיר שולחני לקליית פולי קפה, מדווחת על לקוחות משלמים ראשונים ועל היקף גדול של הזמנות שצפוי לבוא לידי ביטוי במכירות בארה"ב ב-2024. החברה פונה לשוק המוסדי והמקצועי, כך שאולי תפגשו את מכשיר הקלייה שלה באחד המשרדים שתבקרו בהם, אך בינתיים לא תוכלו לקנות אחד כזה הביתה.

את סבב הגיוס הובילה קרן Jibe Ventures והצטרפו אליה המשקיעים הקודמים בחברה: הקרנות מילניום פוד-טק, Closed Loop Partners, New Climate Ventures, Sweetwood Ventures ומשקיעים פרטיים. בסך הכל גייסה החברה עד כה כ-17 מיליון דולר.

הטכנולוגיה של אנסא מביאה כמה חידושים לשוק הקפה, אחרי שנים רבות שבהן הוא נותר ללא שינוי. היא מאפשרת קלייה מדויקת של פולי קפה טריים ממש בסמוך לטחינה ולהכנת ספל הקפה ומשנה את שרשרת האספקה ומביאה את הפולים מהמגדלים ישירות ללקוחות. כך גם נוצרת השפעה סביבתית חיובית, כשתהליך הקלייה נעשה תוך צריכת אנרגיה נמוכה וללא עשן, ותהליך האספקה לא מייצר אריזות או קפסולות ולא דורש קירור.

המסע המפרך של הפולים

פולי הקפה שאנחנו מכירים היום עושים מסע מפרך מהרגע שנקטפו בדרום אמריקה או באפריקה: הם נשלחים למפעלי קלייה תעשייתיים, שקולים אותם בחום גבוה תוך צריכת אנרגיה גבוהה ופליטת מזהמים לאטמוספירה. לאחר מכן הם נארזים, נטחנים, נארזים שוב ומגיעים לצרכן כעבור זמן רב. מכשיר ה-e23 Micro-roaster של אנסא עושה שימוש בשיטת קלייה המכונה "חימום דיאלקטרי" – מעין מיקרוגל שהקרינה שלו מחממת את גוף החימום והקלייה. בשילוב של חיישנים ואלגוריתמיקה מושגת שליטה מדויקת בתהליך הקלייה ובטעם שיתקבל.

תהליך הקלייה נעשה תוך צריכת אנרגיה נמוכה וללא עשן, ותהליך האספקה לא מייצר אריזות או קפסולות ולא דורש קירור

יובל וייסגלס, מייסד שותף ומנכ"ל החברה, אומר שכל סוגי הקפה שאנחנו מכירים כיום - קפה נמס, קפה טחון, פולים שלמים או קפסולות – עוברים את אותו תהליך ארוך ומזהם. "הסתכלנו על התהליכים שהשתרשו במשך הרבה שנים בתעשייה ואמרנו 'רגע, יש דרך לעשות את זה אחרת'. עם יתרון כלכלי גדול ולצדו גם יתרון לסביבה וגם בשורה צרכנית. אנחנו מדמיינים שכמו שהיום מסתכלים על קפה נמס כמוצר נחות, אז בהמשך צרכנים יסתכלו גם על קפה שעבר קלייה מראש כמוצר נחות".

למה בעצם המכשיר שלכם לא משלב גם טחינה והכנת ספל הקפה עצמו?
"הלקוחות שלנו הם שוק הלקוחות הלא ביתיים – בתי קפה, מסעדות, משרדים, בתי מלון. זה שוק שמתופעל על ידי מפעילי 'שירותי קפה', שמשאילים את הציוד ללקוחות ומוכרים להם את הקפה. יש להם כבר פריסה גדולה של מכונות קפה ואנחנו רוצים להפוך כל מכונה כזו לנקודה שמשתמשת בקפה ירוק בעזרת הטכנולוגיה שלנו".

מה המודל העסקי שלכם?
"זה Coffee as a Service, אנחנו מספקים להם את המכשיר תמורת מנוי לקפה, בעלות של כ-300-400 דולר בחודש לעמדת קפה. חלק מהצעת הערך שלנו מול מפעילי השירות זה שהטכנולוגיה מאפשרת להם לבדל את עצמם ולהציע פתרון איכותי וארטיזנלי שעושה טוב לסביבה. הם משפרים את הביצועים העסקיים שלהם ולכן נושאים בנטל של התפעול השוטף של המערכת".

"מדרום אמריקה לארה"ב"

הצעת הערך של החברה כוללת גם את אספקת פולי הקפה הירוקים, שבדרך כלל לא מגיעים לשוק הצרכני. לפעילות הזו אחראי יהונתן שרף, מייסד משותף ומי שעוסק כבר שנים רבות בתחום הקפה. בין השאר היה הבעלים של מותג הקפה cafe-Q בקוסטה ריקה, ושל מותג הקפה MAE בישראל. "יהונתן ממש עובד עם החקלאים, בוחר את הזנים ואת שיטות העיבוד שלהם", אומר וייסגלס, "אנחנו מייבאים את הקפה בעיקר ממדינות בדרום אמריקה ומביאים אותו ישירות לארה"ב".

המנכ"ל יובל וייסגלס: "אנחנו מדמיינים שכמו שהיום מסתכלים על קפה נמס כמוצר נחות, אז בהמשך צרכנים יסתכלו גם על קפה שעבר קלייה מראש כמוצר נחות"

חברת ansā הוקמה ב-2020 על ידי יובל וייסגלס (CEO), מתן שרף (CMO) ויהונתן שרף (COO). במשך קרוב לשנתיים החברה פיתחה את הטכנולוגיה, בהמשך החלה בניסויי פיילוט בישראל ולאחר מכן בפיילוטים בארה"ב. השנה החברה עברה לשלב הייצור וממש לאחרונה הגיע משלוח המכונות הראשונות.

איך נולד הרעיון לפתח טכנולוגיה לקליית קפה?
"גם מתן וגם אני מגיעים בכלל מתחום הסטארט אפים ולא מקפה. במסגרת העבודה בילינו איזה זמן ביפן, ובשיחה אגבית על רשת הקפה האמריקאית Blue Bottle, פתאום ניצת הרעיון. כשחזרנו לארץ ישבנו עם יהונתן וגלגלנו את המחשבות והגענו מהר מאוד למקום הזה של קלייה בתור נקודה, שמכתיבה איך נראית תעשיית הקפה. זיהינו את ההזדמנות לעשות שם שינוי עומק".

הכי חשוב, הטעם מצדיק את המאמץ?
"חומרי הגלם במקור הם מאוד טובים. הפולים עוברים בקרת איכות קפדנית. מבחינת החקלאים זה יותר מהמקובל ב-fair trade, כי אנחנו קונים ישירות מהם, בלי גורמים מתווכים. ומבחינת הטעם, בקפה רגיל הרבה פעמים יש תוצרי לוואי, הפולים טיפה נחרכים ויש להם טעם לוואי טיפה מריר. הדברים האלה לא נמצאים בשיטת הקלייה שלנו אז יש לנו יתרונות של טעם".

מה התוכניות לשנה הקרובה?
"אנחנו לוחצים על המצערת לפריסה מסחרית בארה"ב. יש כמה שווקים שכבר יש בהם פעילות ואנחנו מגדילים את הפריסה. בשנה הבאה מתוכנן גידול משמעותי בכושר הייצור והפריסה של המערכות ותמיכה בהן. אחת הסיבה שבחרנו לעבוד עם מפעילי שירותי קפה היא שיש להם את המערך התפעולי, המכירה ללקוח, הפצה ללקוח והתחזוקה השוטפת. אנחנו מייצרים את המכונות ומכשירים את המפיצים בתפעול המכונה והתיקונים".
דני הדר, מייסד שותף ושותף ב-Jibe, אומר כי "ansā לא רק מציעה היבט חזק של ידידותיות לסביבה, אלא שהיא משנה את הדרך שבה אנחנו נהנים מקפה. אסטרטגיית ההשקעה שלנו שמה דגש רב על תמיכה בחברות המקדמות קיימות ושיש להן יכולת להשפיע עמוקות על השוק".