מה עושים הילדים שלכם כרגע? הם בסמארטפון, אולי בטאבלט? ומה לעזאזל הם עושים שם שש שעות ברציפות? אם אתם הורים, השאלה הזו מנקרת בראשכם בלי שום ספק. לא שאתם מתכוונים לעשות משהו בעניין. מה כבר אפשר לעשות?

ליזמים שהקימו את חברת ספי (sefi.ai) יש תשובה. "אנחנו רוצים שהילדים יהיו יותר פרודוקטיביים בזמן המסך שלהם, שהם יקבלו כלים, שהם יעשו את מה שהם אוהבים לעשות במקום סתם לבהות ביוטיוב או בנטפליקס", אמר לנו מנכ"ל החברה אור דוד בהתלהבות, כשדיברנו לראשונה לפני מספר שבועות. באותה התלהבות הוא מעדכן ממש לפני כמה ימים, שהחברה מתמקדת מעכשיו בייצור תכנים לילדים באמצעות בינה מלאכותית. המטרה נשארה אותה מטרה. המודל העסקי השתנה מקצה לקצה.

התלהבות זה כנראה הכלי העיקרי שיש לחברת סטארט אפ שזה עתה בקעה מהביצה, עדיין מפלבלת בעיניה מול נפלאות העולם ומנסה לברר איפה משיגים משהו לאכול. זה סיפור על חברה בשלבים ממש מוקדמים שלה, עם רעיון מדהים אבל קושי במציאת ההתאמה לשוק. הניסיון שצברה עד עכשיו הוא מוסר ההשכל של הסיפור.

נתחיל בסיפור. כשאור דוד וערן קאופמן התחילו לדבר על הרעיון שלהם לסטארט אפ היה ברור להם שהם רוצים לתת לילדים תוכן משמעותי להעסיק את עצמם איתו. הרעיון הראשון היה לפתח אפליקציה חינוכית שההורים יורידו אותה עבור הזאטוטים ואחרי שייחשפו לתוכן האיכותי שמרתק את הילדים, גם יואילו לשלם כמה דולרים בחודש בתמורה. החברה גייסה אנשי מקצוע ומומחי חינוך ואפילו הוציאה אפליקציה בגירסת בטא עם 5 משחקים אבל אז החליטה על פיבוט.

אור דוד וערן קאופמן, מייסדי Sefi.ai (צילום: עופר חן)
אור דוד וערן קאופמן. כדי להגשים את החזון יצטרכו לחכות טיפה | צילום: עופר חן

"חשבנו לעבוד בפורמט B2C בהתחלה אבל מהר מאוד הבנו שזה לא יעבוד. ראינו שאתה נכנס לתחרות מול תקציבי שיווק ענקיים של חברות. ה-EdTech (טכנולוגיות חינוך, ט"ש) היא תעשייה שלא צומחת למרות שיש מוצרים נהדרים וכשאתה מנסה להבין למה אתה רואה שכולם מנסים להתחרות במפלצת אחת – המדיה החברתית: נטפליקס, טיקטוק, אינסטגרם. להתחרות על תשומת הלב של הילד מולן – זה חסר סיכוי".

אור דוד, מייסד שותף: "EdTech היא תעשייה שלא צומחת  וכשאתה מנסה להבין למה אתה רואה שכולם מנסים להתחרות במפלצת אחת – נטפליקס, טיקטוק, אינסטגרם. להתחרות על תשומת הלב של הילד מולן זה חסר סיכוי"

ההחלטה בשלב הזה היתה לעבור ממודל B2C למודל B2B, להגדיר את ענקיות המדיה החברתית עצמן כשוק היעד. "מהרגע שהבנו שאנחנו לא בתחום החינוך, שאנחנו באים לשפר את הערך של זמן המסך של הילדים, הבנו שאנחנו צריכים לפנות לחברות המדיה כמו טיק טוק, אינסטגרם, יוטיוב, פורטנייט, ולהציע להן שכבת תוכן שתשב על גבי הפלטפורמה שלהן ותעזור להן להיתפס כלגיטימיות בעיני ההורים", אומר דוד.

הרעיון נשמע נהדר לכל הורה: בתוך השטף של הסושיאל והמשחקים הילדים מקבלים הודעות פופ-אפ, שנראות כמו חלק מהפלטפורמה אבל מציגות להן תכנים, משחקים, אתגרים שמותאמים למה שמעניין אותם באמת. "בבסיס הילד מחפש חוויה שמתאימה לו אבל הוא פשוט כלוא בתוך החוויה של פורטנייט" אומר דוד.

היתה רק בעיה אחת: הרעיון הזה לא הצליח להלהיב את חברות המדיה שאנשי ספי פנו אליהן. "הבנו שהמודל לא הכי חזק, חברות המדיה עדיין לא שם", אומר דוד, "חשבנו שהם יהיו יותר פתוחים לרעיון אבל נשארנו עם התחושה שהם ממוקדים בכסף ולא מעניין אותם שום דבר אחר כרגע. ושאין להם בעיות תדמית".

זה היה השלב שבו הוחלט על פיבוט שני. "משקיע חכם אמר לנו: 'יש לכם חזון מעולה אבל לפעמים החזון הוא לא הדבר הראשון שאתם יכולים להגשים'. המשפט הזה חלחל לנו מאוד עמוק. הוא פשוט עושה שכל. אז אנחנו מגשימים שלב ראשון של החזון ומתכוונים להגיע לחזון השלם בדרך אחרת".

עברו לתת פוקוס על התוכן

תוכנית העבודה הנוכחית של החברה מעניינת לא פחות מהקודמת. החברה מפתחת מודל AI שמייצר באופן אוטומטי את התוכן עבור הילדים, התוכן שהופך את הזמן שלהם ליותר פרודוקטיבי. הלקוחות של התוצרים של מערכת ה-AI יהיו חברות אד-טק וחברות אחרות שפונות לשוק של ילדים. ייצור תוכן עבור ילדים הוא פעילות עתירת כוח אדם ועלויות. ספי מבטיחה לעשות את זה קריאטיבי לא פחות וזול הרבה יותר.

"אנחנו עדיין אותה חברה של מדיה לילדים כמו שתכננו, אבל הפוקוס עבר להיות technology oriented, עברנו לתת פוקוס על ייצור התוכן עצמו" אומר דוד, "כל הקונספט שדיברנו עליו קודם יושב על ליבה טכנולוגית אחת, שהיא AI generated content. התוכן מיוצר על ידי מכונה ואת זה אנחנו מספקים לחברות שרוצות להפחית את הוצאות התוכן שלה, להיכנס לתחומים חדשים, אולי בכלל היכנס לעולם התוכן לילדים".

עובדי sefi.ai (צילום: עופר חן)
עובדי ספי. עדיין אותה חברה של מדיה לילדים | צילום: עופר חן

איך מייצרים תוכן לילדים באמצעות בינה מלאכותית? הבסיס הוא שימוש בתבניות (templates) – הרבה פעילויות לילדים מבוססות על תבניות פשוטות כשהתוכנה יוצרת גיוון בפרטים עצמם: הכרת אותיות, הזזת קלפים, משחקי זיכרון, אימון בהגייה. בהמשך יבואו הדרכות בצילום בלוגים ותכנות לגילים מבוגרים יותר. החברות שפונות לשוק הילדים מכירות את המשתמשים הצעירים שלהן, את תחומי העניין שלהם, את שעות הפעילות שלהם. ה-AI של ספי ישתמש בנתונים האלה כדי להתאים את התוכן לכל ילד וילדה.

זה לא לנסות ולמכור שוקולד לשוויצרים? חברות ה-EdTech הרי קמו כדי לייצר את התוכן לילדים.
"כשהתחלנו לדבר עם החברות האלה הבנו שהם מוציאים המון כסף על תוכן ושזה מונע מהם להיכנס לתחומים חדשים. סוג חדש של תוכן אוטומטי יכול להקל עליהן. התוכן שלנו הוא שוק חדש, שהם עוד לא נגעו בו".

למעשה, את התוצר של ה-AI אתם יכולים למכור גם לטיקטוק או לנטפליקס.
"הרעיון ארוך הטווח, החזון, נשאר. אנחנו חושבים שהוא מתאים לכל הפלטפורמות של תוכן שמיוצר על ידי המשתמשים. אבל הבנו, שכדי שהחברות האלה יסכימו למודל החדש הזה, אנחנו צריכים להוכיח את עצמנו. כרגע להיכנס לשווקים שמוכנים לקבל את זה ולתת פוקוס הרבה יותר טכנולוגי. הפלטפורמות הגדולות משקיעות בטכנולוגיות, פחות אכפת להן מהתוכן. אז כדי להגשים את החזון שלנו נצטרך לחכות טיפה".

"אני מרגיש שזה מממש ובא"

ספי הוקמה בסוף 2021 על ידי אור דוד (CEO), ערן קאופמן (CTO). הנשים שלהם היו חברות וכך הם הכירו זה את זה. קאופמן שירת בצבא ביחידה 8200, ומשם התגלגל ליוטיוב בקליפורניה. דוד הוא בוגר משפטים ולימודי MBA, שעבד ב-EY כמומחה למיסוי סטארטאפים.

קאופמן חזר לארץ עם הרעיון להקמת ספי ודוד התלהב. מה שעוד מחבר אותם זה האכפתיות לגבי הילדים. "אני מסוג האנשים שיוצא מהעבודה מוקדם רק כי בא לי להיות עם הילדים. אני מנסה להסביר שלאנשים שהם לא מבינים שיש להם בממוצע בקושי שלוש שעות ביום עם הילדים" אומר דוד, "למזלי, כל מי שאני מדבר איתו הוא הורה. אז להסביר לו את הבעייה זה קל. וכולם אומרים לי שבחרנו בבעיה אדירה שכרגע אף אחד לא פותר אותה".

החברה מעסיקה ששה עובדים (עם שבעה ילדים במצטבר, כך באתר החברה), ממוקמת באקסלרטור סיגמה לאבס בתל אביב. אחרי שני שינויי כיוון, החברה מפתחת כעת את מנוע ה-AI ליצירת תוכן לילדים ודוד אומר שהשינוי הביא בעקבותיו עניין גבוה מצד לקוחות פונציאליים וגם מצד משקיעים. לדבריו שתי חברות גדולות של תוכן לילדים בודקות כעת את שילוב התוכן של ה-AI באתרים שלהן.

האתגר הקשה באמת בשלב זה של חיי הסטארט אפ הוא לשכנע משקיעים לתת צ'ק. זה לא היה קל בימי ההייטק העליזים של 2021, זה קשה הרבה יותר היום וזה קשה במיוחד כשמדובר בתחום האד-טק. "אנחנו מתכוננים לגיוס פרי סיד כרגע, מדברים עם הרבה משקיעים, פועלים איתם כדי לשפר את מה שהם מחפשים, שזה 10X על ההשקעה שלהם. אני מרגיש שזה ממשמש ובא" הוא אומר.

מי שתומך בחברה בשלב הזה הם אנשי צוות אקסלרטור סיגמה לאבס. אומר דוד: "זה ממש בית ספר לסטארטאפים. החודשים האחרונים הורידו לנו הרבה אסימונים וחידדו אותנו. אבל עכשיו אנחנו כבר פה וצריכים להזיז את הגלגל, להביא משקיעים ולהביא לקוחות ולגלות לעולם שנולד פה ילד חדש, מאוד רציני לגבי איך התוכן של הילדים שלנו אמור להיראות".