עובדי ריקו (Reeco). שואפת להיות הזאפ של תחום הרכש  (צילום: אופיר אבסלנדר, יחצ)
עובדי ריקו (שלו ושמעוני בשורה הקדמית במרכז). ממוצע חיסכון של 12%-18% לרכישה | צילום: אופיר אבסלנדר, יחצ

הנריק שמעוני מספר שגדל בבתי מלון. "סבא שלי הקים את רשת 'זיו הוטלס' וכל החיים שלי היו במלונות: ימי הולדת, חגים, שבתות", ממשיך שמעוני, מייסד ומנכ"ל ריקו (Reeco) - מרקטפלייס לעולם הרכש במלונות. "למדתי תיירות ומלונאות בבן גוריון מתוך מחשבה להיכנס לתוך העסק המשפחתי", הוא ממשיך.

אבל שמעוני לא קיבל הנחות לאורך השנים, והוא היה צריך ללמוד את עולם האירוח דרך הידיים והרגליים: "עבדתי בקבלה, ניקיתי חדרים, הייתי טבח בוקר ומלצר. עשיתי את כל התפקידים ועברתי בכל מחלקה אפשרית במלון, אבל כשהגעתי למחלקת רכש הבנתי שיש בעיה", הוא מתאר. "בבית שלי אני קונה באפליקציות הכי מתקדמות כמו שופרסל ויאנגו, וזה רק בשביל הוצאות של 1,000 שקל בחודש, אבל במלון אני קונה סחורה ב-300 אלף דולר בחודש ועדיין הכול שם ידני. הספק של הבשר עובד איתך בפקסים, הספק של הירקות בווטסאפ ותנובה זה בכלל מוקד טלפוני שאתה משאיר להם הודעה קולית".

כך נולד הרעיון לריקו, ששואפת להיות הזאפ של תחום הרכש בעולם האירוח. "לא רק שהשיטות הקיימות מבזבזות זמן, המלונות גם מפסידים כסף כי הם לא יכולים להשוות מחירים היום", מסביר שמעוני. "אז רצינו להקים מרקטפלייס שמאפשר לשני הצדדים לקנות ולמכור בצורה יותר טובה".

את הצד של המלון אני מבין, אבל למה שהספק ירצה לעלות על הפלטפורמה ולהיות חשוף לתחרות?
"קודם כל, במקום לדבר עם הרבה בתי מלון, הספקים מדברים רק עם ריקו. ואני גם גובה עבורם את הכסף ומעביר להם אותו בסוף החודש", משיב שמעוני. "אבל הכי חשוב זה שהספקים מקבלים לקוחות חדשים, כי כל מלון שמצטרף לריקו חשוף לקטלוגים שלהם ולמק"טים שלהם. אז ברגע שהם ידאגו למלאי ולמחירים תחרותיים - הם גם ייחשפו לכמות יותר גדולה של לקוחות".

מייסדי ריקו הם שמעוני ושותפו עומרי שלו, שהוא גם המנהל הטכנולוגי של החברה. "עומרי חבר מהצבא. הוא עבד במיקרוסופט, והיה שם במרקטפלייס של אז'ור (פלטפורמת ענן של מיקרוסופט, א"ז). סיפרתי לו איך הדברים עובדים במלונות, ובעקבות זה הוא קיבל החלטה לא קלה לעזוב את מיקרוסופט", משחזר שמעוני. החברה נרשמה במאי 2021, ובאוקטובר היא כבר שילמה משכורת ראשונה אחרי גיוס פרה סיד. בינואר 2022 יזמי החברה טסו לארה"ב כדי להחתים לקוח ראשון.

"קיבלנו החלטה לטוס לפלורידה כי יש שם את אחוז התפוסה הגבוה ביותר של מלונות, יש להם פול-בר בכל מלון ותרבות של מסיבות, ובנוסף, הם התעלמו מהקורונה", מסביר שמעוני. לריקו יש כרגע שלושה לקוחות, אחד מקבוצת הילטון, אחד מקבוצת מריוט, ואחד מקבוצת Shaner Hospitality - איתם הם חתמו על "הסכם על כל ה-70 מלונות ברשת, שלהם נעשה אונבורדינג בהדרגה", אומר שמעוני. ומה בנוגע לספקים? ריקו החתימה את כל הספקים הגדולים בארה"ב, כולל ספקים מקומיים ספציפיים לכל מלון.

מתוך האתר של ריקו. נראה כמו אתר סופרמרקט
האתר של ריקו. נראה כמו אתר סופרמרקט

ניתן לראות מהתמונות שהממשק של ריקו לא שונה בהרבה מהאתר של הסופר שלכם. "הפלטפורמה כוללת את כל הדברים היומיומים ברכש של המלון. רק שבמקום בקבוק קטשופ, זה דלי קטשופ", מסביר שלו. מלבד מזון, הפלטפורמה גם מאפשרת לרכוש מוצרי טואלטיקה, ולמעשה כל מה שבית מלון זקוק לו בתפעול השוטף. "אנחנו מתחילים להכניס גם שירותים אחרים שנעשים על ידי קבלנים חיצוניים, כמו גננות".

בסופו של תהליך הקניה, ריקו מציגה למלון את עלות הסל, את מועד ההגעה של המוצרים וכמה המלון חסך ברכישה. "אנחנו יודעים לעשות פיצול לסל בין ספקים, וככה להגיע לממוצע חסכון של 12%-18% לרכישה", טוען שלו, "התהליך הזה גם פותר בעיות בשרשרת האספקה, למשל בעיות כמו חוסרים מטורפים".

המודל העסקי של החברה מבוסס על תשלום שהיא גובה מהמלון עצמו, שנע בין 600 ל-1,000 דולר לחודש על השימוש בתוכנה (SaaS), ובנוסף היא גם גובה עמלה מהספקים.

הנריק שמעוני, מייסד ריקו: "במלונות כל נושא הרכש עדיין ידני. הספק של הבשר עובד איתך בפקסים, הספק של הירקות בווטסאפ, ותנובה זה בכלל מוקד טלפוני שאתה משאיר להם הודעה קולית"

שלו מראה שמלבד פורטל הרכישה, יש ממשק לאייפד עבור קליטת הסחורה, שמאפשר לסמן מה הגיע ומה לא הגיע - עוד פעולה שנעשית היום על דפים. "היום, כשיש חוסר, אתה בדרך כלל צריך ללכת עם הדפים להנהלת חשבונות שיקזזו מול הספק. אבל מה שקורה בפועל זה שמלונות לרוב משלמים על מוצרים שהם בכלל לא קיבלו, וזה מייקר את ה-Food cost של המלון", אומר שמעוני. לריקו יש גם יכולות ייצוא מידע למערכות ניהול חשבונות, כך שמנהל המלון יוכל לעקוב ולדעת מי המחלקות שאחראיות על ההוצאות.

 

מתוך האתר של ריקו
מתוך האתר של ריקו

כעת, ריקו נחשפת לראשונה עם גיוס הנבטה גדול של 10 מיליון דולר. "הגיוס הובל על ידי הקרנות Net Capital Ventures של משפחת נפתלי (בעלי השליטה בביג, תלמה תיירות ואפריקה ישראל), ו-Joule ventures", בהודעה לעיתונות נמסר שאל הגיוס הזה "הצטרפו משקיעים פרטיים, בהם לירון פטרושקה, עינת גז, עינת נמש, צביקה סובל מייסד וולבורן ונצ'רס, אייל דשא יו"ר ישראכרט לשעבר, ג'וני הראל-כהן שותף ב-Dynamic Loop Capital, לימור בקר מנכ"לית קרן המילטון ליין בישראל ומשקיעים נוספים מתעשיית ההייטק הישראלית".

עוד נכתב בהודעה לעיתונות: "בניגוד לחוויית ההזמנה והשהות של אורחי המלונות, שהיא כיום כולה דיגיטלית, כמעט שאין שימוש בטכנולוגיה חדשנית בצד המינהלתי האחורי של בתי המלון. ניהול הרכש, שהוא אחת המשימות החשובות והמורכבות ביותר באירוח, נעשה עדיין באופן ידני. הפלטפורמה של Reeco מאפשרת לגופים מוסדיים כמלונות, אך גם לבתי חולים, בתי אבות, שירותי קייטרינג וגופים נוספים, לנהל את הרכש ולהזמין באופן יעיל את אלפי המוצרים הדרושים להם. החל ממזון ומשקאות ועד לחומרי ניקוי, בתהליך דיגיטלי שמחליף תהליך שמתבצע כיום באופן ידני במקומות רבים. המערכת בודקת התאמה וזמינות של המוצרים, ועוזרת להפחית עלויות בצורה משמעותית. התוצאה היא חיסכון של 15% בממוצע להזמנה וצמצום הזמן המושקע בביצוע ההזמנות ב-80%. הפלטפורמה מספקת נתונים ותובנות הן לרוכשים והן לספקים".

החברה מעסיקה 23 עובדים, מהם 19 בישראל ו-4 בארה"ב.