מהגרת עבודה עובדת בקטיף תותים (צילום: שאטרסטוק)
מהגרת עבודה בקטיף תותים. "70% מגיעים אורגנית להעברת הכספים" | צילום: שאטרסטוק

מעטות חברות הפינטק הישראליות שיכולות להוסיף בתיאור החברה את המילה אימפקט, אבל הסטארט אפ Rewire (ריווייר), ששם לעצמו למטרה להנגיש שירותים פיננסיים למהגרי עבודה, נושא את הטייטל הזה בגאווה. כעת מודיעים בחברה על גיוס 25 מיליון דולר בסבב גיוס אסטרטגי ועל התרחבות לתחום הביטוח. הסבב הנוכחי מביא את סך הגיוסים של החברה ל-62 מיליון דולר בסבבי A ו-B, בנוסף לקו אשראי שפתחה החברה בגובה 15 מיליון דולר.

Rewire נוסדה ב-2015 בידי היזמים גיא קשטן (CEO), עדי בן דיין (VP R&D) סער יהלום (CTO) ואור בן-עוז במטרה לסייע למהגרי עבודה לבצע פעולות פיננסיות מגוונות במדינות שאליהן היגרו. האפליקציה של החברה זמינה היום בשמונה שפות ומשרתת כ-600 אלף מהגרים בישראל ובאירופה שהגיעו ממדינות כסין, תאילנד, הפיליפינים, ניגריה והודו. בישראל ניתן לבצע באמצעותה העברות כספים ביותר מ-1,000 נקודות הפקדה בסניפי בנק הדואר, GMT וסופר פארם. לפי נתוני החברה, קיימים כיום בעולם 250 מיליון מהגרי עבודה ששולחים מדי שנה 1.5 טריליון דולר לבני משפחותיהם.

הגיוס הנוכחי הכניס לרשימת המשקיעים ב-Rewire את חברת הביטוח מגדל. לצדה השתתפו בסבב המשקיעים הקיימים Standard Bank of South Africa, הבנק הצרפתי BNP Paribas דרך Opera Tech Ventures, הקרנות Viola Fintech, Moneta Capital Partners הישראלית, Renegade Partners האמריקאית, פלטפורמת ההשקעות OurCrowd, גלילות קפיטל ומשקיעי אנג'ל פרטיים כיהודה זיסאפל הישראלי וג'רי יאנג, מייסד ומנכ"ל יאהו.

"רצינו למזער עבור הלקוחות את הנזק הכלכלי במקרה של אסון"

"אנחנו רוצים לייצר עתיד טוב יותר למהגרי עבודה", מסביר קשטן את ההתרחבות לתחום הביטוח. "הבסיס הוא העברת כספים, כי הם עברו למדינה אחרת בשביל לפרנס את המשפחה שלהם. אבל רצינו לשאול איך במקרה אסון ניתן למזער עבורם את הנזק הכלכלי. תזכרי שברוב המקרים הלקוחות שלנו הם המפרנסים הראשיים במשפחה".

כמה המוצר שלכם נדרש להתאמה רגולטורית למדינות הפעילות השונות?
"רוב ההתאמה נעשית למדינה שבה משרתים את הלקוחות וככל שהשירותים יותר מתקדמים כך עולה הצורך בביצוע התאמות גם במדינת המוצא".

צוות עובדי rewire (צילום: תום חוליגנוב, יח"צ)
עובדי Rewire. מבין עובדי החברה בישראל 34% הם מהגרי עבודה בעצמם | צילום: תום חוליגנוב, יח"צ

אתם משרתים קהל מגוון מאוד, יש להם גם צרכים שונים?
"בהחלט. ללקוחות ממדינות שונות יש גם נתוני כניסה שונים וגם רמה טכנולוגית שונה. למשל, האם יש להם חשבון בנק או שהם מסתמכים על מזומן? גם בתחום הביטוח יש הבדלים בין הקהלים. כך, בפיליפינים הכללנו בביטוח לבני משפחה גם נזקי טייפון, שזה משהו שאין במדינות אחרות".

איך אתם מגיעים ללקוח הקצה?
"למעלה מ-70% מהלקוחות מגיעים אלינו אורגנית לשירות הראשי, שהוא העברת כספים, ואנחנו מציעים להם את שאר השירותים שלנו".

"הקורונה דחפה את הקהל שלנו לדיגיטציה משמעותית"

השירותים הנוספים של Rewire כוללים היום חשבון תשלומים (IBAN), חשבון משפחתי, כרטיס דביט, העברות כספים מקומיות בתוך אירופה, ביטוחים עבור המהגרים ובני משפחותיהם, חבילת תקשורת והפקדות כספים פיזיות.

אתם מתמקדים באוכלוסיה שסכומי הכסף בה קטנים יותר, כמה זה משפיע על היכולת לגייס?
"נכון שהמשכורת הממוצעת של הלקוחות היא 1,500 דולר, אבל יש קהל עצום של מיליוני לקוחות. היו בתחום העברות הכספים היו שתי הנפקות מאוד גדולות בתקופה האחרונה, כל אחת של מיליארדי דולרים. אנחנו באמת מתמקדים בקהל אחר לעומתן, והדיון לא פעם הוא בשאלה מה אנחנו מביאים לשולחן ששונה מיתר חברות העברת הכספים. הסבב הזה קרה מוקדם משתכננו בגלל ההצטרפות של מגדל כמשקיעה אסטרטגית".

איך עברתם את הקורונה?
"הקהל שלנו עבר דיגיטליזציה מאוד משמעותית. אנחנו אמנם תומכים גם בקבלת מזומן, אבל הם עברו תהליך של פתיחות מחשבתית ופיננסית לשירותי אונליין אז ראינו צמיחה".

מ-Rewire נמסר כי ברבעונים שבין 2020 ל-2021 החברה חוותה צמיחה של 94% בממוצע במספר המשתמשים בישראל ונרשמה צמיחה של פי 3.5 בהיקף ההפקדות. החברה מעסיקה 132 עובדים, מהם 119 בישראל ו-13 במשרדיה באנגליה ובהולנד. בחברה מדגישים כי העובדה שעובדיה מגיעים מרקע מגוון מאפשרת לה להבין את הרקע החברתי והכלכלי של הלקוחות וצרכיהם הייחודיים: 34% מהעובדים בישראל הם מהגרי עבודה בעצמם המספקים תמיכה למהגרים. נשים מהוות 40% ממצבת העובדים (ו-32% במו"פ) ולהט"בים מהווים 12%.