מייסדי נוטראפיק. מימין: אור סלע, טל קרייזלר ואוריא (צילום: הדר גולן, יחצ)
מייסדי נוטראפיק. מימין: אור סלע, טל קרייזלר ואוריאל כץ. "להפוך את הכביש לחכם" | צילום: הדר גולן, יחצ

המאבק בתאונות דרכים, בפקקי התנועה ובזיהום האוויר לצד תקציבי הענק שהממשל האמריקאי הקציב כדי להתמודד איתם, מנבאים עתיד ורוד לטכנולוגיית הרמזורים של חברת נוטראפיק (NoTraffic) הישראלית. התחזית הזו הביאה את קרן M&G Investments הבריטית להוביל סבב גיוס הון B בחברה בסכום של 50 מיליון דולר ועל הפרק הרחבת כל תחומי הפעילות של החברה, מעבר לצמיחה מהירה ול-IPO בהמשך.

לסבב גיוס ההון הצטרפה גם קרן VNV Global השוודית, מבעלי GETT. כן השתתפו בגיוס המשקיעים הקיימים בחברה – מיטב, Grove Ventures, UMC Capital, Vektor Partners,,  North First Ventures, Next-Gear וקרן ההשקעות TMG. בכך מגיע הסכום הכולל שגייסה החברה עד היום ל-75.5 מיליון דולר.

הטכנולוגיה של נוטראפיק מאפשרת לחבר מערך רמזורים עירוני לרשת בענן, לשלוט בכל הרמזורים מרחוק ולנתב את התנועה לפי הנדרש בכל רגע. הפלטפורמה מבוססת על בינה מלאכותית ומנהלת באופן אוטומטי את התנועה. החברה פיתחה לאחרונה מרקט פלייס על גבי הפלטפורמה שמאפשר ללקוחות להוסיף שירותים וכלים חדשים, כמו למשל כלי שממפה צמתים מסוכנים, "גניבות" רמזור אדום ושעות מסוכנות. בהמשך ישולבו במרקט פלייס גם אפליקציות של חברות חיצוניות. 

נוטראפיק פיתחה לאחרונה מרקט פלייס על גבי הפלטפורמה שמאפשר ללקוחות להוסיף שירותים וכלים חדשים, כמו למשל כלי שממפה צמתים מסוכנים, "גניבות" רמזור אדום ושעות מסוכנות

"אנחנו נותנים את כלי ניהול התחבורה והמפעיל מחליט מה הוא רוצה להשיג", אומר טל קרייזלר, מייסד שותף ומנכ"ל נוטראפיק, "באחת הערים רצו לתעדף הולכי רגל אז חתכנו שם כמעט בחצי את הזמן שהולכי רגל מחכים. בעיר אחרת היו להם פקקים באורך מיילים והמערכת ממש קיצרה את זה. יש ערים שרוצות לתעדף סוגים שונים של כלי תחבורה, כמו תחבורה ציבורית או רכבי חירום".

אחת הטכנולוגיות שהחברה שילבה במערכת שלה היא V2X, שמאפשרת תקשורת ישירה למכוניות חכמות ומכוניות אוטונומיות וכן תקשורת בין המכוניות לבין עצמן. האישור הרגולטורי שניתן לטכנולוגיה לאחרונה על ידי רשות ה-FCC האמריקאית צפוי לזרז את כניסתה לשימוש. קרייזלר: "זה מאפשר פריצת דרך. המטרה היא להפוך את הכביש לחכם. קרוב ל-50% מהתאונות עם הרוגים מתרחשות בצמתים, ומערכת כמו שלנו יכולה משמעותית להוריד את כמות הנפגעים. בעולם אוטונומי לחלוטין, בעוד 20 או 30 שנה, לא נצטרך רמזורים כדי לדבר עם הרכבים אבל נצטרך סוג של מגדל פיקוח, שיחליט מי עובר ומתי. וזו התשתית שאנחנו כבר היום מקימים - תשתית של רמזורים וירטואליים".

צוות נוטראפיק (צילום: הדר גולן, יחצ)
צוות נוטראפיק. טכנולוגיה שמאפשרת תקשורת ישירה למכוניות החכמות ולמכוניות האוטונומיות | צילום: הדר גולן, יחצ

לפי נתוני החברה, היקף שוק מערכות התנועה החכמות צפוי לגדול לכ-84.8 מיליארד דולר עד שנת 2027. הצמיחה בשוק נובעת בין השאר מיוזמת הממשל להשקעה במערכות תשתית בהיקף כולל של 1.2 מיליארד דולר, כשתשתית התחבורה היא אחד התחומים שזוכים לעדיפות גבוהה. 

חברת נוטראפיק הוקמה ב-2017 על ידי קרייזלר (CEO), אוריאל כץ (CTO) ואור סלע (VP R&D) והיא מעסיקה כיום 100 עובדים, מתוכם כ-65 במרכז הפיתוח ומטה החברה בת"א ואחרים בארה"ב. החברה פועלת בעיקר בשוק האמריקאי והקנדי, והיא מפעילה מערכות רמזורים בעשרות ערים ב-13 מדינות בארה"ב. בין השאר מדובר בקליפורניה, טקסס ופנסילבניה. היקף ההכנסות של החברה מוערך בעשרות מיליוני דולרים בשנה. גיוס ההון הנוכחי מיועד בין השאר להרחיב את מערך השיווק והמכירות ולהגיע לכיסוי של 100 ערים עד סוף השנה הנוכחית. כמו כן החברה חתמה על שותפויות אסטרטגיות עם כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, בהן AT&T, קוואלקום ו-NVIDIA. 

הסנדלר הולך יחף

איך זה שאתם פותרים את בעיות פקקי התנועה של צפון אמריקה אבל לא של תל-אביב?
"זה סיפור ארוך. הסנדלר הולך יחף. אנחנו כמדינה לא מאמצים פתרונות טכנולוגיים וזה לא רק בתחום שלנו. יש פה המון טכנולוגיות מדהימות שיוצאות החוצה. אני חושב שזה עניין אסטרטגי ולא שאלה של מכרז כזה או אחר. השוק כאן מאוד ריכוזי בעוד שהשווקים בחוץ מאוד מבוזרים. קבלת ההחלטות בארה"ב היא ברמת העיר או המחוז וזה הופך את תהליך המכירה להרבה יותר פשוט".

רשות החדשנות ומשרד התחבורה יזמו שורה של פיילוטים. זה לא מסייע?
"כן, ואחרי שמסתיים הפיילוט זה מת. יש פה באמת רצון, יש הרבה אנשים טובים, אבל זה תמיד מוגבל לרמת הפיילוט ואין צעדי המשך. אין חזון של איך מאמצים ומטמיעים פה טכנולוגיות. אני כן רואה מגמת שיפור ואנחנו בקשר טוב עם כל הגורמים וברגע שתהיה פה הזדמנות כמו שצריך, אנחנו נשמח לשחק".

טל קרייזלר, מייסד נוטראפיק: "השוק כאן מאוד ריכוזי בעוד שהשווקים בחוץ מאוד מבוזרים. קבלת ההחלטות בארה"ב היא ברמת העיר או המחוז וזה הופך את תהליך המכירה להרבה יותר פשוט"

עשיתם את הגיוס בתקופה לא קלה. נתקלתם בבעיות?
"שוק התשתיות, דווקא בעיתות משבר, מקבל רוח גבית חזקה כמו חוק התשתיות האמריקאי. ויש הרבה לחץ ציבורי שאנחנו רואים, עם כמות ההרוגים בתאונות דרכים שעלתה ב-10%, פקקים ופליטות מזהמים. כך שהתחום שלנו דווקא במומנטום טוב ואנחנו ממוקמים טוב בשוק. עם זאת, בגלל אירועי מאקרו כמו העלאת הריבית נוצרות למשקיעים אלטרנטיבות ולכן אנחנו רואים שתהליכי ההשקעה נכנסים הרבה יותר לעומק מבחינת המודל העסקי והצוות, שיחות עם לקוחות ודברים כאלה. M&G הוא גוף השקעות בריטי ענק שמנהל 400 מיליארד דולר, ומשקיע בחברות שהוא רואה בהן פוטנציאל גידול משמעותי, כמו ללכת להנפקה ולבנות חברה אמיתית ומובילה. וזו בעצם המטרה ולשם פנינו".

קארל ויין, בכיר בקרן ההשקעות M&G: "הטכנולוגיה של נוטראפיק מחוללת מפנה ביכולת התקשורת בין משתמשי הדרך ותשתיות התנועה. היא פותרת בעיות תחבורה מורכבות ובמקביל מכינה את הכבישים לעידן של כלי רכב אוטונומיים. אנו בטוחים שהחברה תהפוך תוך זמן קצר לשחקן מוביל גלובאלית בתחום המוביליטי".