כלים נוחים לבילינג, ובכלל מוניטיזציה בחברות, היו מאז ומעולם אגוז קשה לפיצוח. בפרט כשמדובר בתאגידים גדולים עם ארגונים עסקיים רבים בתוכם, שגובים את התשלומים כל אחד קצת אחרת. גם כאן, כמו בתחומים אחרים, הלקוחות לא מוכנים יותר להתפשר על הנוחות והגמישות. על דרגות החופש "לשחק" עם החיובים, לפצל אותם בין תשלום מיידי למינוי לפריסת תשלומים, ולדעת בכל רגע נתון, בצורה שקופה ואינטואיטיבית, כמה כבר ירד וכמה עוד נותר להם לשלם.  

תומר גינגולד, מוביל תחום ה-BSS וה-B2B באמדוקס, מתאר שלוש התפתחויות שמחזקות את הצורך הזה: האחת היא ציפיית הלקוחות לתשלום ולחוויית משתמש שמזכירים יותר את הנהוג בנטפליקס, הולו או רכישות באפסטור, ופחות את חישובי האופליין המורכבים שמתקבלים בסוף חודש מחברת חשמל או הטלפונים של פעם. התפתחות שנייה היא השינוי שעברו ספקי התקשורת, שכבר פחות מציעים לנו קו טלפון או מובייל בלבד כי אם מכלול שלם של שירותי תקשורת ומחשוב - סיב, סלולר, זיכרון ושירותי ענן, שירותי SaaS וכן שידורי סטרימינג. השינוי השלישי נוגע לטכנולוגיית הדור החמישי שמביאה יכולות טלקום חדשות, מ- Network Slicingדרך שירותי IoT ו-VR ועד שירותים ב-Edge. לכל מרכיב כזה מוניטיזציה משלו, וכאשר מדובר בפלטפורמות עתירות יישומים, ארגונים וספקים בתוכן, הן חייבות לתמוך בכל דרכי הגבייה בהתאם לשירותים המוצעים ולהעדפות הלקוח. 

תומר גינגולד, מוביל תחום ה-BSS וה-B2B באמדוקס
תומר גינגולד, מוביל תחום ה-BSS וה-B2B באמדוקס

הנה שלושה תרחישי שימוש מהזן החדש: 1. נניח שרכשתם לילד חבילת מטאברס מפנקת הכוללתVR headset , חיבוריות ברמה גבוהה וחבילה חודשית מתחדשת להוצאות בעולם הווירטואלי. על המכשיר אתם מעדיפים לשלם בתשלום מיידי אחד, את החיבוריות להוסיף לחשבון החודשי, ואילו על חבילת החוויות לשלם בתשלום חודשי נפרד. 2. חברה למדפסות תלת ממד מעוניינת בשירות המאפשר לאנשי התמיכה שלה לטפל במכונות בצורה אפקטיבית יותר בעזרת מציאות רבודה. לשם כך היא רוכשת 200 אייפדים, חבילת גלישה לכל אייפד וביטוח. המכשירים משולמים מראש, הביטוח בנפרד, ואילו חבילות הגלישה מתווספות לתשלום החודשי הקבוע - אבל הוא יורד רק כשהסכום מצטבר לאלף דולר. 3. עיר גדולה משיקה שירות Public safety עם פריסת מצלמות, ניתוח תמונה והתראות בזמן אמת. לחברת התקשורת המקומית, המספקת לה תוכנה (ניתוח בענן), חומרה (מצלמות), שירות (התקנה) וחיבוריות באיכות מובטחת, היא משלמת לפי אבני דרך: 30% עם קבלת המצלמות, 50% לאחר התקנתן וחיבורן לרשת, והיתר בסוף הפרויקט.

"ספקי התקשורת הגדולים מבינים שהם לא נמדדים יותר על היקף או זמן הגלישה, ושזה לא מה שיחזיר להם את ההשקעות האדירות ב-5G. הם חייבים לעלות גבוה יותר בשרשרת הערך, לספק חוויה שלמה ולתמוך בביזנס עצמו"

מגוון האפשרויות ההולך וגדל הזה הוא לא רק כאב ראש לאנטרפרייז - זו גם הזדמנות גדולה: "אפשר להציע בנדלים", אומר גינגולד, "למשל: אם קנית כך וכך סרטים תקבל כך וכך דקות חינם במובייל. אפשר גם לקדם פרסונליזציה, דרך היכולת של כל לקוח לבחור ולעצב לעצמו את חוויית הרכישה. לבסוף, יש כאן תרומה מכרעת לתפעול, אם זה שירותי תקשורת לסניפים או יכולות תמיכה ב-IoT לחברת שליחויות עם אפליקציה לניטור המשאיות. ספקי התקשורת הגדולים מבינים כיום שהם לא נמדדים יותר על היקף או זמן הגלישה, ושזה לא מה שיחזיר להם את ההשקעות האדירות ב-5G. הם חייבים לעלות גבוה יותר בשרשרת הערך, לספק חוויה שלמה ולתמוך בביזנס עצמו".

מאופליין ל-Real time

בשנים האחרונות עוסקת אמדוקס בפיתוח נרחב של כלי המוניטיזציה, מתוך הבנה שזהו עקב אכילס של חוויית הרכישה באיקומרס. "לא מדובר בתוספת פיצ'רים, אלא בבנייה אחרת של הסיפור. הדגשים הם בראש ובראשונה Real time - לא עוד חישובי אופליין בסוף החודש, אלא מנוע רובסטי שצובר עוד ועוד יכולות ויודע בכל רגע נתון מה נגבה וכמה נותר. שנית, החוויה שבתהליך החיוב עצמו. בילינג הוא ערוץ תקשורת לכל דבר שדרכו ניתן להעביר מסרים, למכור עוד שירותים, לעשות פרומושן, לחזק את המותג ולהגביר stickiness ונאמנות לקוחות. את החשבון הרי מקבלים כולם, אז למנף אותו ולדאוג לחוויה שקופה ואינטואיטיבית יותר, זה מכפיל כוח".

מבחינה טכנולוגית, אמצעי הבילינג החדשים שבנתה אמדוקס - Freestyle billing - הם Cloud native ו-Cloud agnostic, מה שאומר שהם יכולים לרוץ על כל שירותי הענן השונים (גוגל, אמזון, מיקרוסופט וכו') ואף ב-Private cloud של הלקוח. "לא עוד לקוחות שבויים", מבהיר גינגולד, "אין דרך אחרת להגיע לסקיילים הכי רחבים שיש בתעשייה". עוד הוא מדגיש כי לא מדובר במוצר מעבדה: "זה קיים וכבר נמצא בשלבי הטמעה אצל ספקי טלקום ושירותים מהגדולים בעולם, משמש חברות B2B ו-B2C ונותן יכולת כמעט בלתי מוגבלת לסקייל-אפ וסקייל-דאון". את השירות אפשר לקבל הן כמינוי בתפעול עצמי והן כ-Managed service solution, עם תפעול שוטף של המערך של אמדוקס כחלק מהטרנספורמציה הדיגיטלית של העסק. 

המוצר כולל את כל מנועי המוניטיזציה ומאפשר "להזריק" לתוכו את מודלי התשלום, הפרמטרים שצריך להביא בחשבון, API לחיובי ספקים ובעצם, את כל מה שצריך עבור מערכת אחת שתומכת בכל מגוון השירותים. כך שמעבר לגמישות ולהתאמה לציפיות הלקוחות, יש כאן ROI משמעותי: "אצל לקוח גדול בקנדה המערכת הזאת הולכת להחליף עד שבע מערכות חיוב שונות. בתקופה של מיתון, גם לכך יש חשיבות רבה".