ההכרזה הטרייה של אפל, ולפיה דגמי האייפון החדשים שיימכרו בארצות-הברית יתמכו אך ורק ב-eSIM, שרטטה קו בחול: תוך זמן לא רב יהיה הסים הפיזי נחלת ההיסטוריה. למעבר הזה יש משמעויות מרחיקות לכת למשתמשים, לספקיות הסלולר, למגוון תעשיות ומן הסתם גם לסביבה. במידה רבה, הוא משלים את הטרנספורמציה הדיגיטלית ופותח פתח לשפע של הזדמנויות חדשות.      

"הפלסטיק היווה מחסום טכנולוגי ועכשיו הרוביקון הזה נחצה", מסביר יובל מירון, מנהל חטיבת ה-IOT של אמדוקס. "מרגע שהפלסטיק-סים יוצא מהמשחק, זה כמובן נוח מאוד למשתמשים שלא צריכים יותר לגשת לסניף, להמתין לשליח או להתעסק עם מברגים זעירים כדי לשלוף את המגירה כשהם מכניסים סים מקומי או בינלאומי בחו"ל. הם גם לא צריכים לוותר זמנית על המספר בשימוש באפליקציות כגון וואטסאפ, לבנות על ניתוב שיחות שלא תמיד מסתדר או לחשוש מכל גרגר אבק או טיפת מים. אבל יותר מזה: המעבר ל-eSIM מחבר את המשתמשים ואת התעשיות החכמות, את מכשירי הבית החכם, את הקמפוסים ועוד".

יובל מירון, מנהל חטיבת ה-IOT של amdocs
יובל מירון, מנהל חטיבת ה-IOT של amdocs

עניין חשוב נוסף הוא איכות החיבור ואבטחת המידע. צריך להבין: רשת WiFi ציבורית חושפת אותנו לפריצות ולהונאות באופן פשוט למדי. היא גם פחות יציבה, בפרט בשעות עומס. לעומתה, רשת סלולרית ישירה, ודאי כשמדובר ב-5G, היא אמינה, מהירה ובטוחה לאין שיעור. בעתיד הנראה לעין, אומר מירון, סטודנטים באוניברסיטה או אורחי מלון או בית קפה יוכלו לנדוד דרך הלפטופ מהספקית שלהם לרשת ה-5G של האוניברסיטה או האזור הגיאוגרפי, ממש כפי שהם עוברים כיום ל-WiFi .

לא איום, הזדמנות

אם זה כל כך טוב, למה זה לוקח כל כך הרבה זמן? מתברר שהמחסום הפסיכולוגי, שמן הסתם תורגם ללחצים פוליטיים, מנע את המעבר הגדול. ספקיות הסלולר לא מיהרו "להזדכות" על הפלסטיק, במחשבה שהדבר ייטול מהן יכולת לשמר נאמנות לקוחות. "רבים טועים לחשוב שסים הוא מספר הטלפון שלהם", מסביר מירון. "האמת היא שהוא מכלול הזהויות המוצפנות שלנו, שמאפשרות לנו להזדהות ברשת ולבצע פעולות". כך קרה שבזמן שהתעשיות והמכשירים הביתיים הופכים ליותר ויותר חכמים, ו"האינטרנט של הדברים" (IOT) כבר מטמיע טכנולוגיות eSIM, דווקא בתקשורת הסלולרית לטלפונים נותר ה-Last mile מאחור, עם חוויית לקוח דיגיטלית לא שלמה.   

"המעבר ל-eSIM מחבר את המשתמשים ואת התעשיות החכמות, את מכשירי הבית החכם, את הקמפוסים ועוד"

רפורמת ניוד המספרים שינתה את התמונה. בהדרגה נפל האסימון - או הסים - שלא מדובר באיום כי אם במנוע צמיחה. "לקוח יכול אומנם לרכוש eSIM בקלות ברשת או בשדה התעופה, אבל הקרב הזה כבר אבוד - עיין ערך בלוקבסטר מול הסטרימינג של נטפליקס, או קודאק בעידן המצלמות הדיגיטליות והסמארטפון. אז הרכבת יצאה, אבל לספקיות הסלולר אין באמת סיבה לדאגה: ה-eSIM הוא הזדמנות אדירה עבורן, כשהוא מכניס סוף סוף את עקרונות ה-IOT לתוך הענף".

הנה דוגמה טובה להזדמנות: לקוח יוכל לטוס עם הציוד האישי שלו - מאופניים מחוברים עם מצלמות, דרך הלפטופ והשעון חכם ועד הסמארטפון - ולקבל מכל נקודה לכל מכשיר חיבור מהיר לרשת בעלויות אפסיות. החברות יכולות להציע לו שפע חדש של חבילות עם מחירים שונים ולהתאים חבילה אטרקטיבית למכשירים שונים. "החוכמה היא לא להתקוטט בין מפעילי התקשורת אלא לזהות פלחי שוק חדשים ולשרת אותם. זה מאפשר למשל להכניס תקשורת סלולרית בכל ציוד, כולל ביתי, שמחייב זמינות גבוהה ולא סובל תקלות. לפחות כגיבוי למקרה שה-WiFi לא עובד".

לצד הטלקום, טכנולוגיית ה-eSIM גם פותחת עידן חדש במגוון תעשיות, הן B2B והן B2C. חברות הפארמה, למשל, יוכלו להרחיב את ה-Offering ולשווק לא רק מכשיר למדידת לחץ דם, חום או סטורציה, אלא גם את החיבור הישיר למוקד יחד עם המלצות בזמן אמת לפעולה. כל זאת כשהן נהנות מרוחב פס במחיר סיטונאי, שמאפשר ללקוחות לקבל את השירות המקוון כמעט בלא עלות נוספת. "כל המכשירים הנגישים, מוצרי הבריאות והציבור באשר הם - כולם הולכים לעבור לחיבור דיגיטלי חלק".    

הדבק של האקוסיסטם

ההכרזה של אפל אומנם מקבעת את המעבר, אבל הפתרון הטכנולוגי עצמו אינו חדש. כבר לפני מספר שנים זיהתה אמדוקס את הכיוון, כחלק סימביוטי לפעילות הליבה הגלובלית. היא חברה לשחקנים מובילים שהחלו להתקדם בתחום והשלימה עבורם את חוויית המשתמש. העיקרון היסודי שעמד לנגד עיניה: לא לוותר על אף פעולה שניתן לבצע עם הסים הפיזי. כלומר, לתת למשתמש את אותן הפונקציות and then some. "לא היה ממי להעתיק או לרכוש", מספר מירון, "היינו צריכים לפתח את הידע והטכנולוגיה מ-א' עד ת' ולהקדים את השוק, כשמאות מיליוני משתמשי קצה פוטנציאליים מחכים". 

"אמדוקס בנתה פלטפורמה בענן שנותנת מענה לכלל הצרכים, הנוכחיים והעתידיים, של יצרני הציוד וחברות התקשורת. היא מאפשרת לכלל השחקנים להתחבר ולנהלeSIM  בצורה אחידה ופשוטה, כאשר חוויית משתמש הקצה היא זו שעומדת במרכז", הוא ממשיך. "באשר לתעשיות, החברות לא רגילות לעבוד בצמוד לספקיות התקשורת ולבצע בדיקות - גם זה שירות שאנחנו נותנים להן. אנחנו מכוונים לחוויית משתמש פשוטה ואינטואיטיבית עם שירות לקוחות מקצועי, תופרים את הצרכים ומשמשים כסוג של דבק לאקוסיסטם כולו. את כל זה אנחנו עושים תוך כדי אקסלרציה להטמעה, בתהליך שהוא גם מהיר יותר וגם מאפשר להפחית עלויות".

אמדוקס מגייסת בימים אלה עובדים ממגוון רחב של התמחויות לכל מרכזי הפיתוח בארץ - בנצרת, ברעננה ובשדרות. מירון, שנמצא בחברה כבר  15שנה וניהל בה חטיבות נוספות, אומר כי קשה להפריז בגודל השעה: "המעבר ל-eSIM הוא הגשר בין מוצרי הליבה שלנו לתחומים הנלווים. זה לגמרי לא תחום נישתי, זה הקטר שיצעיד את הטלקום ויתר התעשיות קדימה. זה מה שישלים את הדיגיטציה ויהפוך את העולם למקושר יותר. ומרגע שהתגברנו על החסם הפסיכולוגי-טכנולוגי האחרון, הסכר נפרץ.

"ה-eSIM מקצר את הלוגיסטיקה, ובשילוב עם מהפכות טכנולוגיות נוספות (דור 5, ענן, חיי סוללה ארוכים) יגרום ליותר ויותר מכשירים פרטיים ותעשייתיים 'לזנוח' את האלטרנטיבות האלחוטיות המוגבלות (WiFi, בלותות'( ולעבור לתקשורת סלולרית. זה העתיד של התחום, עם יישומים שעדיין לא ידועים לנו - והרבה מעבר לתקשורת נטו. אנחנו רק בתחילת הדרך, רק מתחילים להבין את הפוטנציאל. ואנחנו גאים לעבוד עם מפעילי התקשורת הגדולים בעולם, לפתח את האקוסיסטם ולהוביל את המעבר הגדול והחשוב הזה".