אילוסטרציה צמיחה  (עיבוד: סאלי פאראג, shutterstock)
עיבוד: סאלי פאראג, shutterstock

שנת 2023 צפויה להיות שנת מפנה במפת ה-IT בישראל. עוד ועוד ארגונים, ובכללם ארגוני אנטרפרייז גדולים ומסורתיים, פרטיים וציבוריים, מסחריים וממשלתיים, צפויים להאיץ את המעבר לענן. מגוון ההתקדמויות בתחום, מפרויקט נימבוס למחשוב משרדי הממשלה ועד פתיחתם של דאטה סנטרים מקומיים, צפוי לחזק את המגמה. כיום, גם בתעשיות הרגישות ביותר מבחינת חשאיות ופרטיות הנתונים – בבנקאות ובבריאות, בביטחון ובביטוח – מבינים שזו כבר לא שאלה של אם, אלא של איך, כמה ומתי. 

הטרנספורמציה הדיגיטלית לענן גוזרת משמעויות כבדות משקל לארגון. פרויקט המעבר עצמו הוא הוצאה הונית (CapEx) כבדה, ולאחריה מגיעות ההוצאות השוטפות (OpEx). בראייה חשבונאית נטו, הענן לא אמור להגדיל יתר על המידה את מרכיב התשתיות הטכנולוגיות בעוגת התקציב. זאת משום שההימצאות בו חוסכת הקמה, ניהול ותחזוקה של תשתיות מחשוב מקומיות, מאפשרת הגדלה והקטנה של משאבים לפי צריכה, מונעת כפילויות בשרתים ובשירותים ומנגישה שירותים מנוהלים. כל זאת, בשילוב עם תכנון ובקרה נכונים ותרבות ארגונית מוכוונת FinOps , יאפשר לצמצם באופן דרסטי את ההוצאה החודשית. מעבר לפן הכספי, צריך להסתכל גם על הערך שמביא הענן לארגון וללקוחותיו ועל האפשרויות החדשות שהוא פותח. במובן הזה, דווקא לפסילת המעבר לענן והישארות בשרתים פיזיים באתר הלקוח יש תג מחיר גבוה שחשוב לקחת בחשבון. 

בהנחה שכבר צלחנו את הטרנספורמציה לענן והארגון שלנו חי בסביבה עננית (למעשה, במקרים רבים, היברידית, שכן ארגון לא בהכרח מעביר את כל משאביו לענן), ההתנהלות בתוכה מחייבת תשומת לב לסוגיות שלא עסקנו בהן בעבר. יחד עם כל יתרונות הפלטפורמה העננית, המהירות והאמינות , הנגישות והגמישות, קיימים כמובן גם אתגרים. אם ניקח למשל את נושא הרכש, שהופך פשוט ונגיש מאי פעם עד כדי לחיצת כפתור, הרי שעברנו מתרחיש ריכוזי – הקצאת כספים בסמכות ובאחריות ה-CFO – למציאות מבוזרת שבה כל אנליסט ואשת טכנולוגיה, שיווק או מכירות הופכים לרוכשים פוטנציאליים. בהיעדר מנגנוני בקרה מתאימים, זה עלול להיות בעייתי למדי.  

החיסכון שבענן ישראלי

בחירה בענן השוכן בגבולות המדינה – מעבר ליתרונות כמו קיצור זמן ההשהיה (Latency), דרישות רגולטורית או פנים ארגוניות לאחסון המידע בשרת מקומי (Data residency) והאפשרות שתהיה כתובת לטיפול אפקטיבי ומהיר בבעיות בלי לנסות להסביר אותן לבוט מעבר לים – היא גם דרך טובה לחיסכון במשאבים. בסוף, לכל תקלה או פגיעה זדונית שמשביתה את הפעילות, יש תעריף. ככל שנצליח למנוע מראש, לזהות בזמן, להפעיל גיבויים ולתקן מהר, נשלם פחות.      

מודל התשלום הוא קריטי כשלעצמו. למשל: האם מדובר בסכום מוגדר מראש, או על פי הצריכה בפועל בגישת Pay-as-you-go? להחלטה כזאת עשויה להיות השפעה לא רק על ההוצאה, אלא גם על היכולת להגדיל או להקטין משאבים לצורך עמידה בעומסים צפויים ולא צפויים. נושאים נוספים שחייבים להילקח בחשבון במסגרת כלכלת הענן נוגעים לאחסון הדאטה, ארכיטקטורת ניהול המידע, הגיבויים הנדרשים וכמובן ההגנה בסייבר, שבניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, איננה מובטחת רק מעצם המעבר, ויש לתת עליה את הדעת בהתאם להנחיות ארכיטקטי הענן. 

כלל האצבע כאן, בסייבר כמו במישורים אחרים: הענן הוא נגיש, גמיש, נוח וידידותי למשתמש, אבל רבים מהיישומים והפיצ'רים המתקדמים שהוא מציע מצריכים לעיתים הטמעה והפעלה אקטיבית. הם אינם מיושמים באופן דיפולטיבי, ובחלקם כרוכים בתשלום נוסף. החדשות הטובות הן שדרך אפיון ותכנון נכונים של ארכיטקטי ענן, כמו גם היכרות טובה של מגוון האפשרויות, הגדרה קפדנית של הרשאות ומתודולוגיית הפעלה סדורה, אפשר להגיע לחיסכון משמעותי ביחס לעבודה עם שרת באתר הלקוח On-prem)) ועל הדרך ליהנות מיתרונות חשובים נוספים.       

פלטפורמת שירותי הענן של Nebius מציעה מודל נוח במיוחד של תשלום על פי צריכה, שמאפשר ללקוחות אופטימיזציה, גמישות וקוסט-אפקטיביות מקסימלית בניהול המשאבים. זה אומר שארגוני בריאות, פיננסים ובכלל יכולים בפשטות ובנגישות ובצורה אוטומטית להגדיל או להקטין (סקייל-אפ, סקייל-דאון) את המשאב הנצרך וכך להימנע מתשלומי יתר הנובעים מחוזים ארוכי טווח בתשלום מראש. הפלטפורמה פרוסה ומגובה בשלושה דאטה סנטרים השוכנים בישראל, שלושתם מתקדמים ומצוידים באמצעי האבטחה המשוכללים ביותר שישנם. זמן ההשהיה (Latency) עומד על שתי אלפיות השנייה - נתון אידיאלי ליישומים המחייבים תגובה בזמן אמת. צוותים ישראלים של ארכיטקטי ענן וצוותי תמיכה נכונים לעזור לכל לקוח באפיון, ארכיטקטורה ותמיכה וכמובן בעברית.    

מחשוב הענן הוא אחת ההתפתחויות הטכנולוגיות החשובות ביותר שעברו על התעשיות מאז תחילת המחשוב. הוא פותח פתח לעולם חדש, אג'ילי מאי פעם, של שירותים בקליק. לאורך זמן, בשווקים תחרותיים, מי שלא יהיה שם לא יהיה קיים. כלכלת הענן היא חלק חשוב ב"עסקת החבילה" הזאת, חלק שצפוי עוד לגדול. עם התמקצעות והקצאת משאבים טכנולוגיים ואנושיים למרכיב הזה, אפשר לחסוך לא מעט במרכיבים האחרים וכך לשפר ולייעל את הגדילה והרווחיות של העסק.

חברת Nebius נכנסת לישראל עם הצעת ערך מעניינת לשוק המקומי, ומכריזה על תוכנית הצטרפות מיוחדת. לקוחות חדשים יקבלו מענק בסכום הכפול מהחשבונית האחרונה ששילם הלקוח, או החברה, עבור מגוון שירותי הענן שהיא צרכה כלקוחה פעילה של אחת מהענקיות.