הטרנדים שישפיעו על הזירה השיווקית העולמית ב-2023 (צילום: יח"צ)
צילום: יח"צ

סושיאל: TikTok - מבלון ניסוי לעמדת הובלה  

סשה גולצקר, Product Transformation

על פי הערכות, TikTok צפויה לחצות את רף ה-10 מיליארד דולר הכנסות מפרסום השנה, ולהתבסס כאחת מ-3 הפלטפורמות המובילות בעולם עבור יוצרי תוכן (לצד יוטיוב ואינסטגרם). קפיצת המדרגה הזו מגיעה בעיקר דרך דור ה-Z, שבשבילם TikTok איננה רק הכתובת הראשונה לצפייה בתוכן אקראי כדי להעביר את הזמן - אלא משמשת גם כמעין מנוע חיפוש ראשי למציאת הצעות, רעיונות ומידע שמעניינים אותם באופן אישי ושקיבלו תגובות פופולריות מאחרים. או כמו שמתאר זאת נפלא מנהל הסושיאל מדיה הגלובלי של Duolingo: "אינסטגרם היא הדרך שבה אתה מדבר עם קולגה לעבודה, פייסבוק היא הדרך שבה אתה מדבר עם סבתא שלך, ו-TikTok היא הדרך שבה אתה מדבר עם החבר הכי טוב שלך".

דאטה: מ-IoT ל-IoB

ענבל רוזנצויג, Strategy Consultant

כולנו מכירים מזמן את "האינטרנט של הדברים" (IoT), החיבוריות לרשת של מכשירים דיגיטליים אשר צפויים להגיע למספר עצום של 26 מיליארד יחידות ברחבי העולם עד 2025. התוצאה של ההתפשטות הענקית הזו היא "האינטרנט של ההתנהגות" (IoB): תהליך המפגיש ניתוח נתונים עם ניתוח התנהגות משתמשים, במטרה לשפר את עיצוב המוצר או השירות ואת דרכי השיווק שלהם. שוק ה-IoB צפוי להגיע להיקף של מעל 2 טריליון דולר עד סוף העשור (ע"פ Precedence Research) ולשמש בין היתר לשיפור יכולות איתור הקהלים. כך למשל, זיהוי משתמש המבצע פעילות גופנית בתדירות גבוהה מהרגיל, מתורגם לחשיפה מוגברת למסרים שיווקיים מתאימים בתחומי התזונה והספורט – מבלי "שנדרש" לנתח מילות חיפוש מסוימות או גלישה באתרים אלא רק מתוך ניתוח ההתנהגות האישית.

טיקטוק רקע ניו יורק (צילום: lev radin, shutterstock)
החגיגה נמשכת. טיקטוק | צילום: lev radin, shutterstock

קיימות: זמן ה-Campaign Decarbonization

הילה חלילי, Head of Customer strategy

הכוונות הטובות של עסקים ביחס לסביבה רק מתרחבות, עם סגנונות שונים של אסטרטגיה שיווקית בהם המותג, המוצר, חווית הלקוח ותהליכי הייצור משמשים כמנופים ליצירת השפעה חיובית. הצעד הבא בתחום הוא גם להפחית את הפגיעה בכדוה"א שיוצר הקמפיין עצמו: Scope3  הוא מיזם ללא כוונות רווח שמטרתו לצמצם את הנזק הסביבתי של ענף הפרסום. הוא מציע למפרסמים "לקחת בחשבון את היקפי הפליטות כחלק מתהליך רכש המדיה" באמצעות מודל מבוסס דאטה לניבוי פליטות הפחמן הצפויות בכל שלב בשרשרת הערך של הקמפיין, כולל חיבור אל GMPs שהם אמצעי מדיה בעלי מינימום טביעת פחמן.

 

בוטים: מאינפורמטיבי לקריאטיבי

צביה קסלמן, Technology Manager

רק יצא לשוק וכבר מחולל המון באזז: ChatGPT הוא כנראה הכלי הטכנולוגי הכי מסקרן ומעניין של השנה. הצ'אט בוט של OpenAI מאפשר לקיים דיאלוג מסוג חדש ופותח שלל אפשרויות ליישומים בתחומים שונים. בזירת השיווק, אפשר "לנצל" את היכולות שלו לטובת שילוב בין אדם למכונה, כמו למשל בסיוע לתהליך העבודה של אנשי קריאטיב דרך הצעה של תכנים ורעיונות בשבריר שניה, תמיכה במעצבים גרפיים דרך עיצוב תמונות חדשות על פי בקשה, או שיפור עבודת ה-SEO דרך זיהוי מילות מפתח חשובות ונסתרות שיכולות להאיץ טראפיק של אתרים.

 

פרסונליזציה: מנתונים דמוגרפים לזיהוי פנים

נועה שנפלד, Senior Consultant

 טירגוט חכם אינו דבר חדש, מותגים וחברות רוכשים דאטה דמוגרפי מפולח כדי להשיג חשיפה בקרב קהלים ממוקדים. דרך חדשנית (אך גם שנויה במחלוקת) לשפר את הטירגוט היא באמצעות שימוש בזיהוי פנים – היכולת של יישומים דיגיטליים שונים לזהות את המשתמש דרך ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית. זיהוי פנים יכול לאפשר לעסקים לזהות בקלות לקוחות קבועים, או להבין במדויק את התחושות של קהל היעד בנקודת המכירה או בעת השימוש במוצר. עם זאת, יש לקחת בחשבון הגבלות רגולטוריות רבות בתהליך האימוץ של חדשנות זו לאור התגברות הרצון לשמור על פרטיות המידע.

צ'אט בוט  (אילוסטרציה:  TippaPatt, shutterstock)
אנושי יותר. צ'אט בוט | אילוסטרציה: TippaPatt, shutterstock

תוכן: מפרזנטורים ליוצרים שמייצגים קהילות שוליים

ליהיא גורן, Strategy Consultant

מפרסמים גדולים פונים לאחרונה אל יוצרי תוכן מחוץ למיינסטרים ואל חברות הפקות עצמאיות, מתוך מטרה לחזק את היצירתיות ולשלב בצורה אותנטית תכנים בעלי אג'נדה חברתית. כך למשל, ענקית הפרסום אינטרפאבליק הקימה מיזם משותף עם חברת ההפקות SpringHill של לברון ג'יימס, אשר מעניקה במה ליוצרים ממגוון תרבויות רחב ככל הניתן. במיזם החדש יקבלו לקוחות אינטרפאבליק (בהם מותגי ענק כמו מיקרוסופט וג'נרל מוטורס) גישה אל טאלנטים שמגיעים מרקע תרבותי או אתני מגוון.
באופן דומה, המותגSephora  משתף פעולה עם חברת ההפקות Hillman Grad ששמה לה למטרה להעניק במה לאמנים אפרו-אמריקאים או להט"בים.

 

אי-קומרס: מהמסכים הקטנים למסך הגדול

דרור אסיסקוביץ', Senior Consultant

אחד המפתחות להצלחה של מכירות באינטרנט הוא היכולת לבצע רכישה מיידית ואימפולסיבית דרך הנגשה וזרימה חלקה של תהליך הקנייה. קפיצת המדרגה הבאה בתחום הזה היא היכולת לרכוש בקלות לא רק מהאתר בדסקטופ או מגלישה בנייד, אלא אפילו לקנות ישירות מהטלוויזיה החכמה. מהלך חדש שעלה לאוויר השנה כשיתוף פעולה בין וולמארט ושירות הסטרימינג Roku מאפשר לצפות בפרסומת בטלוויזיה ולהזמין ישירות ממנה מוצרים שמסופקים ע"י ענקית הקמעונאות, כדי "לקצר את המרחק (של הצרכנים) משלב הגילוי וההשראה לשלב הרכישה בפועל".

משפיענים: ממאקרו למיקרו

יותם בן-שלום, Strategy Consultant

 לאחרונה, ככל שההצלחה של השימוש במשפיענים עולה, כך גובר הצורך במציאת נישות מדויקות ואפקטיביות עוד יותר בתחום הזה. מיקרו-משפיענים, המחזיקים פחות מ-100,000 עוקבים ("הלוחשים"), יכולים לייצר מעורבות והנעה לפעולה בקרב קהלים קטנים בצורה טובה יותר מאשר הכוכבים הגדולים אשר מתהדרים במאות אלפים או מיליונים של עוקבים ("הצועקים"). בין היתרונות הבולטים של המיקרו-משפיענים ניתן לציין מגוון רחב יותר של אפשרויות לבחור מתוכו, יחסי המרה גבוהים יותר, ועלויות נמוכות יותר.