משחק כדורסל. אילוסטרציה (צילום: Eugene Onischenko, shutterstock)
ה-NFT יוצר שיבוש בתעשיית מזכרות הספורט | צילום: Eugene Onischenko, shutterstock

טכנולוגיית הבלוקצ'יין ומטבעות הקריפטו שינו את האופן שבו מסתכלים על נכסים דיגיטליים. ה-NFT, שנותן לראשונה את היכולת להוכיח בעלות על נכס דיגיטלי, פתח דלת לאינסוף אפשרויות בזירה הווירטואלית והניח את היסודות לעולמות המטאוורס שצוברים תאוצה. עולם מזכרות הספורט חווה תחייה מחודשת בזכות הפלטפורמה – החל מבעלות על קטעי וידאו, דרך קלפי ספורט ועד מטבעות במשחקי 'פנטזי ליג' אהובים. 

הרעיון מאחורי ה-NFT, Non-fungible token (אסימון חסר תחליף), פשוט,  הוא מאפשר לקחת נכס דיגיטלי ולהוכיח עליו בעלות. כך, נפתח עולם שלם של סחר ביצירות אומנות, ציוצים בטוויטר, קלפים, פרטי לבוש של אווטארים במטאוורס או כל דבר אחרי שעשוי להיות בעל ערך. אחד התחומים שהושפע באופן משמעותי הוא ענף הספורט. מדוח התחזיות שערכה Deloitte עולה כי תחום מזכרות הספורט עבר שינוי של ממש בזכות ה-NFT, ועל פי ההערכות היקף המסחר בו ב-2022 יהיה כ-2 מיליארד דולר, כפול מהיקפו ב-2021. 

"ל-NFT יש שימושים בכל עולם הדורש הוכחת בעלות", מסביר עמרי ביתן,ראש קבוצת הייעוץ לספורט ב-Deloitte ישראל. "אם הכרנו שימושי בלוקצ'יין של בעלות על נדל"ן, הוכחת טאבו על נכסים, או אספנות של אמנות – הספורט הוא אחד מהתחומים שבהם ה-NFT יתפתח באופן המשמעותי ביותר מכיוון שיש בו את האלמנט של האספנות. כבר כיום יש שוק ער ב'ממורביליה' ובפריטים הקשורים לספורט, ויש כיום נכסים דיגיטליים שונים שאפשר להפעיל עליהם NFT".

על איזה סוג של נכס דיגיטלי ספורטיבי אפשר להפעיל NFT? 

"בהרבה מקרים אלה קטעי וידאו של אירועים או רגעים שבאמצעות ה-NFT אתה יכול לתת עליהם בעלות", מסביר ביתן. "לדוגמה הגול של זידאן בליגת האלופות, סל של לברון ג'יימס או הגול של ערן זהבי בטדי באליפות של הפועל".

עמרי ביתן, ראש קבוצת הייעוץ לספורט, Deloitte ישראל (צילום: אלמוג סוגבקר)
עמרי ביתן, ראש קבוצת הייעוץ לספורט, Deloitte ישראל | צילום: אלמוג סוגבקר

אחת השאלות הגדולות שצצות בכל מה שקשור ב-NFT היא האם יש ערך אמיתי לבעלות על נכס דיגיטלי שזמין בכל מקרה באינטרנט. "ברור שניתן לשאול מה הערך בבעלות על וידאו או קטע תוכן דיגיטלי שבסופו של דבר לכל אחד יש גישה אליו באינטרנט", אומר ביתן. "אך באותה מידה ניתן לשאול גם מה הערך של קלף אספנות, שערכו כאובייקט פיזי הוא אפסי, אבל קיימים קלפים נדירים שנמכרים במיליוני דולרים".

ב-Deloitte מעריכים שעד סוף שנת 2022 יהיו בין 4-5 מיליון אוהדי ספורט ברחבי העולם שירכשו (או יקבלו במתנה) פריט אספנות ספורט מבוסס NFT. זאת, בעיקר בענפי הספורט פופולריים כמו כדורגל, כדורסל, בייסבול, פוטבול והוקי קרח. בהתחשב במאות המיליונים של אוהדי ספורט שיש בעולם המספר נראה נמוך למדי. "כל העולם של ה-NFT הוא ממש בחיתוליו ובתחילת דרכו", מסביר ביתן. "וגם כיום, מספר חובבי הספורט שמוכנים להוציא כסף אמיתי ורציני על מזכרת כזו או אחרת בסופו של דבר מוגבל, ואינו כולל את כלל אוהדי הספורט".

אם אזכור הגול של זהבי בטדי לא היה רמז מספיק גדול, ביתן מרחיב עוד בהתייחסות לקבוצתו האהובה. "בנושא של מתנות או מזכרות זה יכול להיות דווקא מעניין", הוא מציין. "אולי נראה לי מוזר שדווקא אני כעמרי אלך ואקנה קטע NFT ששווה מאות דולרים, אבל אם מישהו יבוא וייתן לי ליום ההולדת נניח בעלות על אותו גול של זהבי שאני מחובר אליו ברמה האישית, זה יהיה עבורי משמעותי ובעל ערך".

החיבור הרגשי הוא כלי משמעותי ביצירת הערך של בעלות על נכס דיגיטלי. לחתיכת פרקט מאולם אוסישקין המיתולוגי או לדשא מקריית אליעזר שאוהדים אוספים אין ערך אמיתי ללא הנוסטלגיה והחיבור להיסטוריה. "יש לנכס מהסוג הזה ערך גם ב-NFT בגלל החיבור הרגשי", מסביר ביתן. "גם אם בסופו של דבר מדובר במשהו שלכאורה נגיש לכולם. מה זה אומר שיש לי זכויות על גול? זה הרי קיים ביוטיוב, וכל אחד יכול לצפות ולהיכנס לראות את זה. זה לא שבאמת יש לי בעלות על העניין – אבל מבחינתי כאוהד, כמישהו שמחובר רגשית לאירוע הזה, להחזיק את הדבר זה כמו מישהו שיש לו פיסת דשא שנלקחה מהאצטדיון ממשחק האליפות".

בול של לברון ג'יימס (צילום: EtiAmmos, shutterstock)
"החיבור הרגשי נותן את הערך". בול של לברון ג'יימס | צילום: EtiAmmos, shutterstock

אותו שער אליפות של ערן זהבי, בדקה ה-92 במשחק האחרון בעונת 2010, שודר בערוץ 'ספורט 1' והזכויות עליו – כמו על רוב אירועי הספורט בעולם – שייכות לגופים המשדרים. מאליה עולה השאלה איך תשתלב יכולת יצירת ה-NFT, והשוק החדש לגמרי שהיא מביאה עמה, בעולם זכויות השידור והבעלות עליהן?

"ההתפתחות המתבקשת והטבעית של זה היא שזה יתחיל להיות בילט אין לתוך חוזי המדיה הקיימים", מסביר ביתן. "לצורך העניין, יכול להיות שמעכשיו ליגת ה-NBA תמכור את זכויות השידור יחד עם הזכות לייצר NFT. יכול להיות גם שמלכתחילה מכירת זכויות השידור תהיה מוגדרת במפורש שהיא אינה כוללת זכות ליצירת NFT מהתוכן, ושהליגה משאירה לעצמה את הזכות לייצא NFT מהתוכן – ואז היא תוכל למכור את זה בעצמה. שתי האפשרויות קיימות, ובשתיהן יינתן ערך מפורש לנושא ה-NFT. זו יצירה של יש מאין – יצרתי איזה שהוא ערך כלכלי בעולם המדיה שלפני כן הוא היה מוטמע בדבר עצמו". 

"בסופו של דבר יש גם מספר סופי לכמות הפריטים שיכולים להיות בעלי ערך" 

תוכן הספורט הקשור ל-NFT לא מתמצה במסגור אירועים ייחודיים ואייקונים. מתפתחת תעשיה של ייצור תוכן ייחודי, כגון ליגות פנטזי (כשכל 'אסימון' מייצג שחקן על פני עונת משחקים), או צירוף של פרשנות והתייחסות מצד הספורטאים לקטעי הווידאו הנמכרים. "אם אנחנו מחפשים את הייחודיות, אפשר לדוגמה לקחת משחק אייקוני של מייקל ג'ורדן ושג'ורדן עצמו יוסיף לו קטעי פרשנות ייחודיים", אומר ביתן. "וכך אנחנו מייצרים משהו שהוא מעבר לנכס הדיגיטלי הבסיסי שהוא יותר ייחודי ולאו דווקא זמין לכולם". 

"בסופו של דבר יש גם מספר סופי לכמות הפריטים שיכולים להיות בעלי ערך", מסביר ביתן. "לא כל משחק או כל גול או כל אירוע יכולים להיות בעלי ערך כדי שיוטבעו ב-NFT. זה צריך להיות משהו ייחודי שמייצר חיבור לבנאדם, שיראה בזה ערך ספציפי. אני שוב מקביל את זה לאמנות – לא כל מי שלוקח בד ומקשקש עליו יוצר משהו בעל ערך של מיליונים"..

NFT בספורט הוא אחד הטרנדים החמים לשנת 2022 לפי דוח התחזיות השנתי שלDeloitte .

השבוע מתקיים אירוע "תחזיות 2022" בו נחשפים הטרנדים החמים בעולמות הטכנולוגיה, המדיה והטלקום. את עיקרי הדו"ח יציג דנקן סטיוארט, דירקטור מחקר עולמי של Deloitte, באירוע שיתקיים בנוכחות שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן ומובילים בתעשייה ובאקוסיסטם.