בתוך שנתיים נדבקו בקורונה קרוב לחצי מיליארד בני אדם, אבל השלכות נפשיות נותרו אצל הרבה יותר. השילוב שבין חשש בריאותי, חוסר ביטחון תעסוקתי, התבודדות ממושכת והיעדר מסגרות לילדים, נותן את אותותיו. התוצאה: עלייה חדה בשיעורי הדיכאון והחרדה, על כל ההשלכות הנובעות מכך. שירותי הרווחה, הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה, שגם בימים כתיקונם מתקשים לעמוד בעומס, קורסים כעת לחלוטין, ואפילו במערך הפרטי קשה מאוד להשיג תור פנוי. על הרקע הזה, אין פלא שאפליקציות מתחום בריאות הנפש הולכות וצוברות תאוצה: Deloitte מזהה את התחום כאחת מהבטחות הצמיחה הגדולות של 2022.
"אנחנו רואים את זה בכל העולם", אומר גל רצקובסקי מ-Deloitte, "אנשים מחפשים דרך נוחה, זמינה וגם זולה שתסייע להם להחזיר את השקט הנפשי, למצוא את הרוגע היומיומי, לקחת אוויר ולהמשיך הלאה. זה יכול להיות תרגול נשימות, מדיטציה, דמיון מודרך או האזנה לסיפור המוקרא בקול מרגיע. תופעה דומה ראינו בתחום אימוני הכושר העצמאיים. בכל אלה, מגוון רחב של אפליקציות חדשות, בדרך כלל במודל של מנויים משלמים, מספק את המענה - והשימוש העולמי מזנק".
רצקובסקי משמש כדירקטור ב-Monitor Deloitte, זרוע הייעוץ האסטרטגי של Deloitte ומוביל את תחום הייעוץ במדעי החיים והבריאות. באחרונה פרסמה Monitor Deloitte ניתוח מיוחד לנושא אפליקציות ה-Well-being ובריאות הנפש, המצביע על מגמה חד משמעית של גידול בהוצאה הכוללת על השימוש באפליקציות הללו: מ-203 מיליון דולר ב-2019 ל-269 מיליון ב-2020, ולתחזית של 372 מיליון ב-2021 (המחקר נערך ופורסם טרם הסתיימה השנה) ו-491 מיליון ב-2022. קרוב לחצי מיליארד דולר.
עוד עולה מהדוח כי 800 מיליון בני אדם - כ-11 אחוז מהאנושות - חיים עם מצוקות ברמות שונות בתחום בריאות הנפש. הקורונה, כצפוי, הביאה להקצנה משמעותית: כשניים מכל חמישה אמריקאים דיווחו על סימפטומים של חרדה ודיכאון בתקופה שמיוני 2020 עד מרץ 2021. מדובר בתופעה גורפת, חוצה גיל, מצב סוציו-אקונומי וגיאוגרפיה, והיא בהחלט לא מערבית בלבד: בסין, שבה שירותי בריאות הנפש ידועים כדלים ביחס לגודל האוכלוסייה, ההוצאה על אפליקציות מהסוג זינקה ביותר מ-60 אחוז בחודש הראשון של המגפה.
השלמה לטיפול הפרונטלי
כיום ישנן כ-20 אלף אפליקציות להיבטים שונים בתחום בריאות הנפש. הפופולריות שבהן הן Calm ו-Headspace המסייעות בעיקר במיינדפולנס ומדיטציה ומספקות כלים שונים להפחתת המתח ורמות החרדה. מודל אחר הוא פיתוח פיצ'רים לטובת שיתופי פעולה עם אפליקציות גדולות ומוכרות, במטרה להגיע במהירות לתפוצה רחבה. גל רצקובסקי מציג מודל שלישי: אפליקציות שמטרתן לסייע למטפלת או המטפל בניטור המצב הנפשי בכל ימות השבוע. בהקשר זה מציין רצקובסקי כדוגמה את השירות של אשפוז פסיכיאטרי בבית של בית החולים הווירטואלי שיבא ביונד ואת פלטפורמת GGtude הישראלית.
"התחום הזה עדיין בחיתוליו, בעולם בכלל ובישראל בפרט", אומר רצקובסקיומציין כדגומא את פלטפורמת GGtude הישראלית. "עם זאת, מחקרים ראשונים בעולם כבר מראים את האפקטיביות שלו. מי שזקוק בקביעות, בתור מצב כרוני, לסיוע פסיכולוגי או פסיכיאטרי, האפליקציות לא יוכלו להחליף זאת עבורו. אבל הן בהחלט יכולות לבוא כגישור והשלמה לטיפול".
בראייה רחבה יותר, אפליקציות בריאות הנפש הן חלק ממערך הרפואה המונעת שהולכת וקונה לה אחיזה. המחשבה כיום, הן בראי הפרט והן בראי המערכת העמוסה, היא לא לחכות למצב גופני או נפשי המחייב התערבות מקצועית או אשפוז, אלא לנסות למנוע מצבים מראש - דרך בדיקות תקופתיות ואורח חיים בריא ושלו יותר - ולאתר הידרדרות מוקדם ככל שניתן. מגמה משלימה היא עליית אשפוזי הבית ונושא הטלמדיסין, שבמשך שנים דיברו עליהם כעתיד הרפואה, ובקורונה הם הוכיחו היתכנות ונחיצות.
מספירת צעדים ועד בדיקת שתן אוטומטית
ה-Digital Health בכללותו הוא אחד הטרנדים החזקים שצופה Deloitte ל-2022, ובישראל הוא קריטי על רקע המחסור במיטות אשפוז לצד העלייה בתוחלת החיים. טרנדים נוספים שזוהו במדעי החיים והבריאות: הטכנולוגיות הלבישות - מחיישנים לניטור דופק, לחץ דם ורמות חמצן ועד שעונים חכמים לספירת צעדים, ואפילו מחקר בסטנפורד על אסלה חכמה שמבצעת בדיקות שתן וצואה על בסיס יומיומי; ושימוש בבינה מלאכותית ובאלגוריתמי למידה עמוקה לפיתוח תרופות ולעריכת ניסויים קליניים.
למגמות מהסוג הזה, מעיר רצקובסקי, יש אימפקט רחב ומצטבר, ולעיתים אף בכיוונים שלא נחזו בתחילת הדרך. במובן מסוים, הן עשויות לשנות את מודל שירותי הרפואה כפי שהכרנו אותו, עם עוד ספקים שנכנסים לתמונה ואפקט משבש (Disruptive) למקצועות כאלה ואחרים. קריטי לוודא שהכיוון הוא לא הקצנה נוספת בפערים באיכות השירותים הנגישים לאוכלוסיות השונות. עם זאת, לפחות ביחס לאפליקציות בריאות הנפש, המחקרים בארצות-הברית הציגו השפעה חיובית דווקא על אוכלוסיות מוחלשות שהשירות האנושי פחות זמין עבורן. נראה שכל עוד מדובר במכשיר בסיסי כמו סמארטפון ובדמי מינוי סבירים, מדובר בפתרון משביע רצון.
Digital Health הוא אחד הטרנדים החמים לשנת 2022 לפי דוח התחזיות השנתי שלDeloitte .
השבוע מתקיים אירוע "תחזיות 2022" בו נחשפים הטרנדים החמים בעולמות הטכנולוגיה, המדיה והטלקום. את עיקרי הדו"ח יציג דנקן סטיוארט, דירקטור מחקר עולמי של Deloitte, באירוע שיתקיים בנוכחות שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן ומובילים בתעשייה ובאקוסיסטם.