חוות שרתים. אילוסטרציה (צילום: shutterstock_1696920283)
צילום: shutterstock_1696920283

לרוב, דור חדש של תשתיות או פרוטוקול תקשורת עובר מתחת לרדאר של הקהל הרחב, גם אם מדובר בשיפור מהפכני ממש. כזכור, לא זה היה גורלו של ה-G5 בסלולר, מאחר ופראנויה בלתי מבוססת גרמה לחששות בקרב חלק מהציבור מפני הטכנולוגיה, שהציעה קפיצת מדרגה משמעותית בהשוואה לדור הרביעי במהירות הגבוהה עשרות מונים, עם השהיה (Latency) נמוכה עד כדי פי 10 - וקיבולת גבוהה עד פי 1000.

במקביל, וממש בשקט גם בלי להשוות להמולת החשש מה-G5, הדור החדש של רשתות תקשורת אלחוטיות WiFi-6 הולך ומתפשט. על פי הערכת Deloitte, בשנה הקרובה יימכרו כ-2.5 מיליארד מכשירים מבוססי WiFi-6 -  מיליארד יותר מאשר מכשירים עם קישוריות 5G.

באילו מכשירים? באילו לא. ה-WiFi-6 צפוי להיות מוטמע במגוון רחב מאד של מכשירי קצה, שיוכלו לנצל את היכולות המשופרות שלו. מדובר במכשירים המיועדים לצרכן הפרטי ולשוק העסקי כאחד, החל מסמארטפונים וטאבלטים, מכשירים ביתיים חכמים כמו טלוויזיות ומצלמות ועד לסנסורים ספציפיים המיועדים למפעל החכם.

הן המגזר העסקי והן הפרטי ינצלו את התכונות החדשות של WiFi-6, הכוללות מהירות גבוהה משמעותית ויכולת של תיעדוף חכם בין משתמשי קצה, שלא מפריעים זה לזה. במונחים ביתיים, אם הילד מוריד משחק כבד לאקס בוקס, זה לא יפריע לאימו לצפות בסדרה בנטפליקס ברזולוציה של K4.

Deloitte ערכה סקר בקרב הקהל המקצועי – 437 מנהלי תקשורת מארגונים בגדלים שונים מכל העולם – ובו התברר שאנשי המקצוע סבורים כי הבסיס לתקשורת הארגונית בעתיד יהיה מבוסס על שתי הטכנולוגיות הללו, שיחיו זו לצד זו. מהסקר עולה כי ההשקעה בתשתיות תקשורת תתחלק פחות או יותר שווה בשווה בין WiFi-6 ובין 5G.

שלי תשובה (צילום: אלמוג סוגבקר)
שלי תשובה, שותף ומוביל מגזר הטכנולוגיה, טלקום ומדיה ב-Deloitte|צילום: אלמוג סוגבקר

הרציונל מאחורי השיקולים שלהם ברור: לא רק שלשתי הטכנולוגיות יש הרבה מהמשותף, הרי שבניגוד לדורות הקודמים של טכנולוגיות אלחוטיות, ה-WiFi-6 וה-5G תוכננו לעבוד זו לצד זו. גופי התקינה אף מנסים לבנות את התקנים העתידיים באופן שיאפשרו אינטגרציה של שתי הטכנולוגיות, דבר שיוכל לשפר באופן משמעותי את יחסי העלות/תועלת של ההשקעה הכוללת ברשת ולייצר יכולת נדידה (Roaming) מובנית בין הרשתות. שתיהן גם מאפשרות קיבולת, נפחי מידע גדולים ומהירות תעבורה גבוהה יותר, וזאת לצד השהיה נמוכה יותר.

במקביל, טכנולוגיות  אלו גם משלימות זו את זו. WiFi-6, בדומה לחבריו הוותיקים יותר בסדרה, מיועד בעיקר לטווחים קצרים ולכיסוי תוך מבני בבתים ובעסקים, בעוד הטכנולוגיה הסלולרית רלוונטית לשטחים רחבים יותר או מול נקודות קצה ניידות.

המחקר מראה באופן מובהק כי שתי הטכנולוגיות נמצאות גבוה מאד בתיעדוף האסטרטגי של מנהלי הרשתות. כשני שלישים מהם ציינו את ה-WiFi-6 כאחד משלוש טכנולוגיות האלחוט הקריטיות עבור הארגון שלהם בשנים הקרובות - וכשלושה רבעים ציינו את ה-5G.

עוד התגלה במחקר של Deloitte כי מספר ניסויי ההתקנה של מערכי WiFi-6 גבוה יותר מאשר פריקטי פיילוט מבוססי 5G. בין הסיבות לכך ניתן למנות את העלות הנמוכה יותר של מכשירי קצה מבוססי WiFi-6, כמו גם העובדה שהטכנולוגיה פועלת בתדרי Unlicensed, ולכן אין צורך ברכישתם, דבר שנדרש כאשר מנסים לבנות רשת פרטית מבוססת 5G.

אחד מיתרונות ה-WiFi-6 הינו קלות ההתקנה וההטמעה. רשתות WiFi נפוצות מאד כיום הן בבתים והן בעסקים. מאחר והטכנולוגיה תומכת בהתאמה לאחור (Backward Compatibility) ניתן פשוט להחליף את הנתבים בלי צורך להחליף מייד את כל מכשירי הקצה.

ויתרה מכך, השכיחות הגבוהה של טכנולוגיית ה-WiFi יוצרת מצב בו למחלקות ה-IT הארגוניות ידע וניסיון רב בשימוש בטכנולוגיה. מאידך, טכנולוגיית הסלולר טופלו עד היום כמעט אך ורק על ידי מחלקות ההנדסה של ספקי השירות הסלולריים. ולכן, עבור מנהלי הרשת הארגונית, היכולת הייחודית של טכנולוגיית ה-5G לספק Network Slicing עבור ארגון או קמפוס אינה טריוויאלית. ישנה עקומת למידה והטמעה מתבקשת והם יידרשו להשלים את פערי הידע - וכנראה גם לעבוד בשיתוף פעולה עם ספקי השירות הסלולרי - כדי להטמיע אותה בהצלחה בארגון.

הדבר הברור ביותר שעולה מסקר מנהלי הרשתות של Deloitte הוא כי התשתיות האלחוטיות הן הבסיס ליישום חדשנות בחלק ניכר מהארגונים שנשאלו, לרבות היכולת לנצל באופן מיטבי טכנולוגיות IoT, AI ו-Edge Computing. עוד מתברר עד כמה חשוב להתאים את הטכנולוגיה האלחוטית לתרחישי השימוש השונים, כאשר בחלק מהמקרים (כדוגמת, רובוטיקה בתעשייה או רכבים אוטונומיים), רק שילוב של שתי הטכנולוגיות ייתן את המענה המתאים ביותר.


Wifi6 הוא אחד הטרנדים החמים לשנת 2022 לפי דו"ח התחזיות השנתי שלDeloitte .

בשבוע הבא יערך אירוע "תחזיות 2022" בו יחשפו הטרנדים החמים בעולמות הטכנולוגיה, המדיה והטלקום. את עיקרי הדו"ח יציג דנקן סטיוארט, דירקטור מחקר עולמי של Deloitte, באירוע שיתקיים בנוכחות שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן ומובילים בתעשייה ובאקוסיסטם.