המעבר לענן הופך את החיים הארגוניים לפשוטים בהרבה. אם ניקח תהליך קלאסי של אפיון, רכש והתקנת שרתים בדאטה סנטר המקומי, הרי שבענן הציבורי הוא יכול להתקצר מחודשים ארוכים לדקות עד שעות ספורות. אבל מאחורי הפשטות הזאת יש קאץ' והקאץ' הזה מגיע עם תג מחיר.

נהנים מהתכנים של המומחים של Deloitte? רוצים להשפיע על התכנים הבאים? לחצו כאן

 

"עם כל כמה שזה קל ונוח - ואולי דווקא בגלל זה - אנחנו רואים ארגונים שמסתבכים", אומר איתן יורמן, מוביל פרקטיקת הענן ב-Deloitte. "הם נכנסים לסיפור שלא במחשבה תחילה. בלי תכנון ואסטרטגיה, בלי מודל הפעלה ויד מכוונת, בלי תהליך סדור למעקב אחר העלויות". מתברר שדווקא הקלות שבהרמת עוד סביבות ועוד שרתים היא שמביאה ליתירות של סביבות יקרות וכבדות. בארגונים גדולים אפשר בקלות ללכת לאיבוד בסבך: איזו סביבה שייכת לאיזו חטיבה? עד כמה הקפידו על יעילות? והאם בכלל צריך את כל זה?

"יש היום ארגונים שמוציאים למעלה ממיליון דולר בחודש על השימוש בענן. הם יכולים לחסוך בקלות עשרות רבות של אחוזים, וזאת מבלי לוותר על האיכות ועל כל מה שחיוני עבורם". איך עושים את זה? יורמן מזכיר כמה כלים ומתודולוגיות שמשתלם מאוד להכיר:  

Cost Optimization

במודלים של תשלום על פי צריכה (Pay as you go), החשבוניות מסובכות מאוד ויכולות להגיע עד מיליוני שורות. כל מי שנתקל בהן יודע שבן אנוש לא יכול לקרוא אותן (ולמותר לציין) להבין אותן. אבל יש כיום מערכות שמתממשקות למערכת החיוב מול ספקית שירותי הענן כדי לנטר את החשבון בזמן אמת ולראות על מה יוצא הכסף. זה לא נגמר שם: מערכות מתקדמות מסוג זה מצרפות גם המלצה כיצד ניתן לחסוך; למשל: צמצום גודל השרתים שאינם בניצולת נכונה, כיבוי שרתים שאינם מנוצלים כלל, ויתור על שרתים ספציפיים שאינם מנוצלים. חלק מהמערכות אף מבצעות את הפעולה באופן אוטונומי או בלחיצת כפתור.

רוצים לשמוע עוד מהמומחים של Deloitte? לחצו כאן

ספקיות הענן מציעות כלים שכאלה כחלק מסל השירותים, שכן יש להן אינטרס מובהק שהלקוח יתייעל ויישאר איתן. יש גם מודולים חיצוניים לניהול Multi cloud רוחבי, כגון ITOM ((IT Operations Management ו-Cloud Spend Optimization של ServiceNow. אלה מציגים תמונה כוללת של ניצול העננים השונים וכן drill down לכל אחד מהם, הן מבחינת התשתית (IaaS) והן בשירותים המנוהלים. וגם כאן, לצד הניטור והניתוח, נקבל המלצות מעשיות לניצול אופטימלי יותר, שיובילו לחסכון של עשרות אחוזים.  

"יש היום ארגונים שמוציאים למעלה ממיליון דולר בחודש על השימוש בענן. הם יכולים לחסוך בקלות עשרות רבות של אחוזים, וזאת מבלי לוותר על האיכות ועל כל מה שחיוני עבורם"

כמובן, חשוב לזכור ולנצל את שיטות החיוב המוזלות, אם זה Reserved Instance - הנחה מספקיות שירותי הענן תמורת התחייבות להפעלה רציפה של שרתים לשנה או יותר (Volume discount), ואם זה Auto Scaling - הרמה או הורדה של שרתים בזמן אמת לפי צורך ובהתאם לחוקים מוגדרים. במקרה של עומס חריג הצפוי מראש -  למשל באתרי איקומרס סביב הסיילים של נובמבר - אפשר להגדיר כלל לפיו בשעה נתונה ייפתחו אוטומטית עוד שרתים רבים, ובגמר האירוע ייכבו, או העלאה והורדה של שרתים בהתאם לביקוש בזמן אמת. 

כמה זה חוסך לנו?

"כדי לסבר את האוזן, אתן דוגמא להיקף החסכון האפשרי באחת מהחברות שליוויתי", מספר יורמן. "זיהינו פוטנציאל לשיפור והתייעלות באיזור השימוש בענן. סייענו להם לעדכן את ארכיטקטורת הפתרון בענן, ובמקביל עזרנו להם להטמיע טכנולוגיית ענן חדשנית יותר. התוצאות לא איחרו לבוא: הוצאות הענן החודשיות נחתכו ב 75%(!) ובשווי כספי של עשרות אלפי דולרים בחודש. תעשו אתם את המתמטיקה כמה זה יוצא בשנה, או חמש".       

"אם משווים בין הקצוות - בין ארגון שלא מיישם כלל את הכלים והעקרונות לבין מי שמקפיד עליהם - הפערים יכולים להגיע עד 80%-70%. ברור שאין אדישות מוחלטת, בטח לא בארגונים גדולים, וספקיות הענן עצמן מלוות ומשתדלות לתת פידבק כבר מתחילת הדרך. ועדיין, עם הכלים המתאימים והמתודולוגיות הנכונות, ניתן בקלות להגדיל את השליטה והבקרה, להתאים את קצבי השימוש והשירותים השונים, ליהנות מההנחות שמציעות הספקיות ולהוזיל דרמטית את העלויות. הניטור והמעקב יכולים גם להוביל לחישוב מסלול מחדש באשר לחלוקת ההשקעה והתפוקות בתוך הארגון".  

איתן יורמן
איתן יורמן, מוביל פרקטיקת הענן ב-Deloitte

והנה עוד משהו שאפשר להשיג: קפיצה פתאומית בניצול הענן, שתגרום למערכת להרים דגל, עשויה להעיד על מתקפת סייבר ולאפשר לבלום אותה בשלב מוקדם (או שמפתח הדליק בטעות "סביבת ענן" כבדה במיוחד).    

מנטליות של On prem

לפי יורמן, מנטליות ה On prem היא, ככל הנראה החסם המרכזי בדרך להתייעלות בניצול הענן: המנטליות של מי שלא "נולד" לתוך זה. "כשהדאטה סנטר בחצר הלקוח, כשממילא משלמים על נדל"ן, חשמל ותמיכה ומכניסים בתחשיב השנתי תקלות והחלפות שכנראה יידרשו, פחות שמים לב להיקף השימוש בפועל או לשיטות חיוב שונות שניתן ליישם. כך רואים ארגונים ענניים שעדיין מבצעים תחשיב שנתי של ה storage, מגיעים נניח לצפי של 1 פטה-בייט וקונים מראש 1.3. זה לא מעט, ובחודשים הבאים הם ישלמו על זה סתם. במקום זה, אפשר להגדיל את נפח ה Storage תוך דקות רק כשבאמת צריך".  

לשלם כדי לחסוך

במבט צופה פני עתיד אומר יורמן: "אין חודש שלא יוצאים בו פיצ'רים חדשים של הספקיות, והכיוון ברור: שירותים אוטומטיים יותר, מנוהלים יותר, יעילים יותר אנרגטית - וגם זולים יותר ללקוחות. במקביל, הולכים ומשתכללים כלי האופטימיזציה שמאפשרים לארגונים לראות את המערכות ב-360 מעלות ולהוביל את תהליכי ה-FinOps בצורה מיטבית. המרכיבים הענניים מאפשרים לתייג חטיבות, יחידות ושירותי ענן שונים וכך ניתן להריץ תהליכים אוטומטיים שיבצעו אופטימיזציה לסביבות הענן באופן שוטף וללא סכנת טעויות אנוש. כל זה מאפשר גרנולריות (ראיית עומק "כירורגית") רבה יותר בדרך למימוש מהלכי חיסכון נוספים. ברור שלטווח קצר, לכל כלי כזה יש עלות, אבל היא כאין וכאפס לעומת ההוצאה שתפחת. צריך לשלם כדי לחסוך".