חוות שרתים. אילוסטרציה (צילום: shutterstock_1696920283)
צילום: shutterstock_1696920283

הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מואץ. בעידן שבו מדברים על מציאות רבודה ועל יצירת מרחב וירטואלי שיאפשר עבודה או גישה לכל הנכסים הדיגיטליים מכל מקום בעולם, התלות בטכנולוגיית הענן הופכת לגדולה מתמיד.

התפתחות הענן יצרה אינסוף אפשרויות להתפתחות טכנולוגיות חדשות שישנה באופן מהותי את האופן שבו אנחנו תופסים את המרחב. האופן שבו פועלים הארגונים ותפיסת העבודה משתנים באופן מוחלט.

''האפשרות להשתמש ב-Resource של הענן ובקישוריות בין חוות השרתים יחד עם הגמישות בניצול המשאבים, בהתאם לשימוש, היא המהפכה האמיתית בתחום", מכריז איתן יורמן, מנהל תחום הענן בדלויט ישראל. "היא זו שמסייעת לקדם סטארט-אפים שונים ומיזמים פורצי דרך כמעט בכל תחום''.

יורמן מציג את השינויים והתמורות המתחוללים סביב השימוש בענן, כמחולל תהליכים משמעותיים במיוחד. "אנו נמצאים כיום בעיצומה של תקופת הקורונה, שהובילה לשינויים רבים כשאת חלקם נאלצנו לעשות באופן כפוי ואת חלקם עשינו בשמחה", מסביר יורמן. "המציאות הזו מודעות טובה יותר לטכנולוגיות שנמצאות מאחורי הקלעים, שעושות שימוש בשירותי הענן במטרה לשפר את איכות החיים שלנו''.

אין דוגמה טובה יותר להמחיש את חשיבות הענן בעידן הנוכחי מאשר השימוש בפלטפורמה של ZOOM. "'אם עד הקורונה מדובר היה בחברה שהלכה והתפתחה בגרף סטנדרטי, הרי שהמגפה הובילה לגידול מטורף בפגישות וירטואליות", הוא מציין.

איתן יורמן
איתן יורמן

המניה של החברה נסקה לשמיים והיום הפלטפורמה הפכה להיות חלק אינטגרלי בשגרה היומיומית בבית, בלימודים ובעבודה. הזינוק החד בשימוש יצר גם אתגרים, השרתים של החברה היו צריכים להיות מספיק חזקים כדי לא לקרוס גם בשימוש נרחב. "עד לפני 20-15 שנה הטכנולוגיה של חברות כאלה התבססה בעיקר על השרתים במשרד", מסביר יורמן. "במצב כזה כשכמות הצרכנים גדלה בצורה אקספוננציאלית, היא לא הייתה עומדת בעומסים. רק בזכות יכולות הענן, יכלה חברה כמו זום לצמוח בצורה כזו. הגדלת הקיבולת מאפשרת מרחב תמרון רחב היקף לחברות השונות בעולמות הדיגיטליים''.

יכולות הענן הגמיש מאפשרת לחברה לפעול בצורה מודולרית. "חברה יכולה לנהל בצורה נכונה את כמות השרתים הפועלים בכל רגע נתון ולהתאים את השימוש בהתאם לצורך", הוא מדגיש. "זהו הבסיס לטכנולוגיה מתפתחת, שעתידה רק ללכת ולהשתכלל בשנים הבאות''.

העתיד כבר כאן: על הקשר שבין בינה מלאכותית לשירותי ענן

מירוץ החימוש למטאוורס והתפתחות המרחב הווירטואלי לא יכול היה להתקיים ללא החידושים המרתקים בשירותי הענן  וליכולת להסתמך יותר על מחשבי קצה (Edge computing). "זה יביא את שירותי הענן למקום בו הם הכי נחוצים", חוזה יורמן. "היכולות הללו יהיו משולבות עם בינה מלאכותית (AI) וחומרה ייעודית. המכשור והפתרונות המתוחכמים זמינים כבר היום ותומכים במגוון רחב של שירותים, כמו קומפיוטר ויז'ן, ניתוח נתונים ולמידה עמוקה (Deep learning)".

יורמן מבהיר שלמרות היכולת להסתמך על מחשבי קצה ועל מיקרו דאטה סנטרים עדיין יהיה צורך בחוות שרתים בענן, אך בעידן של מכשור לביש ומוצרי IOT הם יאפשרו "שימוש יעיל יותר ברוחב הפס, עמידות גבוהה יותר כנגד קישוריות דלה ובלתי אמינה, ותמיכה במקרים של שימוש בזמני השהייה נמוכים (low-battery) וזמני תגובה מהירים".

הענן מאפשר גם לקדם תהליכים ארגוניים והחלטות עסקיות מכריעות. ''ארגונים או סטארט-אפים אשר בנויים על בסיס סיבים בטכנולוגיית ענן, יכולים לפעול בזריזות וגמישות בכל קצוות הארגון'', מוסיף יורמן. ''היכולת הזו מאפשרת לאותם ארגונים לנהל מנוע חדשנות ארגוני. לדוגמה, ארגונים שאימצו לחיקם טרנספורמציית ענן יכולים ליהנות מפעילות IT ריאקטיבית למשל לטובת צרכי סייבר, לפעילות חיזוי על בסיס דאטה קיימת, ולקבלת החלטות מהירות ומבוססות שוק''.

ניכר כי יכולות ההתרחבות של שירותי הענן עתידות להמשיך ולהשתכלל בקצב מואץ ולספק פתרונות לכל הדרישות, מעולמות ה-WEB 3.0 ה-NFT's ועד לשיחות וידאו ושירותי סטרימינג לפי דרישה. ספקי הענן מתחברים לשירותים הללו ומבינים את הצרכים האינטרנטיים שלנו בצורה טובה יותר. כך או כך, יהיה מרתק לראות כיצד זירת המטאוורס המתהווה תתממשק יחד עם שירותי הענן, שעשויים לגדל עימן טכנולוגיות חדשות הדורשות כוח עיבוד ותקשורת חזקים יותר.

למפת הפתרונות של Deloitte בתחום הענן > לחצו כאן