הנה עובדה מפתיעה: במה שנוגע לארגוני אנטרפרייז, הסטארט-אפ ניישן רק מתחילה לגלות את הענן. באיחור בולט ביחס למדינות המתקדמות, הארגונים הישראליים בסקטורים המסורתיים - משרדי ממשלה, פיננסים, ביטוח ואפילו ביטחון - מתחילים את הטרנספורמציה לענן. בהדרגה, הם מגלים את השירותים המובְנים שמגיעים עם הענן ואת השינויים שהוא מאפשר. אחד המעניינים שבהם הוא היכולת לבצע אוטומציה לא רק לתהליכים העסקיים בארגון, אלא גם לתהליכי ה-IT.

האוטומציה, שכבר טבועה עמוק ב-Onboarding, בממשקי הלקוחות ובאירועים עסקיים מובהקים, נכנסת עכשיו ל-Backend. לתשתית שמאחורי הקלעים. היא יכולה למשל לייתר את התהליך הידני הממושך הכרוך בהקמה וקונפיגורציה של שרתים. הרבה מזה קשור לכלים וליכולות שמציעות ספקיות הענן. חשוב להכיר אותם ולדעת כיצד להשתמש בהם, כדי להגיע לניצול של מלוא הפוטנציאל הענני שכבר נמצא בידי הארגון.

"אוטומציה של תהליכי IT איננה עיקרון חדש", אומרת מירב הכרי, שותפה בפרקטיקת הענן (Cloud Transformation Practice) ב- Deloitteישראל. "זה מלווה אותנו ברמה מסוימת כבר שנים ומתאפשר גם בתשתיות הנמצאות בחצרות הלקוח (On-premises). אבל ההגירה לענן, שמרחיבה באופן גורף את סל השירותים המוכנים והזמינים עבורנו - למשל, תבניות אשר מייתרות כתיבת קוד מחדש - נותנת לכך דחיפה משמעותית. זה מתחבר לעבודה בקוד פתוח, לפתרונות יעילים וחסכוניים כמו No code שיכול לרוץ שוב ושוב או שירותי Infrastructure as Code (IaC) לבניית תשתיות חדשות".     

מירב היכרי, שותפה בפרקטיקת הענן, Deloitte ישראל  (צילום: שיווק)
מירב היכרי, שותפה בפרקטיקת הענן, Deloitte ישראל | צילום: שיווק

למה זה כל כך חשוב? התשובה קשורה גם לשוק העבודה ולמלחמה על כל טאלנט. "יש מחסור גדול במהנדסים ואנשי תוכנה", מזכירה הכרי, "וכמעט כל ארגון היום נאבק על הגיוס והשימור של הטאלנטים הטכנולוגיים. היכולת למקד את המשאבים המצומצמים והיקרים האלה במתן ערך עסקי מועילה לארגון משני היבטים: פעם אחת, זה עוזר למשוך אותם, נותן להם עניין ואתגר, מקרב אותם לליבה העסקית ופוטר אותם מהעיסוק השוטף והקצת רוטיני של ניהול תשתיות ידני, למשל. פעם שנייה, זה מאפשר למקד אותם היכן שאין להם תחליף - באופטימיזציה, בחדשנות ובמה שמביא ערך ממשי להשגת היעדים העסקיים והאסטרטגיים של הארגון".

התייעלות של עשרות אחוזים

לטרנספורמציה הדיגיטלית בישראל, שהואצה בימי הקורונה, צפויה מקפצה נוספת בעקבות פרויקט נימבוס להעברת משרדי הממשלה למחשוב ענן, ועם הקמתם של דאטה סנטרים ישראליים מטעם ענקיות הטכנולוגיה ושירותי הענן העולמיות. הכרי צופה שבמקביל, נראה גם שינוי תפיסתי נרחב ביחס ל-IT.

ה-ROI בתהליכים המדוברים הוא משתלם במיוחד: בסקר שערכה Deloitte בקרב CIOs, מהנדסים ואנשי IT בכירים בעולם, 74% ציינו שאוטומציה סייעה לשפר את יעילות היחידה הטכנולוגית. 59% דיווחו שאוטומציה בתהליכים טכנולוגיים הביאה לחיסכון של עד 30% בהוצאות הטכנולוגיה של הארגון, מה שמאפשר להסיט משאבים ותקציבים לתמיכה ביעדים עסקיים אסטרטגיים. 95% סברו שנכון לקדם תהליכי אוטומציה, ו-21% ציינו כי הדבר נמצא מבחינתם בעדיפות גבוהה.

ארגונים מובילים, שכבר עשו את קפיצת המדרגה באוטומציה ב-IT, משלבים גם שיטות אנליטיקה מתקדמות של Machine Learning וחיזוי כדי לשפר את האוטומציה ולחזות שיבושים (Disruption) בתהליכים טכנולוגיים הכרוכים בה. כיום אף מפותחים שירותי PaaS החותרים לאופטימיזציה בתהליכי תפעול IT שגרתיים.

אחד הארגונים המובילים בתחום הוא Capital One Bank, שכבר ב-2015 החל את המעבר לענן. הכרי מספרת כי לצוות ה-IT של הבנק היה ברור שתהליכי ניהול התשתיות צריכים להשתנות משמעותית באמצעות אוטומציה ושימוש בשירותים ללא שרתים (Serverless). המעבר חייב גם שינוי בתהליכי הניטור והבקרה על ה-IT. אחת ההשפעות המשמעותיות שהבנק דיווח עליהן היא הפיכתו למגנט לטאלנטים טכנולוגיים - כאלו שחלמו לפתור בעיות מורכבות, ולא לעסוק רק בתהליכים רוטיניים וביורוקרטיים.  ארגון פיננסי מוביל אחר בארצות-הברית שנקט גישה דומה דיווח כי השינוי שיפר במידה ניכרת את ביצועי התשתיות ואת ה-Uptime של המערכות.

לחשוב בגדול, להתחיל בקטן

במסגרת עבודתה ב-Deloitte מלווה הכרי תהליכים כאלה בארגונים מכל סדר גודל, והם תמיד כרוכים בשינוי של מודל ההפעלה. היא מעידה שכמו בכל שינוי ארגוני, זה לא קורה בלי התנגדויות, אם מצד אנשי ה-IT שלא תמיד ששים לוותר על השליטה הבלעדית בקוד, ואם מצד עובדים ותיקים שלא בהכרח נלהבים לעסוק בצד הזה. "כמו כל דבר, גם פה אנחנו ממליצים לחשוב בגדול אבל להתחיל בקטן, עם צוות ייעודי שמקדם את תהליכי האוטומציה לצורך הוכחת הערך והיתרונות".

זה גם לא מגיע באפס סיכונים: טעות שעשית פעם אחת עלולה להשתרש. משום כך, מדובר במיומנויות ענן שהצוותים חייבים לרכוש כחלק מהטרנספורמציה, שבהחלט לא קורית תוך יום או שבוע. "שינוי צריך לנהל, אין ספק. אבל אם לא נעשה דבר, נאבד את האנשים הטובים ונישאר טכנולוגית מאחור". כך או אחרת, ברור לה כי השאלה שרווחה בארגונים עד לפני שנתיים-שלוש - האם כדאי לעבור לענן - אינה רלוונטית עוד. השאלה היא איך עושים את זה נכון, תוך ניהול השינוי הארגוני והשגת תוצאות וערך עסקי.

לפתרונות ומידע נוסף על אוטומציה וסביבת ענן לחצו כאן