6 - רפואה דיגיטלית (צילום: shutterstock By everything possible)
צילום: shutterstock By everything possible

שירותי הבריאות עוברים אבולוציה מואצת, והרבה מזה בזכות הטכנולוגיה. אבל תנאי מוקדם להטמעת טכנולוגיות קצה הוא טיב התשתית שעליה הן נשענות. וכאן מתמודדים מנהלי ה-IT בעולמות ה-Healthcare עם מערכות לגאסי מיושנות, עם פלטפורמות שנבנו טלאי על טלאי ואינן מסוגלות לדבר זו עם זו ועם חסמים נוספים שמונעים את הגמישות והמיידיות הנדרשות, ובפרט כשמדובר ביישומי AI ואנליטיקות דאטה מתקדמות. איך מרבעים את המעגל? מקרה בוחן מעניין אפשר למצוא בטרנספורמציית ה-IT הנרחבת שביצעה באחרונה קופת חולים מאוחדת יחד עם Deloitte.

עוד לפני הטכנולוגיה נדרש שינוי תפיסתי. ואכן, היה זה הסעיף הראשון באג'נדה של קטי בר שלום עם מינויה למנמ"רית (מנהלת מערכות המידע) מאוחדת. "אגף טכנולוגיית מידע היה גוף מצוין ויעיל, אבל החלטנו להפוך אותו גם למוביל. לעבור מסטטוס של נותני שירות ותמיכה למשתמשי הקצה בארגון, לשותף מרכזי בליבה העסקית ובהתוויית האסטרטגיה הארגונית". הרוח הגבית למהלך הגיעה ממקום לא צפוי: מגפה עולמית של פעם במאה שנה.

"הקורונה הייתה קריאת השכמה לחשיבות הרפואה הדיגיטלית שדיברנו עליה שנים, לטלמדיסין, ליכולת לבצע פעולות באופן עצמאי ואוטונומי, לעניין השליטה והבקרה ולתקשורת בין המערכות. עם בוא החיסונים ראו את ה-IT מרים מערכות מעכשיו לעכשיו - לא הייתי מוכנה לשמוע על טבלאות אקסל - והאסימון נפל. אז נסללה הדרך למנהלי מערכות המידע בכלל ובמאוחדת בפרט - וצריך לתת כאן מילה טובה למנכ"לית היוצאת שלנו סיגל רגב-רוזנברג, שקלטה מיד את העניין וגיבתה אותנו, לאורך שנים, בכל צורך עם הבנה ואורך נשימה - לקחת את המושכות לידיים. לקצץ בביורוקרטיות. פה ושם גם לשחוט פרות קדושות".  

בר שלום יצאה לדרך עם המון תוכניות גדולות לשינוי פני השירות הרפואי. אבל המכשול העיקרי עדיין לא הוסר: "הסתכלנו לעצמנו בעיניים והבנו שהמערכת שלנו מיושנת. היא לא באמת מאפשרת להוסיף שירותים בקצב הנדרש, לדלוור מהר, למכור חדשנות שתהלום את המותג הרפואי". כמתכנתת בעברה, היא הבינה היטב את המשמעות של נטישת המערכות הקיימות וכתיבה של הכול מאפס, אבל גם את השכתוב הסיזיפי ששוב ייראה טלאי על טלאי. היא חיפשה מערכות מן המוכן בארה"ב וב-NHS הבריטי, ועד מהרה הבינה שלשוק אין מה להציע לה. בקורונה פנה אליה מכר ותיק - אייל גולדברג, מוביל תחום אסטרטגיית ה-IT ב-Deloitte ישראל - ושאל אם יש צורך בסיוע. הוא התפרץ לדלת פתוחה.       

ניתוח מעקפים

התשתית שחיכתה לצוות של גולדברג אכן הייתה מיושנת: ארכיטקטורה מבוססת מיינפריים מזמנים עברו ובלי דאטה בייס מרכזי, אפילו לא סיטריקס, עם רשת איטית וחודש שנדרש לכל הורדת גרסה מתחנה לתחנה (כתלות באיקטוב/הפעלה של כל משתמשי הקצה). הדרישות, ביחס הפוך לבעיות, היו בשמיים. במאוחדת יכול כל מטופל לגשת לכל סניף ומובטח לו רצף טיפולי. צורך בוער שהגדירה בר שלום הוא להציג לכל רופא באופן יעיל את כל היסטוריית הטיפול, כולל רגישויות ותרופות כרוניות. להמשך היא תכננה גם שכבות AI ו-ML שיאפשרו להפיק תובנות על בסיס המידע.

קטי בר שלום, מנמ"רית מאוחדת  (צילום: ענבל מרמרי)
קטי בר שלום, מנמ"רית מאוחדת | צילום: ענבל מרמרי

את העבודה שביצע הצוות של גולדברג, ובייחוד ארכיטקט הדאטה שהוקצה לפרויקט, מכנה בר שלום "מתיחת פנים, אם לא ניתוח מעקפים". גולדברג משחזר: "לקחנו את הדאטה בייסים שהיו פזורים בין קליינטים ושרתים שונים, בכל מרפאה, והבאנו אותם למקום מרכזי אחד. היה בזה סיכון, במערכת כל כך גדולה עם מידע בהיקף עצום ורגישות מקסימלית, אף יותר מאשר בפיננסים. מערכת שכל הזמן הזה ממשיכה לפעול ולטפל ולא מחכה לנו. הארכיטקט נדרש לברור בפינצטה אילו שליפות משנים, אילו ממשקים יורדים, איך נוגעים בקוד מבלי לשבש דבר". בעיה נוספת הייתה בעומסים: "כולם מדליקים את המחשב בו זמנית ב-8 בבוקר ורוצים לעבוד. בדיוק אז אנחנו רוצים לוודא שהמערכת עומדת בזה". כמובן, העבודה לא הסתיימה בהעמדת התשתית על רגליה - היא נמשכת בהטמעה, הדרכה ותמיכה.

בתום השלב הזה בעבודה, אפשר לומר שהושג יישור קו במה שנוגע לתשתית הטכנולוגית. "הבאנו שקט ", אומרת בר שלום. "מתשתית שמרנית ונוקשה בסוג של End of life הגענו למקום שעובד ועובד טוב. הגענו למצב שיש דאטה בייס מרכזי עם תקשורת מתקדמת ויכולת לנהל את כל התהליכים ממקום אחד. עכשיו כבר יכולנו להוסיף פיצ'רים חדשים באופן Seamless למערכות הרופאים, להכניס סיטריקס, לאפשר עבודה דיגיטלית והיברידית כמו שצריך, להוריד גרסאות במהירות על כל שינוי בתוכנית הטיפול לכל תחנות הקצה של הרופאים - 3,500 בפריסה ארצית - לנטר דרך מערכת השו"ב את הרופאים ולבצע תחזוקה שוטפת ועדכוני אבטחה. ההצלחה מבחינתי באה לידי ביטוי כשאני מבצעת עדכון במערכת ואף אחד לא צועק".

כל זה הוא רק הבסיס. היסודות שעליהם יצוק אגף מערכות מידע במאוחדת את קומות השירות המתקדם. למשל: תמונת 360 בכל מפגש עם המטופל. השאיפה היא להזין את הרופא במידע ותובנות של שנים ובמצב העדכני כבר במפגש הראשוני, וכך לחסוך לו זמן יקר ולאפשר לו להקדיש יותר זמן כדי להקשיב, להתעניין ולהשלים כראוי את התמונה הקלינית. "אנחנו רוצים לספק את כל המידע שיאפשר לו לקבל החלטה עצמאית מושכלת ולתקף אותה על בסיס נתונים. זה נכון גם לתהליכים המנהלתיים בארגון", אומר גולדברג.

רפואה מותאמת אישית

הפרויקט המשותף למאוחדת ו-Deloitte הוא פרויקט מתגלגל המתבצע בפאזות: ערוץ לרופאי משפחה, ערוץ לגניקולוגים, מענה לחולים כרוניים, לחולים מטאבוליים ולכל מה שתנחה בהמשך חטיבת הרפואה. בר שלום כבר חושבת קדימה בהיבטי הרפואה האישית, בהתחשב בכך שהקופה נשענת על 25 שנה של דאטה אישי שנצבר על המטופלים ושמאפשר לייעל את הטיפול. כך, לדוגמה, ההמלצה היא קולונוסקופיה מגיל 50, אבל אם יש רקע משפחתי, כדאי שתקפוץ על כך התראה כדי שהרופא ישקול להפנות גם מטופל צעיר יותר. זה נכון גם לנשים בהריון - לעזור לאישה ולמי שמטפל בה להבין באופן נהיר, נגיש ומיידי את כל מה שנדרש בשבוע שבו היא נמצאת, אילו בדיקות עליה לעבור, מה נכון ספציפית עבורה אם היא למשל סוכרתית, והכול כמובן עם תיקוף וחיבור לתיק הרפואי האישי. כבר היום המערכת פועלת לפי חוקים מוגדרים מראש, והמטרה בגרסה הבאה היא לפעול על פי תובנות מבוססות AI/ML.

אייל גולדברג, מוביל תחום אסטרטגיית ה-IT ב-Deloitte (צילום: מיכה לובטון, viral press)
אייל גולדברג, מוביל תחום אסטרטגיית ה-IT ב-Deloitte ישראל | צילום: מיכה לובטון, viral press

כיוון נוסף הוא להנגיש לרופא נתונים על שיעורי ההצלחה של כל פרוטוקול ופרקטיקת טיפול במצבים דומים, כולל אם קיים שוני בנתונים לפי פרמטרים כגון אזור מגורים. "זה נמצא בספרות המקצועית, אבל במפגש קצר אין אפשרות לחפור בה. באופן טבעי, בארגון כל כך גדול, ארגון עם מומחים עתירי ניסיון שהטכנולוגיה היא לאו דווקא בדנ"א של כל אחד מהם, יש פה רגישויות. בסוף, ההכשרות מכינות את הרופא למפגש אחד על אחד, פחות לסקייל. הרובוט לא יחליף אותו בהחלטה, אבל בהחלט יוכל לסייע לו בהכוונה ובמתן כלים תומכי החלטה, כפי שכבר קורה ברנטגן ובבדיקות מעבדה וחוסך זמן יקר".

"אלה לא יחסי ספק-לקוח רגילים אלא שותפות כתף אל כתף", אומרים המובילים בשני הצדדים. "אייל הוא בעצם Extension שלי", מוסיפה בר שלום, "וזה לא נגמר בישיבת המינהלת השבועית של הפרויקט. הוא התעקש לדעת מיהם הגורמים העסקיים הרלוונטיים. היה לו חשוב לוודא שמי שאמור להשתמש בפלטפורמות השונות גם יידע מה לעשות איתן. זה קריטי, כי בלי זה אנחנו עוסקים בחדשנות שהיא Nice to have. ולא לשם כך התכנסנו". גולדברג מסכם: "הטכנולוגיה היא גיים צ'יינג'ר והתשתית היא תנאי סף. אחרי שסגרנו את הפער והגענו למידת הגמישות וה-Time-to-market הרצויים, השמיים הם הגבול".     


מעוניינים לשמוע עוד מהמומחים שלנו? הקליקו כאן