PITANGOUX GAMIFICATION (צילום: PitangoUX)
צילום: PitangoUX

"גיימיפיקציה היא אחד הכלים העוצמתיים ביותר בעולם עיצוב ממשקי משתמש להגברת תחושות חיוביות, הגדלת זמן שהייה ואינגייגמנט של משתמשים", מסביר יובל בר אור, מנכ"ל PitangoUX.

מי לא אוהב משחקים? נסו להיזכר בסנייק הישן והטוב ומיד תחושו את הנוסטלגיה. לא במקרה נמצאות אפליקציות המשחקים במקום כל כך גבוה במספר ההורדות בחנויות האפליקציות, ולא במקרה כל כך הרבה כסף מושקע היום בגיימינג. לא פחות מעניין לראות את היישומים והפיצ'רים שזלגו משם לסגמנטים אחרים. כן, גם לתחומים שהדבר האחרון שאפשר להגיד עליהם הוא שהם משחק. 

שילוב של אלמנטים משחקיים, בעגה ה-UX-ית קוראים לזה גיימיפיקציה - כל אלמנט "משחקי" המושאל לעולם תוכן אחר. המוטיבציות העיקריות הם פישוט ו"הקללה" של השימוש, גם אם בנושא "כבד", דרך הגברת האינגייג'מנט - ומכאן גם הטראפיק, זמן השהייה (Retention) והסיכוי למשתמשים חוזרים - ועד לרצון להפוך את החוויה לנעימה יותר.

מקרה שכולנו מכירים הוא למשל התוכנה המוכרת ללמידה עצמית, דואולינגו (Duolingo) ללימוד שפות - ולא משנה בני כמה אתם - ודאי התגאתם מאוד להשלים את החסר, לצלוח רמה ולקבל שבחים ומתנות וירטואליות על עמידה במשימה. את אותם כלים אפשר למצוא היום בעולמות כמו בריאות, בנקאות, השקעות, ריטייל, אפילו ביטחון וסייבר.   

הנה כמה דוגמאות שעובדות מצוין, בכפוף למטרה, לעולם התוכן ולפלטפורמה: אתגר נושא ניקוד או פרסים - בדרך כלל וירטואליים, סטיקרים למיניהם - ותחרות פנימית עם Leaderboard, טבלת תוצאות באתגר (פלטפורמות להשקעה בבורסה החלו לשלב טבלאות מהסוג); בר התקדמות בזמן אמת (גם לטובת חסרי סבלנות שעלולים לפרוש באמצע הטופס, אלא אם יראו שהם מתקרבים לסוף); אילוצים, סוג של לחץ, למשל ספירה לאחור כמניעה לפעולה מהירה (ודאי נתקלתם בזה באתרי הזמנות, אבל גם סתם במילוי סקר או בשירותי תשלומים); ומסע פרסונלי של המשתמש באפליקציה, שנבנה נדבך אחר נדבך ככל שהוא צובר ניסיון. מעין הרפתקה מתפתחת.   

שילוב של גיימיפיקציה בעולם ה UX/UI מחייב זהירות, עדינות והבנה עמוקה של תודעת המשתמשים על מנת שזה ישפיע במלוא הפוטנציאל, אומר אסף בר אור, מייסד ו-VP PRODUCT DESIGN ב-PitangoUX. 

אבל יש קאץ': צריך גם לדעת מתי זה לא מתאים. מתי הנזק האפשרי עולה על התועלת הפוטנציאלית. "חייבים להיזהר ממינון יתר ולהקפיד על איזון", מבהיר אסף בר אור. "גיימיפיקציה חייבת להיראות נייטיבית, טבעית. כזו שהמשתמש לא מרגיש שדוחפים לו אותה בכוח ובאופן מאולץ. ויש גם מקומות שבהם עדיף פשוט להימנע - אם זה שלב קריטי שמצריך ריכוז מרבי מצד המשתמש, דוגמת חלונית התשלום, ואם תחום רגיש מדי, למשל מבחינה רפואית". 

PITANGOUX OFFICES (צילום: PitangoUX)
משרדי PitangoUX | צילום: PitangoUX

השימוש בגיימיפיקציה באפליקציות מדיקל מביא פוטנציאל מדהים לחווית משתמש ייחודית

גם באפליקציות "רציניות" כמו מדיקל ו-health אפשר לעשות שימוש חכם ב"משחקיוּת". אסף בר אור משתף על עיצוב ממשק משתמש של אפליקציה ש-PitangoUX אפיינה ועיצבה עבור סטארטאפ מדיקל מאוד מצליח, המיועדת לטיפול באנשים המתמודדים עם מצבים כרוניים כגון סוכרת והשמנת יתר. האפליקציה אמורה לתת להם פתרון הוליסטי, מתזכורות לנטילת תרופה ועד תזונה מותאמת ועידוד פעילות גופנית, הכל בהתאמה אישית למצבם על סמך שאלון שמלאו. "בתחום התרופות, לשלב גיימיפיקציה 'In your face' היה משדר חוסר רצינות וחוסר טקט ומפספס את המטרה. אבל באלמנטים הרכים יותר, כמו שתיית מים וצעידה יומית, כן שזרנו אתגרים ופידבקים עם קופּי מפרגן על עמידה ביעדים אישיים. מה שנקרא, גיימיפיקציה עדינה".    

הצלחנו להכפיל (X5) את הטראפיק העסקי ומעורבות משתמשים גם באפליקציית פינטק "משעממת" ע"י שילוב של חווית משתמש (UX/UI) משחקי 

אפיון ועיצוב ממשקי משתמש בעולם Fintech הוא מאתגר ומרתק. בר אור משתף דוגמה שהצליחה להפתיע את כולם. זה קרה עם חברת פינטק מלהיבה שצומחת במהירות בשוק האסייתי, פלטפורמה עסקית-חברתית להנגשת העולם הפיננסי וליצירת שיח ושיתופי פעולה בקהילה. כדי להגביר את האינגייג'מנט והאינטראקציה בין המשתמשים, הוחלט שעל כל התייחסות של משתמש שקיבלו - לייק, הודעה וכדומה - יזכו בקריסטל וירטואלי. הקריסטלים נצברים ומאפשרים לרכוש סטיקרים ולשלוח אותם כמתנה למשתמשים אחרים. ובכן, הפיצ'ר הזה לבדו שילש את הטראפיק בפלטפורמה. "אלה בדיוק הדברים הקטנים ומתוחכמים, שמעלים חיוך ורצון לנסות מיד כשהם קופצים. ואז, אם זה תופס, זה כאש בשדה קוצים".    

דוגמה מעניינת אחרת היא פלטפורמה ש-PitangoUX אפיינה ועיצבה לטובת העשרת הידע וההבנה בעולם הסייבר. בעיקר הגברת מודעות עובדים בארגונים לנושא אבטחת המידע, בקרב חברות שאינן מתחום הסייבר. אפיינו את הפלטפורמה כמשחק שבו לומדים על העולם הזה, עונים על שאלות ומתחרים האחד בשני. בנוסף עיצבנו UX/UI הרבה אלמנטיים משחקיים, "בצורה כזו השגנו שימוש חוויתי ונהדר במוצר שגרם למעורבות גבוהה מצד העובדים בנושא שלרוב משעמם אותם, ושהביא לתוצאות המיוחלות".

PITANGOUX GAMIFICATION (צילום: PitangoUX)
צילום: PitangoUX

PitangoUX נחשבת לחברה הגדולה והמובילה בישראל המעניקה שירותים מקצה לקצה, כולל אפיון UX ועיצוב UX/UI מלא אשר בד"כ כולל פסיכולוגיה ומחקר משתמשים מעמיק, User searching ו-User testing, בניית Wireframe, יצירת שפה עיצובית וביסוס של Design System שישמש את החברה לכלל המוצרים בחברה. Pitangoux עובדת בשותפות אסטרטגית עם מחלקות המוצר של חברות גדולות כמו פלייטיקה, ארמיס, Jfrog, IronSource וכן מאות סטארט-אפים מלהיבים בכל התחומים - פינטק, סייבר, אגריטק, ביוטי, מדיקל ועוד. 

"שימוש בגיימיפיקציה נפוץ יותר ויותר, וזה החלק המרגש בעיצוב חוויית המשתמש בשנים האחרונות", מסכם יובל בר אור. "זה הכלי שמאפשר לנו לגרות ולהוציא רגש מהמשתמשים וכך לבדל את המוצר, להפוך אותו לזכיר ולהגדיל את סיכויי ההצלחה שלו בשוק תחרותי". כי עם כל החשיבות והרצינות שאנחנו מייחסים לפעולות דיגיטליות יומיות, מתברר שהיינו מעדיפים שיהיו לא רק נוחות אלא גם מהנות, ואפילו יצליחו להוציא מאיתנו חיוך.

חברת PitangoUX חברה המתמחה העיצוב ממשקי משתמש UX/UI