אדריאן מקדונלד, נשיא EMEA של Dell Technologies

"תהליכים ופיתוחים של 15 שנים קורים עכשיו תוך שלוש", אומר לנו אדריאן מקדונלד, מבכירי Dell Technologies, ומעריך שזו רק ההתחלה: "שלוש השנים הבאות צפויות להיות מהירות אפילו יותר. תביא אותי לשם הרבה יותר מהר - זו הציפייה מאיתנו". 

בעשור האחרון, כנשיא EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה), מקדונלד מצא את עצמו בצמתים המרכזיים של הטכנולוגיה העולמית. הוא ראה מקרוב את המהפכות והשינויים, והיה חלק מרכזי בהובלה ובהטמעה שלהם בקרב הארגונים הגדולים בעולם ומכל הסקטורים. בעיצומה של המגפה, הוא גם זכה לראות את חזון הטרנספורמציה הדיגיטלית קורם עור וגידים בקצבים חסרי תקדים. שוחחנו עם אדריאן, שהגיע לישראל לקראת פתיחת הכנס הגלובלי של Dell Technologies ( Dell Technologies Forum), על אתגרי התקופה ועל דילמה אחת מרכזית, שלמעשה כבר נפתרה.      

אתה סוגר עשור בתפקיד. מהם השינויים המרכזיים שDell Technologies עברה בתקופה הזאת?  

"התעשיות הטכנולוגיות תמיד רצות מהר, אבל העשור האחרון היה בהחלט חריג. ב-2017, לאחר המיזוג בין דל ל-EMC, השווי של Dell Technologies עמד על 72 מיליארד דולר. היום אנחנו חברה של 101 מיליארד, עם צמיחה של 17% בשנה שעברה.

"אנחנו רואים לא מעט שינויים משמעותיים. הפורטפוליו של החברה, למשל, התרחב לאין שיעור. 2021 הייתה שנת מפתח עבורנו: השקנו במהלכה פתרונות אחסון, שרתים, שירותים as-a-Service, מולטי-קלאוד, Edge וטלקום. בכנס שלנו במאי הודענו על מאות שדרוגי תוכנה לפתרונות הסטורג' והענן. עד כדי כך שהלקוחות כבר לא רואים בנו יצרנית חומרה, אלא חברה שמאפשרת את הטרנספורמציה הדיגיטלית.

"אנחנו רואים גם שינויים גדולים סביב המכירות והתמיכה. העובדים שלנו כיום חייבים להיות בעלי כישורים רחבים בהרבה והבנה עמוקה של צורכי הלקוחות. בלי זה, אי אפשר לעזור להם לאמץ טכנולוגיות דיגיטליות שיבטיחו חוויה משופרת ללקוחות שלהם, לצד צמיחה ורווחים. אז הייתי אומר שכיום, יותר מבכל זמן אחר בקריירה שלי, אני רואה למידה מתמדת, אג'יליות וגמישות כנקודות מפתח בהבאת ערך ללקוחות".         

 מול אילו אתגרים ניצבים כעת ארגוני אנטרפרייז, ומה אתם יכולים להציע להם?

"התנופה האדירה של העידן הדיגיטלי נותנת ללקוחות הרבה יותר כוח ובחירה. שווקים, חברות והנהלות מבינים כעת עד כמה הם תלויים ביכולות הדיגיטליות, בכל צעד בעצם: במודעות למותג, נאמנות הלקוחות, חוויית הלקוח, לוגיסטיקה, ניהול סיכונים, ניהול חשבונות, ניהול משאבי אנוש ועוד. אז מצד אחד, חברות יכולות לצמוח מהר מאי פעם: עם גישה דיגיטלית נכונה, סטארט-אפ קטן מישראל יכול להפוך בין לילה למותג גלובלי. אלא שגם ההיפך נכון: מותג בינלאומי מוביל עלול לקרוס במהירות אם אין לו יכולת לבצע טרנספורמציה דיגיטלית שתועיל לעובדים, לשותפים וללקוחות.

"התעשיות הטכנולוגיות תמיד רצות מהר, אבל העשור האחרון היה בהחלט חריג. ב-2017, לאחר המיזוג בין דל ל-EMG, השווי של Dell Technologies עמד על 72 מיליארד דולר. היום אנחנו חברה של 101 מיליארד, עם צמיחה של 17% בשנה שעברה"

"הטרנספורמציה הפכה חיונית להצלחה של ארגונים מכל הסקטורים בטווח הארוך - המגפה המחישה את זה היטב. אבל זה ודאי לא קל: ב-Deloitte סבורים שכ-70% מתהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית מסתיימים בכישלון. כדי להשיג הצלחה יש צורך בשיתוף פעולה מצד הארגון כולו, וייתכן שגם עיצוב מחדש של המודל העסקי והתהליכים הארגוניים. חברות זקוקות לשותף טכנולוגי אמין ומנוסה שיוכל לסייע להן עם מודלים היברידיים בענן, אבטחה של יחידות קצה, אופטימיזציה של הרשת והדאטה סנטר וגיוס טכנולוגיות חדשות כמו Edge Computing. אנחנו מאמינים שאנחנו השותף הזה.   

"אתגר משמעותי אחר נוגע לגיוסי ההון. בסביבה גלובלית מאתגרת, עם היציאה מהמגפה וכעת גם הנפילה של התוצר בלא מעט שווקים, גישה למקורות מימון נוחים צפויה להוות אתגר גדול לעסקים. חברות התקשו בכך מאז ומעולם, ולשם כך הקמנו את Dell Financial Services. כיום אנחנו המממן המוביל, ובפער, של מוצרי ושירותי IT באזור EMEA. לצד זאת, אנחנו מביאים לשוק מודלים גמישים עוד יותר של IT, עם פתרונות APEX-as-a-Service שמציעים ללקוחות יותר אפשרויות לרכישה. העולם צועד למודלי צריכה שמאפשרים לגייס שירותי IT במהירות, עם צמיחה לפי דרישה ותשלום על פי הצריכה בלבד (Pay as you go)".   

ענן. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
"תהליכים ופיתוחים של 15 שנים קורים תוך שלוש" | צילום: shutterstock

       

גם איומי הסייבר הופכים למאתגרים יותר ויותר. עד כמה זה במוקד מבחינתכם?

"פשעי סייבר מסבים נזק עצום לארגונים בכל רחבי העולם. הצפי הוא למתקפת כופר כל שתי שניות ב-2031, ונזק שנתי מצטבר של 10.5 טריליון דולר כבר ב-2025. אין סקטור שלא שם את ההגנה על המערכות והדאטה גבוה בסדר העדיפויות שלו. אחד המפתחות המרכזיים בהתמודדות עם האיום הוא שיתוף פעולה ממשלתי-עסקי. חברות חייבות לנקוט צעדים פרואקטיביים למניעה, הגנה, זיהוי, תגובה והתאוששות מתקיפה, עם שכבות של כלים, פתרונות, מדיניות, תהליכים והרבה מאוד חינוך בנושא. ארגונים חייבים לאמץ תרבות של אבטחה ואמון בכל האקוסיסטם ולכל אורך שרשרת האספקה.

"Dell Technologies הציבה את ההגנה, הפרטיות ועמידות המערכות במוקד האפיון והייצור של הפתרונות והשירותים. זה מתחיל בפיתוח בטוח ובשרשרת אספקה בטוחה, ונמשך בכל מקום שהדאטה והאפליקציות מגיעים אליו. כדאי להזכיר גם את פתרון הכספת שלנו שמשכן את הדאטה במקום בטוח, נטול גישה לתוקפים שכבר חדרו למערכת. כך, לאחר האירוע, ניתן לשקם את הדאטה תוך ימים ולא שבועות או חודשים.       

 ארגונים רבים הולכים לאיבוד בסבך הדאטה שנצבר ומתקשים למנף אותו.

"אין כיום ארגון בעולם שלא מבין את חשיבות הדאטה. זה הדלק של העידן הדיגיטלי. היכולת להבין דאטה ולנקוט פעולה היא יתרון תחרותי רב עוצמה. אבל אתה בהחלט צודק שעבור הרוב, המציאות היא 'התפוצצות'. ארגונים מתמודדים כיום עם צורך בניהול דאטה ואפליקציות המפוזרים על פני מגוון אתרים: דאטה סנטרים, מתקני Co-location, הענן הציבורי וה-Edge. לקוחות מבקשים מאיתנו יכולת לנהל את כל דאטה מכל האתרים בפשטות ובגמישות של הענן.

"Dell Technologies מאמינה זה זמן שהעתיד נמצא במולטי-קלאוד, עם דאטה ועומסים שמדלגים באופן חלק בסביבה כולה. אנחנו משיקים עוד ועוד פתרונות להרחבת יכולות המולטי-קלאוד בפורטפוליו של פתרונות התשתית שלנו, כדי שהלקוחות יוכלו לבחור כיצד והיכן לאחסן את הדאטה ולהפיק ממנו תובנות. זו המשמעות האמיתית של מולטי-קלאוד מבחינתנו: חוויית ענן מלאה, שמיושמת בכל מקום שבו ארגונים בוחרים לשכן את האפליקציות ואת הנתונים. בכך גם עסקו רבות מההשקות שלנו בחודש מאי האחרון.

"אין כיום ארגון בעולם שלא מבין את חשיבות הדאטה. זה הדלק של העידן הדיגיטלי. היכולת להבין דאטה ולנקוט פעולה היא יתרון תחרותי רב עוצמה. אבל אתה בהחלט צודק שעבור הרוב, המציאות היא 'התפוצצות'.

"דוגמה טובה היא שיתוף הפעולה עם Snowflake, המובילה בפתרונות Data Warehouse, שמאפשרת לארגונים לאחד את הדאטה שבסילואים, לאתר ולשתף דאטה באופן בטוח ולחשב עומסים. לא משנה היכן נמצאים הדאטה או המשתמשים, Snowflake מספקת חוויה אחודה מתוך מגוון עננים ומיקומים גיאוגרפיים".  

אילו יכולות וטרנדים טכנולוגיים חדשים אנחנו צפויים לראות ב-2023-2022, ואיך הם ישפיעו על הארגונים והלקוחות שלהם?  

"שישה תחומים מרכזיים מניעים כיום את ארכיטקטורת ה-IT: מולטי-קלאוד, טכנולוגיות 5G, ה-Edge, בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה (ML), ניהול דאטה ואבטחת מידע. אלו המפתחות לצמיחה ושם אנחנו מתמקדים, וצריך לזכור את התפקיד המרכזי שיש לנו: כמחצית מהמשימות עתירות הדאטה בעולם יושבות במערכות של Dell Technologies.

"טרנד משמעותי שנראה הוא המעבר לפלטפורמות מולטי-קלאוד. כששואלים אותי מה קורה בשוק הענן, אני משיב: הכול! ההתלבטות בין ענן ציבורי ופרטי הסתיימה - התשובה היא שארגונים זקוקים גם לזה וגם לזה, וDell Technologies ממליצה על הגישה הזאת כבר זמן רב. בתחילת הדרך לקוחות רבים האמינו שהם יעברו לענן הציבורי במאת האחוזים - זה לא קרה ולא יקרה. כעת אנחנו רואים צרכני ענן מנוסים יותר, שאומרים לעצמם שהתשובה לשאלה תלויה בעומסים.

משרדי Dell Technologies בגליל ים (צילום: טל שחר)
משרדי Dell technologies בגליל ים | צילום: טל שחר

"בכלל, יש חשיבה מחודשת על אסטרטגיית ההשקעות בענן הציבורי, משום שהמשקיעים נחלו אכזבות. מצדדי הענן הציבורי הדגישו את האג'יליות יוצאת הדופן שהוא מספק ואת העלויות הנמוכות. ובכן, הטיעון האג'ילי עומד בעינו: הענן הציבורי לקח את הנושא הזה לקצה עם גישה לכלים שימושיים עבור עומסי עבודה חריגים כמו אנליטיקות כבדות ודאטה לא מובנה. יחד עם זאת, השימוש בענן הציבורי התברר כיקר יותר, וגם לא פשוט להעביר אליו עומסים. בעיקר כשכללי ה-Compliance, הניהול והבעלות על הדאטה הוחמרו.

"כיום לקוחות מחפשים את השיטה הנכונה לשלב ענן פרטי וציבורי, ואנחנו החברה היחידה שמחזיקה "דפי נחיתה" בכל סוג חוויית ענן; שמסוגלת להעביר עומסים בקלות מענן לענן; ושמציעה ללקוחות אופציית as-a-Service לרכישת פתרונות המולטי-קלאוד".    

עד כמה דל שמה דגש על סוגיות סביבתיות, ESG בכלל?

"זו סוגיית ליבה מבחינתנו, ואנחנו מנחילים אותה ואת הפרקטיקות הכרוכות בה בכל מה שאנחנו עושים. התחייבנו לניטרליות פחמנית עד 2050. ב-2021 הכנסנו למוצרים חומרים בני קיימא בשווי 27 מיליון ליש"ט, ו-87% מהאריזות עשויות חומרים ממוחזרים ומתחדשים. יש לנו שותפים טובים בזה כגון Equinix, השותפה המרכזית שלנו ב-Co-location, שהציבה יעדי פליטות אגרסיביים במיוחד ושואפת לניטרליות כבר ב-2030.  

"ככל שהמורכבות והאתגרים שמציבה הסביבה מעמיקים, שאלת האמון הופכת לקריטית במיוחד: במי אתה בוטח עם הדאטה שלך? מי יוכל לזרז את הטרנספורמציה הדיגיטלית של הארגון? מי יבטיח לך יתרון תחרותי ויפעל כראוי מבחינה אתית ובת קיימא? נושא ה-Trust הוא מהותי מבחינתנו - אמון מצד הלקוחות, השותפים והצוותים. זה טבוע עמוק ב-DNA שלנו כחברה, כנראה גם כחברה המנוהלת על ידי המייסד (מייקל דל - ג"ר). אני גאה מאוד שמכון אתיספירה הכריז על Dell Technologies, זו הפעם העשירית, כחברה האתית ביותר בעולם. זה בוודאי קשור בהחלטה האסטרטגית שלנו להיות ראש חץ במאמץ לקדם עולם מכיל יותר ובר קיימא".

זו השנה החמישית שכנס Dell Technologies Forum מתקיים בישראל ובמסגרתו ייחשפו הטכנולוגיות החדשות של החברה והכלים בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית. במסגרת הכנס ייחשפו לראשונה המחשבים החדשים של חברת דל וידברו בכירי החברה. מלבד מקדונלד, יגיעו גם מארק או׳ריגן, מנהל טכנולוגיות ראשי, Dell Technologies EMEA, ליאור פוני, מנכ"ל Dell Technologies ישראל ובני מלכה, מנהל מכירות אזורי בחברה.