תמונת צניחת דו"חות גוגל  (אילוסטרציה: FellowNeko, shutterstock)
השוק מאוכזב: ירידה חדה בתוצאות | אילוסטרציה: FellowNeko, shutterstock

יותר מ-600 מיליון דולר. זה הסכום שהרשת החברתית יוטיוב של גוגל פספסה ביחס לתחזית הקונצנזוס, והכניסה פחות מ-6.9 מיליארד דולר, לעומת צפי הכנסות של כמעט 7.5 מיליארד ברבעון הראשון של 2022.

אמנם מדובר בצמיחה של 14% לעומת הרבעון המקביל ב-2021, אבל במשחק התחזיות והציפיות, אפשר לומר שגוגל אכזבה, כשלראשונה סימני ההאטה פגעו בפרה החולבת הכי משמעותית של ענקית החיפושים (פרט לחטיבת הענן). מדובר בכיווץ משמעותי בשיעורי הצמיחה לעומת נתוני השנה שעברה: יוטיוב סיימה את הרבעון הראשון של 2021 בצמיחה של 49% לעומת הרבעון המקביל, ואת 2021 כולה בצמיחה של 46%. הפער הזה מסמן שהרשת מתקשה לנפק את אותן תוצאות של שנת הקורונה הראשונה, למרות עלייה של 24% בהכנסות מחטיבת החיפושים ל-39.6 מיליארד דולר.

מניית אלפבית, החברה האם של גוגל, ירדה אמש במסחר ב-3% ובשיעור דומה במסחר המאוחר. מתחילת השנה איבדה המניה יותר מ-17%.

חטיבת הענן צמחה ב-44% ל-5.8 מיליארד דולר בשל מעבר של תאגידים משרתים פנימיים לענן. החטיבה עדיין הפסדית - הרבעון הראשון הסתכם בהפסד תפעולי של 931 מיליון דולר - אך צמצמה את ההפסד הזה בכ-5% לעומת הרבעון המקביל

בסיכום כולל, אלפבית דיווחה על הכנסות של 68 מיליארד, עלייה של 23% ובהתאם לצפי הקונצנזוס. הרווח הנקי הסתכם ב-16.44 מיליארד דולר, או רווח למניה (EPS) של 24.62 דולר, שהם ירידה של 8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

כצפוי, האור המרכזי בדוחות גוגל היו של חטיבת הענן, שצמחה 44% ל-5.8 מיליארד דולר בשל מעבר של תאגידים משרתים פנימיים לענן. החטיבה עדיין הפסדית - היא רשמה ברבעון הראשון של השנה הפסד תפעולי של 931 מיליון דולר - אך צמצמה את ההפסד הזה בכמעט 5% לעומת הרבעון המקביל.

בגוגל לא מסתירים את העובדה שיהיה קשה לשחזר את המספרים ומודים כי השוק האירופאי התקרר: ההכנסות באירופה, המזרח התיכון ואפריקה עלו ב-19% ברבעון הראשון לעומת התקופה המקבילה, האטה בהשוואה לצמיחה של 33% ברבעון הראשון של 2021 לעומת הרבעון המקביל לו. "הייתה ירידה בהוצאות פרסום של מותגים בשל המלחמה באוקראינה", אמרה ה-CFO של אלפבית רות פורת בשיחה עם המשקיעים, והוסיפה כי הפסקת הפעילות ברוסיה תגולם לתוך הדוחות של הרבעון השני.

עם זאת, השם שנמצא ברשימת החיסול המטפורית של גוגל זה טיקטוק. הרשת החברתית הסינית המצליחה החלה בנגיסת קהלי יעד משמעותיים מהפלטפורמות הממוסחרות של מטא/פייסבוק – שגם צפויה לדווח הלילה אחרי המסחר – ועכשיו היא מתחילה לנגוס בפרסום של יוטיוב, שעדיין נחשבת למאוד פופולרית בקרב גברים צעירים.

ההכנסות באירופה, המזרח התיכון ואפריקה עלו ב-19% ברבעון הראשון לעומת התקופה המקבילה, האטה בהשוואה לצמיחה של 33% ברבעון הראשון של 2021. ה-CFO של אלפבית רות פורת אמרה כי "היתה ירידה בהוצאות פרסום של מותגים בשל המלחמה באוקראינה"

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'איי, אמר בשיחת המשקיעים כי ה-Shorts, הסרטונים הקצרים שנועדו להתחרות עם טיקטוק, קפצו פי 2 מהרבעון הקודם ופי 4 מהרבעון המקביל והגיעו ל-30 מיליארד שעות צפייה.

חטיבות מדעי החיים והרכב האוטונומי Waymo יותר מהכפילו את ההכנסות ל-440 מיליון, אבל עדיין רשמו שורת הפסד מצרפי של 1.15 מיליארד דולר. שורת הרכשת הטראפיק, המטריצה שבה החברה נבחנת בכמה היא משלמת לאתרים לרכוש טראפיק, עקפה את התחזית וגירדה את ה-12 מיליארד דולר מלמטה.

בהכנסות נוספות, שכוללות גם את הפליי סטור והכנסות יוטיוב שאינן מפרסומות, עמדו על קצת יותר מ-6.8 מיליארד דולר, עלייה מזערית ביחס לאשתקד.