ביג טק (צילום: Ascannio, שאטרסטוק)
צילום: Ascannio, שאטרסטוק

1. פייסבוק דוחפת לנו הרבה יותר פרסומות

אם הרגשתם שאתם רואים יותר פרסומות לאחרונה באינסטגרם או בפייסבוק, אתם לא טועים: מטא דיווחה שהרבעון האחרון הניב 23% יותר חשיפות לפרסומות בפלטפורמות הסושיאל שלה אינסטגרם, פייסבוק, וואטסאפ ומסנג'ר. זאת בשעה שהגידול במספר המשתמשים היומיים הפעילים בפלטפורמות עלה רק ב-5% ועומד על 2.96 מיליארד איש. אז לא מספיק שהיה לנו פחות מעניין לגלול בפייסבוק, גם הופצצנו בהרבה יותר פרסומות מבעבר. כיף!

2. וונסדיי באמת כבשה את נטפליקס

העולם עוקב בחשש אחרי מהלכי ענקית הסטרימינג נטפליקס ומחכה לרגע שבו תכריז באמת ובתמים מלחמה על תופעת שיתוף החשבונות והסיסמאות, במסגרתה אנשים שלא גרים תחת אותו גג משתמשים באותו מנוי. לפי דוחותיה, נטפליקס סיימה את 2022 עם 230 מיליון מנויים משלמים גלובליים, והחברה מעריכה כי לאלה נוספים כ-100 מיליון משתמשים נוספים שצופים באמצעות שיתוף סיסמאות - כלומר שמספר הטרמפיסטים מהווה יותר מ-40% מסך המנויים המשלמים. במקביל דיווחה החברה שהסדרה "וונסדיי" כבר הפכה לסדרה השלישית הפופולרית ביותר של נטפליקס אי פעם נכון לסוף 2022.

נטפליקס וונסדיי (צילום: Hamara, שאטרסטוק)
וונסדיי. הפכה לסדרה השלישית בפופולריות בנטפליקס אי פעם | צילום: Hamara, שאטרסטוק

3. כמה צופים בחיקוי הטיקטוק של יוטיוב

פורמט הצפייה האנכי בווידיאו שטיקטוק הכניסה לחיינו ואלגוריתם ההמלצות שלה הכניסו את פייסבוק וגוגל ללחץ, והן מיהרו להציע שירותים מתחרים. לפי הדוחות האחרונים של גוגל, חיקוי הטיקטוק שלה שורטס הגיע בסיום 2022 ל-50 מיליארד צפיות ביום, זינוק של 40% לעומת נתון הצפיות היומיות ב-2021.

משבוע שעבר יוטיוב התחילה לחלוק עם יוצרי התוכן של השורטס את ההכנסות שהיא מפיקה מפרסום - מהלך שטיקטוק עדיין לא עושה. עדיין לא ברור עד כמה יעיל מנגנון הפקת ההכנסות מפרסום בשורטס אבל המנגנון של יוטיוב בכללותה ממשיך לתת עבודה וברבעון האחרון של 2022 הניב כ-8 מיליארד דולר, שהם 13.5% מכלל הכנסות גוגל מפרסום.

4. אפל לא משתחררת מהתלות באייפון

כבר שנים שאנחנו שומעים על משקפי המציאות המעורבת שאפל מתכננת, והשמועות האחרונות הן שהיא תציג סופסוף מוצר ראשון השנה. מדובר במהלך קריטי עבור החברה, שיותר מעשור אחרי שהציגה את האייפון הראשון ההכנסות שלה עדיין תלויות מאד במכירות שלו. עד כמה? ברבעון האחרון של 2022 מכירות האייפון היו 56% מכלל מכירות החברה בשעה שהקטגוריה השנייה במשקלה היו השירותים (18%) שהחברה מכרה לבעלי המכשירים שלה, שהם ובכן, ברובם המוחלט בעלי ובעלות אייפון.

אפל לא מדווחת על מכירות המוצר המרכזי שהשיקה תחת הנהלתו של טים קוק, האפל ווטש, והוא נכנס תחת קטגוריית המכשור הלביש, הביתי והאביזרים הנלווים שכוללת גם מכירות של אוזניות, הרמקול החכם Homepod ואפילו כבלים, שמשקלה הכולל היה 11.5%.

5. חולשת המחשבים מכה במיקרוסופט ובאינטל

המון חברות נפגעות מהירידה במכירות המחשבים האישיים, כמו יצרנית המחשבים דל, שהשבוע הודיעה על פיטורי 5% מכלל עובדיה. אך גלי ההדף של המגמה מהדהדים אל כל שרשרת האספקה והמוצרים הקשורים למחשבים. כך, דוחות מיקרוסופט מראים כי ברבעון האחרון של 2022 נרשמה ירידה של 39% במכירת רשיונות למערכת ההפעלה Windows ליצרני מחשבים אישיים (OEM). המגמה באה לביטוי גם בדוחות אינטל, שהכנסות חטיבת המחשוב האישי שלה ירדו ב-36% לעומת הרבעון האחרון ב-2021.

6. כמה שווים המשתמשים של ספוטיפיי

ספוטיפיי השוודית היא השחקנית המובילה בתחום שירותי המוזיקה בסטרימינג וסיימה את 2022 עם כמעט חצי מיליארד משתמשים פעילים בחודש (489 מיליון אם אתם מתעקשים להיות מדויקים). המעניין הוא איך מתחלקים המשתמשים האלו ובעיקר איך מתחלקות ההכנסות שהם תורמים לחברה: 60% מהמשתמשים מסתפקים במסלול החינמי המלווה בפרסומות, וברבעון האחרון היו אחראים ל-14% בלבד מהכנסות החברה, ובחשבון זריז הניבו לחברה 1.5 דולר במשך שלושה חודשים. שאר ההכנסות (86%) הגיעו מ-40% המנויים המשלמים, שהניבו לחברה כ-13 דולר למשתמש.

spotify ספוטיפיי (צילום: Yalcin Sonat, שאטרסטוק)
ספוטיפיי (אילוסטרציה). המנויים המשלמים שווים הרבה הרבה יותר | צילום: Yalcin Sonat, שאטרסטוק

7. מה מרוויחה אמזון ממנויי פריים

שירות המנויים של אמזון, אמזון פריים, נחשב לאחת ההברקות הגדולות של מייסד החברה ג'ף בזוס. מנויי פריים נהנים משירות משלוחים מהיר במיוחד, גישה מלאה לספריית תוכני הווידיאו והמוזיקה של אמזון ועוד שלל הנחות והטבות. לכאורה, ההכנסות הישירות של שירות המנויים לא דרמטיות והיוו רק 6% מהכנסות הרבעון האחרון של 2022. אבל נתון אחר בדוחות האחרונים מראה עד כמה השירות משמעותי: לפי אמזון, האפשרות לבצע רכישה בחנות המקוונת שלה באמצעות אמזון פריים המאפשרת משלוח חינמי בתוך יום או יומיים מקפיצה את הסיכוי להשלמת הרכישה ב-25%.