נטפליקס תאלץ להמשיך לקצץ בהוצאותיה השנה (צילום: Vantage_DS, shutterstock)
נטפליקס. תיאלץ להמשיך לקצץ בהוצאות גם השנה | צילום: Vantage_DS, shutterstock

לקראת פרסום דוחותיה של ענקית הסטרימינג ביום שלישי, אנליסטים בוול סטריט מעריכים כי היא תאלץ להמשיך לקצץ בהוצאותיה השנה. עבור כל מי שצופה בנטפליקס, משמעות המהלכים האחרונים של ענקית הסטרימינג לקיצוץ בהוצאות עשויה להיות: פחות סרטים, תוכניות בתקציב נמוך יותר - ובהתאם לסוג המנוי, גם יותר פרסומות.  

מחר תהיה הפעם הראשונה שבה נטפליקס תדווח על תוצאותיה הכספיות בלי שסיפקה תחזית ברורה לגידול במספר המנויים שלה. הפעם הסתפקה החברה בהערכה כללית שלפיה נתוני המנויים שלה צפויים להיות ״חיוביים״. זאת גם תהיה הפעם הראשונה שבה שיחת הוועידה שתקיים החברה עם המשקיעים לאחר פרסום הדוחות, תיערך ללא המייסד ריד הייסטינגס, שלאחרונה עבר לתפקיד יו"ר נטפליקס. במקומו, ישתתפו בשיחה טד סרנדוס וגרג פיטרס, המנכ"לים המשותפים החדשים של החברה.

נטפליקס היא כרגע עדיין החברה המובילה בשוק הסטרימינג העולמי, אבל קשה לה לצמוח באופן משמעותי מבחינת נרשמים. יש עליה לחץ לקצץ בהוצאות ולשפר את שורת הרווח, מה שאילץ גם אותה וגם את וולט דיסני לפטר השנה מאות עובדים

נטפליקס היא עדיין החברה המובילה בשוק הסטרימינג העולמי. ואולם, קשה לה לצמוח באופן משמעותי, וזאת לאור ההאטה הכלכלית בעולם והתגברות התחרות בשוק, שבארה"ב הוא כבר נעשה רווי למדי. תעשיית הסטרימינג העולמית פרחה לפני מגפת הקורונה ובמהלכה, אבל בתוך כך גם ״שרפה״ הרבה מאוד מזומנים בגלל התחרות הגוברת בתוכה. הלחץ לקצץ בהוצאות ולשפר את שורת הרווח אילץ את נטפליקס ואת וולט דיסני לפטר השנה מאות עובדים, בעוד שהמתחרה וורנר ברדרס דיסקברי מיזגה באחרונה את פעילויות הסטרימינג של HBO Max ושל דיסקברי תחת השירות החדש, Max.

נערכים לדוחות של נטפליקס שיעלו ביום שלישי (צילום: שאטרסטוק)
נערכים לדוחות של נטפליקס שיעלו ביום שלישי | צילום: שאטרסטוק

נטפליקס נוקטת אסטרטגיה דו-כיוונית לחיזוק הצמיחה שלה. כיוון אסטרטגי אחד הוא ההשקה של מסלול מנויים בתעריף נמוך יותר שבו השירות יכלול פרסומות, ובדוחות הרבעון הראשון היא צפויה לגלות לראשונה איך המסלול הזה הצליח עד כה. הכיוון השני הוא ההבטחה של נטפליקס שהיא תתמודד עם הבעיה של שיתוף סיסמאות על ידי משתמשיה. עד כה, החברה לא נקטה צעדים קונקרטיים למניעת שיתוף הסיסמאות ברוב השווקים שבהם היא פועלת בעולם.

תעשיית הסטרימינג העולמית פרחה לפני מגפת הקורונה ובמהלכה, אבל בתוך כך גם ״שרפה״ הרבה מאוד מזומנים בגלל התחרות הגוברת בתוכה. הלחץ לקצץ בהוצאות ולשפר את שורת הרווח אילץ את נטפליקס ואת וולט דיסני לפטר השנה מאות עובדים

בשתי החזיתות האלה, עדיין מוקדם להעריך את ההצלחה בטווח הארוך. בינתיים, בשיחת הוועידה מחר צפויים המשקיעים להעלות שאלות לגבי המהלך האחרון של נטפליקס להורדת מחירים בכ-100 שווקים קטנים יותר, במאמץ להגביר את הביקוש למנויים. בארה"ב ובקנדה, החברה איבדה כמיליון מנויים במהלך ארבעת הרבעונים האחרונים, וכעת מספר המנויים שלה בשוק הצפון אמריקאי הוא מעט פחות מ-75 מיליון.

אנליסטים שהשתתפו בסקר של חברת המחקר FactSet, העריכו באחרונה כי מספר המנויים החדשים של נטפליקס ברבעון יהיה הרבה מתחת לממוצע. ג'סיקה רייף ארליך, אנליסטית של בנק אוף אמריקה, סבורה כי תוצאות הרבעון הראשון "יסמנו את נקודת השפל של השנה עבור נטפליקס", שלדבריה, "משקפת את ההשפעה הראשונית של מאמצי שיתוף הסיסמאות בשווקים נבחרים".

כמחצית מהאנליסטים שמסקרים את נטפליקס נותנים למניה שלה המלצת ״קנייה״. עם זאת, מחיר היעד הממוצע שנותנים אנליסטים למניית נטפליקס מראה אפסייד פוטנציאלי ממוצע של 4%, בהשוואה לאפסייד של 26% שמקבלת מניית וולט דיסני, המתחרה בנטפליקס עם שירות הסטרימינג דיסני פלוס. מניית נטפליקס סגרה את המסחר ביום שישי האחרון במחיר של 338.63 דולר, המשקף לה שווי שוק של 150.8 מיליארד דולר, לאחר שהשלימה עלייה של כ-15% מתחילת השנה.

ההערכות הן שמספר המנויים החדשים של נטפליקס ברבעון  (צילום: שאטרסטוק)
ההערכות הן שמספר המנויים החדשים של נטפליקס ברבעון יהיה הרבה מתחת לממוצע | צילום: שאטרסטוק

"אנו מעריכים שנטפליקס תמשיך לרסן את ההוצאות שלה, בעיקר על ידי חיפוש חלופות לשיטות שבהן פעלה בעבר", כתבו ביום חמישי האנליסטים של בית ההשקעות Wedbush, אלישיה ריס ומייקל פכטר. "נראה לנו שהחברה מפיקה פחות סרטים עלילתיים, שתמיד ראינו בהם השקעה גרועה, ונראה כי היא מתמקדת בתכני טלוויזיה בעלות נמוכה יותר". לדבריהם, "נטפליקס בוחנת הפקת תוכן בעלות נמוכה כמו סרטוני אימון גופני, שלדעתנו, תתן ערך רב למנויים בעלות נמוכה מאוד".

האנליסטים של וודבוש ציינו כי להערכתם, נטפליקס ממוצבת היטב, בעוד חברות סטרימינג אחרות חושבות מחדש על המדיניות שלהן בנוגע להרחבת הפעילות ולהתנהלות הפיננסית. לדבריהם, "נטפליקס צריכה להיות מוערכת כחברה רווחית מאוד עם צמיחה איטית". הם הוסיפו כי החלטתה של ​​נטפליקס להשיק אפשרות זולה יותר של מנוי עם פרסומות היתה "החלטה מצוינת", לאחר שהצמיחה של הכנסותיה נבלמה בארה"ב ובקנדה ומגיעה לנקודת רוויה באירופה, במזרח התיכון ובאפריקה.

משרדי נטפליקס (צילום: יחצ)
משרדי נטפליקס | צילום: יחצ

התחזיות לקראת הדוחות של נטפליקס מספקות תמונה מבלבלת מעט. החברה עצמה העריכה כי תסכם את הרבעון הראשון של 2023 עם הכנסות של 8.2 מיליארד דולר, 4% יותר מאשר ברבעון המקביל ב-2022, ועם רווח נקי של 2.82 דולרים למניה, לעומת רווח של 1.33 דולר למניה ברבעון המקביל. התחזית הזאת דומה למדי לקונצנזוס התחזיות של האנליסטים בוול סטריט, שלפיו הכנסותיה של נטפליקס ברבעון יסתכמו ב-8.2 מיליארד דולר, עם רווח של 2.86 דולרים למניה. להערכת האנליסטים, בסיס המנויים של נטפליקס גדל ברבעון ב-2.26 מיליון מנויים, כך שבסך הכל הגיע מספר המנויים שלה ל-233 מיליון.

האנליסטים מעריכים שברבעון השני תשפר נטפליקס את תוצאותיה, ולפי קונצנזוס התחזיות, היא תסכם את הרבעון שיסתיים בסוף יוני עם הכנסות של 8.5 מיליארד דולר, עלייה של 8% לעומת הרבעון המקביל, ורווח נקי של 3.07 דולרים למניה, יחד עם תוספת של עוד 3.7 מיליון מנויים.