נטפליקס, netflix (צילום: Vantage_DS, shutterstock)
נטפליקס. צעד פרקטי ראשון של נטפליקס לכיוון של מנוי מבוסס פרסומות | צילום: Vantage_DS, shutterstock

הימים האחרונים היו טובים לנטפליקס: על גליו של שיתוף הפעולה בנושא שידורי פרסומות בין נטפליקס למיקרוסופט, מנייתה של הראשונה עלתה בקצת למעלה מ-11% בשני ימי המסחר האחרונים של השבוע שנגמר. על פניו מעודד, רק שבסיכום השבוע כולו - המניה עלתה בסך הכול בקצת יותר מאחוז אחד בודד והיא עדיין כמעט במינוס 70% משיאה.

לפני שנצלול לדוחות הקרבים, חייבים רגע לדבר על המשמעויות של האיחוד הזה והן רבות. ראשית, זה צעד פרקטי ראשון של נטפליקס לכיוון של מנוי מבוסס פרסומות. בבנק מורגן סטנלי מתלהבים מהמהלך. "כניסה לשוק גלובלי של 160 מיליארד דולר של פרסום, מהווים הזדמנות לטווח ארוך לדחוף את הצמיחה בהכנסה הממוצעת מיחידה (ARPU) ופחות להסתמך על העלאת מחירים", כתב האנליסט בנג'מין סווינברן, והוסיף כי "ייתכן והפרסום יוכל להיות דרך ידידותית למשתמשים ולאפשר מונטיזציה על שיתוף סיסמאות".

מה הצדדים מרוויחים? עבור נטפליקס מיקרוסופט היא שותפה מכובדת, אמינה ובעלת כיסים עמוקים והכי חשוב: אין לה ניגוד עניינים עם אחת ממתחרותיה של מובילת שירותי הסטרימינג. ההפך הוא הנכון, מיקרוסופט היא מתחרה של אמזון המפעילה את פריים וגם של אפל, שמפעילה שירות משל עצמה, מה שנותן לענקית האנטרפרייז והענן רצון לנצח.

עבור מיקרוסופט, מדובר בדריסת רגל ראשונה בשירות הסטרימינג ולא מן הנמנע שנראה את שיתופי הפעולה בין שתי הגולייתים הללו מעמיקים, באם יתברר ששת"פ זה יצלח לשביעות הרצון של 2 הצדדים המעורבים. הרי בימים שבהם איירון סורס מתמזגת לפי שווי שפחות ב-60% לשווי שבו הונפקה, השוק הנוכחי יכול להוביל ללא מעט הפתעות, במיוחד כשעסקת אקטיווז'ן בליזארד תקועה רגולטורית ולא בטוח שתאושר לבסוף.

מיקרוסופט, Microsoft (צילום: JeanLucIchard, shutterstock)
מיקרוסופט. אין לה ניגוד עניינים עם מתחרותיה של מובילת שירותי הסטרימינג | צילום: JeanLucIchard, shutterstock

אבל מספיק לנסות לקרוא בכוכבים. ביום שלישי אחרי המסחר נטפליקס תדווח על תוצאות הרבעון השני של השנה ולא מן הנמנע שהברכיים בדירקטוריון ובהנהלת החברה, כולל המייסד והמנכ"ל, ריד הייסטינגס, משקשקות. למה? כי מרבית הירידות במניה אירעו בשני ימי מסחר ושניהם היו יום אחרי הגשת 2 הדוחות האחרונים. יחדיו, בשני המסחר האלה, החברה איבדה כ-60% משוויה, כשברבעון שעבר מחקה 35% משוויה לאחר שלראשונה מזה עשור דיווחה על קיטון במספר המשתמשים מול תחזית הוספה של 2.5 מיליון מנויים.

בבנק אוף אמריקה מעריכים שהחוסן של הדולר יפגע בהכנסות החברה ב-270 מיליון דולר בשורה העליונה, בשל הבדלים בשיעורי המט"ח והכי חשוב, שתחזית החברה לרבעון הנוכחי יהיו נמוכות משמעותית מהצפי בשוק לריבאונד של הוספת 2.2 מיליון מנויים נטו

זה גם מה שיעמוד במוקד הדוחות הקרובים ובשוק לא אופטימיים. לפי הקונצנזוס של זאקס, מספר המנויים המשלמים יעמוד על 220 מיליון, קיטון של כמעט 2% מהרבעון הקודם, אז עמד הנתון על קצת למעלה מ-224 מיליון מנויים. מנגד, בשל העלאת המחירים, הצפי הוא כי ההכנסה הממוצעת ממנוי תעלה ב-3%. שאלת המנויים תיפטר בסופו של דבר כמו בכל דבר אחר בוול סטריט: הפער בין התחזית לבין המציאות. עם הקיטון יהיה פחות מהתחזיות, ייתכן ויראו בזה סימן להתאזנות בטרנד והמניה דווקא עלולה לעלות; למרות הקיטון.

בבנק אוף אמריקה דוביים והמשיכו בדירוג השלילי למניה, כשבנוגע למספר המנויים כתבו במכתב למשקיעים כי "האינדיקטורים המובילים מראים שהחברה עברה רבעון רך". בנוסף, להערכת הבנק החוסן של הדולר יפגע בהכנסות החברה ב-270 מיליון דולר בשורה העליונה, בשל הבדלים בשיעורי המט"ח והכי חשוב, שתחזית החברה לרבעון הנוכחי יהיו נמוכות משמעותית מהצפי בשוק לריבאונד של הוספת 2.2 מיליון מנויים נטו. הדוביות של בבנק אוף אמריקה נובעת מהנתונים מה- app tracker סנסור טאוור, שהראה כי הייתה ירידה של 12% בהורדת האפליקציה ברבעון שעבר ביחס לרבעון הראשון של השנה.

פיטורים  (צילום: SeventyFour, shutterstock)
פיטורים. קיצוץ העובדים בחברה הגיע כדי להתמודד עם העלויות הגבוהות של יצירת התוכן | צילום: SeventyFour, shutterstock

בינתיים, על רקע ההתכווצות המניה והירידה מה-high של תחזיות הקורונה, נטפליקס החלה להתייעל, כשבחודשיים האחרונים פיטרה ב-2 סבבים 450 עובדים, 150 במאי ועוד 300 בחודש שעבר. מודעות הדרושים שפרסמה החברה ירדו ב-55% ביחס לאשתקד. כמו כן, החברה מקצצת בהוצאות ההנהלה כדי להתמודד עם העלויות העצומות של יצירת התוכן.

בכל מקרה, הצפי כרגע בשוק הוא לרווח למניה של 2.9 דולר, ירידה של קצת יותר מ-2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. זאת על הכנסות של כ-8 מיליארד דולר, שמהווים עלייה של למעלה מ-9% ביחס להכנסות אשתקד.

אבל ייתכן וכל התחזיות לא רלוונטיות. העונה האחרונה והפופולרית של דברים מוזרים, יחד עם הפופולריות של משחקי הדיונון, יציאתה של העונה שלישית של אקדמיית המטרייה, ברידג'רטון ועוד כמה סדרות דגל, משכו מספיק מנויים חדשים או חוזרים ויחד עם הכוח של מיקרוסופט מאחוריה, נטפליקס מוכנה להפוך תקליט. נראה אם תצליח, או שתקרוס שוב.