סיליקום silicom (עיבוד: rafapress, shutterstock)
סיליקום. 35 שנה מחוץ לאור הזרקורים | עיבוד: rafapress, shutterstock

לא לעתים קרובות מאבדת חברה ציבורית ותיקה רבע משווי השוק שלה ביום אחד. זה מה שקרה אתמול לחברת הטכנולוגיה הישראלית סיליקום, שראתה את מנייתה צונחת ב-24.7% ביום מסחר בודד בנאסד"ק. מניית סיליקום צללה על רקע פרסום הדוח הכספי של יצרנית ציוד התקשורת, שבו החמיצה את התחזיות לרבעון השני של 2023 - ובכך קטעה רצף של שנתיים שבהן היכתה את התחזיות בכל רבעון. נוסף על כך, הציגה הנהלת סיליקום, בהובלת לירון אייזנמן, נשיא ומנכ״ל החברה, תחזית מאכזבת לרבעון השלישי.

ב-35 שנות פעילותה, ומאז שהתחילה להיסחר בנאסד"ק ב-1994, הצליחה סיליקום להישמר הרחק מאור הזרקורים, וספק אם גם הכתבה הזאת היתה נכתבת, אלמלא התרסקות המניה בעקבות הדוחות אתמול. החברה, שנוסדה ב-1987 על ידי היו"ר אבי אייזנמן והאחים יהודה זיסאפל וזהר זיסאפל ז"ל (שנפטר ב-19 במאי), מייצרת כרטיסי רשת, כרטיסי Server Adapters ומערכות קצה (Edge systems) לשימוש בפתרונות של רשתות תקשורת ושרתים. מוצרי סיליקום נמכרים לחברות תקשורת, מרכזי דאטה וחברות אבטחת סייבר גדולות ברחבי העולם, ובסיס הלקוחות שלה מונה כיום יותר מ-200 חברות. החברה מעסיקה כ-200 עובדים, כאשר המטה שלה נמצא בכפר סבא ומפעל הייצור ביקנעם עילית.

סגר הקורונה בשנגחאי, אפריל 2022 (צילום: Graeme Kennedy, שאטרסטוק)
סגר קורונה בסין, אפריל 2022. "זמינות מוגבלת מאוד של רכיבים אלקטרוניים" | צילום: Graeme Kennedy, שאטרסטוק

בסיכום הרבעון השני דיווחה סיליקום על הכנסות של 38.1 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 12% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ובשורה התחתונה, רווח נקי של 3.8 מיליון דולר (או 56 סנט למניה, בחישוב GAAP - כלומר, לפי העקרונות החשבונאיים המקובלים בארה״ב), שהיה נמוך ב-16% מאשר בתקופה המקבילה. על בסיס non-GAAP, הרווח הנקי ברבעון הסתכם ב-4.5 מיליון דולר (או 66 סנט למניה).

ההכנסות הרבעוניות של סיליקום היו נמוכות יחסית לתחזיות האנליסטים בוול סטריט, שצפו הכנסות של כ-38.8 מיליון דולר, אף כי הרווח הרבעוני תאם את הציפיות בשוק. בתחילת מאי צפתה הנהלת סיליקום כי החברה תסכם את הרבעון השני עם הכנסות בטווח של 38-39 מיליון דולר, כך שההכנסות בפועל היו בקצה התחתון של טווח התחזית.

בתחזית לרבעון הנוכחי, מעריכה הנהלת החברה כי הרבעון השלישי יהיה חלש יותר, עם הכנסות בטווח של 30-31 מיליון דולר - נמוכות משמעותית בהשוואה להכנסות של 39.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. תחזית סיליקום נמוכה משמעותית מהצפי בשוק, כאשר האנליסטים בוול סטריט צפו כי הכנסות החברה יגיעו לכ-44 מיליון דולר ברבעון הנוכחי.

בתחזית לרבעון הנוכחי, מעריכה הנהלת החברה כי הרבעון השלישי יהיה חלש יותר, עם הכנסות בטווח של 30-31 מיליון דולר - נמוכות משמעותית בהשוואה להכנסות של 39.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. תחזית סיליקום נמוכה משמעותית מהצפי בשוק

יחד עם הצניחה של קרוב ל-25% אתמול, השלימה מניית סיליקום ירידה של יותר מ-30% מתחילת 2023. מחיר המניה בסגירת המסחר אתמול, 29.42 דולר, שיקף לחברה שווי שוק של 263.8 מיליון דולר. לפני 3 חודשים, לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון של סיליקום, קיבלה מניית החברה המלצת ״קנייה״ מאת אנליסט בית ההשקעות נידהאם, אלכס הנדרסון, שנתן לה מחיר יעד של 58 דולר, גבוה ב-97% ממחירה האחרון. סביר להניח שהנדרסון, שהיה האנליסט היחיד שהשתתף באופן פעיל אתמול בשיחת הוועידה עם הנהלת סיליקום לאחר פרסום הדוחות, יעדכן בקרוב את המלצתו בנוגע למניה.

"למרות הסביבה הקשה, אנחנו מרוצים"

בשיחת הוועידה הסביר לירון אייזנמן, נשיא ומנכ"ל סיליקום, כי הירידה בצפי ההכנסות קשורה למלאי המוצרים שהצטבר אצל לקוחות החברה. אייזנמן הזכיר כי "בעקבות סגרי הקורונה שהיו בתחילת 2020, שרשראות האספקה ​​ברחבי העולם נעשו לחוצות, עם זמינות מוגבלת מאוד של רכיבים אלקטרוניים". על רקע זה, לדבריו, ״במהלך השנתיים האחרונות, רבים מלקוחות סיליקום הזמינו כמות גבוהה של מוצרים שלנו כדי שיוכלו לייצר מוצרים עבור לקוחותיהם, והזמנה זו, שנועדה בין השאר למלאי שלהם, הובילה לביקוש גבוה מהממוצע וגם לצבר מעל לממוצע, הן ב-2021 והן ב-2022".

_OBJ

עם זאת, השנה השתנה המצב, לדברי מנכ"ל סיליקום. "כשאנחנו נכנסים למחצית השנייה של 2023, שרשראות האספקה ​​אינן לחוצות יותר והלקוחות שלנו מורידים את רמות המלאי שלהם, מצמצמים את צבר ההזמנות שלהם ומנצלים את המלאי הקיים של המוצרים שלנו במידת האפשר. כתוצאה מכך, ההכנסות שחזינו במקור לרבעון השלישי - נדחו להמשך השנה או לשנה הבאה", אמר אייזנמן.

"יתרה מכך, בגלל הציפייה הרחבה להאטה מאקרו-כלכלית, חלק מחוזי התכנון (design wins) האחרונים, שקודם לכן ציפינו כי יצטברו במהירות השנה, מתקדמים בזהירות רבה יותר ומתקדמים לאט יותר מכפי שהערכנו ותכננו במקור עם הלקוח. אני מדגיש שהחוזים האלה לא נעצרו, ואנו עדיין רואים גידול בהכנסות מחוזי התכנון, רק בקצב איטי יותר ממה שציפינו במקור.

המנכ"ל לירון אייזנמן: "בגלל הציפייה הרחבה להאטה מאקרו-כלכלית, חלק מחוזי התכנון האחרונים, שקודם לכן ציפינו כי יצטברו במהירות השנה, מתקדמים בזהירות רבה יותר ומתקדמים לאט יותר מכפי שהערכנו. אני מדגיש שהחוזים האלה לא נעצרו"

״אם מביאים בחשבון את כל הגורמים האלה, הרבעון השלישי צפוי להיות רבעון איטי יותר, והציפיות שלנו הן להכנסות בטווח של 30-31 מיליון דולר. אמנם הגורמים שהזכרתי קודם משפיעים על תחזיות ההכנסות שלנו ב-2023, וייתכן שיש להם השפעה גם על המחצית הראשונה של 2024, אנו מאמינים כי אנו מספקים כעת מתחת לרמת הביקוש בשוק הקצה של עסקינו, והתמונה הכוללת לטווח ארוך נשארת חזקה. עם זאת, אנו ממשיכים להיות בטוחים שהיסודות שלנו וסיפור הצמיחה לטווח ארוך שלנו יישארו ללא פגע".

בסיכום דבריו אמר מנכ"ל סיליקום: "למרות הסביבה הקשה יותר שבה אנו מתמודדים, אנו מרוצים מתוצאות הרבעון השני של 2023. כאשר אנו מנכים את ההזמנות העודפות שהיו לנו ב-2020 וב-2021, ומביאים בחשבון את צריכת המלאי החל במחצית השנייה של 2023, עדיין היינו מראים צמיחה יציבה בשלוש השנים האחרונות. השוק הכולל של מוצרי Edge Networking שלנו גדול בהרבה ממה שהערכנו לפני כמה שנים, והוא עומד בבסיס הציפיות שלנו להמשך הצמיחה בטווח הארוך".

"קשה לי מאוד לענות על השאלה הזו"

האנליסט הנדרסון מבית ההשקעות נידהאם שאל במהלך השיחה את הנהלת סיליקום האם הירידה החדה בתחזית ההכנסות שלה לרבעון השלישי קשורה בעיקר לניקוי המלאי, ומתי צפויה החברה לחזור לצמיחה. "הייתי אומר שאנחנו עדיין במצב של ראות נמוכה", השיב המנכ״ל אייזנמן. "קשה לי מאוד לענות על השאלה הזאת עכשיו, אבל אני חושב שיש לנו לפחות עוד כמה רבעונים כאן - כמה לקוחות יותר, כמה פחות - שעדיין ייראו מצב של מלאי עודף".

_OBJ

"אמרת שבשנה או שנתיים האחרונות ההכנסות שלכם שופרו באופן מלאכותי על ידי לקוחות שצברו מלאי, ועכשיו אתה אומר שהלקוחות האלה מוציאים פחות. מה אתה חושב שיהיה הבסיס האמיתי שאליו תצמח החברה, ככל שיחלוף התהליך הזה? אני מניח שזה איפשהו בטווח של 35 מיליון דולר ומעלה, זה נכון?", שאל האנליסט הנדרסון את מנכ"ל סיליקום.

אייזנמן התקשה להשיב על השאלה הזאת. "בסך הכל, כשאנחנו מנסים לנתח את המצב, ברור שזה לא רק המלאי. הזכרתי קודם גם את החששות הכלכליים וכדומה, שגם הם חלק מהתמהיל. קצת קשה להבחין בין השניים״, אמר. ״אבל שוב, כשניתחנו את הנתונים, ראינו יותר מ-10 מיליון דולר שנדחו מהרבעון הזה מתוך הסכום שציפינו שהלקוחות יוציאו. אז, 35 מיליון דולר - יכול להיות קצת יותר, אבל קשה מאוד לומר מספר מדויק, בהתחשב בעובדה שיש כאן שילוב של סיבות".